پیستهای دوچرخه سواری در تهران

به گزارش مجله مدیاپلیر، با گرم تر شدن هوا و شروع بهار و تابستان دوچرخه سواری که یکی از ورزش های بسیار مفید و پرطرفدار در بین مردم است جانی دوباره می گیرد . امن ترین جاهها برای دوچرخه سواری پیست های دوچرخه سواری است بخصوص برای بچه ها و نوجوانان در همین حال انتخاب یک جهت زیبا برای دوچرخه سواری هم بسیار مهم است .در این مطلب می خواهیم بهترین پیستهای دوچرخه سواری در تهران را برای شما معرفی کنیم تا با توجه به محل سکونت خود مناسب ترین ها را انتخاب کنید، با ما در ادامه همراه باشید.

پیستهای دوچرخه سواری در تهران

اگر در شمال تهران زندگی می کنید و می خواهید با بهترین جهتهای دوچرخه سواری در شمال تهران آشنا شوید باید بگوییم که یکی از مکان های مناسب در منطقه ها شمالی تهران جهت دوچرخه سواری، پارک جمشیدیه است. داخل این پارک و اطراف آن محل مناسبی برای دوچرخه سواریست که البته شیب برخی از کوچه های اطراف ممکن است انرژی بیشتری از شما حین دوچرخه سواری بگیرد.

در این مطلب می خوانید :

پیست دوچرخه سواری بانوان بهشت مادران

یکی از بهترین و خوش آب و هواترین منطقه ها شمال تهران، پارک بانوان بهشت مادران است. منطقه ای سرسبز ، مرتفع و زیبا که حالا چند سالی است مخصوص بانوان شده است. شکل تپه مانند این پارک توانسته موقعیتی را بوجود بیاورد که افراد بیرون از آن نتوانند به داخل بوستان دید داشته باشند؛ که این ویژگی طبیعی، توانسته امنیت خاصی را برای ورزش کردن و گذراندن اوقات فراغت برای بانوان عزیز در این شهر بوجود بیاورد. در بوستان بهشت مادران یک پیست دوچرخه سواری وجود دارد که بانوان می توانند در آن به راحتی به دوچرخه سواری بپردازند.

روستای آهار

اگر قصد دارید خارج از شهر تهران به سمت شمال دوچرخه سواری کنید در اطراف منطقه حفاظت شده ورجین که در لواسانات واقع شده است، روستاهی مختلفی مثل آهار وجود دارد که میتوان در آنجا رکاب زد و از آب و هوای پاک آن لذت برد. اگر مایلید از گرمای هوای تهران در تابستان دور شوید، کوچه باغ های آهار یک گزینه ایده آل است.

بهترین جهتهای دوچرخه سواری در غرب تهران

علاقمندان به دوچرخه سواری که در غرب تهران ساکنند گزینه های بهتری را برای این ورزش مفرح پیش رو دارند از جمله پارک چیتگر، پردیسان، الهام، پیست دوچرخه سواری باغ راه فدک (پارک ایران زمین)، پارک بانوان نرگس.

چیتگر

پارک چیتگر یکی از زیباترین پارک های جنگلی تهران است که با وجود طبیعت بی نظیر، همیشه با آب و هوای خوب خود در غرب تهران خود نمایی می کند، ولی بیشتر بازدید کنندگان و مردم غرب مرکز، چیتگر را با پیست های دوچرخه سواری اش می شناسند. پیست دوچرخه سواری چیتگر یکی از اولین و حرفه ای ترین پیست های دوچرخه سواری در تهران است، جهت این پیست پر از پیچ و خم است و گذر از کنار درختان جنگل ، این پیست را به یکی از محبوب ترین پیست های دوچرخه سواری مرکز تبدیل کرده است.این پارک با داشتن 4 نوع پیست مختلف و مجهز، در حال تبدیل شدن به یک مجموعه تخصصی کامل دوچرخه سواری برای عاشقان این رشته ورزشی می باشد. همچنین امکان کرایه دوچرخه با ارائه کارت شناسائی معتبر وجود دارد.

الهام

پیست دوچرخه سواری پارک الهام در بوستانی با همین نام در منطقه 5 تهران قرار گرفته است که عمومی بودن این پارک باعث شده که محدودیت زمانی خاصی برای استفاده از آن نداشته باشید. یکی از ویژگی های مثبت این پیست قرار داشتن آن در امتداد بلوار الهام و انتهای فردوس غربی است که توانسته دسترسی بزرگراهی مطلوبی برای علاقمندان بوجود آورد و این خود امتیاز خوبی برای استفاده از این پارک است.

طالقان

اگر بدنبال یک جهت دوچرخه سواری بکر و با صفا در خارج از شهر تهران به سمت غرب هستید، میتوانید به سمت طالقان و دریاچه زیبای آن رفته و یک رکاب زنی مفرح را در آنجا تجربه کنید. البته این نکته نیز قابل توجه است که دوچرخه سواری در این منطقه دارای سطح سختی بالایی است و اگر در تور دوچرخه سواری شرکت می کنید لازم است تا مهارت رکاب زنی خوبی برای این جهت دوچرخه سواری در اطراف تهران داشته باشید.

بهترین جهتهای دوچرخه سواری در شرق تهران

برای تهرانی های ساکن شرق نیز امکانات خوبی جهت دوچرخه سواری وجود دارد. پیست های دوچرخه سواری شرق تهران شامل پیست معروف سرخه حصار، پارک فدک، بوستان صبا، پارک بهاران، بوستان تمدن ، پیست دوچرخه سواری باشگاه دوچرخه سواری جامین است.

پارک سرخه حصار

پیست دوچرخه سواری پارک جنگلی سرخه حصار بزرگترین و قدیمی ترین پیست دوچرخه سواری ایران است که با طول بیش از هشت کیلومتر در امتداد این پارک جنگلی و در محدوده شرقی تهران واقع شده است. موقعیت مکانی زیبا و شیب مناسب، رکاب زدن در دل طبیعت را بسیار لذت بخش کرده است.

در این پارک جنگلی حتی اگر دوچرخه همراه خود نداشته باشید می توانید با کرایه دوچرخه های با کیفیت، از دوچرخه سواری در جاده های آسفالت شده مخصوص در این مجموعه، لذت ببرید. از امتیازات خوب این پیست منظره آن به شهر تهران است که این ویژگی باعث شده هر دوچرخه سواری را برای یک بار هم که شده به شرق تهران بکشاند تا این پیست زیبا را امتحان کند. نکته قابل توجه این مجموعه ، فراهم بودن امکان دوچرخه سواری برای افرادی با هوش میانه، کم توان ذهنی، اوتیسم، سندروم دان و غیره است. به دلیل اینکه برخی از این افراد نمی توانند از دوچرخه های معمولی استفاده کنند، به همت مسئولان شهرداری ، چندین سه چرخه مخصوص افراد کم توان در این پیست مجهز تهیه دیده شده است.

بهاران

پیست دوچرخه سواری بهاران که در بوستان قدیمی و بزرگ تسلیحات قرار گرفته است، یکی دیگر از پیست های دوچرخه سواری در شرق تهران است. این بوستان دارای وسایل بازی، محیط بچه هاه و رنگ های شاد است که زمین آن برای جلوگیری از ضربه خوردن بچه ها ایمن نیز می باشد، پیست دوچرخه سواری بهاران دارای مجذوب کنندهیت فراوانی برای خانواده و فرزنداشان خواهد بود.

جامین

این باشگاه دوچرخه سواری مجهز در شمال شرق تهران واقع شده است. نکته جالب در مورد آن این است که در این پیست دوچرخه های مخصوص دوچرخه سواری کوهستان کرایه داده می شود. زمین این پیست دارای پستی بلندی هایی است که دوچرخه سواران حرفه ای میتوانند نهایت لذت را از آن ببرند. بانوان و آقایان قادر خواهند بود بطور همزمان از این پیست دوچرخه سواری جامین استفاده کنند. همچنین باشگاه جامین دارای مربیان حرفه ای و مجرب دوچرخه سواری است که علاقمندان می توانند از حضور آن ها بهرمند گردند.

بوستان صبا

پارک کوچک صبا در منطقه 8 نیز از قافله عقب نمانده و مانند سایر رقبایش در منطقه 8 توانسته جهتی را برای دوچرخه سواری اختصاص بدهد تا دوچرخه سواران این محله از وجود یک جهت مجذوب کننده در نزدیکی خود بی بهره نمانند.این بوستان در شمال خیابان جانبازان غربی قرار گرفته که می توان به وسیله خیابان های اثنی عشری و همایی نیز به آن دسترسی داشت. این بوستان میان خیابان های میر علی اکبری و محمدرضا سی سی قرار گرفته است.

بوستان تمدن

در ادامه پیست های مخصوص دوچرخه سواری در منطقه 8، پارک تمدن قرار گرفته است که علاوه بر جهت ویژه برای دوچرخه سواران امتیازات دیگری هم دارد. همانطور که از نام پارک پیداست، این پارک به وسیله مجسمه ها و مینیاتور های مربوط به ساختمان ها و معماری تمدن های گذشته ایران تزئین شده است. بنابراین شما می توانید با دوچرخه سواری در این پارک علاوه بر لذت بردن از فضای طبیعی زیبای آن، به تاریخ تمدن های گذشته ایران سفر کنید.

این بوستان زیبا، در ضلع شمال غربی تقاطع جانبازان و امام علی(ع) واقع شده که دسترسی به آن را برای ساکنین تهران ساده کرده است.

پارک ملی لار

اگر امکانات و پیست های مجهز شرق تهران را هم برای دوچرخه سواری انتخاب نکردید، می توانید از سمت شرق به خارج از تهران حرکت کرده و چیزی حدود 65 کیلومتر از تهران رانندگی کنید تا به پارک ملی لار برسید. این پارک با توجه به نزدیک بودن به کوه دماوند، داشتن فضای بکر و دست نخورده و همچنین وجود گلهای بسیار زیبا به بهشت دوچرخه سواران برای سفر به سمت شرق تهران تبدیل شده است. بهترین زمان رکاب زدن در این منطقه خوش آب و هوا 2 ماه خرداد و تیر است که گل های زرد کل جهت را پوشانده اند و فضای رویایی ایجاد می کنند.

پارک ملی لار یک منطقه حفاظت شده است که برای ورود به آن در سایر ماه های سال یعنی بجز خرداد و تیر باید از اداره حفاظت محیط زیست مجوز دریافت نمایید. دوچرخه سواری در پارک ملی لار دارای سطح سختی بالایی است. برای شرکت در تور دوچرخه سواری باید آمادگی جسمانی خوبی برای رکاب زدن در این منطقه داشته باشید. همچنین با ورود به این منطقه شاهد دریاچه لار نیز خواهید بود.

آبسرد

منطقه زیبای دیگری که مناسب دوچرخه سواری است و در امتداد شرقی استان تهران واقع شده، آبسرد نام دارد. پس از آنکه از بومهن، رودهن و دو راهی گیلاوند گذر کردید به منطقه ای خوش آب و هوا و سرسبز به نام آبسرد می رسید که در اطراف آن روستاها و منطقه ها گردشگری مختلفی وجود دارد که در آنها می شود دوچرخه سواری کرد و در برخی از جهتها نمای قله باشکوه دماوند نیز به چشم خواهد خورد که لذت دوچرخه سواری را چند برابر خواهد کرد.

بهترین جهتهای دوچرخه سواری در جنوب تهران

در جنوب تهران، پارک جنگلی دانش، توسکا و پارک آزادگان برای دوچرخه سواری مناسب هستند. علاقمندان ساکن در منطقه ها جنوبی تهران هم می توانند با رفتن به این پیست های دوچرخه سواری از لذت این ورزش مفرح بهرمند گردند.

بوستان جنگلی دانش

این پیست در محوطه بوستان قدیمی و جنگلی دانش واقع در ضلع شرق حرم حضرت عبدالعظیم (ع) قرار گرفته است که با توجه به عدم تداخل این جهت با معبر سواره رو و خودروها و نیز وجود درختان انبوه و فضای مفرح در آن ، مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. علاقمندان با افتتاح این پیست می توانند رکاب زدن را در فضایی ایمن و مناسب تجربه کنند. طول این پیست حدود 800 متر است که بخشی از آن در داخل محوطه و بخشی دیگری نیز در معابر اطراف بوستان قرار گرفته است و با نوار سبز رنگ و تصویر دوچرخه معین شده است.

پیست دوچرخه سواری آزادگان

در بوستان آزادگان نیز پیست دوچرخه سواری به طول 11 کیلومتر در دو جهت رفت و برگشت به منظور توسعه حمل و نقل پاک و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه ساخته شده است. این جهت مجهز به یک کانکس دوچرخه سواری با تعدادی دوچرخه است که با ارائه کارت شناسایی کرایه داده می شود.

دریاچه نمک حوض سلطان قم

دریاچه نمک قم را میتوان یکی از بهترین جهتهای دوچرخه سواری اطراف تهران دانست در صورتی که قصد دارید خارج از شهر تهران به سمت جنوب دوچرخه سواری کنید. در این مکان شگفت انگیز ضمن بازدید و رکاب زنی، میتوانید عکس های فوق العاده زیبایی نیز ثبت کنید. این دریاچه به عنوان بزرگترین آینه طبیعی ایران شناخته می شود و برای بازدید و رکاب زنی در این منطقه، باید حدود 80 کیلومتر از سمت جنوب تهران، رانندگی کنید.

دو نکته مهم را قبل از انتخاب دریاچه نمک حوض سلطان قم باید در نظر داشته باشید. اول اینکه در زمان بارندگی به واسطه گِل بودن منطقه، نمیتوان در آنجا رکاب زد و نکته دوم این که نمک ها ممکن است به بدنه و زنجیر دوچرخه آسیب وارد کند که باید با اسپری های مخصوص تمیز کردن دوچرخه، وسیله خود را از آسیب های احتمالی در امن نگه دارید.

پارک ملی کویر

دوچرخه سواری در کویرآخرین مقصد و جهت دوچرخه سواری که در این مقاله به آن می پردازیم پارک ملی کویر است که با خارج شدن از منطقه ها جنوبی تهران می توانید به آن دسترسی داشته باشید. پس از اخذ مجوز از سازمان محیط زیست قادر خواهید بود به پارک ملی کویر وارد شوید و از رکاب زنی در محیط بسیار بکر این منطقه لذت ببرید. کاروانسرای قصر بهرام در این منطقه واقع شده و برای اقامت در شب نیز می توانید این مکان را انتخاب کنید. بهتر است قبل از ورود به منطقه پارک ملی کویر آب و هوا را بررسی کرده و همچنین بهتر است با تور دوچرخه سواری به این منطقه ورود پیدا کنید تا از راهنمایی های لیدر خود استفاده کنید.

منبع:سیـری در ایـران

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1627

به "پیستهای دوچرخه سواری در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیستهای دوچرخه سواری در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید