گلکسی S21 FE در برابر شیائومی 11T پرو؛ نبرد پرچم داران مالی

به گزارش مجله مدیاپلیر، در این مطلب به مقایسه دو گوشی پرچم دار ارزان یعنی گلکسی S21 فن ادیشن و شیائومی 11T پرو می پردازیم تا ببینیم کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد.

گلکسی S21 FE در برابر شیائومی 11T پرو؛ نبرد پرچم داران مالی

شیائومی در حال حاضر از لحاظ فراوری گوشی های هوشمند، چند پله ای پایین تر از سامسونگ قرار گرفته است اما این بدان معنا نیست که از لحاظ کیفیت ساخت هم پایین تر از شرکت کره ای است. اتفاقا طی چند سال اخیری که شیائومی به عنوان یکی از رجحانن فراورینماینده گوشی های هوشمند توانست خود را به کاربران بشناساند، بسیاری ها به خاطر کیفیت ساخت بالای محصولاتش است که به آن علاقه مند هستند.

البته یک مورد دیگر هم وجود دارد و آن، قیمت پایینی است که شرکت چینی برای گوشی های خود در نظر می گیرد. معمولا گوشی های شیائومی در رده پرچم داران ارزان، قیمت مناسب تری از میان رده های قدرتمند سامسونگ دارند و همین موضوع هم سبب شده بسیاری از کاربران، نماینده های ساخت این شرکت را به سامسونگ و میان رده هایش ترجیح دهند.

سامسونگ اما با علم بر این موضوع تصمیم گرفت بخش پرچم داران مالی خود را با معرفی سری فن ادیشن سر و سامان ببخشد. در حال حاضر دو نماینده از این سری در بازار در دسترس قرار گرفته است که یکی از آن ها گلکسی S20 فن ادیشن و دیگری S21 فن ادیشن هستند. این گوشی ها در کنار مشخصات سخت افزاری و قابلیت هایی تقریبا مشابه پرچم داران سری خود، قیمت بسیار مناسبی هم دارند و به همین دلیل توانسته اند از زمان عرضه تا به امروز فروش نسبتا بالایی داشته باشند.

به عنوان رجحانن گوشی های پرچم دار مالی، در این مطلب تصمیم گرفتیم شیائومی 11T پرو را در مقابل گلکسی S21 فن ادیشن قرار دهیم تا ببینیم کدام یک از این دو شرکت چینی و کره ای در زمینه فراوری چنین محصولاتی عملکرد پیروز تری داشته اند. توجه داشته باشید که نماینده شیائومی ساخت خود این شرکت است و نه ردمی یا پوکو. بنابراین قیمت آن اندکی بالاست و شاید در بعضی از فروشگاه ها حتی از گلکسی S21 فن ادیشن هم اندکی بالاتر باشد.

قبل از اینکه به مقایسه دقیق این دو گوشی بپردازیم، بهتر است نگاهی داشته باشیم به تفاوت ها و شباهت های دو محصول به صورت کلی تا ببینیم باید انتظار چه چیزی را از آن ها داشته باشیم.

  • گلکسی S21 فن ادیشن اندکی کوچک تر، سبک تر و باریک تر از شیائومی 11T پرو است.
  • گلکسی S21 فن ادیشن در برابر نفوذ آب و گرد و غبار استاندارد بالاتری دارد.
  • هر دو گوشی نمایشگری با وضوح و رفرش ریت یکسان دارد و از برچسب محافظ صفحه گوریلاگلس ویکتوس بهره می برند.
  • گلکسی S21 فن ادیشن با یک نسخه اندروید نوتر راهی بازار شد.
  • هر دو گوشی تراشه مشابهی دارند.
  • دوربین گلکسی S21 فن ادیشن از لرزشگیر اپتیکال بهره می برد.
  • گلکسی S21 فن ادیشن یک دوربین تله فوتوی واقعی دارد (در مقایسه با دوربین تله ماکروی شیائومی 11T پرو).
  • شیائومی 11T پرو امکان فیلم برداری در وضوح 8K را دارد.
  • باتری شیائومی 11T بزرگ تر و شارژر آن فوق العاده سریع تر است.

حال وقت آن رسیده که به صورت دقیق به آنالیز تفاوت های بین این دو گوشی بپردازیم تا ببینیم در نهایت کدام یک می تواند این رقابت حساس و نزدیک را برنده گردد.

مقایسه گلکسی S21 فن ادیشن با شیائومی 11T پرو

جعبه گشایی

شیائومی 11T پرو به عنوان پرچم دار مالی شیائومی، حداقل چیزی که باید درون جعبه یک گوشی قابل قبول و ارزشمند وجود داشته باشد را دارد. در بین شرکت هایی که این روزها شارژر و هندزفری و قاب سیلیکونی را از جعبه گوشی های خود حذف می نمایند تا با کسب سود بیشتر، برای محیط زیست آرزوی سلامتی داشته باشند، شیائومی تصمیم گرفت قاب سیلیکونی و شارژر را از جعبه گوشی های خود حذف نکند. حداقل 11T پرو که اینطور است و هم شارژر 120 واتی بسیار سریع را با خود به همراه دارد و هم یک قاب سیلیکونی ساده.

در طرف مقابل سامسونگ گلکسی S21 فن ادیشن را فقط به همراه یک کابل USB-C به USB-C درون جعبه قرار داد تا کاربر بعد از پرداخت چندصد دلار برای خرید گوشی، حدودا 100 دلار دیگر برای برچسب محافظ صفحه، قاب محافظ باکیفیت، هندزفری و آداپتور شارژر هزینه کند. سامسونگ از سال گذشته تا به امروز این سیاست را در پیش گرفته و سال جاری حتی میان رده های خود را نیز بدون شارژر رونمایی نموده است.

طراحی و نمایشگر

نام گوشیگلکسی S21 فن ادیشنشیائومی 11T پرو
ابعاد و وزن7.9 × 74.5 × 155.7 میلی متر - 177 گرم8.8 × 76.9 × 164.1 میلی متر - 204 گرم
مقدار نمایشگر6.4 اینچ 2400 × 1080 پیکسل6.67 اینچ 2400 × 1080 پیکسل
قابلیت های نمایشگرپنل تخت Dynamic AMOLED 2X با رفرش ریت 120 هرتز - نسبت نمایشگر به بدنه 89.6٪ - چگالی 401 پیکسل بر هر اینچ - پشتیبانی از +HDR10پنل تخت AMOLED با رفرش ریت 120 هرتز - نسبت نمایشگر به بدنه 85.1٪ - چگالی 395 پیکسل بر هر اینچ - پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10
جنس بدنهپنل جلو از جنس شیشه با محافظ گوریلاگلس ویکتوس، پشت از جنس پلاستیک و فریم از جنس آلومینیومپنل جلو از جنس شیشه با محافظ گوریلاگلس ویکتوس، فریم از جنس آلومینیوم
استاندارد مقاومتیIP68 با مقاومت در برابر نفوذ آب در عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقهIP53 با مقاومت کم در برابر ورود گرد و غبار و بعلاوه مقاوم در برابر نفوذ قطرات آب نظیر باران

طراحی

در بخش طراحی، قبل از اینکه به آنالیز مجزای هر گوشی بپردازیم باید بگوییم نماینده شیائومی بزرگ تر، ضخیم تر، بلندتر، عریض تر و به شکل محسوسی سنگین تر است.

به صورت کلی شیائومی 11T پرو بیشتر شبیه به یک پرچم دار است تا گلکسی S21 فن ادیشن. شیائومی برای پنل پشت و جلوی این محصول از شیشه گوریلاگلس ویکتوس استفاده نموده تا بدین ترتیب عملکرد این گوشی در زمینه مقاومت بسیار عالی باشد. نمایشگر 11T پرو تخت است و شباهت بسیار زیادی به سایر نماینده های سری 11 شیائومی دارد. البته خود فریم از پشت اندکی انحنا دارد تا بدین ترتیب در دست نگه داشتن گوشی خیلی سخت نباشد.

پنل پشتی شیائومی 11T پرو طرح بسیار جالبی دارد و وقتی آن را در دست می گیرید، اینطور به نظر می رسد که پنل آن از آلومینیوم برش خرده ساخته شده در حالی که جنس آن از شیشه است. البته این طراحی خاص را فقط در رنگ خاکستری تیره محصول شاهد خواهید بود. فریم این گوشی اما آلومینیومی است و انحنای نسبتا کمی دارد تا گوشی بسیار خوش دست تر به نظر برسد. از آن جایی هم که غلظت رنگ فریم بالاست، خطوط آنتن هم روی آن مشاهده نمی گردد و گوشی در بخش فریم کاملا یک دست است.

روی بخش سمت راست فریم کلید کنترل صدا و پاور دیده می گردد اما در بخش سمت چپ چیزی قرار دارند و فریم کاملا یکدست است. در بخش بالایی بلندگو و میکروفون را شاهد هستیم. در کنار بلندگو هم نام شرکت هارمن کاردن که یکی از شرکت های معروف در زمینه صوتی است دیده می گردد و به این معناست که وظیفه تنظیم صدای این گوشی را همین شرکت بر عهده داشته است. در بخش پایینی هم بلندگوی دیگر، درگاه شارژ USB-C، یک میکروفون دیگر و درگاه سیم کارت مشاهده می گردد.

در نهایت هم می رسیم به استاندارد مقاومتی این گوشی که IP53 ثبت شده است. این یعنی اصلا نباید آن را در معرض نفوذ آب یا گرد و غبار شدید قرار دهید. البته شاید عملکرد آن در مقابل ورود گرد و غبار خوب باشد اما برای نفوذ آب خیر چون IP53 یعنی زمانی که قطرات آب اتفاقی روی گوشی بریزد، به داخل آن نفوذ نخواهد نمود.

اما می رسیم به گلکسی S21 فن ادیشن، محصولی که سامسونگ در ساخت آن تصمیم گرفت از فلز، شیشه و پلاستیک استفاده کند؛ فلز آلومینیوم برای فریم، شیشه برای پنل جلو و پلاستیک هم برای پنل پشت تا بدین ترتیب گوشی هم سبک تر باشد و هم در برابر ضربه های احتمالی، مقاوم تر. چون پلاستیک معمولا مقاومت بیشتری از شیشه در مقابل ضربه دارد. بعلاوه بسیاری از کاربران از خیر زیبایی پنل شیشه ای گذشته و پلاستیکی را به دلایل مختلف ترجیح می دهند.

فریم گوشی بسیار باریک و در قسمت بالا-چپ پنل پشتی آن تعبیه شده است. در واقع باید گفت ضخیم ترین بخش گوشی همین قسمت است. اما برخلاف طراحی سری گلکسی S21 و S22 سامسونگ تصمیم گرفت فریم را با ماژول ادغام نکند. بنابراین اگرچه شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که فریم با ماژول دوربین ادغام شده اما در حقیقت اینطور نیست. پنل پشتی گوشی انحنای بسیار کمی دارد به گونه ای که شاید متوجه آن نشوید اما همین مقدار روی خوش دست تر شدن گوشی و عدم وارد شدن فشار به کف دست تأثیر بسیار زیادی دارد. برخلاف نماینده شیائومی، خطوط آنتن روی فریم گلکسی S21 فن ادیشن به وضوح مشخص است.

سامسونگ برای محافظت از پنل جلوی نماینده خود از شیشه گوریلاگلس ویکتوس استفاده کرد که مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و خط و خش دارد. بنابراین در این زمینه فرق خاصی بین دو گوشی وجود ندارد. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که ماژول دوربین تعبیه شده روی پنل این گوشی چسبیده به فریم است در حالی که در شیائومی 11T پرو، ماژول به صورت یک قطعه مجزا روی پنل تعبیه شده و در نزدیکی فریم قرار گرفته است. حال اینکه کدام گوشی طراحی زیباتری دارد، سلیقه ای است و به شما بستگی دارد.

روی فریم سمت راست گلکسی هم مثل رقیب کلید کنترل صدا و پاور تعبیه شده و در سمت چپ هیچ چیزی دیده نمی گردد. در بخش بالایی محصول یک میکروفون و خط آنتن و در بخش پایینی هم بلندگو، پورت شارژ USB-C، میکروفون و درگاه سیم کارت مشاهده می گردد. در دو طرف این قطعات هم خطوط آنتن قرار دارند.

از لحاظ مقاومتی هم گلکسی S21 فن ادیشن دست بالاتر را دارد و به بالاترین استاندارد در این زمینه یعنی IP68 مجهز شده است. این یعنی گوشی در مقابل نفوذ گرد و غبار و آب کاملا مقاوم است. البته در هر صورت اگر گوشی در اثر ورود آب یا گرد و غبار به داخل خراب گردد، گارانتی شامل آن نخواهد شد. بنابراین پیشنهاد می گردد فکر امتحان مقاومت گوشی را از سر خود بیرون کنید. گفتنی است روی پنل جلوی هر دو گوشی، حفره کوچکی برای تعبیه دوربین سلفی در نظر گرفته شده است.

از لحاظ رنگ بندی هم همانطور که مشاهده می کنید نماینده سامسونگ در چهار رنگ ساده سفید، زیتونی، بنفش و مشکی در دسترس قرار می گیرد اما شیائومی 11T پرو در یک رنگ ساده سفید، یک رنگ طرح دار زیبای آبی و یک رنگ خاکستری تیره با پنل پشتی هاشوری به فروش می رسد.

نمایشگر

از لحاظ کیفیت نمایشگر هم دو گوشی شرایط کاملا برابری دارند. البته اگرچه مقدار نمایشگر گلکسی S21 فن ادیشن حدودا 0.3 اینچ کوچک تر است اما وضوح تصویر، چگالی، نسبت تصویر، نوع پنل، استانداردهای پشتیبانی شده و مواردی از این دست تا حد زیادی با یکدیگر برابر هستند. برای مثال وضوح تصویر هر دو گوشی +FHD و مقدار رفرش ریت آن ها هم 120 هرتز است. هر دو محصول از استاندارد +HDR10 هم پشتیبانی می نمایند

یک رجحان که شیائومی 11T پرو به نسبت رقیب دارد، پشتیبانی نمایشگر آن از استاندارد دالبی ویژن است که شرکت چینی آن را برای گوشی های گران قیمت خود استفاده می کرد. رفرش ریت گوشی هم وقتی روی 120 هرتز قرار می گیرد، متناسب با محتوای به نمایش درآمده بین 60، 90 و 120 هرتز سوییچ می نماید تا از مصرف باتری کاسته گردد. در طرف مقابل گلکسی S21 فن ادیشن وقتی رو ی120 هرتز قرار می گیرد، فرقی نمی نماید محتوا چه باشد، نمایشگر خود را روی همین مقدار قفل می نماید تا باتری با سرعت بسیار بالایی تخلیه گردد. مقدار روشنایی حداکثر هم در شیائومی 11T پرو و گلکسی S21 فن ادیشن به ترتیب 837 و 792 نیت است تا رجحان به شکل نامحسوسی از این حیث برای نماینده شرکت چینی باشد. در طرف مقابل گلکسی S21 فن ادیشن کمینه روشنایی 1.8 نیت دارد در حالی که این مقدار برای رقیب به 2٬4 می رسد. هر دو گوشی به نسبت یکدیگر رجحان دارند اما یکی در بیشینه روشنایی و دیگری در کمینه روشنایی.

به صورت کلی در استفاده روزمره، هیچ تفاوتی بین دو نمایشگر حس نخواهید کرد چون در اصلی ترین حالت ها، با یکدیگر برابر هستند و تفاوت خاصی ندارند که بخواهد مشخص نماینده باشد. بنابراین از این بابت هر گوشی را که انتخاب کنید نگرانی خاصی نخواهید داشت.

باتری و شارژر

نام گوشیگلکسی S21 فن ادیشنشیائومی 11T پرو
ظرفیت باتری4500 میلی آمپر ساعت5000 میلی آمپر ساعت
شارژر25 واتی120 واتی
شارژر درون جعبهندارددارد
مقدار شارژدهی
نام گوشیگلکسی S21 فن ادیشنشیائومی 11T پرو
پخش ویدیو16 ساعت ساعت و 33 دقیقه14 ساعت و 27 دقیقه
وب گردی10 ساعت و 25 دقیقه12 ساعت و 46 دقیقه
تماس صوتی31 ساعت و 13 دقیقه22 ساعت و 31 دقیقه
سرعت شارژ
50 درصد30 دقیقهکمتر از 10 دقیقه
شارژ کامل1 ساعت و 15 دقیقه21 دقیقه

با توجه به آنچه که در بخش نمایشگر گفته شد و بعلاوه با توجه به مشخصات روی کاغذ، اینطور انتظار می رود که شیائومی 11T پرو گوشی برتر در این زمینه باشد. اما در کمال تعجب می بینیم که اینطور نیست. طبق آنالیز های انجام شده به وسیله وب سایت GSMArena، شیائومی 11T پرو فقط در وب گردی توانست رقیب را با اختلاف زیادی پش سر بگذارد. در سایر بخش ها نظیر مکالمه و پخش ویدیو، این نماینده سامسونگ است که دست بالا را دارد. البته نباید فراموش کرد که وقتی شارژ دو گوشی به خاتمه برسد، این شیائومی 11T پرو است که در ظرف مدت 20 دقیقه بار دیگر می تواند یک روز کامل شما را همراهی کند در حالی که برای اینکه S21 فن ادیشن بتواند تا این مقدار شما را همراهی کند، 75 دقیقه زمان احتیاج است. بنابراین به صورت کلی، رجحان ازآن نماینده شیائومی است.

در رابطه با سرعت بالای شارژر 11T پرو هم باید بگوییم این گوشی حین شارژ خیلی گرم نمی گردد چرا که شیائومی باتری آن را به دو سلول تقسیم کرد تا مسئله ای از این بابت وجود نداشته باشد. در نتیجه خود شارژر شاید گرم گردد اما گوشی نه. در طرف مقابل حین شارژ گلکسی S21 فن ادیشن با شارژر سریع 25 واتی هم نباید خیلی با مسئله ای از بابت داغ شدن روبرو شوید. البته باید به این نکته اشاره داشته باشیم که شارژ گوشی با شارژر 120 واتی قطعا روی طول عمر مفید آن تأثیر منفی خواهند گذاشت اما طبق ادعای شیائومی، تا زمانی که قصد خرید یک گوشی نو را نداشته باشید (حدودا 2 یا 3 سال) این باتری بدون مشکل می تواند شما را همراهی کند.

سیستم عامل، رابط کاربری و سخت افزار

نام گوشیگلکسی S21 فن ادیشنشیائومی 11T پرو
سیستم عاملاندروید 12اندروید 11
رابط کاربریOne UI 4MIUI 12.5
مقدار پشتیبانی نرم افزاری / امنیتیسه سال / چهار سالسه سال / چهار سال
پردازندهاسنپدراگون 888 - با لیتوگرافی 5 نانومتری - یک هسته از نوع Cortex-X1 با فرکانس 2.84 گیگاهرتز، سه هسته از نوع Cortex-A78 با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و چهار هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز - گرافیک آدرنو 660اسنپدراگون 888 - با لیتوگرافی 5 نانومتری - یک هسته از نوع Cortex-X1 با فرکانس 2.84 گیگاهرتز، سه هسته از نوع Cortex-A78 با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و چهار هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز - گرافیک آدرنو 660
حافظه داخلی / رم6/128، 128/8، 8/256 گیگابایت8/128، 8/256، 12/256 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبینداردندارد

در اینجا چون هر دو گوشی از تراشه اسنپدراگون 888 به عنوان قلب تپنده بهره می برند، قطعا تفاوتی بین آن ها حس نخواهد شد. کاربر می تواند در انجام کارهای روزانه گرفته تا اجرای بازی های سنگین و اپلیکشین های قدرتمند، بدون هیچ مسئله ای با هر دو گوشی احتیاج خود را رفع کند. البته شیائومی 11T پرو در قدرتمندترین مدل خود به لطف بهره مندی از ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی 12/256 گیگابایت، دست بالاتر را دارد چرا که رقیب در قدرتمندترین مدل خود از ترکیب 8/256 گیگابایت برخوردار است. 4 گیگابایت حافظه رم بیشتر قطعا به این محصول در انجام کارهای مربوط به مولتی تسکینگ یاری خواهد نمود و باعث می گردد نماینده شرکت چینی عملکرد سریع تر و روان تری از این حیث داشته باشد.

هر دو گوشی در زیر فشار سنگین هم داغ کردند و این کاملا هم طبیعی بود. در تمام گوشی هایی که اسنپدراگون 888 به عنوان قلب تپنده در آن ها ایفای نقش نموده شاهد داغ شدن زیر فشار سنگین بودیم و این دو گوشی نیز از قاعده مستثنی نیستند. امتیازی که گلکسی S21 فن ادیشن در تست پایداری پردازنده و گرافیک کسب کرد به ترتیب 68 و 63٪ بود که یک عدد تقریبا معمول برای گوشی های مجهز به اسنپدراگون 888 به شمار میرود. البته به خاطر داشته باشید در انجام کارهای سنگین روزانه نظیر بازی کردن هم گلکسی S21 فن ادیشن آنقدری داغ نمی گردد که دستتان بسوزد. بنابراین جای نگرانی نیست. این کاهش عملکرد به خاطر داغی بیش از حد فقط به خاطر تست های سنگینی است که در شرایط عادی روی گوشی امتحان نمی شوند. دقیقا همین شرایط را در شیائومی 11T پرو هم شاهد بودیم.

از لحاظ نرم افزار اما نماینده سامسونگ شرایط رجحانن دارد. چند سالی بود که شیائومی اصلا سیاست مشخصی در زمینه آپدیت گوشی هایش نداشت. شرکت چینی یک سری از گوشی هایش را به مدت دو سال، یک سری دیگر را یک سال و بعضی از مدل ها را بیش از دو سال آپدیت می کرد. اما به مرور زمان و با جدی شدن مسأله آپدیت نرم افزاری بین شرکت های فراورینماینده گوشی های اندرویدی و بعلاوه سیاست استثنائی که سامسونگ در این زمینه در پیش گرفت، شیائومی هم مجبور شد اندکی روی این شرایط خود کار کند. این شرکت در حال حاضر از پرچم داران خود به مدت سه سال از لحاظ نرم افزاری و چهار سال هم از لحاظ امنیتی پشتیبانی می نماید. این یعنی 11T پرو که با اندروید 11 راهی بازار شد با دریافت اندروید 14 به کار خود خاتمه خواهد داد اما یک سال بعد از آن هم از لحاظ امنیتی پشتیبانی می گردد.

اما گلکسی S21 فن ادیشن به لطف تصمیم نوی که سامسونگ پس از معرفی سری گلکسی S22 در پیش گرفت، تا چهار سال واجد شرایط دریافت آپدیت اندروید و تا پنج سال هم آپدیت امنیتی است. بنابراین این گوشی که با یک نسخه اندروید بیشتر به نسبت رقیب راهی بازار شد، دو سری بیشتر هم آپدیت می گردد و با دریافت اندروید 16 و یک سال آپدیت امنیتی بعد از آن، بازنشسته خواهد شد.

رابط کاربری گوشی شیائومی MIUI 12.5 است که احتمالا اکنون باید به نسخه 13 به روزرسانی شده باشد. این رابط از قابلیت های بسیار خوبی بهره می برد که از جمله این موارد می توان به نمایشگر همواره روشن با تم های زیبا و گوناگون، سوپر والپیپر (تصاویر زمینه متحرک)، منوی برنامه با قابلیت دسته بندی اتوماتیک اپلیکیشن ها در دسته های مختلف، تقسیم پنل اعلانات و تنظیمات سریع به دو بخش (سوایپ از بالا-راست به پایین و چپ به پایین، پنل متفاوتی را باز می نماید)، اسپلیت اسکرین، پنجره های شناور، قابلیت های حریم خصوصی و بسیاری موارد خوب دیگر اشاره نمود که تصاویر مربوط به هر یک را می توانید در زیر مشاهده کنید. گفتنی است این رابط بسیار بهینه، پرسرعت و زیباست و با رابط چند سال قبل شیائومی کاملا تفاوت دارد. حتی دیگر خبری از تبلیغات آزاردهنده هم نیست. بنابراین اگر چند سال قبل از گوشی های شیائومی استفاده می کردید و رابط آن را قبول نداشتید، آن ذهنیت را کنار بگذارید چون اکنون با یکی از رجحانن رابط های اندروید طرف هستیم.

نمایشگر همواره روشن و تنظیمات مربوط به آن ها

تنظیمات اثرانگشت و تشخیص چهره

صفحه هوم

سوپر والپیپر

منوی برنامه ها

پنل اعلانات و تنظیمات سریع

مولتی تسکینگ

تم ها

دارک مد

گلکسی S21 فن ادیشن اما از رابط One UI 4 بهره می برد که مبتنی بر اندروید 12 است و کیفیت فوق العاده بالایی دارد. از لحاظ بهینه بودن شاید رابط شیائومی شرایط بهتری داشته باشد اما از لحاظ قابلیت های نرم افزاری، نه فقط MIUI بلکه هیچ رابط دیگری حتی نزدیک به One UI هم نیستند. در آنالیز های مختلفی که از گوشی های سامسونگ می شده، بارها به این موضوع اشاره نمودم و باز هم می کنم که رابط این شرکت آنقدر غنی است که گاهی اوقات اصلا وقت نمی کنید بین گزینه های مختلف آن گشت و گذار کنید.

سرعت بالا، امکانات فراوان، امکان شخصی سازی بالا خصوصا با اضافه شدن بخشی نو تحت عنوان Color Palette که در یکپارچه سازی رنگ تصاویر نقشی اساسی ایفا می نماید، امکان اتصال به کامپیوتر به وسیله اپلیکیشن Link to Windows و نمایش اعلانات و حتی برقراری تماس به وسیله کامپیوتر، سامسونگ دکس برای اتصال گوشی به صفحه بزرگ تر، Object Eraser به عنوان یک اپلیکیشن فوق العاده کاربردی برای حذف اشیا ناخواسته از تصاویر، زیبایی و مواردی از این دست، از قابلیت های One UI 4 به حساب می آیند. البته لگ های گاه و بیگاه به سراغ تان خواهد آمد اما آنقدر جدی نیستند که شما را آزار دهند. در زیر می توانید تصویری از بخش های مختلف رابط گوشی سامسونگ را مشاهده کنید.

بخش لاک اسکرین

تصویری کلی از منوهای مختلف رابط One UI 4

بخش Color Palettes

بخش تماس

بخش دکس و Link to Windows

بخش مربوط به Object Eraser

دوربین

نام گوشیگلکسی S21 فن ادیشنشیائومی 11T پرو
دوربین اصلی12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 - سنسور 1/1.76 اینچی و مقدار پیکسل 1.8 میکرومتر - دارای لرزشگیر اپتیکال108 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 - سنسور 1/1.52 اینچی و مقدار پیکسل 0.7 میکرومتر
دوربین دومفوق عریض 12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 123 درجه ای، پشتیبانی از حالت شبفوق عریض 8 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 120 درجه ای، پشتیبانی از حالت شب
دوربین سومتله فوتو 8 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4 و زوم 3 برابری اپتیکالتله فوتو ماکرو 5 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4
کیفیت فیلم برداری4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه، 1080P با سرعت 30/60/240 فریم بر ثانیه، 720P با سرعت 960 فریم بر ثانیه8K با سرعت 30 فریم بر ثانیه، 4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه، 1080P با سرعت 30/60/120/240/960 فریم بر ثانیه
قابلیت هاپشتیبانی تمام سنسورها از حالت شب، پشتیبانی دوربین اصلی و فوق عریض از حالت Pro Mode، پشتیبانی تمام سنسورها از لرزشگیر اپتیکال-الکترونیکی در تمام حالت های فیلم برداریDual video (فیلم برداری همزمان دوربین اصلی و سلفی)، Movie Effects، حالت شب برای سنسور اصلی و فوق عریض و بعلاوه در حالت زوم 2 برابری، Audio Zoom
دوربین سلفی32 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.216 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.5
کیفیت فیلم برداری4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه، 1080P با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه1080P با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه

می رسیم به مهم ترین بخش مقایسه یعنی دوربین. جایی که روی کاغذ هر دو گوشی شانس این را دارند که در مجموع، محصول برتر باشند. رابط کاربری هر دو گوشی کاملا عالی طراحی شده و به دور از هرگونه پیچیدگی است. شما می توانید تصاویر مربوط به رابط دوربین هر دو گوشی را در زیر مشاهده کنید. (ابتدا شیائومی و سپس سامسونگ).

دوربین هایی که روی گلکسی S21 فن ادیشن قرار گرفته اند، دقیقا مشابه همان دوربین هایی هستند که شرکت کره ای برای سری گلکسی S20، گلکسی S20 فن ادیشن و گلکسی S21 در نظر گرفت. البته به نسبت پرچم داران سری S20 و S21، این بار مثل S20 فن ادیشن شاهد یک دوربین تله فوتوی واقعی با زوم 3 برابری اپتیکال هستیم. البته اگر نسخه اگزینوس این محصول را تهیه کنید،، سنسور بکار رفته در دوربین اصلی ساخت خود سامسونگ و از نوع S5K2LD خواهد بود. نسخه های مجهز به تراشه اسنپدراگون 888 هم از سنسور IMX555 استفاده می نماید. در هر دو مدل شاهد لرزشگیر اپتیکال، فناوری دوال پیکسل و … هستیم. دوربین فوق عریض هم یا از سنسور Hynix Hi1336 و یا IMX258 سونی بهره می برد که در هر دو حالت تمام مشخصات آن با یکدیگر برابر است. دوربین تله فوتو اما در تمامی مدل ها از نوع Hynix Hi847 است؛ درست مثل S20 فن ادیشن.

نماینده شیائومی هم از سنسور 108 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ یعنی ISOCELL HM2 بهره می برد که کیفیت بسیار خوبی دارد و از فناوری ترکیب پیکسلی 9 به 1 بهره می برد. در نتیجه رزولوشن پیش فرض، 12 مگاپیکسل است. متأسفانه در این گوشی خبری از لرزشگیر اپتیکال نیست و کاربر نمی تواند از تمام پتانسیل دوربین خود به نحو احسنت استفاده کند. دوربین فوق عریض این گوشی ساخت سونی است و از سنسور IMX355 به این منظور استفاده شده است. دوربین تله ماکرو هم بار دیگر به وسیله سامسونگ ساخته شده (S5K5E9) و می تواند روی تصاویر از فاصله 3 تا 7 سانتی متری فوکوس کند.

در نهایت هم می رسیم به دوربین سلفی که برای نماینده شرکت چینی، OmniVision OV16A1 سنسور 16 مگاپیکسلی آن را تشکیل می دهد و برای کهکشانی کره ای نیز IMX616 سونی با مقدار 32 مگاپیکسل. حال باید دید در عمل چه تفاوتی بین دو محصول وجود دارد. مثل همواره در این بخش مقایسه خاصی نمی کنیم و انتخاب برنده را به شما و سلیقه خودتان واگذار می کنیم. (توجه داشته باشید تصاویر در یک زمان مشابه ثبت نشده اند اما سوژه ها کاملا یکی هستند).

حالا می پردازیم به آنالیز تصاویر ثبت شده به وسیله هر دو گوشی در شرایط نوری مختلف و بعلاوه نمونه فیلم برداری آن ها تا ببینیم کدام یک عملکرد بهتری دارد.

دوربین اصلی

دوربین فوق عریض

زوم

پرتره

دوربین سلفی

در فیلم برداری هم عملکرد هر دو گوشی واقعا عالی بود. به خصوص گلکسی شیائومی 11T پرو که به لطف بهره مندی از سنسور 108 مگاپیکسلی و امکان فیلم برداری 8K، نتایج شگفت انگیزی را ثبت کرد. عملکرد لرزشگیر اپتیکال گلکسی S2 فن ادیشن هم بسیار عالی است و می تواند تمام لرزش های ناشی از راه رفتن را هم خنثی کند. در زیر می توانید عملکرد دو گوشی را در فیلم برداری در شرایط مختلف یا یکدیگر مقایسه کنید. گفتنی است شیائومی 11T پرو از قابلیت Audio Zoom هم بهره می برد که با یاری آن و سه میکروفون قدرتمندی که دارد، می تواند هنگام فیلم برداری، روی صدای یک سوژه تمرکز نموده و آن را واضح تر به گوش شما برساند. شما می توانید نمونه ویدیوهای ثبت شده به وسیله این دو گوشی را در زیر مشاهده کنید.

شیائومی 11T پرو در وضوح 8K و 30 فریم بر ثانیه

گلکسی S21 فن ادیشن در وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه

شیائومی 11T پرو در وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه

گلکسی S21 فن ادیشن در وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه، در نور کم

شیائومی 11T پرو در وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه، در نور کم

گلکسی S21 فن ادیشن، فوق عریض در وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه

شیائومی 11T پرو، فوق عریض در وضوح 1080P و 30 فریم بر ثانیه

گلکسی S21 فن ادیشن، فوق عریض در وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه در نور کم

گلکسی S21 فن ادیشن، تله فوتو در وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه

شیائومی 11T پرو، زوم 2 برابری در وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه

گلکسی S21 فن ادیش، تله فوتو در وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه، در نور کم

بلندگو

هیچ یک از این دو گوشی از جک 3.5 میلی متری هدفون برخوردار نیستند اما از بلندگوهای استریوی قدرتمندی بهره می برند که شفافیت بسیار بالایی دارد. البته نماینده شرکت کره ای صدای 32 بیت و 384 کیلوهرتز را به گوش شما می رساند در حالی که این مقدار برای نماینده شرکت چینی به 24 بیت و 192 کیلوهرتز می رسد. روز کاغذ به نظر می رسد رجحان با پرچم دار مالی سامسونگ باشد. با این حال به فایل های صوتی زیر گوش دهید تا متوجه تفاوت بین آن ها شوید. (اولی گلکسی S21 فن ادیشن و دومی شیائومی 11T پرو).

هر دو گوشی از سوی وب سایت GSMArena امتیاز نسبتا خوب را کسب کردند و تقریبا با یکدیگر برابر هستند. اما با این حال شرایط شیائومی به شکل نامحسوسی از رقیب بهتر بود (26.3- در مقابل 26.9- عدد کمتر نشانه عملکرد بهتر است). به صورت کلی توصیه می گردد قابلیت دالبی اتموس را در صورت پشتیبانی روشن کنید چرا که باعث بهبود کیفیت صوتی می گردد اما در افزایش مقدار صدا تأثیری ندارد.

نتیجه گیری؛ گلکسی S21 فن ادیشن یا شیائومی 11T پرو؟

انتخاب بین گلکسی S21 فن ادیشن و شیائومی 11T پرو واقعا کار سختی است. هر دو عملکرد بسیار خوبی در زمینه های مختلف از خود به نمایش گذاشتند و قطعا می توانند با در نظر گرفتن مشخصات فنی خوبی که دارند، تمام احتیاجهای شما را رفع نمایند. به شخصه فکر می کنم اگر قرار باشد کسی بین این دو گوشی یکی را انتخاب کند در درجه اول به خاطر دوربین و در درجه دوم هم به خاطر برند آن است. در بخش دوربین تفاوت بسیار زیادی را بین دو محصول شاهد بودیم و تصمیم گرفتیم قضاوت را به شما بسپاریم تا ببینید کدام یک احتیاج شما را بیشتر رفع می نماید. از طرفی برند هم بسیار مهم است. برای مثال سامسونگ شاید برای شما بیشتر محبوبیت داشته باشد تا شیائومی یا برعکس. البته به این موضوع هم دقت داشته باشید که شیائومی 11T پرو با یک نسخه اندروید قدیمی تر و یک سال پشتیبانی کمتر به نسبت رقیب به فروش می رسد که این هم می تواند عامل مهمی قبل از خرید باشد.

نقاط قوت گلکسی S21 فن ادیشن

  • رنگ بندی متنوع، کیفیت ساخت بالا، استاندارد ضد آب IP68 و پوشش محافظ گوریلاگلس ویکتوس
  • نمایشگر AMOLED باکیفیت با رفرش ریت 120 هرتز
  • کیفیت صدای عالی
  • کیفیت بالای تصاویر و ویدیوها در نور روز و شب
  • بهره مندی از رابطی سریع، بهینه و غنی از قابلیت
  • پشتیبانی نرم افزاری چهار ساله و امنیتی پنج ساله
  • تراشه قدرتمند اسنپدراگون 888 با عملکرد عالی در انجام کارهای مختلف
  • دوربین های باکیفیت به خصوص دوربین اصلی با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال
  • پشتیبانی تمام دوربین ها از حالت شب
  • فیلم برداری 4K با تمام دوربین ها

نقاط ضعف گلکسی S21 فن ادیشن

  • عدم بهره مندی از شارژر درون جعبه
  • عدم بهره مندی از رفرش ریت تطبیق پذیر
  • عدم بهره مندی از جک 3.5 میلی متری هدفون و کارت حافظه جانبی

نقاط قوت شیائومی 11T پرو

  • طراحی زیبا و چشم نواز و کیفیت ساخت عالی با پوشش محافظ گوریلاگلس ویکتوس
  • نمایشگر OLED باکیفیت با پشتیبانی از دالبی ویژن و رفرش ریت تطبیق پذیر 120 هرتز
  • شارژر فوق سریع
  • بلندگوهای استریو با شدت و کیفیت مطلوب
  • وجود هندزفری و قاب درون جعبه
  • تراشه قدرتمند اسنپدراگون 888 با عملکرد عالی در انجام کارهای مختلف
  • کیفیت رضایت بخش دوربین ها در نور روز و شب
  • فیلم برداری باکیفیت
  • رابط کاربری سریع با پشتیبانی سه ساله از سوی شرکت

نقاط ضعف شیائومی 11T پرو

  • عدم بهره مندی از استاندارد ضد آب IP68 یا IP67
  • طول عمر باتری میانه
  • عدم بهره مندی از لرزشگیر اپتیکال و لنز تله فوتوی واقعی
  • عدم بهره مندی از جک 3.5 میلی متری هدفون و کارت حافظه جانبی
  • پردازش تصویر در نور روز مشکل دارد
  • دوربین سلفی عملکرد رضایت بخشی ندارد
منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1564

به "گلکسی S21 FE در برابر شیائومی 11T پرو؛ نبرد پرچم داران مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S21 FE در برابر شیائومی 11T پرو؛ نبرد پرچم داران مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید