منطقه خاجیار؛ تکه ای گمشده از سوئیس در هندوستان!

به گزارش مجله مدیاپلیر، منطقه خاجیار هند که با نام سوئیس کوچک هند هم شناخته می گردد، یکی از معروف ترین مکان های دیدنی هند در بین جهانگرد ها و مسافران داخلی و خارجی است. علت این که به این منطقه سوئیس کوچک گفته می گردد، وجود مراتع سرسبز و وسیعی در خاجیار است که در نهایت به جنگل های اطراف منتهی می شوند. در بین این طبیعت سرسبز و زیبا، می توانید کلبه هایی چوبی مشاهده کنید که شباهت منطقه به سوئیس را چندبرابر می نماید. اگر دوست دارید تا در سفر به هند، سفری به سوئیس هم داشته و با تکه ای از بهشت در هند آشنا شوید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را به هیچ عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا همه چیز را درباره منطقه خاجیار، تکه ای گمشده از سوئیس در هندوستان برای شما بازگو کنیم.

منطقه خاجیار؛ تکه ای گمشده از سوئیس در هندوستان!

معرفی منطقه خاجیار هند

منطقه خاجیار هند (Khajjiar یا खज्जियार) یکی از زیباترین منطقه ها این کشور در تپه های اطراف چامبا در استان هیمچال پرادش هند است. این منطقه به علت قرارگرفتن روی تپه هایی سرسبز و زیبا که از اطراف به جنگل منتهی می شوند، به سوئیس کوچک در هند معروف شده است. علاوه بر طبیعت زیبای منطقه، وجود کلبه هایی در اطراف مراتع هم باعث شده تا شباهت آن به سوئیس بیشتر شود. درحالی که بیشتر طبیعت منطقه خاجیار هندوستان سرسبز و بهاری است، اما اگر کمی به دوردست نگاه کنید، می توانید در پس جنگل ها و مراتع زیبای این منطقه، قله های پوشیده از برف هیمالیا را هم مشاهده کنید.

قدمت تاریخی منطقه خاجیار هند، به قرن 6 میلادی بازمی شود. حاکمان محلی دره چامبا، تصمیم گرفتند تا این منطقه زیبا و خوش آب و هوا را به عنوان مرکز فرمانروایی یا مرکز خود انتخاب نمایند. در دوران قرون وسطی، حاکمیت این سرزمین به طورکلی از دست فرمانروایان قبلی خارج شد و منطقه به دست مغول ها افتاد. پس از مغول ها، امپراتوری های سیک ها توانستند این منطقه را پس بگیرند. خاجیار هند هم مانند بسیاری از منطقه ها دیگر، در دوران استعمار انگلیس به دست حکومت این کشور افتاد. اما در سال های بعد و با آزادشدن هند، توانستند این منطقه را هم آزاد نمایند.

منطقه خاجیار هند بیشتر به علت زیست بوم پرتنوع خود شناخته می شود. در این منطقه می توانید از مراتع گرفته تا دره و جنگل و دریاچه های بسیاری را مشاهده کنید. امروزه منطقه خاجیار به علت داشتن همین زیبایی های طبیعی، تبدیل به یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین جاذبه های جهانگردی در کل هند شده است. بسیاری از افرادی که می خواهند در سفر به هند به دامان طبیعت پناه برده و از شلوغی شهرها فاصله بگیرند، به منطقه خاجیار می روند.

فرهنگ مردم منطقه خاجیار هند

فرهنگ مردم منطقه خاجیار هند بیشتر شکل سنتی خود را حفظ نموده است و بیشتر مردم آن به روش های سنتی و با فرهنگ اصیل خود زندگی می نمایند. برای آشنایی با فرهنگ مردم هند، خاجیار می تواند یک گزینه یا انتخاب بسیار مناسب باشد. زمانی که به خاجیار پا می گذارید، می توانید از معابد بسیار زیبای بودایی تماشا نموده و با دین و مذهب آن ها آشنا شده، به گالری های نقاشی سنتی رفته و از این هنر باستانی تماشا نموده یا این که تنها با گشت و گذار در بازارها و کوچه خیابان های اطراف منطقه، با فرهنگ مردم محلی بیشتر آشنا شوید. مردم منطقه خاجیار هندوستان به زبان هیماچالی صحبت نموده و بیشتر آن ها در زندگی روزمره از این زبان استفاده می نمایند. اما بااین وجود تقریباً تمامی آن ها هندی بلد بوده و می توانند به وسیله زبان هندی با مسافران ارتباط برقرار نمایند. باید دقت داشته باشید که زبان انگلیسی در این منطقه رایج نیست و ممکن است که همه مردم آن را بلد نباشند.

برترین زمان سفر به خاجیار هند

در بین ماه های می تا ژوئن، آب و هوای خاجیار هند بسیار دلچسب و متعادل می شود. این ماه ها برای سفر به خاجیار و لذت بردن از جاذبه های جهانگردی طبیعی آن، برترین زمان و فصل ممکن محسوب می شود. در این فصل مقدار توریسم و جهانگردی در منطقه خاجیار هند بسیار زیاد شده و کمتر هتلی با اتاق خالی پیدا می کنید؛ بنابراین لازم است که برای سفر در این ماه ها، حتماً از قبل برای رزرو اقامتگاه اقدام نموده باشید. ضمناً فراموش نشود که با افزایش مقدار جهانگرد، قیمت اقامتگاه ها و سایر امکانات جهانگردی هم در این منطقه بالا می رود. از بین ماه های جولای تا سپتامبر، فصل بارش های موسمی آغاز می شود. در این فصل ها هم آب و هوای معتدل و خنک است و می توان از طبیعت زیبایی که با باران سرسبزتر شده است لذت برد. اما با این حال به علت بارش زیاد، تعداد جهانگرد ها کمتر می شود. برای همین هم برای افرادی که در پی سفر ارزان به هند و منطقه خاجیار هستند، این ماه ها می تواند برترین فصل باشد. در زمستان آب و هوای خاجیار هند کاملاً رو به سرما رفته و بیشتر منطقه را برف می پوشاند. به علت بسته شدن راه ها و سرمای زیاد، جهانگردی در این فصل رونق چندانی ندارد. اما برای افرادی که در پی تفریحات زمستانی مانند اسکی باشند، زمستان و بین ماه های دسامبر تا فوریه هم می تواند فصل مناسبی باشد.

مکان های تماشای خاجیار هند

منطقه خاجیار هند بیشتر به علت داشتن طبیعتی سرسبز و تازه شناخته می شود. یکی از برترین جاذبه های جهانگردی این منطقه برای طبیعت دوستان، دریاچه خاجیار است. این دریاچه یک دریاچه زلال و زیبا و مکانی مناسب برای پیک نیک و گردش در طبیعت است. می توانید هم از تمیزی آب این دریاچه لذت برده و هم برای گردش در طبیعت و جنگل های سرسبز اطراف بروید. برای آشنایی بیشتر با جاذبه های طبیعی منطقه خاجیار در هندوستان، می توانید از دهکده های اطراف با کلبه های چوبی زیبا هم تماشا کنید. از جمله دیگر مکان های تماشای خاجیار هند می توان به معبد خاجی ناگ، مرکز صنایع دستی تبتی، قله داینکوند، سوبهاش باولی، دریاچه دال، کلیسای اسکاتلندی چامبا، گانجی پاهادی و بسیاری جاهای تماشای دیگر اشاره نمود. همان طور که گفتیم، به منطقه خاجیار هند، سوئیس کوچک گفته می شود؛ بنابراین تضمین می کنیم که هر کجای این منطقه رفته یا اقامت داشته باشید، از طبیعت زیبای آن بی بهره نخواهید ماند.

برترین اقامتگاه های خاجیار هند

منطقه خاجیار هند که با نام سوئیس هند هم شناخته می شود، یکی از تماشای ترین جاذبه های جهانگردی هند است و به همین علت امکانات جهانگردی و جهانگردی بسیاری مانند اقامتگاه های مجهز در آن ساخته اند. بعضی از اقامتگاه های منطقه خاجیار، اقامتگاه های سنتی یا خانه های محلی هستند. بسیاری از مسافران برای آشنایی بیشتر با سبک زندگی و معماری این منطقه، ترجیح می دهند تا در خانه های سنتی خاجیار اقامت داشته باشند. از جمله معتبرترین و شناخته شده ترین اقامتگاه های سنتی خاجیار می توان به Khajjiar Homestay، Deodar Cottage و بعلاوه Khajjiar Meadows Homestay اشاره نمود. در منطقه خاجیار هندوستان هتل های درجه یک و عالی بسیاری هم وجود داشته که بعضی از آن ها شامل هتل Elgin Khajjiar، Khajjiar Resort و هتل Khajjiar Greens می شوند. به علت داشتن طبیعت سرسبز، تمامی اقامتگاه ها و هتل های خاجیار هم چشم انداز ای زیبا و چشم نواز دارند. اما اگر می خواهید که بیشتر در طبیعت این منطقه وقت بگذرانید، می توانید در اقامتگاه های کمپینگ خاجیار هم چادر زده و از امکانات تفریحی این منطقه مانند زیپ لاین و پیست دوچرخه سواری بهره ببرید. افرادی که بودجه محدودی داشته و سفر ارزان و مالی به هند می خواهند معمولاً این گزینه را انتخاب می نمایند.

غذاهای سنتی منطقه خاجیار هند

بیشتر غذاهایی که در منطقه خاجیار هند سرو می شوند، غذاهایی هستند که در کل استان هیمچال پرادش هند محبوب هستند. مانند بسیاری از دیگر شهرها و فرهنگ های رایج هند، در خاجیار هم درصد زیادی از مردم گیاه خوار بوده و به همین علت در رستوران ها همواره گزینه بدون گوشت برای گیاه خواران وجود دارد. غذاهای گوشتی هم معمولاً در ادویه های فراوان طعم دار و پخته می شوند و به ذائقه تمامی مسافران سازگار هستند. اما اگر نمی توانید غذاهای خیلی تند بخورید، حتماً پیش از سفارش بگویید که در غذای شما فلفل نریزند. درصورتی که می خواهید در سفر به خاجیار هند از برترین و معروف ترین غذاهای این ناحیه نوش جان کنید، توصیه می کنیم که غذاهای سیدو، پاتانده، گوچی ماتا، کادو کا خاتا، سپو وادی و بسیاری غذاهای دیگر را امتحان کنید. اگر به رستوران های اطراف دریاچه خاجیار بروید، می توانید انواع غذاهای دریایی خوشمزه را نوش جان کنید. اما مراقب باشید که از رستوران های خلوتی که مشتری ندارند خرید نکنید، چرا که مسمومیت غذایی در هند، به ویژه برای جهانگرد ها، بسیار بالاست. بیشتر به این موضوع توجه کنید که مردم محلی به کدام رستوران ها یا دکه های غذافروشی می روند تا بتوانید برترین گزینه را انتخاب کنید.

نحوه دسترسی به منطقه خاجیار هند

اگر قصد دارید تا به وسیله مسیر هوایی به منطقه خاجیار هند سفر کنید، نزدیک ترین فرودگاه به این منطقه، فرودگاه گاگال (Gaggal) در دارامسالاست. این فرودگاه حدود 122 کیلومتر با خاجیار هندوستان فاصله داشته و برای افرادی که بودجه محدودی داشته یا سعی دارند سفری مالی به هند داشته باشند، خیلی گزینه مناسبی نیست. منطقه خاجیارا هند ایستگاه قطار نزدیکی هم نداشته و اولین ایستگاه قطار به آن، حدود 118 کیلومتر دورتر در شهر پاتانکوت قرار گرفته است. اما بلیت قطار نسبت به بلیت هواپیما چندین برابر ارزان تر بوده و به همین علت سفر با قطار گزینه ارزان تری محسوب می شود. از پاتانکوت تا خاجیارا می توانید تاکسی گرفته که حدود 800 تا 1400 روپیه هزینه آن می شود. امکان کرایه خودرو هم وجود دارد. اما درصورتی که اولین بار است به این منطقه سفر می کنید یا تجربه رانندگی در جاده های خطرناک را ندارید، این روش سفر به شما پیشنهاد نمی شود.

تورهای جهانگردی هند با خبرنگاران

منطقه خاجیار هند که با نام سوئیس کوچک هم شناخته می شود، یکی از زیباترین و سرسبزترین منطقه ها و شهرهای هند است. در طول سال، منطقه خاجیار تعداد زیادی جهانگرد و جهانگرد داخلی و خارجی را مجذوب خود می نماید. اما بیشتری تعداد مسافر و جهانگرد، در فصل های گرم تر سال مانند تابستان به این منطقه می آیند. بیشتر جاذبه های جهانگردی و مکان های تماشای خاجیار هند، شامل مکان های طبیعی مانند دریاچه، جنگل، رودخانه، کوه و سایر تماشای های این چنینی می شوند. اما با این حال می توانید از معابد و دیگر بناهای تاریخی مهم این شهر هم تماشا کنید. اگر دوست دارید تا بیشتر با هند و مکان های تماشا آن آشنا شده، حقایق جالبی را درباره این کشور بدانید و برترین غذاهای هند را بشناسید، سایر مطالب خبرنگاران را به هیچ عنوان از دست ندهید. بعلاوه می توانید برای انجام کارهای سفر خود یا ثبت نام در تورهای هند، همین امروز با کارشناسان ما در تماس باشید.

سؤالات متداول

منطقه خاجیار کجاست؟

منطقه خاجیار یکی از منطقه ها بسیار زیبا و سرسبز هند در استان هیمچال پرادش است که با نام سوئیس کوچک هند هم شناخته می شود.

چرا به منطقه خاجیار سوئیس کوچک می گویند؟

منطقه خاجیار هند پوشیده از مراتع سرسبزی است که از اطراف به جنگل های انبوه و زیبا ختم شده و در این مراتع کلبه های چوبی دور از هم مشاهده می شود. به همین علت به آن سوئیس هند می گویند.

برترین زمان سفر به منطقه خاجیار چه زمانی است؟

برترین زمان سفر به منطقه خاجیار هند از نظر آب و هوایی، در فصل های گرم تر سال مانند تابستان است. البته در این فصل تعداد مسافران بسیار زیاد بوده و قیمت خدمات جهانگردی هم افزایش پیدا می نماید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1837

به "منطقه خاجیار؛ تکه ای گمشده از سوئیس در هندوستان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه خاجیار؛ تکه ای گمشده از سوئیس در هندوستان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید