10 روش عالی برای افزایش سرعت رشد مو

به گزارش مجله مدیاپلیر، شاید تا به حال برای شما سؤال شده باشد که آیا روشی وجود دارد که با یاری آن سرعت رشد موها بیشتر گردد؟ آیا محصولی وجود دارد که به سرعت رشد موها یاری کند؟ آیا تغییر در رژیم غذایی می تواند سرعت رشد مو را افزایش دهد؟ آیا دارو و درمانی برای سرعت رشد مو وجود دارد؟ در ادامه به این سؤال ها پاسخ می دهیم و روش ها و نکاتی را برای افزایش سرعت رشد مو اسم می کنیم. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

10 روش عالی برای افزایش سرعت رشد مو

موی انسان چطور رشد می نماید؟

یک حقیقت جالب درباره مو وجود دارد و آن حقیقت این است که ما با تمام فولیکول هایی مویی که در طول عمر خواهیم داشت، به جهان می آییم که حدود 5 میلیون می گردد. این حقیقت را آموزشگاه پوست شناسی آمریکا (AAD) فاش نموده است. از این تعداد، حدود 100 هزار فولیکول روی پوست سر قرار گرفته است. حقیقت دیگری که درباره ریزش مو وجود دارد این است که ریختن روزانه 50 تا 100 تار مو در روز، طبیعی است.

مو از ریشه در پایین فولیکول زیر پوست رشد می نماید. خون موجود در پوست سر به فولیکول می رود و اکسیژن و مواد مغذی ریشه مو را تأمین می نماید که به رشد مو یاری می نماید.

وقتی موهایتان رشد می نماید، پوست سر را کنار زده و از کنار غده چربی عبور می نماید. بر اساس اطلاعات AAD، روغن ترشح شده از این غده است که موهای شما را براق و نرم می نماید.

چه عاملی به رشد مو یاری می نماید؟

در حالی که ژنتیک نقش بسیار مهمی در رشد موهای سالم دارد، عوامل دیگری هم می توانند روی آن تأثیرگذار باشند. هیج راهکار یا گزینه جادویی برای رشد سریع و لحظه ای مو وجود ندارد. اما چندین روش طبیعی و محصولات مختلف وجود دارد که با یاری آن ها می توانید رشد موهای خود را افزایش دهید. رژیم غذایی بعد از ژنتیک مهم ترین عامل تأثیرگذار در رشد و سلامت مو است.

10 راهکار برای افزایش سرعت رشد مو

اگر می خواهید موهایی سالم تر داشته باشید که سرعت رشد بیشتری داشته باشند، این چند روش را امتحان کنید. اگر بخت با شما یار باشد و از نظر ژنتیکی موهای خوبی داشته باشید، می توانید خیلی زود نتایج این روش ها را مشاهده کنید.

1. از رژیم های غذایی محدودنماینده اجتناب کنید

ما نمی توانیم تمام عواملی را که بر رشد مو تأثیرگذار هستند کنترل کنیم، اما می توانیم با اجتناب کردن از بعضی رفتارهای اشتباه، تا حدی از رشد نادرست موها و حتی ریزش آن جلوگیری کنیم. رژیم های غذایی محدودنماینده می توانند منابع و مواد مغذی لازم برای رشد مو را کاهش دهند. از آنجا که رشد مو نسبت به بسیاری از عملنمودهای دیگر بدن در اولویت قرار ندارد، به محض اینکه بدن شما دچار کمبود مواد غذایی گردد اولین جایی که دچار آسیب های ناشی از این کمبود می گردد، موهای شما است. حتی بعد از اصلاح رژیم غذایی، معمولا ریزش مو تا مدتی ادامه پیدا می نماید. به همین علت باید قبل از اینکه بدن دچار کمبود مواد غذایی گردد، از رژیم های نادرست اجتناب کنید.

یکی از رایج ترین دلایل ایجاد ریزش مو و کم شدن سرعت رشد مو، رژیم های غذایی غیراصولی است که معمولا برای لاغری توصیه می گردد. هرگز بدون توصیه پزشک و متخصص تغذیه، رژیم نگیرید و هیچ ماده غذایی مفیدی را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.

2. میزان مصرف پروتئین را آنالیز کنید

اگر رژیم غذایی محدود داشته باشید موهای شما به طور مطلوب رشد نمی نمایند و دچار ریزش مو هم می شوید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای سلامت کل بدن از جمله موها ضرورت دارد. یک رژیم غذایی مناسب دارای میزان کافی پروتئین است. پروتئین برای رشد مطلوب موها لازم است. بهتر است که روزانه 50 گرم پروتئین یا بیشتر مصرف کنید تا موهای سالم داشته باشید و سرعت رشد مو را افزایش دهید.

3. از محصولات حاوی کافئین بهره ببرید

همه می دانیم که مصرف خوراکی کافئین می تواند انرژی بدن را افزایش دهد و حال و هوای ما را بهتر کند اما یک تحقیق صورت گرفته در سال 2014 هم نشان داده است که کافئین می تواند رشد مو را افزایش دهد. بر اساس این تحقیق، کافئین می تواند رشد موهای تازه را در سطح مولکولی و سلول تحریک کند و تأثیرات آن هم در مردان و هم در زنان ثابت شده است. این روزها در بازار محصولات فراوانی برای مو فراوری می گردد که حاوی کافئین هستند؛ از شامپوهای تقویتی گرفته تا سرم های مو.

4. از عصاره ها و روغن های گیاهی بهره ببرید

عصاره های گیاهی نه تنها رایحه خوبی دارند می توانند خواص فراوانی برای سلامت بدن از جمله موها داشته باشند. یک تحقیق نشان داده است که مصرف روزانه 400 میلی گرم روغن دانه کدو به شکل کپسول می تواند باعث افزایش رشد مو در مردان گردد. بعد از 24 هفته، مردانی که در این تحقیق روغن دانه کدو مصرف نموده بودند شاهد افزایش 40 درصدی در تراکم و تعداد تارهای مو بودند.

تحقیق دیگر روی 4 دسته موش آزمایشگاهی انجام شد که هر دسته درمان متفاوتی برای رشد مو دریافت کردند. این روش های درمانی شامل محلول نمک، روغن جوجوبا، ماینوکسیدیل 3 درصد و عصاره نعناع فلفلی بود. نتایج این تحقیق نشان داد گروهی که تحت درمان با عصاره نعناع فلفلی قرار گرفته بودند بیشترین میزان رشد مو را نشان دادند. تأثیر این درمان شامل ضخیم شدن مو، افزایش عمق و تعداد فولیکول ها بود. تحقیقات نشان داده است که عصاره رزماری هم می تواند به میزان ماینوکسیدیل در رشد مو تأثیرگذار باشد.

5. مواد مغذی لازم را دریافت کنید

بعضی ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب خاص برای سلامت کلی بدن مهم هستند و بعلاوه در تأمین انرژی لازم بدن برای رشد مو نقش اساسی دارند. این مواد مغذی و ویتامین ها شامل موارد زیر است؛

  • بیوتین
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • روی
  • آهن
  • امگا 3 و امگا 6

یک تحقیق نشان داده است که مصرف مکمل های امگا 3 و امگا 6 به مدت 6 ماه می تواند از مو در برابر ریزش محافظت کند. داده های یک تحقیق دیگر هم نشان داده است که سطح پایین روی در بدن می تواند نقش مهمی در ریزش مو داشته باشد. در حالی که تحقیقات ثابت نماینده تأثیر بیوتین برای رشد مو محدود است اما آنالیز بعضی موارد نشان می دهد که مصرف مکمل های بیوتین باعث سلامت ناخن و مو شده است.

البته بهتر است که این مواد غذایی را به وسیله خوراکی ها و رژیم غذایی دریافت کنید اما اگر رژیم غذایی مناسبی ندارید با یاری مکمل ها می توانید کمبودهای بدن خود را جبران کنید. قبل از مصرف هر مکمل، حتما با پزشک مشورت کنید.

6. پوست سر را ماساژ دهید

ماساژ پوست سر می تواند باعث آرامش و کاهش استرس گردد. بر اساس نتایج یک تحقیق کوچک در سال 2016، این کار یعنی ماساژ منظم پوست سر می تواند باعث حفظ سلامت موها و تحریک رشد آن ها گردد. در این تحقیق، تأثیرات 4 دقیقه ماساژ روزانه پوست سر آنالیز شده است. بعد از 24 هفته محققان دریافتند که مردان شرکت نماینده در این تحقیق، شاهد افزایش ضخامت موهای خود بودند.

در حالی که این تحقیق تغییرات قابل ملاحظه ای در رشد مو نشان نداده است اما ثابت نموده است که ماساژ پوست سر با گشاد کردن عروق خونی زیر پوست، باعث محکم تر شدن و ضخیم تر شدن تارهای مو می گردد. در نتیجه موها کمتر آسیب می بینند و کمتر دچار ریزش می شوند.

برای ماساژ پوست سر می توانید از یک متخصص ماساژ یاری بگیرید یا خودتان در خانه با یاری ابزارهای ماساژور یا ویدیوهای آموزشی، ماساژ پوست سر را انجام دهید.

7. از روش درمانی پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP بهره ببرید

استفاده از روش درمانی PRP در افرادی که مبتلا به ریزش مو هستند، نتایج مثبتی نشان داده است. البته برای اثبات تأثیرگذاری آن تحقیقات کنترل شده بیشتری احتیاج است اما یک تحقیق نشان داده است که PRP می تواند یک روش درمانی مؤثر برای ریزش مو باشد. PRP یک درمان موفقیت آمیز است که از تزریق پلاکت های خود بیمار برای ترمیم و تسریع رشد مو استفاده می نماید. پلاکت ها پروتئینی هستند که از جریان خون و DNA شخص استخراج می شوند و وقتی دوباره در بدن تزریق می شوند می توانند مانند سلول های بنیادی عمل نمایند.

تزریق PRP در پوست سر می تواند فولیکول های خفته مو را از خواب بیدار کند و در نتیجه باعث رشد بیشتر آن ها گردد. درمان یک بار در ماه، به مدت 3 ماه و بعد از آن هر 6 ماه یک بار انجام می گردد.

8. از حرارت زیاد دوری کنید

حرارت ناشی از دستگاه های فرنماینده، سشوار و اتو مو می تواند به موهای شما آسیب برساند و باعث شکستگی و موخوره گردد. اگرچه ممکن است به طور کلی اجتناب از این وسایل ممکن نباشد اما می توانید تعداد دفعات استفاده از این ابزارها را محدود کنید. کاهش دمای ابزارهای حالت دهنده مو که با حرارت کار می نمایند، می تواند به کاهش آسیب های مو یاری کند.

علاوه بر این، طبق یک مطالعه که در سال 2011 صورت گرفته است، با استفاده از محصولات محافظ از حرارت قبل از استفاده از ابزارهای حالت دهنده، ممکن است آسیب مو به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. این محصولات یک لایه محافظ روی مو ایجاد می نمایند که مانع از دست رفتن رطوبت مو می گردد. خوشبختانه محصولات زیادی برای حفظ رطبوت و مراقبت از مو در برابر حرارت این وسایل فراوری شده است.

9. درباره مصرف ماینوکسیدیل با پزشک مشورت کنید

بعضی مواد شیمیایی مثل ماینوکسیدیل وجود دارند که آنالیز و آزمایش شده اند و نتایج مثبتی در زمینه افزایش رشد مو نشان داده اند. از ماینوکسیدیل و محصولات تهیه شده از آن برای درمان ریزش موی ارثی پشت سر استفاده می نمایند. بعضی از محصولات حاوی ماینوکسیدیل احتیاجی به تجویز پزشک ندارند اگر غلظت ماینوکسیدیل آن ها کمتر از درصد تعیین باشد. اما بعضی محصولات باید زیر نظر پزشک استفاده شوند. برای اینکه تأثیرات استفاده از این محصولات را مشاهده کنید باید تا 4 ماه آن را بهره ببرید.

10. موهای خود را رنگ نکنید

وقتی موهای خود را رنگ می کنید در واقع بافت و ساختار آن ها را با مواد شیمیایی تغییر می دهید. این فرایند می تواند به موها استرس وارد کند و باعث ایجاد مسائل متعدد از جمله موخوره و ریزش گردد. اگر تعداد دفعات رنگ کردن مو را کاهش دهید یا اصلا موهای خود را رنگ نکنید، ریزش آن کمتر می گردد و به مرور زمان رشد آن افزایش پیدا می نماید.

جمع بندی

ژنتیک یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در رشد مو است. اما غیر از ژنتیک عوامل دیگری هم در سلامت موها نقش دارند. هیچ فرمول جادویی برای رشد سریع مو وجود ندارد اما رعایت کردن بعضی نکات و انجام بعضی اقدامات می تواند رشد مو را تحریک کند و باعث گردد که موی سالم و زیبا داشته باشید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم که حاوی مواد مغذی و اندازه کافی پروتئین باشد، برای رشد و سلامت مو اهمیت زیادی دارد. استفاده از بعضی محصولات درمانی هم می تواند رشد مو را بیشتر کند. کمتر کردن استفاده از وسایل حالت دهنده مو که با حرارت زیاد کار می نمایند و استفاده کمتر از مواد شیمیایی مثل رنگ مو، سلامت و زیبایی موهای شما را تضمین می نماید.

اگر دچار مسائلی مثل ریزش مو یا کاهش سرعت رشد مو هستید، ممکن است بیماری های زمینه ای یا فاکتورهای پنهان در ایجاد آن نقش داشته باشند. در این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان های لازم را دریافت کنید و سلامت و زیبایی را به موهای خود برگردانید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1251

به "10 روش عالی برای افزایش سرعت رشد مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش عالی برای افزایش سرعت رشد مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید