دیدنی های بروجن کدامند؟

به گزارش مجله مدیاپلیر، الان که در ماه مردادیم و گرم ترین فصل سال، دل مان می خواهد برویم یک جای نسبتا خنک. بروجن هم نسبتا خنک است. دمای هوایش 31 درجه سانتی گراد در گرم ترین وقت روز و 12 درجه در خنک ترین ساعت است. دیدنی های بروجن کجاست؟ شهری که با شهرکرد 64 کیلومتر فاصله دارد و بعد از آن، بزرگ ترین شهر استان چهارمحال و بختیاری ست. این شهر به خاطر ارتفاع بیشترش نسبت به شهرکرد، به بامِ بامِ ایران معروف است.

دیدنی های بروجن کدامند؟

پل مصلی

یکی از دیدنی های بروجن پل مصلی است. کتیبه سنگی روی دیواره پل نشان می دهد که پل، در سال 1319 ساخته شده. جنس پل از ملات ساروج است و سبک آن آجرچینی خفته راسته، سبکی که برای برجسته کردن نما بخشی از آجرها را از طرف راست و بعضی دیگر را به سمت چپ می چینند.

پل مصلی در سال 1330 سیلی را هم به خودش دیده و توانسته از آن جان سالم به در ببرد. پل را روی رودخانه ساخته بودند و زمانی ماشین هم از روی آن رفت و آمد می کرد. به بروجن که سفر کنید، می بینید که حالا پل مصلی به بازارچه دائمی صنایع دستی تبدیل شده. این پل ثبت ملی هم شده است.

آدرس: بروجن، بلوار ساحلی

جاهای دیدنی شهرکرد که حتما باید رفت

موزه مردم شناسی

در موزه مردم شناسی یا موزه استاد بهرامی یک مجموعه مجسمه سیمانی هست که سبک زندگی قدیم و آداب و رسوم مردم استان چهارمحال و بختیاری را به خوبی نشان می دهد. موزه در خانه حفیظی برپا شده که بنای آن از دوره قاجار به جا مانده. معماری خانه حال و هوای قدیمی دارد و تماشایش خالی از لطف نیست.

آدرس: بروجن، بلوار مدرس، کنار پارک مصلی

تفریحگاه و چشمه سیاسرد

جاهای دیدنی بروجن زیادند. هوای خنک، درختان تنومند و سرسبز و صدای شرشر آب می توانند روزمان را بسازند. تفریجگاه سیاسرد فقط پنج، شش کیلومتر از شهر فاصله دارد و گردشگاه نمونه استان است. چشمه سیاسرد با آب خنکش باعث می شود گرمای تابستان را برای چند دقیقه هم که شده از یاد ببریم.

این تفرجگاه پارکینگ، سرویس بهداشتی، سکوی نشستن و محوطه بازی برای بچه ها هم دارد. می توانید از راستا پیاده روی و دوچرخه سواری هم استفاده کنید و بساط یک ناهار خوشمزه را همانجا پهن کنید. سیاسرد در تعطیلات نوروز و بهار و تابستان شلوغ و پرطرفدار است. اگر هوس کردید همان جا چادر هم می توانید بزنید.

آدرس: 5 کیلومتری بروجن

تالاب گندمان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بروجن، تالاب گندمان است که تا شهر نیم ساعت فاصله دارد. چند چشمه در حاشیه این تالاب وجود دارند که آبش را تامین می کنند، مثل گل کوچک، گل بزرگ، نصیرآباد و مرادان. بخش دیگر آب تالاب از بارندگی ها و رودخانه آقبلاغ می آید.

این جا در لیست 10 تالاب برتر پرنده نگری واقع شده است و برای طبیعت گردها جای محبوبی ست. خوبی دیگرش این است که امکانات تفریحی دارد، مثل فضایی برای سوارکاری و آشنایی با پرورش و نگهداری اسب. متاسفانه به دلیل آتش سوزی و خشکی تالاب در سال های اخیر، پرندگان کمتری برای مهاجرت یا تخم گذاری به این جا کوچ می کنند. بهترین زمان سر زدن به تالاب گندمان بهار و تابستان است، چون در فصل سرما، دما به منفی 30 درجه هم می رسد.

راستا دسترسی: از بروجن به گندمان بروید. از این جا دو راه دارید که یکی آسفالت و دیگری خاکی است. جاده گندمان به روستای حسین آباد آسفالت است، اما از گندمان به اشکفت زلیخا راستا خاکی است.

تالاب چغاخور

کمی که از شهر دور بشوید، یعنی در فاصله 43 کیلومتری به یکی از معروف ترین جاهای دیدنی بروجن یعنی تالاب بین المللی چغاخور می رسید. چغاخور آنقدر خوش آب و هوا بوده که از قدیم خان های بختیاری آن را برای ییلاق انتخاب می کردند.

این جا هم مثل تالاب گندمان خانه پرنده های زیادی ست. لک لک سفید، فلامینگو، حواصیل، سلیم، قو، انواع مرغابی، اردک و غاز در کنار تالاب زندگی می کنند. اطرافش هم منطقه حفاظت شده چغاخور است که در آن گراز، سمور سنگی، شغال، روباه، گرگ، خرگوش، لاک پشت آبزی، بزمجه، مار و قورباغه پیدا می شود. انواع ماهی مثل خانواده گامبوزیا در آب شنا می کنند که ارزش ژنتیکی زیادی دارند.

تصور نکنید اطراف تالاب خشک و خالی است. اتفاقا سرسبزی اطراف تالاب و منظره کوه هایی که از دور دیده می شوند، خیلی ها را به این جای دیدنی می کشاند.

اگر بهار به تالاب سفر کنید، در حاشیه آن دشت پر از گل شقایق را می بینید، جایی که تا چشم کار می کند پر از شقایق است. البته بعضی از طبیعت گردها زمستان تالاب را همراه با سرما و منظره کوه های پر از برف می پسندند. آن حوالی سرویس بهداشتی، سکو برای نشستن، پارکینگ و واحد اقامتی هم وجود دارد. باوجود این که به تازگی آب تالاب کم شده، از زیبایی منطقه کاسته نشده.

راستا دسترسی: خیلی راحت و از راه جاده آسفالت به تالاب چغاخور می رسید. کافیست جاده بروجن به باغان را در پیش بگیرید و تابلوها را دنبال کنید.

کوهرنگ، بهشت سفید ایران کجاست؟

چشمه آب سفید

یکی از بی همتاترین چشمه های آب معدنی دنیا، آب سفید است. این چشمه در منطقه حفاظت شده قرار گرفته و دسترسی به آن ساده نیست. به همین دلیل بازدیدکننده زیادی هم ندارد و سا ل ها بکر مانده. سرچشمه آب سفید کوه بزرگ سبز کوه در منطقه چغاخور است.

سبکی آب چشمه آب سفید یا آن گونه که محلی ها می گویند او سپید، 140 است و یکی از سالم ترین و سبک ترین آب های دنیا به شمار می رود.

راستا دسترسی: از بروجن به سمت خوزستان حرکت کنید. به خروجی سرپیر که برسید، حدود 9 کیلومتر جاده خاکی در پیش دارید تا به روستای سرپیر برسید. این جا ماشین را پارک می کنید و از راه مال رو به راه می افتید. در راستا از کنار رودخانه و چند چشمه می گذرید. حدود 5 ساعت پیاده روی در پیش دارید تا آب سفید را ببینید.

عکس اصلی و آخر از خبرگزاری ایرنا

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1473

به "دیدنی های بروجن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های بروجن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید