تور استرالیا: آمریکا در برابر فشارهای چین در کنار استرالیا می ایستد

به گزارش مجله مدیاپلیر، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه در یک کنفرانس خبری که پس از دیدارش با همتای استرالیایی در واشنگتن برگزار گردید، ضمن ابراز نگرانی نسبت به توسل احتمالی چین به اهرم مالی علیه استرالیا، حمایت همه جانبه واشنگتن از کانبرا در برابر فشارهای ادعایی از جانب پکن را اعلام نمود.

تور استرالیا: آمریکا در برابر فشارهای چین در کنار استرالیا می ایستد

با تور استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

وزیر خارجه ایالات متحده در این کنفرانس خبری با طفره رفتن از پاسخ به این پرسش که آیا استرالیا از پشت به فرانسه خنجر زده است، گفت که این استرالیا است که باید در خصوص تمایل خود به کسب فناوری زیردریایی ایالات متحده پاسخ دهد.

از سوی دیگر، لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده هم این ایده را رد کرد که آمریکا در به اشتراک گذاردن پیشرفته ترین فناوری زیردریایی خود با استرالیا با ذهنیتی متقابل وارد این توافق شده است؛ چرا که استرالیا در گذشته درخواست ایالات متحده برای استقرار تأسیسات نظامی در این کشور را رد نموده است.

آستین در پاسخ به این پرسش که آیا توافقنامه همکاری سه جانبه (انگلیس، آمریکا و استرالیا) باعث تشدید تنشها با چین خواهد شد، مدعی شد که این توافقنامه هیچ کشور یا فردی را هدف قرار نمی دهد.

گفته می گردد که انگیزه اصلی استرالیا از پیوستن به این توافقنامه همکاری، تمایل کانبرا به حفظ فزونی نظامی خود در عرصه فناوری زیردریایی در منطقه است. فرماندهان نیروی دریایی استرالیا معتقدند که فاصله گرفتن از زیردریایی ها با سوخت دیزلی و حرکت به سمت زیردریایی هایی با سوخت هسته ای امکان حفظ این فزونی را تا سال 2030 میلادی به آنها می بخشد.

لازم به ذکر است، نشست وزرای خارجه و دفاع آمریکا و استرالیا یکروز پس از آن برگزار گردید که سران سه کشور انگلیسی زبان آمریکا، انگلیس و استرالیا یک توافقنامه همکاری سه جانبه را با هدف به اشتراک گذاری فناوریهای پیشرفته از یکسو و بعلاوه توسعه زیردریایی با سوخت هسته ای برای استرالیا امضا کردند.

این در حالی است که چین روز پنج شنبه با محکوم کردن این ائتلاف امنیتی نو در منطقه ایندوپاسیفیک، ضمن هشداردهی در خصوص تشدید رقابت تسلیحاتی در منطقه ایندوپاسیفیک تأکید کرد که یک چنین شراکتهایی نباید کشورهای ثالث را هدف قرار دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1308

به "تور استرالیا: آمریکا در برابر فشارهای چین در کنار استرالیا می ایستد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا: آمریکا در برابر فشارهای چین در کنار استرالیا می ایستد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید