منوی جنگ با هوای آلوده ، ترکیباتی که ریه هایتان را باز می نماید

به گزارش مجله مدیاپلیر، هر سال تقریبا در همین ماه های سال می رویم سراغ موضوع آلودگی هوا، وارونگی هوا، کثیفی فضا. اگرچه ناخوشایند و البته کمی تکراری است، ما هم رفتیم سراغ تغذیه سالم در زمان آلودگی هوا.

منوی جنگ با هوای آلوده ، ترکیباتی که ریه هایتان را باز می نماید

وقتی نفس خودمان که هیچ نفس شهرمان هم گرفته و احتمالا دار و درخت های شهر هم نه توان و نه حال و حوصله نفس کشیدن دارند، چطور می توان به بحثی غیر از آلودگی هوا، وارونگی هوا، کثیفی فضا و... پرداخت؟ هر سال تقریبا در همین ماه های سال می رویم سراغ همین موضوع. اگرچه ناخوشایند و البته کمی تکراری است. ما هم رفتیم سراغ تغذیه سالم در زمان آلودگی هوا.

آلودگی هوا بخش هایی چون دستگاه تنفس به ویژه قسمت های فوقانی آن یعنی مری و معده، حنجره و نای را مورد تهاجم قرار می دهد. از طرفی این آلاینده ها اثرات مخربی روی بافت های بدن دارند. این تاثیر درباره دستگاه گردش خون به ویژه قلب نیز کاملا واضح است. از طرفی تشدید میزان آلاینده موجود در هوا و طولانی شدن مدت این شرایط نامناسب می تواند باعث رسوب آلاینده ها در بافت استخوانی گردد و بدن را در معرض پوکی استخوان قرار دهد.

همه افراد در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار دارند؛ اما جدا از گروه های در معرض خطر- یعنی بچه ها، زنان باردار، سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری های خاص، افراد دچار کمبود ویتامین D (آمارها نشان می دهد 60 درصد زنان تهرانی دچار کمبود ویتامین D هستند) و کلسیم- بیش از دیگران در معرض آسیب های ناشی از آلودگی هوا، به ویژه آلودگی با سرب قرار دارند.

به اندازه کافی ترسیدید؟ اشکالی ندارد چون به این ترتیب برای جلوگیری از بروز همه این خطرات، مصرف لبنیات به ویژه لبنیات پروبیوتیک مانند ماست پروبیوتیک را فراموش نخواهید کرد.

در زمان آلودگی هوا مصرف شیر و دوغ لازم است؛ چراکه فسفر، منیزیم و کلسیم موجود در این دو نوشیدنی می تواند اثرات منفی ناشی از آلاینده ها را از بین ببرد. از طرفی مصرف انواع لبنیات به دلیل وجود کلسیم، مانع رسوب آلاینده ها در بافت استخوانی و ابتلای فرد به پوکی استخوان می گردد.

بنابراین اگر در شرایط عادی بوی شیر زیر دلمان می زند و نمی توانیم لب به آن بزنیم یا با ماست میانه خوبی نداریم یا حس می کنیم نوشیدن یک لیوان دوغ مثل قرص والیوم باعث خواب آلودگی مان شده و از خوردن این خوراکی ها امتناع می کنیم، در زمان آلودگی هوا این اطوارها را کنار بگذاریم. لطفا!

  • C بخوریم تا سه نگردد!

هوا که آلوده شد یعنی اوضاع و شرایط قرمز است؛ برخی ها به این شرایط می گویند: اوضاع سه شده است! اما خوردن مواد غذایی سرشار از ویتامین C می تواند مانع بروز بیماری های ناشی از آلودگی هوا گردد.

خانواده مرکبات، کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، کاهو، کلم، لیموترش و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند. مصرف آب گوجه فرنگی و آب مرکبات به ویژه برای بچه ها، افراد سالخورده و زنان باردار لازم است. ویتامین C نیز مانند ویتامین E یکی از عوامل از بین برنده رادیکال های آزاد است.

  • رادیکال ها را بکش

شنیدید می گویند فلانی را از در بیرون می نمایند از پنجره می آید؟ جریان این رادیکال های آزاد هم همین است. خودمان را هلاک می کنیم تا به هر ترتیب بدنمان را از لوث وجودشان پاک کنیم! اما نمی گردد؛ به ویژه زمانی که با هوا همدست می شوند.

در زمان آلودگی هوا رادیکال های آزاد در بدن افزایش می یایند و همین باعث کاهش توان فرد برای انجام کارهای روزمره شده و در درازمدت می تواند زمینه ساز بروز بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلبی- عروقی و انواع سرطان ها گردد. یکی از مهم ترین راهکارهای از بین بردن رادیکال های آزاد مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E است. مصرف سوپ گندم، جوانه گندم در سالاد، انواع آجیل های خام (این خوراکی ها علاوه بر ویتامین E، سلنیوم نیز دارند) انواع غلات و حبوبات پخته؛ نان های سبوس دار به دلیل آن که سرشار از ویتامین E هستنددر زمان آلودگی هوا لازم است.

  • مایه حیات

در دسترس ترین عامل امدادرسان به بدن در زمان آلودگی هوا، همین آب خنک و گواراست. نوشیدن مایعات نه تنها باعث شست وشوی دستگاه گوارش می گردد بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می برد. از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می گردد. بهتر است در شرایط آلودگی هوا از آبی که به سلامت آن اطمینان داریم بنوشیم.

  • توصیه های تکمیلی

این توصیه ها لازم است و بهتر است درباره رعایت آنها وسواس به خرج دهیم:

- مصرف مکمل ها یا مواد غذایی حاوی روی و ویتامین A توصیه می گردد. بنابراین مصرف انواع آجیل های خام، هویج و کلم را فراموش نکنیم.

- هرچند بهتر است در هر شرایطی مصرف خوراکی های پرچرب را کنار بگذاریم؛ اما در شرایط آلودگی این قضیه کاملا جدی است.

مصرف شیرینی و شکلات را به حداقل برسانیم. این خوراکی ها بار اضافی ای را به دستگاه گوارش تحمیل می نمایند

- این توصیه تغذیه ای نیست؛ اما ما می گوییم! در شرایط آلودگی هوا ورزش و تحرک بدنی را کاهش دهید؛ چون هر چه میزان تحرک بدنی افزایش یابد، فعالیت دستگاه تنفس افزایش یافته و حجم بیشتری از آلاینده ها به وسیله تنفس وارد بدن می شوند.

- در شرایط آلودگی هوا توصیه می گردد بچه ها، زنان باردار، افراد سالخورده و افراد دچار بیماری های خاص رژیم غذایی مشخصی را رعایت نمایند. بنابراین بهتر است با مشورت متخصص تغذیه یا پزشک، رژیم غذایی مناسب دریافت نمایند.

- قبل از خروج از منزل، بطری آب یا آبمیوه - ترجیحا آبمیوه حاوی ویتامین C - را نباید فراموش کنید.

منبع: آشپزی مثبت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 152

به "منوی جنگ با هوای آلوده ، ترکیباتی که ریه هایتان را باز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منوی جنگ با هوای آلوده ، ترکیباتی که ریه هایتان را باز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید