لزوم رونق ایرانگردی، باغ فتح آباد موقوفه ای که احیا شد

به گزارش مجله مدیاپلیر، سید قاسم ابراهیمیان در مصاحبه با خبرنگاران سازمان اوقاف را به عنوان یک نهاد ملی مذهبی دانست و اضافه نمود: این بنیاد ظرفیت های خوبی در سطح کشور در دست مطالعه و اجرا دارد که از جمله این موضوعات؛ عمران، آبادانی، احیا و بهسازی رقبات و موقوفات متصرفی سازمان است.

لزوم رونق ایرانگردی، باغ فتح آباد موقوفه ای که احیا شد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا در شمال با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

وی با بیان اینکه از گذشته بیشتر مسائل اجتماعی ما از محل وقف تامین و برطرف و فتق می شد اضافه نمود: کسانی بوده اند که تمکن مالی داشتند با توجه به احتیاجها و مسائل اجتماعی، درمانی، آموزشی، خدماتی به وسیله وقف کردن بخشی از درآمد یا تمامی درآمد را با انتخاب یک متولی مورد وصول یا تایید قرار می دادند و در واقع این احتیاجمندی ها از محل تامین درآمد موقوفات حاصل و توزیع می شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه مالی بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور در ادامه گفت: در گذشته های دور بیشتر احتیاجها و خواسته ها از این طریق تامین می شد و با گسترش ساختارهای دولتی و ایجاد سازمان ها و وزارتخانه ها؛ این حوزه در وزارت ارشاد اسلامی قرار داشته که مدیریت این موقوفات و ایجاد درآمد به منظور انجام امینانه نیت واقف خیراندیش در حال اجرا است.

ابراهیمیان گفت: سازمان اوقاف به منظور عملیاتی کردن این موضوع در حوزه های کشاورزی و عمرانی و معدنی صندوقی را به نام صندوق عمران موقوفات در سال 1364 تشکیل داده است و با توجه به اثربخشی این صندوق در سال های اولیه، در سال 1389 به بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور تغییر نام پیدا نموده است.

وی اضافه نمود: این بنیاد با بهره گیری از تجارب گذشته و استفاده از کارشناسان خبره و ایجاد ساختارهای مناسب برای انجام ماموریت های محوله اقدامات مناسبی را در کشور از جمله استان کرمان انجام داده است.

وی بیان داشت: حوزه کشاورزی، عمرانی و گردشگری به ترتیب در درجه اول، دوم و سوم فعالیت های بنیاد استان کرمان بوده و در حال راه اندازی مدیریت معادن در بنیاد استان کرمان هستیم.

وجود 1200 هکتار اراضی موقوفه کشاورزی در کرمان

ابراهیمیان با اشاره به وجود حدود هزار و 300 هکتار اراضی موقوفه کشاورزی در کرمان، رفسنجان و زرند، گفت: از زمانی که این بنیاد در این باغ ها حضور پیدا نموده است رشد محصول بالای 50 درصد داشته است.

ابراهیمیان اضافه نمود: بخش عمده ای از حوزه باغبانی ما در بدو تحویل تقریبا به شکل غیر قابل محصول و غیرقابل استفاده بوده است که با اصلاح خاک، اصلاح گونه های مربوط به پسته، اصلاح روش های آبیاری از حالت روباز به آبیاری قطره ای و استفاده از کودهای طبیعی رشد خوبی در سطح استان ایجاد شده است.

اجرای 40 هزار مترمربع پروژه عمرانی در کرمان

وی با بیان اینکه این رشد با بهره گیری از مهندسین جوان و با انگیزه در سطح استان به این رشد در بازه زمانی سه سال ایجاد شده است، گفت: در حوزه عمرانی بیش از 40 هزار مترمربع پروژه های با کاربری مسکونی، خدماتی، فرهنگی و گردشگری در دست اجرا داریم که تقریبا رشد قابل ملاحظه ای نسبت به سال های گذشته در سطح استان داشتیم.

ابراهیمیان موقوفات را منابع ماندگاری دانست و اضافه نمود: این منابع وابسته به مکان و زمان خاصی نیستند و در طول مدتی که موقوفه موجود و قابل بهره برداری باشد، منفعت آن به نیت آن واقفی که برای آن پیش بینی شده ساری و جاری خواهد بود؛ مشروط بر اینکه این موقوفات در هر مقطع زمانی با توجه به شرایط وخواسته های روز توسط صاحبان سرمایه به روزرسانی و متناسب با آن بهره برداری گردد.

باغ فتح آباد؛ سرمایه ملی ماندگار

وی در ادامه باغ فتح آباد موقوفه ای مربوط به سال های بسیار دور بوده دانست گفت: بنا به دلایلی سال ها سرمایه گذاری در این بنای تاریخی صورت نگرفته بود و در مرحله تخریب کامل قرار داشت.

معاون برنامه ریزی و توسعه مالی بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور توضیح داد: باغ فتح آباد جزء سرمایه های ملی به ثبت رسیده شده است و به همین دلیل بنیاد توسعه موقوفات کرمان براساس وظایف محوله و ماموریت های ابلاغی وارد عرصه بهسازی و آبادانی این موقوفه شد که در حال حاضر به عنوان قطب گردشگری کرمان با حضور وزیر کشور افتتاح شد.

وی گفت: باغ فتح آباد به عنوان یک سرمایه ملی ماندگار خواهد بود که همه مردم از این مکان امکان بازدید و استفاده را خواهند داشت.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه باغ فتح آباد از باغات ملی قدیمی است، گفت: حدود 40 سال قبل این باغ به ثبت رسیده است و درخواستی که از مسئولان استانی با توجه به رویکرد بنیاد در بازسازی و نوسازی و احیای باغ فتح آباد و پتانسیل های بسیار خوب در حوزه های کشاورزی ومعدنی و عمرانی داریم از بخش خصوصی برای احیا و عمران این موقوفات به ما یاری داده تا اثربخشی آن؛ در سطح استان و در سطح کشور برای مردم ما نمود پیدا کند.

وی در سرانجام با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی و مالی کرمان طی چند هفته گذشته در برج میلاد تهران، گفت: به دلیل وسعت جغرافیایی امکان شناخت همه ظرفیت های شهرستان ها وجود ندارد.

ابراهیمان گفت: این جشنواره فرصتی فراهم آورد تا همگان با ظرفیت های کرمان بیش از پیش آشنا شوند.

وی گفت: احتیاج است جشنواره هایی به خصوص در مرکز کشور برگزار شده تا همگان از ظرفیت های گردشگری، صنعت، و معدن و تجارت مناطق مختلف کشور شناخت پیدا نمایند.

معاون برنامه ریزی و توسعه مالی بنیان توسعه و عمران موقوفات کشور با اشاره به لزوم رونق ایران گردی و دنیا گردی اضافه نمود: باید زمینه سرمایه گذاری نیز به سرمایه گذاران معرفی گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 287

به "لزوم رونق ایرانگردی، باغ فتح آباد موقوفه ای که احیا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم رونق ایرانگردی، باغ فتح آباد موقوفه ای که احیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید