چرا گربه ها خرخر می نمایند؟

به گزارش مجله مدیاپلیر، اگر گربه دارید یا پیش آمده که گربه ای را در خیابان ناز و نوازش کنید با صدای خر خر حاکی از لذت و آرامشی که این موجودات پشمالو از خود ایجاد می نمایند آشنایید. اما علت این خر خر را می دانید؟

چرا گربه ها خرخر می نمایند؟

راحت ترین فرض این است که بگوییم گربه خر خر می نماید چون شادمان است. خب خیلی هم دور از فکر نیست، وقتی گربه زیبای تان روی پاهاتان خزیده و دارد از شما نوازش دریافت می نماید مطمئنا شادمان است.

با این حال گربه ها وقتی ترسیده اند و یا خطری احساس می نمایند هم خر خر می نمایند، مثلا وقتی آنها را نزد دامپزشک می بردی و یا با گربه ای دیگر دعواشان می گردد.

کلی مرگان یک دامپزشک است. او خر خر کردن در گربه ها را با عمل لبخند زدن در انسان ها یکی می داند. او می گوید: مردم وقتی عصبی و آشفته هستند لبخند می زنند (لبخند عصبی)، وقتی چیزی می خواهند لبخند می زنند و وقتی شادمان اند هم لبخند می زنند! پس شاید خر خر کردن گربه ها هم عملی است که آنها را تسکین می دهد.

خر خر گربه ابتدا در مغزش شروع می گردد. ارتعاشات مداوم عصبی پیامی به ماهیچه های حنجره می فرستد و باعث می گردد 25 تا 150 بار در ثانیه تکان بخورند و لرزش داشته باشند. این باعث می گردد هر بار که گربه دم یا باز دم انجام دهد طناب های صوتی اش از هم جدا شوند و فاصله بگیرند و صدای خر خر را ایجاد نمایند.

جالب است که بدانید همه گربه ها نمی توانند خر خر نمایند. گربه های خانگی، بعضی از گربه های وحشی و بعضی از اعضای این خانواده خر خر می نمایند. حتی کفتار، راکون و خوکچه هندی هم می توانند خر خر نمایند! با این حال گربه سانانی که غرش می نمایند نمی توانند خر خر نمایند و گربه سانانی که خر خر می نمایند نمی توانند بغرند چرا که ساختاری که اطراف حنجره گربه سانان غرنده را فرا گرفته آنقدر سخت و سفت نیست که به حیوان اجازه خر خر کردن را بدهد (در واقع اجازه ایجاد صدای خر خر را نمی دهد).

گربه سانان غرنده به خاطر غذا به این شکل تکامل پیدا کردند. این گربه سانان در اطراف محیط زندگی شان حرکت می نمایند تا طعمه ای برای شکار کردن پیدا نمایند. پس در طول تکامل قدرت غریدن را به دست آوردن تا بتوانند ابهت بیشتری داشته باشند و از قلمروشان محافظت نمایند. از سوی دیگر گربه سانانی که توانایی خر خر کردن را دارند جثه کوچک تری دارند و بیشتر به صورت تکی زندگی می نماید و مجبور نیستند سر طعمه با هم بجنگند. آنها با استفاده از بو قلمروشان را معین می نمایند و لازم ندارند مجهز به تجهیزاتی باشند (یعنی همان صدای بلند) که بتوانند از فاصله دور با هم ارتباط برقرار نمایند.

با این حال ممکن است گربه تان به این علت خر خر می نماید که با شما ارتباط برقرار کند. بر اساس تحقیقات اجرا شده گربه های خانگی می توانند ناله محزونی در خر خرهاشان بگنجانند تا احساسات انسان ها را تحریک نمایند و آنها را به پرستاری کردن و پرورش از خود بگمارند!

تیمی تحقیقاتی طیف صدای خر خر 10 گرفته را آنالیز کرد و یک پیک غیر عادی بین محدوده 220 تا 520 هرتز را که در فرکانس های پایین معمول تر بود پیدا کردند. گریه نوزادان دارای دامنه فرکانس مشابهی بین 300 تا 600 هرتز است. سرپرست گروه تحقیقاتی گفت: شاید گربه ها دارند از این فرکانس صدای مشابه نوزاد برای ترغیب کردن انسان های به نگهداری پرورش دادن خود استفاده می نمایند.

چرا گربه این کار را می نماید؟ فکر می کنم دیگر واضح است. گربه متوجه شده با انجام این کار و فراوری این صدا زودتر غذا به دست می آورد، یعنی انسان ها زودتر به او غذا می دهند.

خر خر گربه علتی بیشتر از یک برقراری ارتباط ساده دارد. دانشمندان بر این باورند که گربه به خاطر تسکین بخشیدن به خود هم هست که خر خر می نماید. آنها اظهار داشتند که فرکانس بین 24 تا 140 هرتز در هر دقیقه منجر به رشد استخوان ها، بهبود زخم ها و رهایی از درد می گردد. پس گربه این خر خر را برای سلامت خود هم هست که انجام می دهد. دانشمندان خر خرهای مختلفی را ضبط کردند که شامل خر خر گربه های خانگی، پلنگ راه راه آمریکایی، یوزپلنگ ها و یوزپلنگ درنده آمریکایی بود و کشف کردند که خر خر تمام این گربه سانان در رنج خر خری است که در بهبود و بازسازی استخوان ها نقش دارد.

علاوه بر بازسازی استخوان ها، شواهدی در دست است که این خر خر در بازسازی ماهیچه ها، تاندون ها؛ سهولت در تنفس و کم کردن درد و ورم هم موثر است.

با این وجود خر خر کردن تنها برای گربه مفید نیست، برای صاحب گربه هم فوایدی دارد. تحقیقات نشان داده گربه ها نسبت به دیگر حیوانات خانگی نقش بیشتری در رها کردن صاحب شان از استرس و پایین آوردن فشار خون او دارند. در حقیقت نتایج یک تحقیق 10 ساله نشان داد خطر سکته در افرادی که گربه دارند 40 درصد پایین تر از افرادی است که گربه ندارند و ممکن است خر خر کردن گربه نقش زیادی در این قضیه بازی کند.

منبع: فوت و فن / mnn.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1634

به "چرا گربه ها خرخر می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گربه ها خرخر می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید