لنزهای تماسی چندبار مصرف خطر یک عفونت نادر چشمی را افزایش می دهند

به گزارش مجله مدیاپلیر، یک آنالیز نو نشان می دهد استفاده از لنزهای تماسی چند بارمصرف ممکن است خطر عفونت های چشمی از جمله یک عفونت نادر تهدیدکننده بینایی را افزایش دهد.

لنزهای تماسی چندبار مصرف خطر یک عفونت نادر چشمی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایندیپندنت گروهی از پژوهشگران یونیورسیتی کالج لندن (UCL) دریافتند افرادی که از لنزهای تماسی چندبارمصرف به چشم می زنند، نسبت به افرادی که از لنزهای تماسی یک بارمصرف روزانه استفاده می نمایند، با احتمال تقریبا چهار برابر بیشتر ممکن است در معرض خطر این عفونت چشمی قرار گیرند.

این عفونت نادر چشمی که باعث التهاب قرنیه (پرده شفاف جلوی مردمک چشم) می گردد، به نام کراتیت آمیبی یا آکانتامیبیا کراتاتیس (AK) ناشی از آمیب ها (نوعی از جانداران ذره بینی تک سلولی) است و می تواند به از دست رفتن بینایی بینجامد.

این آنالیز نشان داد رشته ای از عوامل دچار شدن به این عفونت خطرناک چشمی را افزایش می دهند که شامل استفاده دوباره از لنزها، به چشم زدن لنزها در طول شب و استفاده از لنزها در زیر دوش است.

پژوهشگران UCL می گویند گرچه این عفونت خطرناک قرنیه چشم به ندرت رخ می دهد، اما با توجه به این حقیقت که حدود 300 میلیون نفر در دنیا لنز تماسی به چشم می زنند، ضروری است مردم آگاهی بیشتری دباره آن پیدا نمایند.

پروفسور جان دارت، از انستیتوی چشم پزشکی UCL دراین باره گفت: در سال های اخیر افزایشی در موارد AK در انگلیس و اروپا مشاهده شده است و با اینکه عفونت هنوز نادر است، می توان از آن پیشگیری کرد و افزایش آگاهی عمومی درباره آن ضرورت دارد.

لنزهای تماسی عموما بسیار ایمن هستند، اما اندکی خطر عفونت قرنیه یا کراتیت میکروبی که شایع ترین دلیل آن باکتری ها هستند، را افزایش می دهند و عفونت تنها عارضه تهدیدنماینده بینایی استفاده از آنها است.

این آنالیز که نتایج آن را در ژورنال Ophtalmology منتشر شده است، شامل بیش از 200 بیمار می شد که از آنها خواسته شده بود، پرسشنامه ای را پر نمایند. در میان این افراد 83 نفر دچار AK شده بودند و با 122 بیماری مقایسه شدند که به عوارض دیگر چشمی مبتلا شده بودند.

یافته های این پژوهشگران شان داد که افرادی که از لنزهای تماسی چندبارمصرف مانند لنزهای ماهانه استفاده می نمایند با احتمال 3/8 برابر بیشتر نسبت به افرادی که لنزهای یکبار مصرف به چشم می زنند، ممکن است دچار عفونت چشمی AK شوند.

استفاده از لنزهای تماسی در زیر دوش خطر عفونت AK را 3/3 برابر و استفاده شبانه آنها هنگام خطر این عفونت چشمی را 3/9 برابر افزایش داده بود.

در میان افرادی که لنزهای یک بارمصرف روزانه استفاده می کردند، استفاده دوباره از این لنزها نیز خطر عفونت چشمی را افزایش داده بود.

کارشناسان تخمین می زنند که درصورتی که مردم در انگلیس به جای استفاده از لنزهای تماسی چندبارمصرف از لنزهای روزانه یکبارمصرف استفاده نمایند، می توان از 30 تا 62 درصد موارد عفونت های چشمی پیشگیری کرد.

به گفته این پژوهشگران، آنالیز های قبلی استفاده از لنزهای تماسی را در سونای داغ، استخر شنا یا دریا با عفونت قرنیه ارتباط داده اند و یافته های آنالیز فعلی استفاده از لنز هنگام دوش گرفتن را هم به این لیست می افزاید و نشان می دهد در هنگام استفاده از لنزهای چندبارمصرف از قرار گرفتن در معرض آب باید خودداری کرد و این یافته ها باید به اطلاعات مندرج در بروشورهای لنزها افزوده گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1660

به "لنزهای تماسی چندبار مصرف خطر یک عفونت نادر چشمی را افزایش می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لنزهای تماسی چندبار مصرف خطر یک عفونت نادر چشمی را افزایش می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید