چگونه خوب و مناسب تشکر کنیم؟!

به گزارش مجله مدیاپلیر، وقتی مدام در حال تشکر کردن هستیم؛ باید دقت بیشتری داشته باشیم. تشکر کردن از مردم همواره خوب است ولی کافی نیست و باید یاد بگیریم بهتر تشکر کنیم تا مزایای بیشتری نصیب ما گردد.

چگونه خوب و مناسب تشکر کنیم؟!

دکتر امیلیان سیمون توماس، مدیر بخش علوم UC Berkeleys Greater Good Science Center پیشنهاد می دهد مردم با استفاده از قانون سپاس گذاری 1-2-3 و کمی صرف وقت و دقت بیشتر، بهترین قدردانی ها را داشته باشند و مزایای زیادی را هم به خودشان و هم به دیگران برسانند.

وقتی یکی از اعضای تیم شما بسیار خوب کار می نماید یا فردی به شما لطف داشته؛ چگونه از آن ها تشکر می کنید؟ می گویید: سپاسگزارم؛ این عالی بود!، بسیار سپاسگزارم یا فقط می گویید تشکر!

دکتر سیمون توماس می گوید همه این تشکرها درست و خوب هستند ولی شما فرصت هایی برای ابراز احساسات و سپاس گذاری موثرتر و تاثیرگذارتر دارید.

همه ما به طور تجربی می دانیم هرچقدر قدردان تر و سپاس گذارتر باشیم؛ زندگی بهتری خواهیم داشت. سلامت جسمانی ما بهتر است و از سلامت روانی بالاتری برخوردار خواهیم شد. استرس کمتری داریم و فشارهای کاری بیشتری تحمل می کنیم.

دکتر سیمون توماس می گوید افراد قدرشناس بهتر می توانند از گردنه های سخت زندگی عبور نمایند و تجربه های دشواری را پشت سر بگذارند. آن ها در یادگیری هم بهتر عمل می نمایند.

با در نظر داشتن این موضوع ها، دکتر توماس یک تمرین ساده سپاس گذاری را پیشنهاد می نماید که باعث تقویت پیوندهای شما با دیگران می گردد و به ارتقای ارتباطات و تعاملات شما یاری خواهد نمود.

مند سپاس گذاری 1-2-3 ساده و سریع است و همه چیز را به نفع شما و دیگران تغییر می دهد. روش کار به صورت زیر است:

1- تعیین کنید برای چه چیزی تشکر می کنید

برای اینکه از یک تشکر و قدردانی، بیشترین بهره را ببرید؛ باید ابتدا برای طرف مقابل تعیین کنید دقیقا به خاطر چه چیزی می خواهید سپاس گذاری کنید.

به جای اینکه فقط بگویید سپاسگزارم؛ فلانی خیلی عالی بود بهتر است بگویید از اینکه من را به این برنامه دعوت کردید؛ بسیار ممنون هستم.

وقتی شما دلیل تشکر کردن خود را به زبان می آورید؛ هم شما و هم طرف دیگر خوب می دانید چه کار خوبی اجرا شده که لیاقت تشکرگذاری را داشته است.

بسیاری از مردم خوب تشکر می نمایند ولی علت این قدردانی را بیان نمی نمایند و مزایای واقعی سپاس گذاری را از دست می دهند.

2- کوشش های اجرا شده را تایید کنید

نشان دهید از زحمات و کوشش دیگران در ارتباط با خودتان آگاهی دارید. تصدیق کنید برایتان قابل درک است چه کارهایی اجرا شده است و چقدر به شما احترام گذاشته اند.

مثلا بگویید: می دانم برای دعوت کردن من چقدر به زحمت افتادید و ناچار شدید ایمیل بزنید یا شماره تلفن من را از دوستانم بگیرید. فهرست بلندی از میهمان ها داشتید ولی از میان شان من را انتخاب کردید و از این بابت بسیار متشکر هستم.

3- شرح دهید چگونه برای شما مفید است

بیان کنید این اتفاق یا کاری که اجرا شده چقدر برای شما مهم است و چگونه به نفع شما می گردد. مثلا بگویید بودن در این میهمانی باعث آشنایی با افراد جدیدی می گردد یا دعوت از شما در یک برنامه تلویزیونی، گام بزرگی در زندگی حرفه ای شما است.

اگر می خواهید از یک عضو تیم خود تشکر کنید؛ دقیقا شرح دهید کاری که انجام داده؛ چه فایده ای برای شما داشته و کارتان را چقدر راحت تر نموده یا جلو انداخته است.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 793

به "چگونه خوب و مناسب تشکر کنیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه خوب و مناسب تشکر کنیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید