موافقت کمیسیون اقتصاد با تامین 80 دستگاه واگن مترو شهر قم

به گزارش مجله مدیاپلیر، به دلیل تفاوت اساسی مشخصات خط و سیستم تغذیه قطار شهری قم با سایر شهرهای ایران عدم امکان داخلی سازی واگن های مورد نیاز متروی قم، کمیسیون اقتصاد هیئت دولت با خریداری 80 دستگاه واگن مترو از شرکت پوژن چین موافقت کرد.

موافقت کمیسیون اقتصاد با تامین 80 دستگاه واگن مترو شهر قم

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، در جلسه این هفته کمیسیون اقتصاد به ریاست فرهاد دژپسند، درخواست وزارت کشور برای تامین 80 دستگاه واگن مترو شهر قم از شرکت پوژن چین بررسی و به تصویب رسید.

گفتنی است، از زمان انعقاد قرارداد تامین 315 دستگاه واگن مترویی بین وزارت کشور و شرکت پوژن چین در سال 1387 تاکنون، 100 دستگاه واگن در کشور چین تولید و جهت تقویت سیستم مترو به سه شهر تبریز، اصفهان و شیراز تحویل داده شده است.

براساس تصویب نامه شماره 124413/55766 هیئت وزیران به منظور تامین ناوگان متروی شهر مقدس قم، به وزارت کشور اجازه داده شده بود تا افزودن تولید 80 دستگاه واگن به قرارداد مذکور را به پیمانکار چینی ابلاغ نماید که در این راستا الحاقیه افزایش خدمات قرارداد توسط کارفرما تنظیم و جهت تعیین تکلیف نهایی و امضای طرفین به شرکت پوژن ارسال شده است.

اما بند چهار این تصویب نامه مبنی بر اینکه از حداقل 25 درصد واگن ها باید بیش از 51 دصد آنها تولید داخل باشد طرفین را در رسیدن به توافق نهایی جهت امضای الحاقیه با مشکل روبرو ساخته است. چرا که شرکت بوژن طی جلسات کارشناسی با کارفرما اعلام نموده که با توجه به گذشت بیش از ده سال از انعقاد قرارداد، هرگونه تغییر در مفاد آن منوط به توافق طرفین شده است. بنابراین افزایش سطح داخلی سازی به میزان 51 درصد امکان پذیر نمی باشد.

بر این اساس کمیسیون اقتصاد با پیشنهاد وزارت کشور با حذف بند چهار تصویب نامه مذکور جهت تسریع در فرآیند امضای الحاقیه افزایش خدمات با شرکت پوژن چین موافقت کرد.

تمدید دو ساله زمان پروانه ورود موقت تجهیزات آزمایشگاهی امانی دانشگاه ها

در ادامه جلسه، اعضای کمیسیون اقتصاد با ورود موقت دو ساله تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین تجهیزات با فناوری بالا حسب مورد با تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور موافقت کردند.

گفتنی است، دانشگاه براساس تفاهمات و توافقاتی که با دانشگاه های خارجی در قالب همکاری های علمی منعقد می نمایند، تجهیزات آزمایشگاهی را به صورت امانی از طرف دانشگاه های طرف توافق اخذ و در قالب ورود موقت وارد کشور می نمایند. اما به دلیل محدودت هایی نظیر کوتاه بودن مدت ورود موقت و بالا بودن تضامین و نظر به ضرورت تسریع امور گمرکی در این خصوص، دانشگاه ها کمتر توانسته اند این نیاز جدی خود را ازطریق این روش تامین نمایند.

افزایش تعرفه های ارائه خدمات هواشناسی و اقلیم ­شناسی

کمیسیون اقتصاد با افزایش نرخ خدمات ارایه شده توسط سازمان هواشناسی کشور درخصوص اطلاعات خام یا پایه، اطلاعات پردازش یافته، خدمات ویژه هواشناسی، نشریات و خدمات فنی موافقت کرد.

موافقت با خروج صندوق های حمایت از توسعه کشاورزی از فهرست واگذاری ها

همچنین کمیسیون اقتصاد هیئت دولت با خروج صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از فهرست بنگاه های موضوع ماده (2) قانون اجرای سیاست های اصل (44) قانون اساسی موافقت کرد.

گفتنی است، شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از ابتدا در هیچ یک از گروههای سه گانه پیوست آیین نامه اجرایی موضوع ماده (2) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی طبقه بندی نشده و مشمول واگذاری نبوده است و صرفاً برخی از صندوق های غیر دولتی زیر مجموعه آن شرکت، در فهرست موارد مشمول واگذاری درج شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 111

به "موافقت کمیسیون اقتصاد با تامین 80 دستگاه واگن مترو شهر قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت کمیسیون اقتصاد با تامین 80 دستگاه واگن مترو شهر قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید