ورود بودجه های میلیاردی به سینما

به گزارش مجله مدیاپلیر، تهران (پانا) - یکی از حاشیه های مهم در جشنواره فجر 37 اعلام خبرنگاران از شبهه ورود برخی پول های کثیف در سینما حرف زدند و خواستار پاسخگویی تهیه کنندگان و سازندگان فیلم هایی مانند سمفونی نهم، قصر شیرین، رد خون و جاندار شدند.

ورود بودجه های میلیاردی به سینما

در سی وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شبی که ماه کامل شد با دریافت 6 سیمرغ بیشترین جوایز این دوره را از آن خود کرد. مراسم افتتاحیه و اختتامیه این دوره نیز با حواشی بسیاری توام بود که شرح آن را می خوانید.

سی وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه زاده در بهمن ماه 1397 در تهران برگزار گشت.

فیلم های سی وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر

فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و هفتم از این قرار بودند:

آشفته گی (فریدون جیرانی)

ایده اصلی (آزیتا موگویی)

بنفشه آفریقایی (مونا زندی حقیقی)

23 نفر (مهدی جعفری)

پالتو شتری (مهدی علی میرزایی)

تیغ و ترمه (کیومرث پوراحمد)

جمشیدیه (یلدا جبلی)

خون خدا (مرتضی علی عباس میرزایی)

درخونگاه (سیاوش اسعدی)

سال دوم دانشکده من (رسول صدرعاملی)

سرخ پوست (نیما جاویدی)

سمفونی نهم (محمدرضا هنرمند)

شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار)

طلا (پرویز شهبازی)

غلامرضا تختی (بهرام توکلی)

قسم (محسن تنابنده)

قصر شیرین (رضا میرکریمی)

ماجرای نیمروز: رد خون (محمدحسین مهدویان)

متری شیش و نیم (سعید روستایی)

مردی بدون سایه (علیرضا رئیسیان)

مسخره باز (همایون غنی زاده)

ناگهان درخت (صفی یزدانیان)

برگزیدگان سی وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر

در این دوره سیمرغ بلورین بهترین فیلم به شبی که ماه کامل شد ساختهٔ نرگس آبیار رسید و سیمرغ بهترین کارگردانی هم به نرگس آبیار اهدا شد. فیلم متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز شد.

سه سیمرغ بخش بازیگری هم به هوتن شکیبا (نقش اول مرد)، الناز شاکردوست (نقش اول زن) و فرشته صدر عرفایی (نقش مکمل زن) بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد رسید. علی نصیریان بازیگر فیلم مسخره باز نیز برنده سیمرغ نقش مکمل شد.

پرکارترین های سی وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر

در میان بازیگران این دوره مهرداد صدیقیان با4 فیلم و فرهاد اصلانی، علی مصفا، بهرام رادان، سعید آقاخانی، بابک حمیدیان، پانته آ پناهی ها، مهناز افشار، ستاره پسیانی و نسیم ادبی هر یک با 3 فیلم پرکارترین های جشنواره 38 فجر بودند.

حواشی سی وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر

در مراسم افتتاحیه این دوره، فیلم تئاتری با کارگردانی محمد رحمانیان با موضوع مرور فیلم های مشهور و مطرح سینمای ایران به روی صحنه رفت در حالیکه بر صحنه نمایشگر پشت صحنه تصاویری از چهره های سینمایی هم به نمایش در می آمد. عده ای از بازیگران این نمایش از روی برگه هایی اقدام به همخوانی با یک خواننده زن کرده بودند اما صدا برداری به نحوی بود که صدای یک خواننده بیش از سایرین به گوش می رسید و تقریبا یک تکخوانی زنانه را تداعی می کرد. این موضوع باعث بحث های بسیاری در فضای رسانه ای شد.

کارگردانی که جایزه اش را دوست نداشت

موضوعی که در مراسم اختتامیه خبرساز شده بود نپذیرفتن جایزه بخش نگاه نو جشنواره از سوی کارگردان فیلم مسخره باز بود. هنگامی که نام همایون غنی زاده، کارگردان جوان، به عنوان برنده اعلام شد، او یکی از شهروندان افغانی مقیم ایران را به جای خود روی سن فرستاد. شهروند افغانستانی نامه همایون غنی زاده را خواند که گفته بود فکر می کند فیلمش در بخش نگاه نو حرف زیادی برای گفتن ندارد و او مستحق دریافت سیمرغ آن نیست.

همایون غنی زاده برنده جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه در بخش سوادی سیمرغ هم شد. البته این بار جایزه را پذیرفت و برای دریافتش به روی سن آمد. او با کنایه به هیئت داواران گفت علی نصیریان بعد از 60 سال هیچ سیمرغی تا به حال دریافت نکرده بود اما امشب به من 2 سیمرغ می دهند.

در پی این اتفاق، مهرزاد دانش، عضو هیأت داوران جشنواره در کانال شخصی اش نوشت: به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر پیشنهاد می کنم قوانینی تدوین شود که بر اساس آن، افرادی که از دریافت جوایزشان، بدون دلیل، امتناع می کنند، در دوره های بعد حق شرکت در این مناسبت را نداشته باشند...منتقدان، چهره ها و رسانه های دیگری نیز نسبت به این حرکت کارگردان فیلم مسخره باز واکنش نشان داده اند. پوریا ذوالفقاری در این باره گفته است: این حرکت نامش اعتراض نیست و مسخره بازی است.

داستان پول های کثیف در فیلم ها و واکنش مهناز افشار و حامدبهداد

یکی از حاشیه های مهم در جشنواره فجر 37 و نشست های خبری برخی فیلم ها به موضوع بودجه هنگفت برخی فیلم ها و منبع نامشخص آن ها اختصاص داشت. خبرنگاران از شبهه ورود برخی پول های کثیف در سینما حرف زدند و خواستار پاسخگویی تهیه کنندگان و سازندگان فیلم هایی مانند سمفونی نهم، قصر شیرین، رد خون و جاندار شدند.

در یکی از نشست ها خبرنگاری از حامد بهداد درباره این شبهه ها درباره منبع اقتصادی فیلم جاندار پرسید. بهداد در پاسخ گفت که او چیز زیادی درباره مسائل اقتصادی و این اتهامات نمی داند و او به عنوان هنرمند فقط فیلمنامه را می خواند و تصمیم می گیرد یک بازی خوب ارائه کند. البته نحوه سخن گفتن مبهم، مکث ها و تعداد زیاد کلمات انگلیسی حامد بهداد در حرف هایش طی این نشست هم باعث نقدها زیادی به او شد.

مهناز افشار هم که طی آن روزها با پست هایش در شبکه های اجتماعی خبرساز شده بود، در توییترش گفته بود خبرنگاران در نشست فیلم فقط باید در مورد محتوا و فرم و مسائل زیباشناختی آن پرسش بکنند نه منابع اقتصادی فیلم و این مسائل. این اظهار نظر مهناز افشار موجی از حملات اهالی رسانه را علیه او به راه انداخت.

نگاهی به جشنواره های فجر

اولین دوره جشنواره فیلم فجر / دومین دوره جشنواره فیلم فجر / سومین دوره جشنواره فیلم فجر / چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر / پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر / ششمین دوره جشنواره فیلم فجر / هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر/ هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر / نهمین دوره جشنواره فیلم فجر / دهمین دوره جشنواره فیلم فجر / یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر/ دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر / پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر / نوزدهمین جشنواره فیلم فجر/ بیستمین جشنواره فیلم فجر/ بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر / بیست و دومین جشنواره فیلم فجر / بیست و سومین جشنواره فیلم فجر / بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر / بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر / بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر/ بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر/ بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر/ بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر/ سی امین جشنواره فیلم فجر/ سی و یکمین جشنواره فیلم فجر/ سی و دومین جشنواره فیلم فجر/ سی و سومین جشنواره فیلم فجر/ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر/ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر/ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1027

به "ورود بودجه های میلیاردی به سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود بودجه های میلیاردی به سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید