کیفوز یا گوژپشتی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد

به گزارش مجله مدیاپلیر، خمیدگی های طبیعی ستون فقرات به حفظ تعادل و توانایی سر پا ایستادن کمک می کند. اگر هر کدام از این خمیدگی ها بزرگ و یا کوچک شود، توانایی سر پا ایستادن به صورت درست بسیار سخت شده و ساختار قامتی غیر طبیعی خواهد بود. این اختلال گاهی قوز کمر (roundback) و در موارد بسیار شدید گوژ پشتی (hunchback) نامیده می شود.

کیفوز یا گوژپشتی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد
قوز کمر یا کیفوز ستون فقرات (Kyphosis)، نوعی انحراف در ستون مهره هاست که باعث می شود این بخش از بدن به طرف بیرون خمیده شده و در نتیجه یک خمیدگی غیر طبیعی در کمر پدیدار می شود. این اختلال گاهی قوز کمر (roundback) و در موارد بسیار شدید گوژ پشتی (hunchback) نامیده می شود.

این بیماری در هر سنی ممکن است پدیدار شود، ولی احتمال ابتلای افراد در سن بلوغ به آن بیش تر است. در بسکمک از موارد کیفوز مسائل زیادی را ایجاد نکرده و نیاز به درمان ندارد. با این همه گاهی نیاز به استفاده از بریس کمر و یا انجام ورزش هایی خاص برای بهبود ساختار قامتی و تقویت ستون مهره ها وجود دارد.

در موارد شدید بیماری با درد زیاد همراه بوده و موجب تغییر شکل شدید ستون مهره ها و مسائل تنفسی خواهد شد. این دسته از بیماران ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند، جراحی به کاهش شدت خمیدگی و بهبود علائم بیماری کمک خواهد کرد.

آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات از سه قسمت تشکیل شده است. زمانی که از بغل نگاه می کنیم این سه قسمت به صورت طبیعی سه خمیدگی را ایجاد کرده اند. و لوردوز (lordosis) نامیده می شود.

خمیدگی های طبیعی ستون فقرات به حفظ تعادل و توانایی سر پا ایستادن کمک می کند. اگر هر کدام از این خمیدگی ها بزرگ و یا کوچک شود، توانایی سر پا ایستادن به صورت درست بسیار سخت شده و ساختار قامتی غیر طبیعی خواهد بود.

زمانی که از بغل نگاه می کنیم، می بینیم که ستون فقرات در سه قسمت به صورت طبیعی دارای برآمدگی ها و تو رفتگی هایی است.

کیفوز ستون فقرات یا گوژپشتی چیست؟

مهره های سینه ای به صورت طبیعی 20 تا 45 درجه به سمت خارج برآمده هستند، ولی ناهنجاری های ساختاری و شرایطی باعث می شود که این خمیدگی از حد طبیعی فراتر رود. اگر قوز مهره های سینه ای از 50 درجه بیش تر شود، در اصطلاح گفته می شود که فرد به هایپر کیفوز (hyperkyphosis) مبتلا است. واژه کیفوز هم از نظر پزشکی به شرایطی اطلاق می شود که اندازه خمیدگی مهره های سینه ای به سمت خارج بیش تر از حد طبیعی باشد.

این اختلال ستون فقرات در همه سنین رخ می دهد، ولی احتمال رخداد آن در افراد در سنین رشد، زمانی که استخوان ها در حال رشد هستند، بسیار بیش تر از سایر مواقع است.

این بیماری از نظر شدت فرق دارد. در حالت کلی، هر چه قدر خمیدگی بیش تر باشد، بیماری شدیدتر است.اگر خمیدگی خفیف باشد، ممکن است فرد دچار کمر دردهای خفیف شود و یا اینکه اصلاً هیچ دردی نداشته باشد. در موارد شدید بیماری، فرد دچار تغییر شکل شدید ستون مهره ها شده و در نتیجه توده برآمده کاملاً مشخصی در پشت بیمار ظاهر خواهد شد.

انواع قوز کمر یا گوژپشتی

کیفوز انواع مختلفی دارد. سه نوع رایج آن در بچه ها و افراد در سن رشد عبارتند از:

* کیفوز شرایطی

* کیفوز شرمن

* کیفوز ساختاری

کیفوز شرایطی

کیفوز شرایطی (Postural kyphosis) رایج ترین فرم از این نوع انحراف ستون فقرات است، چرا که در طی دوران بلوغ به خوبی قابل تشخیص خواهد بود. این نوع از کیفوز به علت ساختار قامتی نامناسب ایجاد می شود ولی منجر به اختلالات ساختاری ستون فقرات نمی شود.

خمیدگی و برآمدگی ناشی از این نوع از بیماری معمولاً از طریق بیمار برطرف خواهد شد و تنها باید فرد به شیوه درستی بایستد.

کیفوز شرایطی در دختران شایع تر از پسران است و در موارد نادر دردناک است. از آن جایی که شدت خمیدگی در این نوع پیشرفت نمی کند، معمولاً به مسائلی در زندگی بزرگسالی منجر نخواهد شد.

کیفوز شوئرمن

کیفوز شوئرمن (Scheuermanns kyphosis) به افتخار رادیولوژیستی دانمارکی که برای اولین بار این بیماری را تعریف کرد، نامگذاری شده است.

همچون کیفوز شرایطی، این نوع از قوز پشتی در طول سال های نوجوانی بروز می کند. با این همه این نوع از بیماری اختلال شدیدتری در ستون فقرات، خصوصاً در بیماران لاغرتر ایجاد می کند.

کیفوز شوئرمن به علت اختلالات ساختاری در ستون فقرات ایجاد می شود. تصویر رادیولوژی گرفته شده از بیمار مبتلا، نشان می دهد که با وجود مستطیلی بودن بسکمک از مهره ها، چندین مهره بیش تر ساختاری مثلثی شکل دارند.

این ساختار غیر طبیعی باعث می شود که مهره ها بیش تر به سمت جلو خم شده و کم شدن فضای طبیعی دیسک های بین مهره ای باعث یک خمیدگی اغراق شده در کمر خواهد شد.

ساختار ستون فقرات در بیمار مبتلا به کیفوز شوئرمن

خمیدگی ناشی از کیفوز شوئرمن معمولاً زاویه دار است، و بیمار مبتلا بر خلاف کیفوز شرایطی با درست کردن ساختار قامتی خود، قادر به برطرف کردن مشکل نخواهد بود.

این نوع از بیماری معمولاً مهره های سینه ای را درگیر می کند ولی در مواردی هم به سمت مهره های کمری هم پیش می رود. کیفوز شوئرمن در پسران شایع تر است و زمانی که سن رشد تمام شود، متوقف می شود.

در بعضی اوقات این نوع از گوژ پشتی بسیار دردناک خواهد بود. این درد معمولاً در بالاترین قسمت خمیدگی احساس می شود، در مواردی هم این درد در قسمت های پایین تر کمر هم ایجاد می شود. چرا که ستون فقرات برای کم کردن شدت خمیدگی قسمت بالایی کمر، قسمت پایینی کمر را بیش تر به سمت داخل خم می کند و همین باعث درد می شود. فعالیت زیاد، سر پا ایستادن و نشستن طولانی هم این درد را تشدید می کند.

تصویری از یک مرد بالغ با قوز غیر طبیعی کمر. زمانی که این مرد خم می شود کیفوز شدید خود را به خوبی نشان می دهد

کیفوز ساختاری

کیفوز ساختاری (Congenital kyphosis) از بدو تولد قابل تشخیص است و زمانی اتفاق می افتد که کانال نخاعی به صورت طبیعی رشد نکرده باشد. در این حالت استخوان ها به شکل طبیعی خود تشکیل نمی شوند و چندین مهره هم به هم متصل هستند. با رشد کودک کیفوز ساختاری بدتر هم خواهد شد.

بیماران مبتلا به کیفوز ساختاری در سن پایین برای توقف پیشرفت خمیدگی تحت عمل جراحی قرار می گیرند. در بسکمک از موارد این بچه ها مسائل مادرزادی دیگری هم دارند که سایر اندام های بدن مانند کلیه و قلب را تحت تاثیر قرار داده است.

چپ - کودک مبتلا به کیفوز ساختاری در مهره های سینه ای

راست - تصویر ام آر آی که نشان دهنده فشردگی کانال نخاعی است. این مسئله به مسائلی همچون ضعف و بی حسی پاها منجر خواهد شد.

قوزپشتی ساختاری ثانویه

این نوع قوز پی آمد ابتلا به عارضه دیگری است که خود به چهار نوع زیر تقسیم بندی می شود:

قوزپشتی دژنراتیو

ساییده شدن دیسک باعث می شود دیسک رو به جلو خم شود و به مرور زمان قوز ایجاد شود. متخصصان ما در صورتی که بیمار درد داشته باشد، ابتدا درمان های محافظه کارانه غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، درمان با دست، داروهای ضدالتهاب و تقویت عضله های مرکزی و پشت بدن را شروع می کنند.

قوزپشتی عصبی عضلانی

این نوع قوز در بچه ها دچار مسائل عصبی عضلانی مانند فلج مغزی و دیستروفی مشاهده می شود. بریس با توجه به شرایط بیمار توصیه می شود.

قوزپشتی تغذیه ای

این نوع قوزپشتی ممکن است در هر سنی به علت کمبود ویتامین به ویژه ویتامین دی رخ دهد. متخصص مکمل حاوی مواد اصلی مورد نیاز بدن را برای درمان تجویز می کند. بیماران دچار این نوع قوز باید سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرند و از پیشرفت عارضه جلوگیری کنند.

قوزپشتی مادرزادی

قوزپشتی مادرزاد یا یاتروژنیک نتیجه جراحی روی ستون فقرات برای درمان مسائلی نظیر فتق دیسک یا آرتریت (بیماری های التهابی مفصل) است. بریس، بسته به شدت عارضه، برای جلوگیری از شدیدتر شدن قوز تجویز می شود.

علل بیماری کیفوز یا گوژ پشتی

ستون فقرات شامل بخش هایی به نام استخوان های مهره است که در روی یکدیگر چیده می شوند. چیدمان و کارایی این ساختار در بدن بی نظیر است و به ستون فقرات امکان پشتیبانی و همچنین انعطاف پذیری را می دهد. همچنین این بدان معنی است که ستون فقرات منحصرا در برابر آسیب و فشار، آسیب پذیر است.

کیفوز هنگامی اتفاق می افتد که مهره ها در قسمت فوقانی پشت، به نام ناحیه توراک thoracic به شکل یک منشور مثلثی در می آیند. این موضوع باعث می شود که ستون فقرات بیش از حد معمول به جلو خم شود.

این خم شدگی می تواند به دلایل زیر باشد:

* شرایط بد و ضعیف قرار گرفتن بدن

* مسائل مربوط به رشد بدنی (تاخیر رشد و مسائل رشدی)

* سن بالا

* شکل غیر طبیعی مهره ها

* شکستگی یا شکستگی هایی که باعث فشرده سازی مهره ها می شود

* آرتریت arthritis تحریکی ستون فقرات

* اسپوندیلیت آنکیلوزان Ankylosing spondylitis

* عفونت ستون فقرات

* دیستروپزی dystropjy عضلانی

* تومور نخاعی

علایم گوژپشتی

علائم و نشانه های کیفوز ستون فقرات بسته به علت و شدت انحراف فرق دارد، این علائم عبارتند از:

* شانه های خم شده

* توده و برآمدگی قابل مشاهده در کمر

* کمر درد خفیف

* خستگی

* سختی و سفتی ستون فقرات

* گرفتگی ماهیچه همسترینگ - در قسمت پشتی ران

به ندرت با گذشت زمان، شدت گرفتن اندازه خمیدگی منجر به:

* ضعف و سستی پاها

* از بین رفتن حس لامسه

* تنگی نفس و دیگر مسائل تنفسی

عوارض کیفوز چیست؟

یکی از عوارض شایع کیفوز این است که بیماران مبتلا به آن نگران تاثیر کیفوز بر روی ظاهر خود هستند و یا بخاطر ابتلا به گوژپشتی احساس شرم و خجالت می کنند و یا بایستی همواره بریس به تن بپوشند. عموما نسل نوجوان نسبت به این موضوع بیشتر از خود حساسیت نشان می دهد و بیشتر نگران ظاهر خود هستند. از دید آنها هر چیزی که آنها را متفاوت از دیگران نشان دهد یک معضل محسوب می شود.

این نگرانی ها می تواند به شیوه های مختلفی بر روی بچه ها تاثیر بگذارد. بعنوان مثال:

* آنها را به انزوا و دوری از اجتماع بکشاند.

* آنها را نسبت به شرکت در فعالیت هایی که نشان دهنده شرایط پشت آنها باشد و یا معلوم کند که از بریس استفاده می کنند، بی میل می کند.

* باعث بدخلقی بچه ها می شود.

تمایلی به صحبت کردن در مورد درمان این مشکل ندارند و یا شاید هم بر سر درمان این بیماری با والدین و اطرافیان خود بگو مگو داشته باشند و تمایلی به درمان نداشته باشند.

آنچه مسلم است این است که راهکار ساده ایی برای حل این بحران وجود ندارد اما گاهی می توان به کودک خود اطمینان خاطر داد که بیماری وی یک مشکل موقتی است و به مرور زمان برطرف می شود و از این طریق تا حد زیادی به او کمک کرد.

سایر عوارض قوزپشتی

معمولا سایر عوارض قوزپشتی تنها در موارد شدید اتفاق می افتد. بعضی از این عوارض عبارتند از:

* درد مستمری که حتی با مصرف دارو نیز قابل کنترل نیست.

* بروز مسائل تنفسی که ناشی از فشرده شدن ریه ها و مجراهای تنفسی از طریق ستون فقرات می باشد.

بعضا پیش می آید که افراد مبتلا به گوژپشتی دچار مسائلی می شوند که ناشی از فشرده شدن عصب های موجود در ستون فقرات می باشد. این امر می تواند باعث ایجاد اختلال در سیگنال های عصبی شده و علائمی همچون موارد زیر را به همراه داشته باشد:

* بی حس شدن و یا ضعف کردن دست ها و پاها

* عدم داشتن تعادل

* اختلال در عملکرد مثانه (بی اختکمک ادرار و یا مدفوع)

چنانچه چنین علائم جدی در آنصورت توصیه می شود که حتما تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

تشخیص گوژپشتی

در بیش تر مدارس استان متحده آمریکا، طرحی اجرا می شود که شرایط سلامتی بچه ها ارزیابی می شود. در این آزمایش ها دانش آموزان از نظر وجود احتمالی بیماری اسکولیوز (scoliosis) مورد بررسی قرار می گیرند، در این آزمایش هاست که موارد خفیف کیفوز ستون فقرات تا پیش از این شناسایی نشده بود، تشخیص داده شده و فرد به پزشک ارجاع داده می شود.

اگر تغییرات رخ داده از پشت بیمار قابل توجه باشد، مسائل زیادی را برای پدر و مادر و کودک ایجاد خواهد کرد. نگرانی ها در مورد ظاهر کودک، معمولاً خانواده ها را به سمت دریافت کمک های پزشکی سوق خواهد داد.

معاینه بالینی و فیزیکی

پزشک با گرفتن شرح حال بیمار معاینه را شروع می کند، سپس سوالاتی در مورد علائم و نشانه های بیماری خواهد پرسید. پزشک فشار کمی روی ستون فقرات وارد می کند تا نقاط حساس را شناسایی کند.

در موارد شدیدتر بیماری، برآمدگی روی کمر بسیار مشخص است، در موارد خفیف اما بیماری به سختی قابل تشخیص خواهد بود.

در جریان معاینه، پزشک از کودک می خواهد که پاهای خود را جفت کند و بعد از آن در حالی که زانو در حالت ثابت قرار گرفته است به سمت جلو خم شود. این آزمایش تست خم شدن به جلوی آدام (Adams forward bend test) نام دارد. با این آزمایش شدت و اندازه انحراف و خمیدگی و همچنین تغییر شکل احتمالی ستون فقرات بهتر قابل تشخیص خواهد بود.

برای بررسی دقیق اندازه خمیدگی، پزشک از کودک می خواهد که به جلو خم شود

گاهی هم پزشک از کودک می خواهد تا دراز بکشد، برای اینکه ببیند خمیدگی صاف می شود یا نه. این نشانه ای از این است که خمیدگی انعطاف پذیر بوده و ممکن است نشانه ای از کیفوز شرایطی باشد.

آزمایش ها

رادیولوژی اشعه ایکس: در تصویر برداری با اشعه ایکس اجسام سخت مانند استخوان ها بررسی خواهند شد. جهت بررسی تغییرات مهره ها و یا هر گونه اختلال استخوانی از چند زاویه مختلف عکس هایی با کمک اشعه ایکس گرفته خواهد شد. همچنین این روش به تشخیص اندازه زاویه خمیدگی هم کمک می کند. اگر خمیدگی بیش تر از 50 درجه باشد، غیر طبیعی شناخته خواهد شد.

آزمایش عملکرد تنفسی: اگر خمیدگی شدید باشد این آزمایش انجام می شود. در این آزمایش عملکرد دستگاه تنفسی کودک به علت محدود شدن فضای سینه به دقت بررسی خواهد شد.

دیگر آزمایش ها: در بیمارانی با کیفوز ساختاری، خمیدگی ها و انحرافات پیش رونده منجر به بروز علائم و نشانه های فشردگی طناب نخاعی خواهد شد. این علائم و نشانه ها شامل درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در پایین تنه است. اگر کودک هر کدام از این علائم را نشان دهد پزشک آزمایش های عصبی لازم و همچنین ام آر آی (MRI) را پیشنهاد خواهد داد.

درمان گوژپشتی

هدف از درمان جلوگیری از تشدید خمیدگی و پیشگیری از تغییر شکل ستون مهره هاست. پزشک برای درمان کیفوز چندین عامل را در نظر می گیرد که شامل:

* سن کودک و شرایط کلی سلامتی

* سال های به جای مانده از سن رشد

* نوع کیفوز ستون فقرات

* شدت خمیدگی

درمان غیر جراحی قوز پشت

درمان غیر جراحی برای بیماران مبتلا به کیفوز شرایطی پیشنهاد می شود. همچنین اگر اندازه خمیدگی در بیماران کیفوز شوئرمن کم تر از 75 درجه باشد، می توان از درمان های غیر جراحی استفاده کرد.

درمان غیر جراحی شامل:

بررسی دقیق شرایط و زیر نظر داشتن بیمار: پزشک شرایط بیمار را به صورت مرتب بررسی می کند تا مطمئن شود که خمیدگی بدتر نخواهد شد. کودک باید مرتب از طریق پزشک متخصص اطفال معاینه شده و تا زمانی که به سن بلوغ برسد باید به صورت مرتب تصویر برداری اشعه ایکس از شرایط او گرفته شود. تا زمانی که شرایط قوز پشت بدتر نشده و دردناک نباشد، نیاز به درمان خاصی وجود ندارد.

فیزیوتراپی: انجام یک سری تمرین های ورزشی به فرد کمک می کند تا کمر درد کم تر شده و با قوی شدن ماهیچه های شکم و کمر ساختار قامتی بهبود پیدا کند. از طرفی دیگر انجام ورزش هایی خاص به کشیدگی ماهیچه همسترینگ (hamstrings) در قسمت پشتی ران و تقویت نقاطی از بدن که ممکن است تحت تاثیر اختلالات ستون فقرات قرار بگیرند، کمک بسیار زیادی می کند.

داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی : داروهایی همچون ایبوپروفن (ibuprofen)، آسپرین (aspirin) و ناپروکسن (naproxen) به بهبود درد کمر کمک می کنند.

استفاده از بریس: بریس معمولاً برای بیماران مبتلا به کیفوز شرمن که هنوز در سن رشد هستند، استفاده می شود. اینکه فرد باید از چه نوع بریسی استفاده کند و چه اندازه ساعتی باید آن را بپوشد به شدت خمیدگی مهره ها بستگی دارد. معمولاً تا زمانی که رشد استخوانی کودک کامل شود باید از آن استفاده کرد.

چپ - بیماری با خمیدگی 65 درجه در مهره های سینه ای

راست - با وجود اینکه در عکس رادیولوژی اشعه ایکس مشخص نیست، بیمار اکنون یک بریس کمر پوشیده که به کاهش اندازه خمیدگی کمک کرده است.

درمان جراحی قوز پشت

جراحی برای بیماران مبتلا به کیفوز ساختاری توصیه می شود. جراحی همچنین در این موارد هم ممکن است که توصیه شود:

* بیماران مبتلا به کیفوز شوئرمن با خمیدگی و انحراف بیش تر از 75 درجه

* بیماران مبتلا به درد شدید کمر که با روش هایی غیر جراحی درمان نشده است

* جوش دادن مهره ها یا اسپینال فیوژن (Spinal fusion) برای درمان کیفوز بسیار رایج است.

هدف از این عمل جراحی:

* کاهش اندازه خمیدگی

* جلوگیری از شدت گرفتن انحراف و پیشرفت بیماری

* نگه داشتن شرایط در حالت ثابت برای سال ها

* کاهش درد کمر

مراحل جراحی گوژپشتی

در جراحی جوش دادن مهره ها دو مهره درگیر به هم متصل شده و بعد از آن به صورت یک مهره عمل می کنند. هدف از جوش دادن مهره ها کاهش اندازه انحراف ستون مهره هاست و از آن جایی که مهره های درگیر در جای خود ثابت شده اند درد کمر هم تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

قطعه استخوانی کوچکی به نام گرافت در فضای بینابینی دو مهره جوش خورده قرار می گیرد. به مرور زمان این دو استخوان در کنار هم رشد می کنند، مشابه این فرایند در زمان جوش خوردن استخوان شکسته رخ می دهد.

پیش از قرار گرفتن گرافت، پزشک با استفاده از پیچ و مهره های فلزی، صفحه ها و نوارهای مخصوص، باعث ثبات بیش تر ستون فقرات خواهد شد.

اینکه چه اندازه از مهره ها باید به هم متصل شوند، به اندازه خمیدگی و انحراف ستون فقرات کودک بستگی دارد. تنها مهره هایی در این روش به هم متصل می شوند که دارای اندازه انحراف زیاد باشند و باقی مهره ها به حرکت طبیعی خود ادامه داده و در خم شدن، چرخیدن و سرپا ایستادن به فرد کمک می کنند.

چپ: تصویر رادیولوژی اشعه ایکس یک پسر 17 ساله با اندازه انحراف ستون فقرات 70 درجه دردناک ناشی از کیفوز شوئرمن

راست: بعد از انجام عمل جراحی جوش دادن مهره ها و استفاده از ابزار برای ثبات بیش تر، انحراف ستون فقرات به 38 درجه کاهش یافت

چشم انداز بیماری کیفوز در دراز مدت

اگر گوژپشتی زود تشخیص داده شود، بسکمک از بیماران بدون جراحی با موفقیت درمان شده و به کار و فعالیت روزانه خود باز خواهند گشت. اما برعکس اگر این نوع از انحراف ستون فقرات درمان نشده باقی بماند، ممکن است به مسائل دیگری در بزرگسالی منتهی شود. بیماران باید به صورت مرتب از طریق پزشک معاینه شده و هر گونه تغییری در شدت انحراف ستون فقرات آن ها به دقت و سرعت بررسی شود.

تمرینات درمانی مربوط به بیماری کیفوز

یک فیزیوتراپیست می تواند برای تقویت عضلات کمر و شکم، تمرینات و کشش هایی را توصیه کند مانند:

چرخش زانو

- روی زمین دراز بکشید، زانوها را خم کنید و ساق پاها موازی با زمین باشد.

- زانوها را به آرامی به یک طرف ببرید تا پشت شما احساس درگیر شدن کند.

- در هر سمت از بدن، حداقل پنج بار تکرار شود.

گردش لگن

- روی زمین دراز بکشید، زانوها را خم کنید و ساق پاها موازی با زمین باشد.

- به آرامی پشت را قوس دهید، باسن و قسمت فوقانی پشت را روی زمین نگه دارید.

- چند ثانیه قبل از بازگشت به حالت کاملاً صاف، قوس را نگه دارید.

- حداقل پنج بار تکرار کنید.

کشش زانو تا سینه

- در شرایط مشابه دو تمرین قبلی دراز بکشید، یک زانو را به سمت قفسه سینه بکشید.

- دست ها را در اطراف زانو گره بزنید و به آرامی زانو را به سینه نزدیک کنید.

- این موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید، سپس رها کنید.

- حداقل در هر پا 5 بار تکرار کنید.

برای بیماری کیفوز، چه زمانی به پزشک مراجعه کنید:

در مواردی که ستون فقرات به طور قابل توجهی خمیده شده باشد، مراجعه به پزشک ضروری است. با این حال همه موارد کیفوز علائم قابل توجهی ندارند. در چنین مواردی در پی موارد زیر باشید:

* کمر درد مداوم

* سفتی و خشک شدگی پشت

* سفتی در همسترینگ

* علائم تب

* مسائل تنفسی

همچنین علائم این بیماری شامل خستگی، درد خفیف کمر، ظاهر گردن، حساسیت ستون فقرات یا سفتی آن است. بیماران در موارد شدیدتر تنگی نفس، ناراحتی در قفسه سینه یا درد، بی حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن در پاها را گزارش می کنند.

جلوگیری از بیماری گوژ پشتی

بعضی اوقات افراد با حفظ شرایط خوب استقرار و حفظ سلامتی کمر، از بروز بیماری های کیفوز جلوگیری می کنند. نکات پیشگیری از بیماری کیفوز شامل موارد زیر است:

* به طور منظم ورزش کنید

* اجتناب از خمیده بودن یا دولا راه رفتن

* در هنگام استفاده از میز یا کامپیوتر، از تجهیزات ارتوپدی (نگهدارنده شرایط نرمال استخوان ها) بهره ببرید.

* استفاده از کوله پشتی هایی که به خوبی طراحی شده اند و وزن را به طور مساوی در پشت پخش می کنند.

خلاصه ای از بیماری کیفوز یا گوژ پشتی

کیفوز شرایطی است که به علت وجود ستون فقرات خمیده و غیر طبیعی، قسمت فوقانی پشت دچار خمیدگی و قوز می شود.

انواع مختلفی از کیفوز وجود دارند که دلایل ایجاد مختلفی دارند. یک علت شایع و قابل پیشگیری، شرایط ضعیف و بد در نشستن، راه رفتن و ایستادن است.

بیماری کیفوز یا گوژ پشتی چیست؟

پزشک در موارد شدیدتر، ممکن است عمل جراحی را برای اصلاح شرایط شخص توصیه کند. در صورت عدم درمان، این بیماری می تواند آسیب جدی به ستون فقرات و سایر نواحی بدن ایجاد کند.

بهترین روش ها برای پیشگیری از کیفوز، شامل حفظ شرایط خوب بدن است. همچنین تغذیه مناسب و کاهش وزن در درمان بیماری موثر است.

کدام متخصص به تشخیص و درمان کیفوز می پردازد؟

یک فیزیوتراپ دستی (درمانگرانی که از دست خود استفاده می کنند) می توانند از گزینه های درمانی استفاده کنند تا کیفوز را اصلاح کنند و شرایط خوب بدنی شما را بازیابی کنند. همچنین به منظور درمان کیفوز، جراح ستون فقرات به بیماران کمک می کنند.

متخصصین مغز و استخوان در درمان و تشخیص بیماری موثر هستند. جراحان دیسک کمر و ستون فقرات و مراکز توانبخشی به درمان و تشخیص بیماری گوژ پشتی می پردازند.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت توانبخشی امید

سایت رسا

منبع: راسخون
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1385

به "کیفوز یا گوژپشتی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیفوز یا گوژپشتی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید