6 منبع مسـمومیت غذایـی

به گزارش مجله مدیاپلیر، در کشورهای آمریکای جنوبی، سالانه حدود 350 هزار نفر به دلیل مسمومیت غذایی بستری می شوند و 5 هزار نفر به این دلیل فوت می نمایند. پزشکان می گویند می توان با کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع که احتمال آلوده شدن کدام یک از مواد غذایی بیشتر است و در چه شرایطی. موارد 6گانه زیر از دلایل اصلی مسمومیت های غذایی محسوب می شوند.

6 منبع مسـمومیت غذایـی

6 منبع مسـمومیت غذایـی

ترجمه:الهه جوانپور

در کشورهای آمریکای جنوبی، سالانه حدود 350 هزار نفر به علت مسمومیت غذایی بستری می شوند و 5 هزار نفر به این علت فوت می نمایند. پزشکان می گویند می توان با کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع که احتمال آلوده شدن کدام یک از مواد غذایی بیشتر است و در چه شرایطی. موارد 6گانه زیر از دلایل اصلی مسمومیت های غذایی محسوب می شوند.

سالمونلا

این باکتری در گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ نیم پز یا خام و در مواد لبنی غیرپاستوریزه موجود است. به همین علت توصیه می گردد از خوردن تخم مرغ های نیم پز یا خام خودداری کنید؛ به خصوص شمایی که برای بدن سازی و عضلانی تر شدن اندام های تان به زور هم که شده 5، 6 عدد تخم مرغ خام را با شیر مخلوط می کنید و در روز می خورید. علاوه بر اینها، گوشت را هم کاملا بپزید به طوری که حتی قسمتی از آن صورتی نماند. البته باید قبل از همه، شستن دقیق مواد غذایی را رعایت نموده باشید.

کامپیلوباکتر

این باکتری در آب، شیر نجوشیده، گوشت قرمز و گوشت مرغ خام یا نیم پز موجود است. برای حفاظت از خود در برابر آلوده شدن به این باکتری، غذاهایی که حاوی این مواد هستند خوب بپزید و از کباب کردن سریع انواع گوشت که تنها موجب پختن روی شان می گردد و مغزشان خام باقی می ماند، خودداری کنید زیرا باکتری کامپیلوباکتر در برابر حرارت نمی تواند مقاومت کند. در صورتی که به تمیزی هر آبی هم شک داشتید حتما آن را بجوشانید. با خواندن این موضوع شاید به این مهم که چرا می گوییم غذای تان را خوب بپزید، پی ببرید.

ای کولای

این باکتری به ویژه در گوشت نیم پز گاو وجود دارد و به راحتی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می گردد. احتمال آلوده شدن به این باکتری با مصرف شیر غیرپاستوریزه یا شنا در آب آلوده هم بالا می رود. بنابراین، به منظور پیشگیری از آلوده شدن، گوشت را با دمای بالای 70 درجه سانتی گراد بپزید و از خوردن شیر یا آب میوه های غیرپاستوریزه خودداری کنید. مواد غذایی به ویژه آن دسته که با خاک در تماس هستند را هم خوب بشویید. پس در شستن انواع میوه ها و سبزیجات جدیت به خرج دهید.

ویروس هپاتیت A

منزل اصلی این ویروس، آب، فرآورده های دریایی، سالاد، ساندویچ ها، میوه و آبمیوه ها، لبنیات، سبزیجات و نوشیدنی های خنک است. البته اشتباه نکنید، ساندویچ ها به خودی خود آلوده نیستند بلکه فردی که آنها را درست می نماید در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی موجب آلوده شدن یک ساندویچ حتی مغذی می گردد. به همین علت قبل از خوردن غذا و بعد از بیرون آمدن از سرویس بهداشتی، دست ها را به خوبی باید شست.

لیستریا

لیستریا در خاک و آب وجود دارد و معمولا سبزیجات به آن آلوده اند. این باکتری در باقی مواد غذایی خام به ویژه گوشت قرمز و حتی گوشت ماهی موجود است. پنیرها و سوسیس هم از وجود آن مبرا نیستند. پس برای در امان ماندن از آلوده شدن به این میکروب، مواد غیرپاستوریزه مصرف نکنید و به تاریخ فراوری و انقضای خوراکی ها توجه داشته باشید. ضمناً، سوسیس و گوشت سرد را قبل از مصرف با دمای 70 درجه سانتی گراد بپزید و مواد غذایی مانده در یخچال را قبل از خوردن خوب حرارت دهید. سبزیجات را هم چند مرتبه بشویید و ضدعفونی کنید و توجه داشته باشید که سرما موجب از بین رفتن این میکروارگانیسم ها نمی گردد.

نورواک

این ویروس می تواند آب، مواد غذایی مانند بستنی و شیرینی و حتی سالاد را آلوده کند. همان طور که پیش تر گفته شد، بهتر است از خوردن مواد غذایی غیرپاستوریزه و باز خودداری کنید تا از شر این ویروس هم در امان بمانید و در رستوران هایی که نمی دانید سبزیجات آنها به خوبی شسته شده اند یا نه، از سفارش دادن سالاد صرف نظر کنید. پس برای همواره نام این میکروب را به خاطر داشته باشید و از خریدن کلیه محصولات غیر پاستوریزه که در اصطلاح به فله ای معروفیت دارند، بپرهیزید.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1310

به "6 منبع مسـمومیت غذایـی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 منبع مسـمومیت غذایـی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید