کاهش 50 درصد خرید گندم از کشاورزان

به گزارش مجله مدیاپلیر، تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از کاهش 50 درصد خرید گندم از کشاورزان خبر می دهد و می گوید محموله های 254 کشتی حامل کالاهای اساسی شامل گندم، روغن، برنج و شکر در هفت ماه گذشته تخلیه شده است که رکوردی نو محسوب می شود.

کاهش 50 درصد خرید گندم از کشاورزان

یزدان سیف با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی مسوولیت تامین گندم، روغن، برنج و شکر را برای مصرف کنندگان برعهده دارد، گفت: به دلیل خشکسالی بی سابقه سال گذشته چهار میلیون و 534 هزار تن گندم خریداری شده که کاهش 50 درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس برای تامین مصرف کشور، واردات گندم از اردیبهشت ماه آغاز شد که با توجه به 10 ففرایند کشتی در حال تخلیه و 30 ففرایند کشتی در انتظار تخلیه، این کالای اساسی کاملا تامین شده است و هیچگونه کاستی وجود ندارد.

سیف با اشاره به اینکه 819 هزار تن شکر وارد کشور شده است، اظهار داشت: در هفت ماهه سال جاری 437 هزار تن شکر از محل ذخایر راهبردی برای مصرف کننده تامین شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ایجاد تنش به دلیل کمبود کالا، واردات انجام و ذخایر راهبردی به مقدار کافی تامین شده است، تاکید کرد: 210 هزار تن برنج در سطح بازار عرضه شد که 150 هزار تن از این مقدار در دوره ای ممنوعیت قانونی واردات برنج بوده است که نشان از رشد هفت درصدی در عرضه به مصرف کننده دارد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه 705 هزار تن انواع روغن خام در هفت ماهه سال جاری تامین شده است، گفت: یک میلیون و 400 هزار تن انواع روغن های خوراکی وارد کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه در بازار چهار کالای اصلی کشور، فراوانی وجود دارد، اظهار داشت: سه میلیون و 500 هزار تن گندم در بنادر تخلیه شده و 737 هزار تن برنج و 819 هزار تن شکر خام در هفت ماهه سال جاری به کشور وارد شده است.

سیف با تاکید بر اینکه برخی تلاش دارند تا تامین کالاهای اساسی برای مردم را دچار چالش کنند، اظهار داشت: در حوزه امنیت غذایی یکپارچه هیچ نگرانی برای تامین اقلام سفره مردم به ویژه گندم، آرد و نان که تاکید بسیاری بر آن شده است، وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تاکید بر اینکه تامین اقلام ضروری، بی وقفه و بدون تعطیلی ادامه دارد، شرح داد: در زمینه شکر بر اساس سیاست های اخیر وزارت جهاد کشاورزی کشت پاییزه انجام شد و آمار تحویل چغندر قند رشد 55 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری یک میلیون و 650 هزار تن چغندر و نیشکر تحویل شرکت بازرگانی دولتی شده است، تاکید کرد: با توجه به برنامه ریزی ها برای واردات و تولید شکر تا خردادماه سال آینده هیچ کمبودی وجود نخواهد داشت.

سیف در خصوص قیمت برنج در سطح بازار گفت: دو نوع برنج داخلی و خارجی در بازار وجود دارد که مشخص قیمت داخلی برعهده کشاورزان است، اما نرخ برنج خارجی وارداتی با وجود رشد هزینه های حمل و نقلی و لجستیکی افزایش چشمگیری را تجربه نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه ذخایر برنج در بهترین حالت خود قرار گرفته است، گفت: دولت در تلاش است با عرضه مناسب برنج در بازار قیمت بخش خصوصی را نیز کنترل کند که بر این اساس با میانگین 42 تا 47 هزار تومان در کشور عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه کشت قراردادی گندم از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است، شرح داد: بخش عمده ای از گندم مورد نیاز صنعت که پیش از این از طریق این شرکت تامین می شد، اما از این پس با عقد قرارداد با کشاورزان بر اساس قیمت توافقی انجام می شود.

وی اضافه کرد: شرکت بازرگانی دولتی نیز با عقد قرارداد با کشاورزان نسبت به خرید سلف گندم اقدام خواهد کرد که این فرایند در هفت استان به صورت آزمایشی از جمله خوزستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و سیستان بلوچستان اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1399

به "کاهش 50 درصد خرید گندم از کشاورزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 50 درصد خرید گندم از کشاورزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید