222 هزار ناشنوا در کشور نیازمند وسائل یاری توانبخشی، با حذف ارز دولتی قیمت سمعک دیگر مناسب نخواهد بود

به گزارش مجله مدیاپلیر، سمعک تنها باید از مراکز شنوایی شناسی و براساس نظر ادیولوژیست تهیه گردد، زیرا احتیاج به تنظیمات حرفه ای و ارزیابی های دقیق دارد.

222 هزار ناشنوا در کشور نیازمند وسائل یاری توانبخشی، با حذف ارز دولتی قیمت سمعک دیگر مناسب نخواهد بود

به گزارش خبرنگاران،یکی از درمان های اصلی افراد با کم شنوایی، استفاده از سمعک ناشنوایان است. سمعک ها وسایل هستند که صدا را تقویت می نمایند و باعث می شوند افراد کم شنوا به راحتی بشنوند و مشکل شنوایی آن ها حل گردد.

طبق آمار ها از هر هزار تولد زنده در ایران، 2 تا 3 کودک، ناشنوا به جهان می آیند که دلایل گوناگونی دارد و این بچه ها برای زندگی بهتر احتیاج به وسائل یاری توانبخشی مانند سمعک دارند.25 درصد دلیل ناشنوایی هنوز ناشناخته است، 50 درصد دلیل ژنتیک و 25 درصد مابقی بیماری های مادر یا حین تولد یا بعد از تولد مانند زردی را در بر می گیرد.

در حال حاضر در بهزیستی بیش از 222 هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش هستند که 12.7 درصد کل معلولان را شامل می شوند.

طبق آمار سازمان بهزیستی از ابتدای کار دولت سیزدهم برای 625 کودک ناشنوا کاشت حلزون اجرا شده است.

کیومرث مرادی فارغ التحصیل شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در تبادل نظر با خبرنگاران،اظهار کرد: در ابتدا باید تعریف ساده ای از سمعک و عملکرد آن برای درک بهتری از مدل ها داشته باشیم، سمعک یک وسیله یاریی برای افرادی است که به هر دلیلی دچار مسائل شنوایی یا وزوز گوش هستند.

وی اضافه کرد: سمعک صدای محیط را دریافت می نماید و بعد از انجام هزاران پردازش، در کسری از زمان آن را تقویت میکند و به گوش فرد انتقال میدهد، بعلاوه کمپانی های بزرگ فراوری نماینده سمعک با مطالعات دقیق و کاربردی هرساله محصولات و فناوری هایشان را به نحوی ارائه میدهند که تمام اختلالات شنیداری را با توجه به نوع و شدت درگیری پوشش دهند.

مرادی بیان نمود: ساده ترین معیار برای تقسیم سمعک ها سایز و شکل بدنه است، بعلاوه سمعک ها از این نظر به مدل های داخل گوشی و نامرئی، پشت گوشی، عینکی و جیبی تقسیم می شوند.

وی اضافه کرد: معیار بعدی فناوری پردازشی است، سمعک ها از این نظر به مدل های آنالوگ که البته امروزه دیگه وجود خارجی ندارد، دیجیتال، هوشمند و وایرلس (بلوتوثی) تقسیم می شوند.

مرادی ادامه داد: سمعک را به سبب متفاوت بودن شرایط هر یک از افراد نسبت یکدیگر را به مثابه منحصر به فرد بودن اثر انگشت دانست، هر کدام از این مدل ها برای افراد خاصی قابل استفاده است و قطعا دو فرد مختلف تجربیات متفاوتی از یک مدل مشابه خواهند داشت، دلیل این مساله منحصر به فرد بودن شرایط شنوایی و اجتماعی و روحی هر انسان است.

وی در مورد نحوه تهیه سمعک بیان نمود: سمعک تنها باید از مراکز شنوایی شناسی و براساس نظر ادیولوژیست تهیه گردد، زیرا این وسیله کاملا تخصصی است و احتیاج به تنظیمات حرفه ای و ارزیابی های دقیق دارد، نباید به عنوان یک کالای پزشکی ساده در نظر گرفته گردد، بعلاوه خرید سمعک از مغازه یا از شخص غیر حرفه ای عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: سمعک یک وسیله یا پروتز ساده محسوب نخواهد شد، سمعک ها وسایلی هستند که احتیاجمند برنامه ریزی می باشند و باید به درستی انتخاب شوند، نکته مهم در زمینه خرید سمعک این است که از کجا تهیه گردد، کلینیک شنوایی شناسی و فارغ التحصیلان رشته ادیولوژیست تنها افرادی هستند که صلاحیت تجویز سمعک و ارزیابی و قالب گیری های دقیق را دارند، و در این زمینه تعداد واحد های لازم را گذرانده اند و می توانند به افراد یاری نمایند.

مرادی گفت: یک شنوا شناس خوب باید بتواند مراحل بعدی را به درستی هندل کند تا فرد از سمعک رضایت داشته باشد، چون سمعک ها احتیاجمند در واقع تنظیمات دوره ای هستند و این کار را فقط شنوا شناس می تواند انجام دهد این مهم ترین نکته ای است که در هنگام خرید سمعک باید رعایت گردد

وی بیان نمود: نکته بعدی انتخاب سمعک است که باید بر اساس شرایط زندگی و سطح مسائل شنوایی فرد، سطح اجتماعی و شغلی فرد، اندازه ارتباطات فرد که باید در هنگام خرید به آن توجه و به ادیولوژیست اطلاع داده گردد تا بر آن اساس انتخاب درستی داشته باشند و مدل های مختلفی را معرفی نمایند.

مرادی ادامه داد: برند و مارک سمعک نکته مهمی است که باید هنگام خرید به آن توجه کرد، چند کمپانی مادر و کمپانی زیر مجموعه وجود دارد، کمپانی های مادر شامل برند های زیمنس (سیگنیا)، اتیکن، فوناک، ویدکس، استارکی است که قابلیت خیلی خوبی دارد، و هر کدام از این ها تعدادی زیر مجموعه دارد که همگی معتبر هستند.

وی یادآور شد: یک سری سمعک ها در بازار متاسفانه به وسیله افراد غیر متخصص تجویز می گردد و دارای کیفیت مناسبی نیستند، این موارد سمعک های چینی هستند و یک بار مصرف و قابلیت تنظیم ندارند لذا به افراد توصیه می گردد از مراکز معتبر سمعک را خریداری نمایند.

مرادی گفت: بایستی قبل از انتخاب سمعک باید شنوایی سنجی، مشاوره و قالب گیری دقیق به وسیله ادیولوژیست صورت بگیرد تا فرد از یک برند مناسب استفاده کند که هم کیفیت شنوایی مناسبی داشته باشد و هم خدمات پس از فروشی که احتیاج دارد رعایت گردد.

وی اظهار کرد: دسته ای از برند ها در ایران نمایندگی ندارند و کیلینک های شنوایی شناسی به هیچ وجه این برند ها را تجویز نمی نماید، بهتر است که سمعکی تهیه گردد که اگر دچار مشکل شد و یا احتیاج به سرویس های دوره ای داشت یک مجموعه و یا شرکت با جامعه متخصصی در پشت این مسئله حضور داشته باشد.

مرادی بیان نمود: باید به این نکته توجه داشت که هر سمعکی برای افراد مناسب نیست، موجه نیست یک سمعک با یک برند و مدل اگر برای سایر افراد مناسب است برای ما هم کاربرد داشته باشد، این مسئله را باید به عهده ادیولوژیست قرار داد.

وی ادامه داد: تنظیمات و برطرف اشکال در دو تا سه جلسه انجام خواهد شد و قطعا رضایت افراد جلب می گردد، با توجه به مسائلی که به دلیل تحریم ها و عدم تخصیص ارز دولتی به وجود آمده در حال حاضر یک سری مدل های سمعک در بازار موجود نیست، و مسائلی را برای کاربر هایی که دچار افت شنوایی و وزوز گوش هستند به وجود آورده است.

مرادی گفت: وارد نمایندگان سمعک که فعالیت بازرگانی دارند، و سمعک ها را از کمپانی های مختلف با ارز دولتی 4200 تومان وارد می کردند، با ارز دولتی قیمت هر سمعک از 1 میلیون و سیصد تا 16 میلیون در بازار موجود بوده که افراد می توانند بر اساس نظر ادیولوژیست مناسب ترین مدل را بر اساس بودجه، کم شنوایی، شرایط اجتماعی و شغلی خود انتخاب نمایند.

وی اضافه کرد: در گذشته ارز دولتی تا میزان زیادی به شرکت ها داده نشد، بعلاوه حدود 80 درصد برند ها در تامین سمعک به مشکل خورده اند، در ایران فقط سمعک دولتی داریم و سمعکی تحت عنوان سمعک آزاد وجود ندارد.

مرادی بیان نمود: با حذف ارز دولتی قیمت سمعک دیگر مناسب نخواهد بود و فاجعه رخ خواهد داد، بعلاوه مصرف نمایندگان با رشد حداقل 6 برابری قیمت ها روبرو خواهند شد، برای مثال سمعک های هوشمندی که با قیمت 5 میلیون تومان افراد می توانستند آن را تهیه نمایند با قیمت 8 برابر قابل دسترسی خواهد بود که اصلا به صرفه نیست و مددجویان را دچار مسائل وسیع در این زمینه خواهد نمود.

وی یادآور شد: مسئله سمعک با مسائل خاص در بازه زمانی بین 6 ماه تا 1 سال رو به رو شده است، و در واقع همه مدل های سمعک وارد نمی گردد و فقط یک سری مدل و برند های محدود به کشور وارد می گردد.

وی گفت: این مسئله، تلنبار شدن و صف انتظار طولانی مددجویان را به وجود آورده،است، امیدواریم این معضل با درایت مدیران حل گردد تا مددجویان عزیز بتوانند در این زمینه دچار مشکل نشوند و مناسب ترین سمعک ها را ما برای این افراد انتخاب کنیم.

مرادی گفت: قیمت دولتی سمعک از حدود 1 میلیون و دویست تومان تا 16 میلیون تومان برای هر گوش موجود است، و اگر حالت آزاد ارز دولتی قابل دریافت برای شرکت های وارد نماینده نباشد، این قیمت ها 8 برابر خواهد شد که با این شرایط و قیمت ها اصلا خرید به صرفه نیست و قابل تصور است که قدرت خرید مردم کاهش یابد.

مرادی در مورد قیمت تعمیرات سمعک اضافه کرد: سمعک از قطعات مختلفی از جمله میکروفون که وظیفه دریافت صدا را دارد تشکیل شده است، بعلاوه پردازنده، تغییرات را روی صدا اعمال می نماید و آن فناوری ها و اصلاحات را انجام می دهد و یک بلندگو که صدا را به گوش تحویل خواهد داد، در این ما بین قالب و یا پوسته سمعک و سیم کشی ها هستند که جزو اعضای ساده تر سمعک محسوب خواهند شد و بستگی دارد اگر سمعک هرفردی دچار اختلال گردد کدامیک از این قطعات دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: در مجموع تعمیر سمعک در ایران قیمت زیادی ندارد و با هزینه پایین حدود 200 تا 300 هزار تومان می توان سمعک را تعمیر کرد.

مرادی بیان نمود: شرط اینکه سمعک را با قیمت محدودی تعمیر کرد این است که اصل پردازنده سمعک دچار اختلال شدیدی نگردد و یا چند قطعه با هم دچار مشکل نگردد، بعلاوه بستگی دارد که چه قدر قطعات سمعک درست کار کند و چه قدر از عمر سمعک گذشته باشد.

مرادی گفت: عمر مفید سمعک ها حدودا 3 الی 5 سال است و بعد از گذشت این دوره برترین کار ممکن تعویض سمعک است، چون حتی در صورت عملکرد ممکن است کیفیت اولیه وجود نداشته باشد و قطعا شنوایی و کارایی لازم را برای فرد فراهم نکند.

مرادی اضافه کرد: تقریبا تمام بیمه ها یاری هزینه ای را برای خرید سمعک درنظر گرفته اند، یک سری بیمه های تکمیلی هزینه بیشتری را پرداخت می نمایند یا به صورت مستقیم به کلینیک و یا به صورت غیر مستقیم که افراد با ارائه فاکتور از مراکز معتبر و کلینیک ها می توانند تهیه نمایند و به سازمان بیمه های خود ارائه دهند و آن یاری هزینه به حساب خود شخص واریز خواهد شد.

وی گفت: سقف خدمات و یاری هزینه بیمه تامین اجتماعی برای هر فرد (هر دو گوش) 1 میلیون و 260 هزار تومان است و بیمه های تکمیلی نیز بسته به نوع قرار داد ها با شخص و یا سازمان بیمه نماینده مددجو می تواند هزینه ای بین 500 هزار تومان تا 8 میلیون تومان را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1446

به "222 هزار ناشنوا در کشور نیازمند وسائل یاری توانبخشی، با حذف ارز دولتی قیمت سمعک دیگر مناسب نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "222 هزار ناشنوا در کشور نیازمند وسائل یاری توانبخشی، با حذف ارز دولتی قیمت سمعک دیگر مناسب نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید