وجود لکه های سیاه بر روی گوجه فرنگی

به گزارش مجله مدیاپلیر، یافتن دلیل نقاط سیاه و تیره روی گوجه فرنگی برای یک باغبان بی تجربه می تواند بسیار سخت باشد. این مقاله فهرستی از علل احتمالی و علائمی را در اختیارتان قرار می دهد که به تشخیص صحیح مشکل و اتخاذ اقدامات

وجود لکه های سیاه بر روی گوجه فرنگی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

یافتن علت نقاط سیاه و تیره روی گوجه فرنگی برای یک باغبان بی تجربه می تواند بسیار سخت باشد. این مقاله فهرستی از علل احتمالی و علائمی را در اختیارتان قرار می دهد که به تشخیص صحیح مشکل و اتخاذ اقدامات مناسب در این خصوص یاری خواهد نمود.

پرورش گوجه فرنگی تفریح است که بیشتر باغبانان دوست دارند آن را حفظ و انجام دهند. در حالی که بیشتر مردم به کاشت این گیاهان علاقه بسیاری دارند، اما بایستی از اصول اولیه ای که جهت رشد و نگهداری مناسب این گیاهان بسیار اهمیت دارند، اطلاع داشته باشند. حتی کسانی که مراقبت لازم را در حین کاشت برترین گیاهان سالم انجام می دهند شکایت دارند که با مسائل چندی در این کار و سلامت گوجه فرنگی ها روبرو می شوند. متداول ترین مشکل وجود نقاط سیاه بر روی گوجه فرنگی در باغ یا باغچه است.

قابل درک است که یافتن نقاط تیره بر روی گوجه فرنگی و برگهای آن در اواسط فصل کاشت می تواند هر باغداری را مستأصل سازد. خوب زمانی که خرابی ایجاد شده باشد تنها یک چیز مهم باقی می ماند و آن برنامه ریزی عالی جهت فصل بعدی کاشت است.

علل

وجود نقاط سیاه بر روی گوجه فرنگی سبز یا رسیده و هم برگهای آن قطعاً نشانه خوبی نخواهد بود. چنین علائمی نشان دهنده آن است که گیاه دچار یکی از بیماریهای مربوط به گیاه گوجه فرنگی شده است. چندین عامل و مقصر برای این علائم وجود دارد. در این بخش علل اصلی را معرفی می کنیم.

بلایت، آفت زدگی یا بادزدگی گوجه فرنگی (blight )

آفت زدگی بیماری یا مرض مهمی است که در صورت عدم مراقبت صحیح، می تواند به تنهایی گیاه شما را از بین ببرد. سه نوع بادزدگی یا آفت زدگی وجود داشته که می توانند برای سلامت گیاه بسیار مضر بوده و علت بوجود آمدن این لک ها یا نقاط بر روی برگهای این گیاه هم می باشند. این سه نوع، لکه برگی سپتوریا (septoria leaf spot) بر روی برگهای گوجه فرنگی، بادزدگی اولیه یا زودهنگام (early blight) و بادزدگی دیرهنگام (late blight) را شامل می گردد. در حالی که نوع اول تنها به برگها حمله می نماید، مابقی می توانند به میوه هم آسیب برسانند. در حالی که بادزدگی دیرهنگام قارچ فیتوفترا (Phytophthora infestans) را سرایت می دهد، بادزدگی زودهنگام به وسیله قارچ آلترناریا سولانی (Alternaria solani) ایجاد می گردد. آلودگی به وسیله این دو قارچ می تواند موجب به وجود آمدن لک یا نقاط قهوه ای تیره و یا سیاه بر روی برگها و ساقه گیاه شوند. این شرایط می تواند به تدریج بدتر شده و موجب ایجاد لکهای سیاه بر روی گوجه فرنگی گردد.

پوسیدگی گلگاه (Blossom End Rot)

پوسیدگی گلگاه علت پشت بیشتر لکها در انتهای گوجه فرنگی خصوصاً انواع سبز است. این شرایط ناشی از کمبود کلسیم در گیاه است که به علت وجود نوسانات زیاد در رطوبت جوی رخ می دهد. این نقاط در ابتدا فرو رفته و متمایل به قهوه ای بوده و سپس توسعه یافته و میوه را به طور کامل از بین می برند. پوسیدگی گلگاه نه تنها به این علت که موجب آسیب موضعی بالقوه به میوه می گردد خطرناک است، بلکه گیاه را بیشتر در معرض چندین شرایط آسیب زا دیگر قرار می دهد.

لکه یا نقاط باکتریایی

لکه های باکتریایی به وسیله باکتری تحت اسم گزانتوموناس کامپستریس وسیکاتوریا ایجاد می شوند. این همان باکتری است که بعلاوه به فلفل آسیب می رساند. این باکتری به طور کلی موجب بوجود آمدن نقاط تیره و سیاه بر روی برگ و ساقه گیاه می گردد. و موجب ایجاد لکه بر روی گوجه فرنگی سبز شده که کمی به نظر ناهموار یا برآمده رسیده و معمولاً به وسیله نواحی که آب به خود کشیده است احاطه شده اند. به علاوه، این باکتری ها در بقایای گیاه و خاک به خواب رفته و کم فعالیت می شوند و از اینرو تهدیدی بالقوه برای محصول فصول بعد هم خواهند بود. از اینرو اهمیت دارد که پیش از فرارسیدن فصل کاشت بعدی، این تهدید به طور کامل از بین برده گردد.

اقدامات پیشگیرانه

همانطور که پیش از این اسم شد، هنگامی که لکه های سیاه بر روی برگ تشکیل شد، دیگر نمی توان آن را درمان ساخت. از اینرو، به منظور دستیابی به یک محصول سالم بایستی پیش از ظهور این لکه ها یا نقاط، از بوجود آمدن آنها جلوگیری گردد. اهمیت دارد که از حمله آفتها به گیاه گوجه فرنگی جلوگیری گردد. شرایط آب و هوایی شدیداً مرطوب و شدیداً داغ برترین شرایط برای آفتها بوده و از اینرو برترین کار برای باغدارها در این منطقه این است که اقدامات پیشگیرانه مناسب را اتخاذ نموده و پیش از آلوده شدن گیاه، برترین کودها بکار برده و سم پاشی انجام گردد. استفاده از روش آبیاری غرقابی هم می تواند بجای اسپری قارچ کش یا سم پاشی بر روی برگها بکار برده گردد. فرد بعلاوه می تواند از بیکربنات سدیم بجای کودهای شیمیایی استفاده نماید.

چنانچه محصول این فصل در اثر نقاط سیاه و آفتها از بین رفته باشد، علتی وجود ندارد که سرافکنده شوید. همواره می توانید از نو آغاز نموده و مرتبه بعد برترین محصول را بدست آورید. یکی از کارهایی که بایستی انجام گردد چرخاندن محصول است. محل گیاه را بچرخانید و ببینید، آیا هیچ لکه ای روی برگها و هم گوجه فرنگی وجود دارد و یا خیر. 20 گرم بیکربنات سدیم را در 10 لیتر آب رقیق نموده و این محلول را به مدت دو هفته به منظور حفظ گیاه اسپری نمایید.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1353

به "وجود لکه های سیاه بر روی گوجه فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود لکه های سیاه بر روی گوجه فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید