فروش 241 میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب تهران، سهم 83 میلیاردی فروش در بخش مجازی

به گزارش مجله مدیاپلیر، به گزارش خبرنگاران، هفتمین نشست خبری سخنگو و قائم مقام سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران پنجشنبه (28 اردیبهشت ماه) در ستاد اجرایی سی و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزار گردید.

فروش 241 میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب تهران، سهم 83 میلیاردی فروش در بخش مجازی

در این نشست سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به آمار فروش کتاب تا ساعت 20 چهارشنبه (27 اردیبهشت ماه)، گفت: نمایشگاه در بخش حضوری 158 میلیارد تومان فروش داشت که 116 میلیارد در کارتخوان های رسمی و 42 به صورت نقدی و کارت به کارت و ... بود.

وی اضافه کرد: 83 میلیارد تومان در بخش مجازی فروش کتاب انجام شد که 66 میلیارد و نیم مربوط به ناشران و 16 میلیارد و نیم مربوط به کتابفروشان است و در مجموع 241 میلیارد تومان فروش کتاب را تجربه کرد.

به گفته وی، در بخش مجازی تعداد نسخه فروش رفته به 720 هزار نسخه رسید.

رمضانی بعلاوه به آمار کمیته رسیدگی به تخلفات اطلاع داد و گفت: برای ناشری که عرضه و فروش اثر مغایر ضوابط نشر داشت، با اخذ تعهد کتبی، حکم محرومیت از تسهیلات حمایتی و 50 درصد کاهش متراژ غرفع در سال آینده صادر شد.

وی اضافه کرد: برای ناشر دیگری که ارایه کتاب های مغایر ضوابط نشر داشت، با اخذ تعهد کتبی و درج در پرونده حکم تعطیلی غرفه به مدت 4 ساعت صادر شد.

سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران در ادامه به حکم ناشر دیگری که به واگذاری غرفه به غیر اقدام نموده بود، اشاره نمود و گفت: این غرفه در بخش ناشران کودک و نوجوان بود که با اخذ تعهد کتبی و تعهد به تکرار نکردن تخلف، حکم تعطیلی غرفه تا سرانجام نمایشگاه صادر شد.

به گفته وی، برای ناشر دیگری هم که موجب اخلال در نظم سالن نمایشگاه شده بود، حکم تعهد در تکرار نکردن تخلف و درج در پرونده صادر شده است.

رمضانی در بخش دیگر صحبت های خود به فعالیت های مختلف نمایشگاه اشاره نمود و گفت: در میز خدمت اهل قلم به 487 نفر خدمت ارائه شد، بعلاوه در کمیته اطلاع رسانی به 38 هزار نفر اطلاعات داده شد و 11 هزار نقشه نیز در میان مردم توزیع شده است. در مرکز تماس نیز حدود 7 هزار و 700 تماس ورودی و 930 تماس خروجی داشتیم.

سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به فعالیت های شرکت پست در نمایشگاه کتاب، گفت: 106 هزار و 440 مرسوله به دست مردم رسیده است، 111 هزار و 940 بسته نیز در حال آماده سازی از سوی ناشران و کتابفروشان است؛ بعلاوه 190 هزار بسته در حال توزیع است.

به گفته وی، شهرهای تهران، مشهد و اصفهان بیشترین سفارش را داشتند.

رمضانی با بیان اینکه از مجموع بسته های ارسالی، 11 هزار بسته به 973 روستا ارسال شده است، گفت: در این میان 674 بسته به درهای رنگی ارسال شده است، درهای رنگی، درهایی هستند که در روستاها بدون پلاک هستند و نشان می دهد گستره نفوذ نمایشگاه مجازی حتی به دورترین بخش های کشور هم رسیده است.

بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، رمضانی در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره اندازه ثبت نام بن کارت های نمایشگاه گفت: 180 هزار نفر دانشجو، طلاب و استاد دانشگاه برای استفاده از یارانه ثبت نام کردند و اندازه استفاده دقیق بن ها طی روزهای آینده اعلام می گردد، در این زمینه حدود 60 درصد این افراد از بن های خود به طور کامل استفاده ننموده اند.

وی بعلاوه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پراستقبال ترین بخش های نمایشگاه کتاب سال جاری، شرح داد: دو بخش عمومی و کودک و نوجوان در این بخش با هم رقابت می نمایند، در این میان با توجه به اندازه استقبال و خرید کتاب بخش کودک و نوجوان پیشرو است.

قائم مقام سی وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بعلاوه درباره کتاب های جمع آوری شده در بخش حضوری و ارائه بعضی از آن ها در بخش مجازی، گفت: لیست کتاب های جمع آوری شده به بخش مجازی ارجاع داده می گردد و اگر موردی فراموش شده باشد، پیگیری می گردد.

رمضانی با اشاره به آمار تخلفات بخش مجازی نیز مطرح کرد: بحث عمده تخلفات در این بخش مربوط به عدم ارسال مرسوله های پستس است، در این زمینه همکاران ما رسیدگی می نمایند اگر تعداد بسته های ارسالی پایین تر از آمار باشد، پنل ناشران یا کتابفروشان بسته می گردد تا بسته ها را به صورت کامل ارسال نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1402 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1762

به "فروش 241 میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب تهران، سهم 83 میلیاردی فروش در بخش مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش 241 میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب تهران، سهم 83 میلیاردی فروش در بخش مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید