دانستنی های جامع برای سفر به اصفهان، نصف جهان

به گزارش مجله مدیاپلیر، اصفهان، نصف جهان، شهر گنبدهای رنگارنگی که هنر و فرهنگ را در نمایش می توان جست؛ اولین شهری است که با صحبت از گردشگری فرهنگی همراه با طبیعی، به فکر ها میرسد.

دانستنی های جامع برای سفر به اصفهان، نصف جهان

شهر اصفهان، مرکز استان اصفهان بوده و از نظر گستردگی و جمعیت، سومین شهر بزرگ ایران به شمار می رود. اصفهان در مرکز ایران قرار گرفته و شهری چهار فصل است. بخشی از آن را کوه های سر به فلک کشیده و بخشی از آن را منطقه ها بیابانی و نیمه بیابانی، تشکیل می دهند.

اگر در حال برنامه ریزی سفر به اصفهان هستید، در خبرنگاران می توانید با مقایسه تورهای ده ها آژانس مسافرتی معتبر، ارزان ترین و مناسب ترین تور اصفهان را انتخاب کرده و به راحتی خریداری کنید.

مشاهده تورهای اصفهان

اصفهان شهر فرهنگ غنی با پیشینه ای تاریخی است. اینکه اصفهان را نصف دنیا می دانند، به خوبی نشان می دهد که این شهر یکی از قطب های جهانگردی کشور و دنیا است؛ و جاذبه های جهانگردی فرهنگی اش همه ساله جهانگردان بی شمار داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.

اگر هنوز به اصفهان سفر نکرده اید، به شما توصیه می کنیم که سفر به این شهر زیبا و پربار و بازدید از دیدنی های آن، خالی از لطف نیست.

برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی اصفهان، فهرست کاملی از آن را در خبرنگاران ببینید.

موقعیت جغرافیایی

استان اصفهان در مرکز کشور، و در همسایگی استان های سمنان، قم، مرکزی، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، یزد و خراسان رضوی قرار گرفته است.

آب و هوای اصفهان

شهر اصفهان را می توان یکی از نقاط خوش آب و هوای ایران به شمار آورد. بالاترین درجه حرارت در ماه های تیر و مرداد به 40 درجه می رسد؛ و پایین ترین درجه هوا در بهمن ماه به -10 درجه می رسد. میانگین بارش نیز بین 100 تا 600 میلی متر متغیر است.

گذر زاینده رود از این شهر، نقش بسزایی در متعادل سازی هوای منطقه دارد. بهترین زمان سفر به اصفهان بهار و پاییز، یا اردیبهشت و مهر است.

اطلاعات ضروری اصفهان

کد اصفهان: 031

فاصله از تهران: 450 کیلومتر

مدت سفر زمینی: حدود 5 ساعت

مدت سفر هوایی: 50 دقیقه

مدت سفر ریلی: حدود 7 ساعت

سفر زمینی از تهران به اصفهان از دو راه جهت قدیم و آزادراه انجام می شود. جهت قدیم از قم آغاز شده و با گذر از سلفچگان به اصفهان می رسد. جهت آزادراه از خود تهران به سمت قم آغاز می شود و با گذر از کاشان، به اصفهان می رسد.

اگر قصد سفر با اتوبوس را دارید، اتوبوس های تهران به اصفهان همه روزه از پایانه های بیهقی، جنوب، غرب و شرق به مقصد پایانه های کاوه و صفه اصفهان حرکت می کنند.

سفر هوایی به اصفهان همه روزه از طریق ایرلاین های بسیاری انجام می شود. فرودگاه بین المللی اصفهان خارج از شهر قرار گرفته، ولی دارای تاکسیرانی 24 ساعته است که نرخ آن با تاکسی متر حساب می شود. فرودگاه اصفهان در ساعت های مشخصی اتوبوس خط واحد در جهت رفت و برگشت به پایانه کاوه دارد؛ همچنین امکان اجاره خودرو نیز هست.

با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران می توانید ارزان ترین بلیط هواپیما به مقصد اصفهان را یافته و از فروشندگاه معتبر خریداری کنید.

هزینه های سفر به اصفهان

هزینه سفر معمولا وابسته است به نوع سفر، هزینه اقامت، و غذا. اصفهان شهری است که در آن تنوع بسیار اقامتگاه و رستوران، از نوع اقتصادی کم هزینه و لوکس را شاهد خواهید بود. هزینه سفر شما به اصفهان نیز به نوع سفرتان و بودجه شما بستگی دارد. سفر به اصفهان با هر بودجه ای امکان پذیر است.

هتل ها

تنوع بسیار اقامتگاه ها و هتل های اصفهان، دست شما را در انتخاب اقامتگاه موردعلاقه تان باز گذاشته است. در ادامه به معرفی تعدادی از این هتل ها می پردازیم که بر اساس لوکس بودن و هزینه یک شب اقامت، دسته بندی شده اند.

هتل های لوکس

هتل سنتی عباسی که قدیمی ترین هتل اصفهان و زیباترین هتل خاورمیانه است؛ و هتل پارسیان کوثر یا شرایتون سابق در جوار زاینده رود، 5 ستاره و لوکس ترین هتل های اصفهان هستند.

هتل های 4ستاره عالیقاپو، آوین، پیروزی، سفیر و هتل 13 طبقه و لوکس آسمان نیز دیگر هتل های لوکس اصفهان هستند که همگی در موقعیت مکانی بسیار خوبی قرار گرفته اند..

هتل های میان رده

اصفهان دارای هتل های میان رده و 3 ستاره بسیاری است. هتل های سنتی اصفهان، زهره، پارسیان سوییت، ستاره، سنتی عتیق، جهانگرد، پارتیکان، ملک، اسپادانا، و اصفهان، با قیمت های مناسب و موقیت مکانی عالی، در حال خدمت رسانی به جهانگردان هستند.

هتل های ارزان

هتل های ارزان قیمت 1 و 2 ستاره نیز در اصفهان به وفور یافت می شوند. همچنین شهر اصفهان دارای اقامتگاه های بوم گردی و سنتی بسیاری است که با هزینه کمتر، مکان مناسبی برای اقامت در اختیار جهانگردان قرار می دهند.

هتل های 2 ستاره کاوه، جلفا، پارس، نگین جی، طوطیا، سرای سنتی اردیبهشت، مروارید، هشت بهشت و هتل های یک ستاره سعدی، کارون، سنتی ایروانی، و جام فیروزه، تعدادی از این هتل ها هستند که هزینه یک شب اقامت در آن ها زیاد نیست.

هزینه خورد و خوراک در اصفهان

در اصفهان نیز مانند دیگر شهرها، رستوران های سنتی، فست فود، و کافه های بسیاری در اختیار شما خواهد بود. برای یک پرس فست فود از 5 تا 30 هزار تومان و برای غذاهای ایرانی و فرنگی، از 15 تا 50 هزار تومان باید هزینه کرد. وابسته به نوع غذا و رستوران، این هزینه ممکن است کمتر یا بیشتر باشد.

هزینه حمل و نقل در اصفهان

اصفهان شهری جهانگردی است و سیستم حمل و نقل شهری بسیار خوبی دارد. تاکسی های اصفهان دارای سامانه هوشمند و تاکسی متر هستند، که می توان هزینه را بر اساس فاصله طی شده و با استفاده از کارت هوشمند پرداخت کرد.

استفاده از تاکسی های آنلاین هم گزینه ای مناسب و به صرفه است.

در اصفهان دسترسی به اتوبوس های خطی و بی آر تی نیز بسیار عالی است که می توان با هزینه کم، از آن ها استفاده کرد.

همچنین مترو اصفهان نیز که در یک خط فعال است، به تمامی نقاط مهم شهر دسترسی دارد.

دیدنی های اصفهان

اصفهان با آن پیشینه غنی تاریخی، مهد فرهنگ، هنر و معماری است. جاهای دیدنی های اصفهان آن قدر زیاد و مجذوب کننده هستند که یک سفر برای دیدن و لذت بردن از تمامی آن ها کافی نیست، باید چندین دفعه بار سفر به اصفهان بست.

میدان نقش دنیا که کاخ عالیقاپو، سر در بازار قیصریه، مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع عباسی را در دل خود جای داده، از بزرگ ترین و زیباترین میدان های دنیا و نمونه ای اصیل از میدان های دوران صفویه است. گشت و گذار در میدان و دیدن سوغات فروشی های اطراف و بازار بزرگ اصفهان، حدود نصف روز شما را مشغول خواهد کرد.

کاخ های چهلستون و هشت بهشت در نزدیکی میدان نقش دنیا، نمونه های بسیار مجذوب کنندهی از باغ ایرانی را به نمایش گذاشته اند. موزه هنرهای معاصر و موزه تاریخ طبیعی نیز در همان نزدیکی قرار دارند.

مسجد جامع عتیق که در میدان امام علی یا سبزه میدان قرار گرفته است، یکی از نخستین مساجد ایران بوده و 1100 سال قدمت دارد. در این مسجد انواع متفاوت معماری 11 قرن از تاریخ ایران را شاهد خواهید بود.

خیابان چهارباغ که یکی از زیباترین خیابان های دنیا است، دیگر ماشین رو نیست و پیاده روی در خیابان سنگ فرش شده و بین درخت های بلند چهارباغ، خالی از لطف نیست. خیابان چهارباغ عباسی از دروازه دولت آغاز شده و تا میدان انقلاب ادامه دارد، و از شاهکارهای یادگار صفویه است.

سی و سه پل، در امتداد خیابان چهارباغ و مقابل میدان انقلاب گرفته و نیز از زیباترین یادگاران صفویه است. پس از سی و سه پل، اگر به سمت راست خیابان کمال اسماعیل را ادامه دهید، اول به پل زیبای چوبی و سپس به پل خواجو می رسید. شب های خواجو و لذت میراث فرهنگی ناملموس آن را از دست ندهید.

میدان جلفا و کلیسای تاریخی وانک و کلیسای بیت اللحم که در محله جلفا قرار دارند نیز از مجذوب کنندهیت های این شهر زیبا هستند.

بازدید از خانه های تاریخی اصفهان مثل انگورستان ملک، خانه امین، خانه جواهری، خانه قزوینی ها و خانه ملاباشی، و حمام تاریخی علی قلی آقا، و همچنین گورستان تاریخی تخت فولاد، به دوست داران فرهنگ و معماری کهن توصیه می شود.

پارک ناژوان در غرب اصفهان، در مجاورت کوه آتشگاه و منارجنبان، باغ های گل ها و پرندگان و خزندگان و تونل آکواریوم را نیز از دست ندهید.

بازارهای اصفهان

بازار بزرگ اصفهان از سر در قیصریه در میدان نقش دنیا آغاز شده و تا میدان امام علی ادامه دارد. در این بازار شما انواع سوغات اصفهان و هرآنچه که نیاز دارید را خواهید یافت.

بازارهای مدرن تری مانند مجتمع پارک، مجتمع اوسان، مجتمع تجاری کوثر، بازار سپاهان، سیتی سنتر اصفهان، بازار هنر، مجموعه هشت بهشت، میدان انقلاب و خیابان های چهارباغ و نظر، از بهترین مرکز خریدهای اصفهان هستند.

رستوران های اصفهان

شهر اصفهان مملو از رستوران ها و کافه های خوب و دنج با بهترین غذاها است. از غذاهایی که در سفر به اصفهان باید امتحان شوند، بریانی و خورش ماست در صدر جدول قرار می گیرند. بهترین بریانی اصفهان را در بریانی اعظم و بریانی های خیابان حافظ که منتهی به میدان نقش دنیا است، خواهید یافت.

بهترین رستوران های سنتی اصفهان، رستوران های شهرزاد، خوان گستر، شب نشین، جارچی باشی و باستانیر هستند.

اگر هوس فست فود کردید، رستوران های کوچه جلفا مثل کافه رستوران هرمس و کافه رستوران آرکا، به شما پیشنهاد می شوند. فودکورت سیتی سنتر، و رستوران بن اپتی در مجموعه فرهنگی 22 بهمن نیز انتخاب های مناسبی هستند.

در سفر به اصفهان بازدید از قهوه خانه ی آزادگان در چاه حج میرزای میدان نقش دنیا را به هیچ وجه از دست ندهید.

سوغات اصفهان

به اصفهان که می روید، دیدن آن همه صنایع دستی زیبا و مجذوب کننده و خوراکی های رنگارنگ و خرید نکردن، کاری بسیار سخت و ناممکن است. در سفر به اصفهان خرید گز و پولکی از میدان نقش دنیا را از قلم نیاندازید.

انواع پارچه های قلم کار، خاتم اری، میناکاری، قلمزنی، ظروف مسی، گلیم و فرش، و انواع شیرینی جات، از سوغات به یادماندنی اصفهان است.

سفر به اصفهان، خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

عکس کاور: علیرضا کیخا

منبع: کجارو / payaneh.ir / علی بابا / jabama.com / eghamat24.com / false
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1506

به "دانستنی های جامع برای سفر به اصفهان، نصف جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های جامع برای سفر به اصفهان، نصف جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید