تفاوت فاحش قیمت خودرو در کارخانه و بازار ، خودروسازها چند می فروشند، مردم چند می خرند!
به گزارش مجله مدیاپلیر، سه خودروساز بزرگ ایران در صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس (مربوط به 10 ماه 98) میانگین قیمت فروش محصولات خود را اعلام کردند. قیمت ها نشان می دهد فاصله ای بسیار زیاد میان نرخ کارخانه و بازار وجود دارد؛ موضوعی که از سیاست قیمت گذاری دستوری وزارت صمت سرچشمه می گیرد.
جهت دریافت خدمات اجرای درخت مناسب پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.
به گزارش خبرنگاران، دنیای اقتصاد اعلام نمود قیمت خودروهایی که به صورت فروش فوری عرضه شده اند، بسیار بالاتر از نرخ های اعلامی در صورت های اقتصادی خودروسازان است. در واقع به نظر می رسد آنچه به عنوان قیمت فروش در صورت های اقتصادی شرکت های خودروساز آمده، به پیش فروش های آن ها مربوط می گردد. خودروسازان تا قبل از تحریم صنعت خودرو در اواسط تابستان 97، چیزی حدود یک میلیون دستگاه پیش فروش نموده بودند که با دستور وزارت صمت مجبور به تحویل آن ها با قیمت های قدیم (قیمت هایی بسیار پایین تر از بازار و حتی فروش فوری ها) هستند.
در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو انواع پژوهای خود را با متوسط قیمت 50 میلیون و 680 هزار تومان فروخته و قیمت متوسط سمند نیز کمی بیش از 46 میلیون و 170هزار تومان بوده است. این دو خودرو در بازار قیمت های بالای 120 میلیون تومان دارند.آبی های جاده مخصوص اما 117 دستگاه سوزوکی گرندویتارا در 10 ماه سال جاری به فروش رسانده اند که آمار نشان می دهد خودرو موردنظر با قیمتی افزون بر 152 میلیون و 800 هزار تومان فروخته شده که گران ترین محصول این شرکت بوده است.
ویتارا البته به دلیل تحریم و قطع ارسال قطعات، دیگر مونتاژ نمی گردد.دیگر محصول ایران خودرو به نام رانا نیز با متوسط قیمت 50 میلیون و 800 هزار تومان به فروش رسیده و دنا هم بیش از 66 میلیون تومان قیمت داشته است.در حال حاضر رانا در بازار قیمتی برابر با 107 میلیون تومان دارد و دنا هم 198 میلیون تومان به فروش می رسد. از سوی دیگر، تندر-90 که در بازار قیمتی بالای 150 میلیون تومان دارد، در صورت های اقتصادی ایران خودرو محصولی 41 میلیون و 300 هزار تومانی معرفی شده است.
آبی های جاده مخصوص اما دو محصول چینی به نام هایما و دانگ فنگ را نیز مونتاژ می نمایند که اولی قیمتی بالغ بر 97 میلیون و 700 هزار تومان داشته و قیمت دانگ فنگ هم کمتر از 42 میلیون تومان بوده است. در این بین برای خرید دانگ فنگ باید افزون بر 180 میلیون تومان هزینه کرد و هایما نیز قیمتی بسیار بالاتر از آنچه در صورت های اقتصادی ایران خودرو آمده، در بازار دارد.
ایران خودرو اما پژو 2008 را نیز با قیمتی بیش از 100 میلیون تومان فروخته، حال آنکه نرخ آن در بازار 440 میلیون تومان است. در بین محصولات سایپا نیز متوسط قیمت پراید، بالای 28 میلیون و 100 هزار تومان بوده و تیبا هم بالغ بر 34 میلیون و 600 هزار تومان به فروخته شده است. پراید در بازار حداقل 63 میلیون تومان قیمت دارد و تیبا هم در مدل معمولی اش 77 میلیون تومان به فروش می رسد. سایپایی ها اما سراتو خودرویی که البته دیگر به مونتاژ نمی رسد را با قیمت 208 میلیون تومان فروخته اند تا لقب گران ترین محصول فروخته شده خودروسازی ایران در 10 ماه سال جاری نصیب آن گردد.
سراتو در بازار با قیمتی برابر با 419 میلیون تومان به فروش می رسد. دیگر محصول مونتاژی این شرکت به نام آریو نیز قیمتی بالغ بر 59 میلیون و 600 هزار تومان داشته، حال آنکه خرید آن از بازار 173 میلیون تومان آب می خورد. چانگان نیز به عنوان دیگر خودرو مونتاژی و چینی سایپا، با قیمتی بالغ بر 111 میلیون و 600 هزار تومان در 10 ماه سال جاری تحویل مشتریان شده است. برای خرید این خودرو در بازار باید 259 میلیون تومان هزینه کرد.صورت های اقتصادی پارس خودرو نیز نشان می دهد محصولات گروه رنو این شرکت بیش از 47 میلیون و 800 هزار تومان قیمت داشته اند، حال آن که مثلا پارس تندر در بازار 187 میلیون تومان قیمت دارد و ساندرو استپ وی هم 260 میلیون تومان.
منبع: همشهری آنلاین