تاریخ انقضای عینک آفتابی چیست و چه تاثیری در کیفیت آن دارد؟

به گزارش مجله مدیاپلیر، یکی از اکسسوری های ضروری برای حفظ سلامت چشم در برابر تابش آفتاب، عینک آفتابی است. عینک آفتابی فقط یک اکسسوری تزیینی نیست و برای مراقبت از سلامت چشم های خود باید از آن بهره ببرید. شاید شنیده باشید که می گویند عینک های آفتابی بعد از مدتی محافظت خود را در برابر آفتاب از دست می دهند و در واقع تاریخ انقضا دارند. در ادامه در خصوص تاریخ انقضای عینک آفتابی و اینکه استفاده از آن چه لزومی دارد، بیشتر بخوانید.

تاریخ انقضای عینک آفتابی چیست و چه تاثیری در کیفیت آن دارد؟

چرا حفاظت چشم در برابر UV اهمیت دارد؟

اگر دنبال عینک آفتابی نو هستید، غیر از ظاهر عینک باید فاکتورهای مهم دیگری را هم در نظر بگیرید. محافظت در برابر اشعه UV مهم ترین کاری است که یک عینک آفتابی باید برای شما انجام بدهد. پس پلاریزه بودن عینک کافی نیست.

اشعه مضر فرابنفش (UV) می تواند به چشم ها و پوست اطراف آن آسیب برساند؛ حتی زمانی که خورشید نمی تابد. فریب ابرها را نخورید. حتی در روزهای ابری، اشعه فرابنفش می تواند از سطوحی مانند شن، آب، برف و ساختمان ها منعکس گردد. برای محافظت از چشمان شما در برابر آسیب های نور خورشید در فضای باز، عینک های با پوشش UV و عینک های آفتابی محافظ UV که دارای لایه نازکی از مواد مسدود نماینده UVA و UVB روی خود هستند بزنید. بسیاری از عینک های آفتابی به صورت استاندارد دارای پوشش UV هستند و بعضی از شرکت ها فناوری لنز اختصاصی خود را دارند.

بدون استفاده از عینک آفتابی یا عینک محافظ در برابر اشعه فرابنفش، حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آفتاب می تواند به چشم های شما آسیبی در حد آفتاب سوختگی برساند. چشمان شما ممکن است قرمز شوند و پف نمایند یا حس کنید که شن و ماسه در چشمان شما ریخته است. اگر به نور بسیار حساس باشید، ممکن است ریزش شدید اشک را تجربه کنید. خوشبختانه، این نشانه ها اغلب گذرا هستند. با این حال، اگر به طور مرتب چشمان خود را در معرض تابش خورشید قرار دهید، در نهایت در معرض خطر ابتلا به آب مروارید یا دژنراسیون ماکولا هستید.

قبل از 20 سالگی، حدود یک چهارم آسیب اشعه فرابنفش به چشمان شما رخ می دهد. تابستان زمانی است که بچه ها بیشترین زمان را در خارج از منزل در معرض تابش فرابنفش سپری می نمایند. علاوه بر این، ورزش های بزرگسالان مانند دویدن ماراتن و دوچرخه سواری که در فضای باز است می تواند برای چشم مضر باشد. عینک آفتابی محافظ در برابر تابش فرابنفش برای حفظ سلامت چشمان شما تا انتها عمر بسیار مهم است.

آیا می توان پوشش محافظ UV را به عینک اضافه نمود؟

چگونه تشخیص دهیم که عینک آفتابی محافظت در برابر تابش فرابنفش دارد؟ بسیاری از عینک های آفتابی به صورت استاندارد دارای پوشش لنز با فیلتر UV هستند و بعضی از شرکت ها فناوری لنز اختصاصی خود را دارند. اگر عینک طبی یا عینک آفتابی شما خودش این پوشش را ندارد، می توانید آن را به عنوان یک گزینه اضافی در طول فرآیند خرید اضافه کنید.

لنزهای پلاریزه در مقابل لنزهای UV: چه تفاوت هایی با هم دارند و کدام بهتر است؟

تفاوت بین لنزهای پلاریزه و محافظ UV چیست؟ پلاریزاسیون و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش یکسان نیستند. حتی اگر بعضی از فروشندگان عینک، آن ها را با هم تبلیغ می نمایند، تمایز بین عینک آفتابی UV و پلاریزه می تواند یک موضوع چالش برانگیز باشد.

اصطلاح پلاریزاسیون ظرفیت لنز برای کاهش تیرگی و تابش خیره نماینده در نور شدید خورشید را توصیف می نماید. بیشتر عینک های آفتابی با لنزهای پلاریزه محافظت در برابر تابش فرابنفش را هم فراهم می نمایند. هنگام خرید مطمئن شوید که لنز انتخابی شما هر دو را داشته باشد. پلاریزاسیون ربطی به محافظت در برابر تابش فرابنفش ندارد، بنابراین آنالیز کنید که لنزها جذب نماینده UV باشند.

برترین عینک برای محافظت در برابر تابش فرابنفش

برترین عینک آفتابی برای محافظت از چشم ها در برابر تابش فرابنفش سطح بالایی از محافظت در برابر UV را ارائه می دهد که معمولاً به صورت درصد مقدار گیری می گردد. برترین عینک آفتابی برای محافظت در برابر تابش فرابنفش دارای لنزهایی است که بین 99٪ تا 100٪ در برابر تابش از چشم شما محافظت می نمایند و به آن ها عینک محافظت شده UV-400 می گویند.

در پی عینک آفتابی با درجه UV 400 باشید که تقریباً 100٪ از اشعه های خطرناک فرابنفش محافظت می نماید.

آیا تاریخ انقضای عینک آفتابی واقعیت دارد؟

عینک آفتابی یکی از اکسسوری های لازم است. این اکسسوری فقط جنبه تزیینی ندارد. هدف اصلی استفاده از عینک آفتابی حفاظت از چشم ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید است. بعلاوه کاهش تابش خیره نماینده خورشید باعث می گردد که با عینک آفتابی بهتر ببینید. اما اگر برای مدت طولانی از یک عینک آفتابی استفاده می کنید شاید برای شما سوال شده باشد که آیا ممکن است عینک آفتابی به مرور زمان تاثیر خود را از دست بدهد؟ آیا تاریخ انقضای عینک آفتابی واقعیت دارد یا یک باور اشتباه است؟

پاسخ این سوال احتمالا منفی است و در ادامه می توانید دلیل آن را بخوانید.

بیشتر عینک های آفتابی دارای یک لایه شفاف از پوشش ضد UV هستند که اشعه های خورشید را مسدود می نماید. این پوشش می تواند روی لنزها یا در خصوص عینک های آفتابی گران تر، داخل لنزها باشد. در هر صورت، هیچ مدرکی وجود ندارد که قرار گرفتن در معرض آفتاب مداوم باعث از بین رفتن این مواد گردد.

مارک بلچر، پزشک معالج در بیمارستان چشم ویلز در فیلادلفیا، پنسیلوانیا، به Mental Floss می گوید: به طور کلی، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش در عینک های آفتابی در طول زمان کاهش نمی یابد. پوشش های روی سطح لنز می توانند خراشیده شوند، اما این نکته هم به کیفیت عینک بستگی دارد.

چطور اندازه محافظت عینک در برابر آفتاب را معین کنیم؟

اگر به تازگی عینک آفتابی خریده اید ممکن است نگران باشید که پوشش محافظ آن خراشیده شده باشد. یا اینکه در خصوص کیفیت پوشش محافظ در برابر UV مطمئن نباشید. یا حتی فکر کنید چون عینک ارزانی خریده اید، این عینک آفتابی کیفیت لازم را برای حافظت از چشم های شما در برابر تابش آفتاب ندارد.

برای امتحان کردن عینک آفتابی خود به نزدیک ترین عینک فروشی مراجعه کنید. در عینک فروشی ها امکاناتی برای آنالیز کردن اندازه محافظت عینک در برابر تابش UV وجود دارد. در صورتی که از محافظت عینک مطمئن شدید می توانید با خیال راحت آن را بهره ببرید.

گاهی اوقات همراه با عینک های آفتابی کارت های مخصوص برای امتحان کردن قابلیت عینک وجود دارد. با تاباندن چراغ قوه های UV به عینک و روی یک کارت مخصوص می توانید آنالیز کنید که آیا عینک شما اشعه را مسدود می نماید یا نه.

در نهایت هر عینکی که می خرید فقط اطمینان حاصل کنید که صرفا پوشش رنگی برای کاهش تابش خورشید نداشته باشند بلکه واقعا پوشش ضد اشعه UV داشته باشند. استفاده از عینک هایی که فقط تابش نور را کم می نمایند از عینک نزدن بدتر است. اگر عینک آفتابی را صرفاً برای جلوگیری از تابش خیره نماینده می زنید، مردمک های چشم تان گشاد می شوند و نسبت به زمانی که اصلاً عینکی به چشم نمی زدید بیشتر در معرض اشعه فرابنفش قرار می گیرند.

بدون عینک آفتابی، اشعه فرابنفش می تواند به قرنیه و ملتحمه آسیب برساند و باعث ایجاد بیماری هایی در چشم گردد. با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض آفتاب برای طولانی مدت نیز می تواند تشکیل آب مروارید را تسریع کند. عینک های آفتابی فقط یک اکسسوری تابستانی نیستند: اگر قرار است زیر نور خورشید باشید، باید از چشمان خود محافظت کنید.

اگر به عینک آفتابی نو احتیاج دارید مطمئن شوید که دارای برچسب 400 UV هستند، به این معنی که لنزها 99 درصد اشعه UV را مسدود می نمایند و هم UVA و هم UVB را پوشش می دهند. (رنگ لنزها در خصوص مسدود کردن اشعه فرابنفش اهمیتی ندارد.) لنزهای پلاریزه هیچ ارتباطی با اشعه فرابنفش ندارند، اما ممکن است تابش نور را کاهش دهند. سعی کنید از لنزهای بزرگتر بهره ببرید، زیرا به کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه در اطراف چشم یاری می نمایند.

جمع بندی درباره تاریخ انقضای عینک آفتابی

عینک آفتابی یکی از اکسسوری های ضروری برای تمام فصول به خصوص تابستان است. اما آیا مفهومی به نام تاریخ انقضای عینک آفتابی وجود دارد؟ جواب این سوال منفی است. خاصیت حفاظت از اشعه UV در عینک های آفتابی به مرور زمان از بین می رود؛ مگر اینکه سطح عینک شما آسیبی دیده باشد و خط و خش باعث از بین رفتن پوشش محافظ آن شده باشد. با استفاده از عینک ضدآفتاب در تمام طول سال، از چشم های خود مراقبت کنید.

منابع: Mentalfloss و Glasses

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 مرداد 1403 بروزرسانی: 13 مرداد 1403 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1834

به "تاریخ انقضای عینک آفتابی چیست و چه تاثیری در کیفیت آن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ انقضای عینک آفتابی چیست و چه تاثیری در کیفیت آن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید