واردات خودرو تسهیل شد ، حذف الزام رعایت استانداردهای روز اروپا برای خودروهای وارداتی (تور اروپا)

به گزارش مجله مدیاپلیر، هیات دولت در جهت تسهیل واردات خودرو مصوبه ای ارائه نموده است که بر مبنای آن، با پیشنهاد وزارت صمت و تصویب هیأت دولت، خودروهای وارداتی با استاندارد یورو 6 یا یورو 5EEV از رعایت استاندارد روز اروپا معاف و واردات خودرو تسهیل شد.

واردات خودرو تسهیل شد ، حذف الزام رعایت استانداردهای روز اروپا برای خودروهای وارداتی (تور اروپا)

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، هیات وزیران با اصلاح آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها، الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو 6 یا یورو 5 EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین نامه را حذف کردند.

اصلاح تبصره 3 ماده 4 آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها که به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حذف الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو 6 یا یورو 5 EEV به رعایت استاندارد روز اروپا به هیات وزیران ارائه شده بود، در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته (9 آذرماه) که به ریاست رئیس جمهور کشور بود، به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه و با توجه به نوع سوخت توزیع شده در جایگاه های سوخت برای خودروهای سواری (یورو 4) و زمانبر بودن و هزینه بر بودن عرضه سوخت یورو (6) در جایگاه های سراسر کشور که سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده شده و بعلاوه موجب اختلال در فرآیند واردات خودرو خواهد شد، هیات وزیران پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص اصلاح آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها را به تصویب رساند.

صبح امروز این اصلاحیه صورت گرفته است و به موجب آن، تبصره 3 ماده 4 آیین نامه مذکور مبنی بر الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو 6 یا یورو 5 EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین نامه حذف شده است.

تسهیل واردات خودرو

لازم به ذکر است: طبق آنچه که وزارت صنعت، معدن و تجارت، امروز (یکشنبه) اعلام نموده، در نشست روز چهارشنبه هفته گذشته، هیات دولت که به ریاست رئیس جمهوری برگزار گردید، پیشنهاد اصلاح اصلاحیه ماده (4) آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها (موضوع ماده 2 قانون هوای پاک) به تصویب رسیده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه پیشنهادی، با توجه به شروع فرآیند اجرایی واردات خودروهای سواری و الزام واردکنندگان به رعایت سطح آلایندگی یورو که فرآیند واردات خودرو را با اختلال روبرو نموده بود، خواهان حذف تبصره 3 ماده) مصوبه اسفند ماه سال 1400 هیات وزیران شد.

در این پیشنهاد آمده بود: با توجه به عدم عرضه سوخت مناسب یورو 6 در جایگاه های سراسر کشور و احتیاج به 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای فراوری این سوخت، علاوه بر زمان بر بودن اجرای آن در سراسر کشور، عملاً واردات خودروهایی با سطح آلایندگی یورو 6 سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده می گردد، زیرا سوخت توزیع شده در جایگاه های سوخت کشور غالباً در سطح یورو است؛ لذا لازم است اجباری شدن سطح آلایندگی یورو 6، پس از تدارک سوخت مناسب در کشور صورت پذیرد.

بعلاوه ذکر شده است که باتوجه به اینکه استاندارد یورو 6 در بسیاری از خودروهای سواری وارداتی بر اساس سامانه پاشش سوخت مستقیم (GDI) حاصل شده و ترکیبات آروماتیک موجود در سوخت بسیاری از جایگاه های کشور (که عملاً در سطح 4 است)، سبب صدمه جدی به سامانه پاشش سوخت می گردد،لذا اجباری کردن این سطح از استاندارد، تنها باعث نارضایتی مشتریان این گروه از خودروها به واسطه از بین رفتن سامانه سوخت رسانی خواهد شد.

وزارت صمت در بخش دیگر از پیشنهاد خود اعلام نموده است: نتایج آزمایش های صورت گرفته بر روی آنالیز سطح آلایندگی خودروهای وارداتی با استاندارد یورو 6 و سوخت داخلی نشان می دهد که این خودروها با مصرف سوخت داخلی حتی قادر به دریافت تأییدیه الزامات یورو 5 نخواهند بود، چراکه عملاً کالیبراسیون این خودروها بر اساس محدوده مشخصی از ویژگی های سوخت صورت گرفته که در صورت عدم تطابق، سوخت حتی الزامات یورو 5 قابل دستیابی نخواهد بود.

در سرانجام بعلاوه پیشنهاد شده است: با توجه به سطح بالای گوگرد در سوخت داخل کشور، کاتالیست خودرو از همان ابتدای عمر از بین رفته و منجر به ناکارآیی محصول در چرخه عمر محصول می گردد. بنابراین شرایط نامناسب تری از منظر آلایندگی حتی نسبت به استانداردهای جاری کشور حاصل می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 آذر 1401 بروزرسانی: 13 آذر 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1688

به "واردات خودرو تسهیل شد ، حذف الزام رعایت استانداردهای روز اروپا برای خودروهای وارداتی (تور اروپا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات خودرو تسهیل شد ، حذف الزام رعایت استانداردهای روز اروپا برای خودروهای وارداتی (تور اروپا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید