دریاچه سرخ سنگال یا شیک توت فرنگی!

به گزارش مجله مدیاپلیر، همیشه در طبیعت پدیده هایی هستند که موجب تعجب انسان می شوند. یکی از همین پدیده های دریاچه ی قرمز رنگ سنگال است. همراه خبرنگاران باشید.

دریاچه سرخ سنگال یا شیک توت فرنگی!

دریاچه رتبا (Lake Retba) یا دریاچه سرخ در 15 کیلومتری شمال شرق مرکز کشور سنگال، شهر داکار (Dakar)، واقع شده است. علت معروفیت این دریاچه آفریقا، به رنگ جالب آن باز می گردد. بسته به زمان های مختلف در طول شبانه روز این دریاچه تغییر رنگ می دهد و از طیف های رنگی بنفش روشن تا سرخابی را به خود می بیند.

رنگ غیرمعمول این دریاچه به سبب باکتری های بیشمار و غیرمضر ساکن آن است. این تغییر رنگ در زمان های گرم سال بیشتر قابل رویت است. طبق گفته های دانشمندان دانشگاه بریتانیا، این رنگ توت فرنگی مانند به وسیله باکتری های نمک دوست آن ایجاد می گردد. آن ها با فراوری رنگ دانه های قرمز و مخصوصی برای دریافت انرژی از تابش خورشید، رنگی صورتی را در آب پدیدار می نمایند.

این دریاچه که در حدود 3 کیلومتر مربع وسعت دارد، از دهه 70 قرن بیستم به وسیله محلی ها برای استخراج نمک مورد بهره برداری قرار گرفته است. محلی ها برای جلوگیری از سوختگی ناشی از تابش آفتاب، ابتدا روغن به خود می مالند و سپس برای استخراج نمک وارد دریاچه می شوند.

سنگ نمک های این دریاچه پس از استخراج در کناره ساحل آن گذاشته می گردد تا پس از آن مورد استفاده قرار گیرد. این نما، چشم اندازی جالب را از دو رنگ نمک و دریاچه در کنار هم رقم می زند. دریاچه هایی مانند دریاچه رتبا ممکن است به علت برخورداری از حجم زیادی از نمک، مشکلاتی را برای ساکنین حومه خود ایجاد نمایند. اندازه نمک این دریاچه 40٪ برآورد شده است.

در سرانجام جالب است بدانید یکی دیگر از عوامل معروفیت این دریاچه جالب، به مسابقات رالی داکار (Dakar Rally) برمی گردد. دریاچه رتبا آخرین مقصد شرکت نمایندگان تا قبل از انتقال این مسابقات به آمریکای جنوبی محسوب می شد.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1551

به "دریاچه سرخ سنگال یا شیک توت فرنگی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه سرخ سنگال یا شیک توت فرنگی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید