خورش نازخاتون گیلانی ، رقیب جدی قورمه سبزی که عاشقش میشی!

به گزارش مجله مدیاپلیر، خورشت نازخاتون یکی از محبوب ترین غذاهای گیلانی است که با استفاده از بادمجان و سبزیجاتی مانند نعنا، جعفری و اسفناج با گوشت قرمز یا گوشت مرغ طبخ می گردد و ربطی هم به ترشی ناز خاتون ندارد. این را می توانید با برنج در وعده های و سرو کنید. اگر شما هم دوست دارید طعم غذاهای محلی متنوع ایران را بچشید، با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه خورشت نازخاتون به چند روش مختلف را به شما آموزش دهیم.

خورش نازخاتون گیلانی ، رقیب جدی قورمه سبزی که عاشقش میشی!

مواد لازم برای تهیه خورشت نازخاتون با گوشت (برای 6 الی 8 نفر)

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
پیاز (برای پیاز داغ)2 عدد میانه
سیر (برای سیر داغ)2 حبه
نعنا، جعفری و کمی اسفناج500 گرم (سبزی تازه)
گوشت ران یا سردست گوسفند800 گرم
بادمجان کوچک و قلمی1 کیلوگرم
آبغورهنصف لیوان فرانسوی دسته دار
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
برنجبرای سرو کنار خورشت نازخاتون

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه خورش نازخاتون: 30 دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت خورشت نازخاتون: 3 ساعت

مراحل طرز تهیه خورشت نازخاتون با گوشت

برای درست کردن این خورشت شمالی بهتر است از گوشت ران یا سردست گوسفند بهره ببرید.

مرحله اول: مواد اولیه خورش نازخاتون را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت نازخاتون، پیاز شسته شده را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سیر شسته شده را هم پوست بگیرید و با سیر له کن یا با یاری تیغه چاقو له کنید و کنار بگذارید.

گوشت گوسفندی را بشویید و در سبد بریزید تا آب اضافی آن خارج گردد. سپس، گوشت را در ابعاد خورشتی خرد کنید. حالا برگ های اسفناج، نعنا و جعفری تازه را از ساقه جدا کنید و به دقت بشویید. سبزیجات شسته شده را در آبکش بریزید تا آب اضافی آن ها خارج گردد. سپس، نعنا، جعفری و اسفناج را درست مانند کاملا ریز و ساطوری خرد کنید.

بادمجان های شسته شده را نیز پوست بگیرید و در مقداری روغن روی حرارت ملایم سرخ کنید تا علاوه بر طلایی شدن، مغزپخت شوند. سپس، بادمجان های سرخ شده را روی دستمال حوله ای بگذارید تا روغن اضافی خود را از دست بدهند.

برای خرید گوشت گوسفندی و بادمجان سرخ شده منجمد می توانید به روش های یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله دوم: سیر و پیاز را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه خورش نازخاتون گیلانی، قابلمه مناسبی را انتخاب کنید و روی حرارت میانه بگذارید. پس از داغ شدن قابلمه، پیازهای نگینی را در آن بریزید و برای چند دقیقه بدون روغن تفت دهید تا پیازها سبک شوند و آب پیازها کاملا کشیده گردد.

سپس، مقداری روغن را نیز به قابلمه اضافه نموده و قطعات پیاز را برای 5 تا 7 دقیقه سرخ کنید تا طلایی شوند. حالا، سیر له شده و مقداری فلفل سیاه و زردچوبه را نیز به پیازهای سرخ شده اضافه کنید و محتویات قابلمه را هم بزنید تا زردچوبه و سیر هم تفت ببیند و عطر دلپذیرشان آزاد گردد.

برای خرید پیاز داغ آماده، سیر داغ، روغن سرخ کردنی، فلفل سیاه و زردچوبه می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله سوم: گوشت را اضافه کنید

پس از طلایی شدن پیازها و آزاد شدن عطر زردچوبه، باید قطعات گوشت که قبلا خرد کردید را به قابلمه اضافه کنید. گوشت را با پیاز و زردچوبه تفت بدهید تا رنگ همه قطعات گوشت تغییر کند و طعم باقی مواد را بگیرد. سپس، مقداری آب جوش روی گوشت بریزید و درب قابلمه را ببندید.

توجه داشته باشید، مقدار آب باید به مقدار ای باشد که سطح روی گوشت را بپوشاند. حالا حرارت را ملایم نموده و حدود 2 الی 3 ساعت صبر کنید تا گوشت گوسفندی کاملا مغزپخت و نرم گردد.

مرحله چهارم: سبزیجات را سرخ کنید

در فاصله انتظار برای پختن گوشت، تابه مناسبی را روی حرارت میانه قرار دهید و سبزیجات خرد شده را در تابه داغ بریزید. به مدت 5 دقیقه، سبزیجات را هم بزنید تا آب اضافی خود را از دست بدهند و آماده سرخ شدن شوند.

حالا بهتر است مقداری روغن ترجیحا جامد را به تابه حاوی سبزیجات اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا نعنا، جعفری و اسفناج خرد شده کاملا سرخ شوند. سبزیجات را به مقدار ای تفت دهید که رنگ آن ها تیره گردد. با این حال، مراقب باشید سبزیجات خرد شده نسوزند و سیاه و بدمزه نشوند.

مرحله پنجم: مایه خورش نازخاتون را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه نازخاتون شمالی، باید درب قابلمه را باز کنید و پس از اطمینان از پخته شدن قطعات گوشت، سبزیجات سرخ شده را همراه با آبغوره و نمک به قابلمه اضافه کنید. سپس، درب قابلمه را ببندید و حرارت را ملایم کنید تا مایه خورش نازخاتون گیلانی برای یک ساعت دیگر روی حرارت کم باقی بماند تا حسابی جا افتاده و لعابدار گردد و روغن بیندازد.

برای خرید نمک و آبغوره می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله ششم: بادمجان های سرخ شده را اضافه کنید

در 15 دقیقه پایانی پخت خورشت نازخاتون، بادمجان های سرخ شده را نیز روی خورشت بچینید. درب قابلمه را ببندید تا این غذای لذیذ شمالی همراه با قطعات بادمجان سرخ شده کاملا جا بیفتد. در این فاصله، بادمجان ها هم در عین پخته شدن، زیادی نرم و وارفته نمی شوند و طعم باقی اجزای خورشت را به خودشان می گیرند.

مرحله آخر: خورش نازخاتون را سرو کنید

حالا که مراحل طرز تهیه خورش نازخاتون را پشت سر گذاشتید، خورشت را در ظرف مناسبی بریزید و با یا و چاشنی و مخلفات دلخواه سرو کنید. برای تزیین خورشت نازخاتون می توانید بادمجان ها را به صورت دورچین در اطراف ظرف قرار دهید.

برای خرید برنج می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

روش تهیه خورشت نازخاتون با گوشت مرغ

در صورت تمایل، می توانید به جای استفاده از گوشت قرمز، خورش نازخاتون با مرغ را درست کنید. روش تهیه خورشت نازخاتون با مرغ هم به همین ترتیب است، به علت زودپخت بودن گوشت مرغ خورشت زودتر می پزید.

گوشت مرغ را می توانید از فروشگاه های خریداری کنید؛ به روش های اینترنتی یا حضوری.

نکات مهم در طرز تهیه خورشت نازخاتون

  • در طرز تهیه خورشت نازخاتون، بسته به ذائقه می توانید اسفناج را حذف نموده و این خورش خوشمزه را فقط با سبزی نعنا و جعفری تازه طبخ کنید.
  • در صورت تمایل، به جای آبغوره می توانید از آب انار (خواص آب انار)، آب نارنج (خواص آب نارنج) یا آبلیموی تازه برای تهیه خورشت نازخاتون بهره ببرید.
  • برای کوتاه تر کردن زمان لازم برای پخت گوشت، بهتر است از زودپز بهره ببرید.
  • می توانید به جای بادمجان سرخ شده از بادمجان دودی برای درست کردن خورشت ناز خاتون هم بهره ببرید.
  • گیلانی ها معتقدند خورشت نازخاتون رقیب جدی خورشت قورمه سبزی است. نظر شما چیست؟

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه شدن خورشت نازخاتون

خورش نازخاتون با مرغ را چطور درست کنیم؟

مراحل طرز تهیه خورش نازخاتون با مرغ درست مانند همان چیزی است که در دستور بالا گفتیم. با این تفاوت که به جای گوشت قرمز باید از گوشت سینه یا ران مرغ بهره ببرید. از آن جا که گوشت مرغ به زمان کمتری برای پخت احتیاج دارد، مدت زمان لازم برای آماده شدن خورش نازخاتون با مرغ به مراتب کوتاه تر از زمانی است که باید برای تهیه خورشت نازخاتون با گوشت گوسفندی صرف کنید.

روش درست کردن نازخاتون با گردو چگونه است؟

طرز تهیه نازخاتون با گردو با آن چه در دستور بالا گفتیم تفاوت دارد. برخلاف خورشت نازخاتون شمالی، نازخاتون با گردو که با نام غذای نازخاتون لاهیجان هم شناخته می گردد یک غذای نونی و بدون گوشت است. در تهیه نازخاتون با گردو باید از بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، آبغوره، نعنا خشک، گردو، سیر، گلپر و آب انار یا آبغوره بهره ببرید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 20 مهر 1403 بروزرسانی: 20 مهر 1403 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1851

به "خورش نازخاتون گیلانی ، رقیب جدی قورمه سبزی که عاشقش میشی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورش نازخاتون گیلانی ، رقیب جدی قورمه سبزی که عاشقش میشی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید