مرغ های اصلاح شده ژنتیکی در برابر ویروس مقاوم شدند

به گزارش مجله مدیاپلیر، آنالیز جدید پژوهشگران آموزشگاه علوم چک نشان می دهد مرغ هایی که با روش اصلاح ژن کریسپر به جهان آمده اند، می توانند در برابر ویروس مقاوم باشند.

مرغ های اصلاح شده ژنتیکی در برابر ویروس مقاوم شدند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نیوساینتیست، پژوهشگران از روش اصلاح ژن کریسپر، برای مقاوم سازی مرغ ها در برابر یک ویروس متداول استفاده نموده اند. شاید این روش بتواند فراوری تخم مرغ و گوشت مرغ را در سرتاسر دنیا بهبود ببخشد.

مرغ های اصلاح شده ژنتیکی، هیچ نشانه ای از بیماری در خود نداشتند و حتی هنگامی که در معرض ویروس موسوم به ALV نهاده شدند، بیمار نشدند. جیری هجنار(Jiri Hejnar)، پژوهشگر آموزشگاه علوم چک (CAS) گفت: این ویروس معمولا مسئله ای برای مرغ داران سراسر دنیا به شمار می رود.

پرندگانی که به این ویروس مبتلا می شوند، خسته و افسرده به نظر می رسند و اغلب تومورهایی در بدن آنها پدید می آید. ویروس با اتصال به پروتئینی موسوم به chNHE-1 می تواند خود را به سلول ها برساند. هجنار و گروهش پیش از این نیز در آنالیز های خود نشان داده بودند که حذف سه حرف DNA از ژن chNHE-1 می تواند به پیشگیری از ابتلا به ویروس ALV در پرندگان یاری کند.

چالش مورد نظر این بود که این تغییر به جای چند سلول، در همه حیوانات صورت بگیرد. هیچ گروهی از مرغها، به صورت طبیعی این جهش را در خود ندارند. در نتیجه نمی توان این روش را تنها با پرورش این پرندگان انجام داد. در هر حال، اصلاح ژنتیکی مرغ ها، بسیار دشوارتر از اصلاح ژنتیکی حیوانات دیگری مانند خوک ها است.

روش متداول برای پیشگیری از ابتلا به ویروس، خارج کردن سلول های اولیه جنسی، تغییر دادن آنها بیرون از بدن و سپس، افزودن سلول های اصلاح شده به جنین داخل تخم های تازه گذاشته شده است. این روش در سال 2016 برای به وجود آوردن مرغ های کریسپر مورد استفاده نهاده شد اما میزان موفقیت آن بسیار پایین بود. هجنار در سال 2017، یک روش بهتر ابداع کرد. او از سلول های جنسی تغییر یافته در ایجاد جوجه های استرلیزه شده استفاده کرد. سپس، با استفاده از اسپرمی که حذف دقیقی در ژن chNHE-1 آن اجرا شده بود، به فراوری یک جوجه خروس پرداخت.

هجنار و گروهش توانستند با استفاده از این روش، گروهی از مرغ های سفید موسوم به لگهورن(Leghorn) را به وجود بیاورند که این حذف را در هر دو کپی از ماین ژن دارند.

هجنار در نظر دارد که از اصلاح ژن کریسپر برای ارائه مرغ هایی استفاده کند که در برابر ویروس های دیگر از جمله آنفلوانزای مرغی نیز مقاوم هستند. این هدف، برای انسان ها نیز مزایای قابل توجهی دارد زیرا آنفلوانزای پرندگان گاهی اوقات موجب مرگ انسان می گردد و در حال حاضر نیز ترس از آن در سراسر دنیا شیوع یافته است.

این پژوهش، در مجله PNAS به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 293

به "مرغ های اصلاح شده ژنتیکی در برابر ویروس مقاوم شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغ های اصلاح شده ژنتیکی در برابر ویروس مقاوم شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید