علائم گرمازدگی چیست؟

به گزارش مجله مدیاپلیر، سکته گرمایی یک بیماری مرگبار است که هنگامی که درجه حرارت بدن شما بسیار سریع اوج می گیرد، باعث ایجاد زنجیره ای از علائم ناخوشایند می شود.

علائم گرمازدگی چیست؟
بیماری های مرتبط با گرما می توانند تهدید کننده زندگی باشند، اما کاملا قابل پیش گیری هستند.

هنگامی که آب و هوا گرم می شود، احساس بهتری نسبت به رهایی از تردمیل در فضای باز خارج از منزل وجود ندارد. اما زمانی که گرمای تابستان به سرعت افزایش پیدا می نماید و به گرمای سوزان می رسد، تمرینات فراتر از ورزشگاه می تواند برخی خطرات را به همراه داشته باشد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، هر ساله حدود 618 نفر از عوارض ناشی از گرمای شدید مثل گرمازدگی یا خستگی گرمایی در ایالات متحده جان خود را از دست می دهند.

تابستان گرم یا زمستان سرد؛ کدام بدتر است؟

این دو شبیه به هم هستند، اما تفاوت های کلیدی دارند. خستگی گرمایی به چند عامل مربوط می شود: قرار گرفتن در معرض دماهای بالا بیش از چند روز و فقدان مایعات. طبق گفته کتابخانه ملی پزشکی آمریکا این امر می تواند منجر به تعریق، تنفس سریع و ضربان سریع اما ضعیف شود.

اگر این نشانه ها را نادیده بگیرید و علائم شما بدتر شود، خستگی گرمایی می تواند به سکته گرمایی تبدیل شود. سکته گرمایی یک بیماری مرگبار است که هنگامی که درجه حرارت بدن شما بسیار سریع اوج می گیرد، باعث ایجاد زنجیره ای از علائم ناخوشایند می شود.

در این مطلب، اطلاعات موردنیاز در مورد گرمازدگی و راه های ایمن ماندن در تابستان را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

نشانه های گرمازدگی و راههای جلوگیری از آن

گرمازدگی (heat stroke) چیست؟

Luke Pryor، دکترای افتخاری، مدیر عملکرد ورزشکاران نخبه در موسسه علوم ورزشی کالیفرنیا توضیح می دهد که دو نوع گرمازدگی وجود دارد، گرمازدگی سنتی و گرمازدگی شدید.

گرمازدگی سنتی به طور کلی به تدریج رخ می دهد و بر روی بچه ها و افراد مسن که در حفظ دمای بدنشان دچار مشکل هستند تاثیر می گذارد. افرادی که راهی برای خنک کردن محیط ندارند و یا کسانی که در یک ساختمان بدون تهویه مطبوع زندگی می کنند، در معرض گرمازدگی سنتی قرار دارند. در این موارد، ممکن است فرد متوجه نشود که داغ شده و دچار گرمازدگی شده، چون دمای بدنش به طور پیوسته در طول چند ساعت یا روز افزایش می یابد.

گرمازدگی شدید، بیشتر ناگهانی است و در افرادی رخ می دهد که در دماهای بالا فعال هستند. این اتفاق می تواند بر روی هر کسی که در گرما کار می کند تاثیر بگذارد، اما ورزش کاران استقامتی (مانند دوندگان و بازیکنان فوتبال) و کارگران (مانند کارگران ساختمانی) با بالاترین خطر روبرو هستند.

Pryor توضیح می دهد: وقتی ما شروع به ورزش می کنیم، اندازه زیادی گرما تولید می کنیم. به طور معمول عرق ما را خنک می کند، اما با گرمازدگی شدید ، این اتفاق نمی افتد. زمانی که اندام شما بیش از حد گرم می شود (که می تواند در طی تمرینات ورزشی در روزهای گرم رخ دهد) ، مرکز کنترل درجه حرارت بدن شما نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

به همین ترتیب، دمای داخلی شما همچنان بالا می رود و وقتی که به 104 یا 105 درجه فارنهایت برسد، زمانی است که همه چیز واقعا خطرناک می شود. پریور می گوید: وقتی گرم شدید، سلول های درون روده هایتان آسیب می بینند، که از این طریق مواد سمی به خون شما نشت کرده و باعث شکست و آسیب ارگان های متعدد می شود.

معمول ترین نشانه های گرمازدگی (heat stroke) چیست؟

دمای بالای بدن

طبق گزارش CDC ، اگر دمای بدن شما 103 درجه فارنهایت (39.4 سانتی گراد) و یا بالاتر باشد، می توانید دچار گرمازدگی شوید. Pryor می گوید: اگر دمای یک نفر را گرفتید و کم تر از این اندازه بود اما هنوز هم علایم دیگر گرمازدگی را داشت یا احساس کردید که چیزی در این بین اشتباه است، باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا دمای بدنش را پایین تر بیاورید و کمک پزشکی بگیرید.

علت این موضوع هم این است که دماسنج ها همیشه دقیق نیستند ممکن است دمای بدن یک نفر 106 درجه باشد، اما اگر دمای دهانش را اندازه بگیرید، فقط 100 درجه باشد، ممکن است فکر کنید آنها فقط کمی گرم هستند، در حقیقت، آنها به طور خطرناکی داغ هستند.

فقدان عرق یا فراوانی آن

زمانی که زمان زیادی را در گرمای شدید سپری می کنید، بدن متوقف می شود تا دمای درونی هسته خود را حفظ کند. بنابراین در طی گرمازدگی سنتی (به یاد داشته باشید ، این نوعی است که به تدریج وارد می شود) ممکن است عرق ریختن را متوقف کنید.

با این حال، اگر دچار گرمازدگی شدید شدید، احتمالا دیوانه وار شروع به عرق کردن خواهید کرد. پریور توضیح می دهد: من معمولا می شنوم که مردم می گویند چون فرد عرق کرده پس دچار گرمازدگی نشده است

با وجود گرما زدگی شدید، قبل از بالا رفتن دمای بدن، بدن هنوز هم سعی دارد دمای درونی هسته خود را حفظ کند. اگر چیزی وجود داشته باشد، شما خواهید دید که فرد به شدت عرق می ریزد.

گیجی و یا مشکل راه رفتن

Pryor می گوید: گرمازدگی شدید (Exertional heat stroke) علائم عصبی مرکزی شما را از بین می برد، بنابراین عدم هماهنگی، سردرگمی، پرخاش یا ناتوانی در راه رفتن را شاهد خواهیم بود.

این اتفاق مثل این است که چراغ های خانه روشن است اما کسی در خانه نیست. او می گوید: فردی که دچار گرمازدگی شدید شده ، نمی تواند به طور صحیح به سوالات پاسخ دهد، و این اولین [سیگنال] است که ما می بینیم.

سردرد شدید

معمولا گرمازدگی با سردرد همراه است. این نشانه به طور معمول به علت کمبود آب بدن و یا یا تاثیر کلی گرما بر سیستم عصبی مرکزی است.

سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ

وقتی که به عرق کردن ادامه می دهید ، بدن شما به طور فزاینده ای آب از دست خواهد داد. گرما شروع به تاثیر بر اندام های مختلف خواهد کرد که همه آن ها می توانند هر کدام از علائم این لیست را بدتر کنند و منجر به سرگیجه، غش، حالت تهوع، یا استفراغ شوند.

قرمزی پوست

در هر دو نوع گرمازدگی سنتی و شدید، وقتی بدن سعی در خنک کردن خود دارد، جریان خون را به سمت پوست هدایت می کند و باعث می شود که پوست قرمز به نظر برسد. هم چنین ممکن است پوست شما نسبت به نوع گرمازدگی ای که تجربه می کنید، به طور غیر معمول مرطوب و یا فوق العاده خشک به نظر برسد.

افزایش ضربان قلب و یا مسائل تنفسی

هنگامی که بدن شما بیش از حد گرم شود، قلب تان تحت فشار بسیار زیادی قرار می گیرد. چرا؟ چون باید سخت تر و سریع تر پمپاژ کند تا مطمئن شود که سیستم های خنک کننده طبیعی بدن شما برای حفظ تعادل دمای بدن تان کار می کنند. این پمپاژ سریع می تواند منجر به مشکل تنفسی یا نفس نفس زدن شود.

اگر فکر می کنید کسی دچار گرمازدگی شده است چه باید بکنید؟

در وهله اول، با مشاهده این علایم بهتر است هرچه زودتر با اورژانس تماس بگیرید، چرا که این اتفاق می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در حالی که منتظر رسیدن کمک هستید، به سرعت فرد را خنک کنید. در اینجا چند اقدام است که پریور توصیه می نماید که آن ها را انجام دهید:

فرد را به یک مکان خنک تر انتقال دهید. او را از تماس با نور خورشید دور کنید و یا او را به سایه یا یک اتاق خنک در داخل خانه حرکت دهید.

یک وان با آب یخ پر کنید و فرد را به مدت 15 تا 20 دقیقه خیس کنید.

اگر یک وان در دسترس نیست، به وسیله شلنگ یا یک بطری آب را روی بدن او بریزید، و یا او را به دریاچه یا رودخانه نزدیک کنید.

از او بخواهید کمی آب بنوشد، البته ممکن است فرد گیج باشد و امکان این کار وجود نداشته باشد، بنابراین لازم است صبر کنید تا ابتدا کمی خنک شود و بعد آب بنوشد.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1365

به "علائم گرمازدگی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم گرمازدگی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید