یکی از اهداف و وظایف ما معرفی الگوی زن مسلمان ایرانی است

به گزارش مجله مدیاپلیر، مرضیه ذاکری نویسنده کتاب خانه ای برای همه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ؛ درباره ادامه دادن آنالیز زنان الگو و نمونه گفت: قطعا در تاریخ شفاهی دنبال سوژه های مادران و بانوان خاص و الگو هستیم. از این سوژه ها بسیار هستند. خانم مقدسیان اولین نبوده و آخرین هم نیست.

یکی از اهداف و وظایف ما معرفی الگوی زن مسلمان ایرانی است

او ادامه داد: یکی از اهداف و وظایف ما معرفی الگوی زن مسلمان ایرانی است. همه بانوان را نمی گردد در یک سطح دید. آن ها می توانند الگوهای متکثر باشند در سطوح و الگوهای مختلف. همه قرار نیست خانم مقدسیان یا مرضیه دباغ باشند. باید دید هرکسی در موقعیت و شرایطی که دارد چطور عمل نموده است.

ذاکری با اشاره به اینکه اولویت ما صرفا مادر شهید بودن نیست گفت: ما سراغ مادران شهدا نیز رفتیم اما نه صرفا به جهت اینکه مادر شهیدی هستند، آن خانم را از این جهت اعتبار ندادیم که مادر شهید است. ابتدا او را یک زن دیدیم و با فاکتورها و مواردی که مد نظر داشتیم سنجیدیم و به این رسیدیم که می توانند الگویی برای جامعه ما باشند.

البته مادران شهدا از این جهت می توانند حرف برای گفتن داشته باشند که ثمره تربیت آن ها یک انسانی شده که به یک درجه عالی رسیده است.

ذاکری در پاسخ به این سوال که چه باید کرد تا این الگوها برای نسل نو باورپذیرتر گردد گفت: باید شخصیت ها را همانطور که هستند معرفی کنیم، قرار نیست از انسان ها قهرمان و بت بسازیم. نباید طوری بیان گردد که این ها هیچ خطا و اشتباهی ندارند. بیشتر این بانوان زندگی معمولی داشتند و دغدغه ها و روتین زندگی عادی داشتند، مهم نوع رفتار آن ها در برخورد با مسائل و اتفاقات است.

این نویسنده درباره اینکه خاطرات مادران شهیدان را تا دیر نشده باید ثبت کنیم گفت: تا می توانیم سراغ مادران شهیدان می رویم و خاطرات را ثبت می کنیم. ولی ما دنبال زندگی خانم هایی هستیم که از زندگی آن ها الگوهای تربیتی دربیاوریم. مثلا کتاب منم یک مادرم مجموعه ای از روایت های مادرانی است که مادر شهید هستند اما به این جهت که سبک زندگی و الگوی تربیتی داشتند که برای نسل نو بسیار قابل الگو برداری است.

پروژه هایی داریم که خانم هایی را با عنوان زنان منتخب اعم از پزشک و معلم و خانم خانه دار که می توانند الگو باشند را آنالیز می کنیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 تیر 1402 بروزرسانی: 24 تیر 1402 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1786

به "یکی از اهداف و وظایف ما معرفی الگوی زن مسلمان ایرانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکی از اهداف و وظایف ما معرفی الگوی زن مسلمان ایرانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید