راهنمای سفر به بلیز ؛ کشوری در آمریکای مرکزی

به گزارش مجله مدیاپلیر، گذراندن تعطیلات در کشور بلیز، مجموعه ای از شگفتی های طبیعی، تفریحات ماجراجویانه و آشنایی با فرهنگ قوم مایا را پیش روی شما می گذارد. پیاده روی، غارنوردی، تماشای پرندگان، قایق رانی در دریا، غواصی در جزایر کوچک شنی بر سطح آب سنگ های مرجانی، بازدید از ویرانه های قوم مایا در کنار آب و هوایی مطبوع و مساعد، از تجربیات بی نظیری هستند که در بلیز انتظار شما را می کشند. با خبرنگاران همراه باشید تا با این کشور و شگفتی های بی نظیرش بیشتر آشنا شویم.

راهنمای سفر به بلیز ؛ کشوری در آمریکای مرکزی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه ویزای کانادا تضمینی هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

بلیز (Belize)، مأمن شگفتی های طبیعت

هنوز بر سر ریشه نام بلیز اختلاف نظر وجود دارد. عده ای معتقدند که نام این کشور از اسم Wallace گرفته شده که اسم یکی از قدیمی ترین دزدان دریایی است که به این منطقه آمده و عده ای دیگر معتقدند که این نام، برگرفته از کلمه مایایی beliz به معنای آب گل آلود است.

اگر بلیز را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنید، با سفری کوتاه، تجربیات فراموش نشدنی و جذابی را در دفتر خاطرات زندگیتان ثبت می کنید. این کشور کوچک که در آمریکای مرکزی واقع شده، بزرگ ترین شهر مایایی، بلند ترین صخره مرجانی که در نیم کره غربی امتداد می یابد و بیشترین جمعیت پلنگ های خالدار آمریکایی را در خود جای داده است. این کشور همچنین در دسترس ترین و وسیع ترین غارها را در اختیار غارشناسان و غارنوردان باتجربه و مبتدی می گذارد و فرصت های نامحدود و بی نظیری از غواصی اسکوبا را به مسافران و گردشگران عرضه می نماید. بسته به علاقه و سلیقه خود می توانید بین استراحت در چادر در یک جزیره صحرایی، گشت و گذار در طبیعت بکر و زیبا یا اقامت در هتل های مجلل و خصوصی یکی را انتخاب کنید. یا اگر دوست داشته باشید می توانید تمام این تجربیات را با هم ترکیب کنید. نکته مثبت درباره انتخاب این کشور به عنوان مقصد سفر این است که در مدت زمان بسیار کوتاهی، می توانید تجربیات جذاب و منحصر به فرد و در عین حال کاملاً متفاوتی را پشت سر بگذارید. این کشور که قبلاً با عنوان هندوراس بریتانیا شناخته می شد، استقلال خود را از بریتانیا در سال 1981 به دست آورد و به دومین کشور جوان نیمکره غربی تبدیل شد. این کشور هیچ شهر بزرگی ندارد و با جمعیتی در حدود 280000 نفر یکی از کم جمعیت ترین کشور های جهان است. از جنوب با هندورس، از غرب با گواتمالا، از شمال با شبه جزیره یوکاتان (Yucatan) مکزیک و از شرق با دریای کاراییب احاطه شده است. کسانی که به این کشور سفر می نمایند به زودی در می یابند که زبان رسمی بلیز، انگلیسی همراه با ترکیب جالبی از زبان های قومی و نژادی گوناگون است. زبان هایی مانند مایایی؛ مستیزو (Mestizo) زبان اسپانیایی هندی؛ کریول (Creole) زبان آفریقایی اروپایی؛ هیسپانیک (Hispanic)؛ Garifuna زبان هندی آفریقایی؛ Mennonite؛ آسیایی و ... از آنجا که این کشور دارای جاذبه های گردشگری متعدد و منحصر به فردی است، صنعت گردشگری در این کشور روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است.

جاذبه های گردشگری بلیز

منطقه حفاظت شده حیات وحش Crooked Tree

این منطقه حفاظت شده در شمال بلیز و در دشت هایی باتلاقی واقع شده که محل زندگی 250 گونه از پرندگان مختلف است. این مکان همچنین محل اقامت موقتی برای گونه های متعددی از پرندگان مهاجر است. بزرگ ترین پرنده در شمال و جنوب آمریکا نوعی لک لک به نام جابیرو (Jabiru) که در معرض خطر انقراض نیز است، در این ناحیه زندگی می نماید. گونه های دیگری از حیات وحش نیز در این منطقه دیده می شوند، حیواناتی مانند میمون جیغ کش، نوعی راکون به نام کوآتی (Coatimundi)، انواعی از خزندگان با نام ایگوآنایان (Iguanas) و انواع تمساح. بهترین راه برای گشت و گذار در این منطقه حفاظت شده، قایق رانی در تالاب های به هم پیوسته است.

منطقه حفاظت شده یRio Bravo

منطقه حفاظت شده Rio Bravo نیز در شمال این کشور واقع شده و مجموعه ای شامل جنگل های بکر است. نزدیک به 200 درخت گرمسیری و 400 گونه مختلف از پرندگان در این ناحیه زندگی می نمایند. انواع مختلفی از گربه ها و پلنگ های خالدار آمریکایی در این منطقه به حیات خود ادامه می دهند. همچنین La Milpa یکی از مهم ترین شهر های قوم مایا در این محدوده واقع شده است که حفاری های باستان شناسی در آنجا در حال اجرا است.

دیواره های مرجانی

همانطور که قبلا هم اشاره شد، دیواره مرجانی بلیز که در طول خط ساحلی این کشور کشیده شده، دومین دیواره مرجانی بلند جهان است. علاوه بر قسمت های متعددی که برای غواصی اسکوبا در نظر گرفته شده، این صخره های مرجانی با جزایر کوچک متعددی با عنوان Cay احاطه شده اند که اکثراً خالی از سکنه هستند. بعضی از این جزایر نسبتا بزرگ هستند و به عنوان مقاصد گردشگری شناخته می شوند مانند Ambergis Caye و Caye Caulker و بعضی از این جزایر به کوچکی یک زمین فوتبال هستند. اگر شلوغی و هیاهو را می پسندید یا محیط جزایر متروکه را دوست دارید یا دلتان می خواهد که هر دو را امتحان کنید، جزایر کوچک بلیز مقصد مناسبی برای سفر شما هستند.

آب سنگ های حلقوی مرجانی (Atolls)

باشکوه تر از صخره های مرجانی، آب سنگ های حلقوی هستند که در میان اقیانوس جای گرفته اند. این آب سنگ های حلقوی به دلیل شکل خاص صخره ها و جزایر کوچک و احاطه شدن توسط تالاب های آب شور در قلب اقیانوس، پدیده ای خیره نماینده و منحصر به فرد هستند. سه آب سنگ حلقوی در بلیز به نام های Glovers Reef، Lighthouse Reef و جزیره Turneffe وجود دارد. بازدید از این پدیده های طبیعی، تجربه ای رویایی و ماجراجویانه در سفرتان به بلیز خواهد بود.

غار های بلیز

ویژگی منحصر به فرد دیگر بلیز، وجود شبکه گسترده ای از غارها است که قوم مایا معتقد بودند که این غار ها مناطق مرموزی هستند که جهانی ارواح مردگان را به جهانی زندگان پیوند می دهند. آنها این منطقه اسرار آمیز را Xibalba نام گذاری نموده بودند. در این غارها تعداد زیادی قطعات و ظروف سفالی، استخوان ها و اسکلت انسان و صنایع دستی یافت شده است. این غار ها در حال حاضر کاملا در دسترس گردشگران قرار دارند. اگر به این کشور اسرار آمیز سفری کردید، بازدید از این غار ها را در الویت برنامه ریزی سفرتان قرار دهید.

سرگرمی و تفریحات در بلیز

بلیز یک مقصد گردشگری ایده آل برای مسافران علاقه مند به ماجراجویی و فعالیت های ورزشی است. با وجود اینکه کشور کوچکی است اما شما به راحتی می توانید مجموعه ای از علاقه مندی های خود را در اینجا بیابید. کیفیت تورهای محلی بسیار خوب هستند و حق انتخاب گسترده ای پیش روی شما می گذارند. اگر به هر کدام از این فعالیت ها علاقه مند باشید، در بلیز فرصت تجربه آن را به دست خواهید آورد: تماشای پرندگان، ماهیگیری، دوچرخه سواری در کوهستان، اسب سواری، غارنوردی، قایق رانی و غواصی.

تماشای پرندگان

بلیز صندلی 570 گونه پرنده مختلف مهاجر و غیر مهاجر است. زیستگاه ها و اکوسیستم های وسیع این کشور، موقعیت مناسبی را برای مشاهده انواع پرندگان، ایجاد نموده است. از بهترین زیستگاه هایی که فرصت را برای دیدن پرندگان فراهم می نمایند می توان Big Falls، Toledo District، Pooks Hill و ... را نام برد.

ماهیگیری

بلیز یکی از مقاصد گردشگری است که به خاطر امکانات بی نظیر ماهیگیری و تعدد انواع ماهیان، شهرت جهانی دارد. تقریباً در همه امتداد خط ساحلی و صخره های مرجانی بلیز، بالاخص در Placencia و Punta Gorda در قسمت های جنوبی این کشور، ماهی های Bonefish، بزرگ ماهی و Permit یافت می شوند در حالی که رودخانه ها جای مناسبی برای صید Snook هستند. ماهیگیران اگر کمی از دیواره مرجانی فاصله بگیرند می توانند ماهیان مختلفی از جمله سرخو، کوتر ماهی، اردک ماهی و هامور صید نمایند. ماه های آوریل تا نوامبر بهترین زمان برای صید بزرگ ماهی یا (Tarpon) است و Bonefish و Permit در همه ایام سال قابل صید هستند.

تورهای برنامه ریزی شده برای ماجراجویی در بلیز

به دلیل کمبود وقت و برای صرفه جویی در هزینه ها، بهترین راه برای کسب تجربه های مختلف و استفاده از فرصت کوتاه یک سفر چند روزه این است که برای دیدن جاذبه های گردشگری بلیز از تورهای مختلفی که ارائه می شوند بهره ببرید. به عنوان مثال با شرکت کردن در این تورها می توانید پیاده روی، غارنوردی و تماشای پرندگان را با قایق رانی، غواصی و دیدن آثار به جا مانده از قوم مایا ترکیب کنید. سفر گروهی به همراه یک تور مزیت هایی نسبت به تنها سفر کردن دارد. وسایل حمل و نقل و محل اقامت شما از پیش، برنامه ریزی شده است. علاوه بر این در اختیار داشتن یک راهنمای تور مجرب، موجب می گردد تا جاذبه های گردشگری را بدون اتلاف وقت و هزینه، بازدید کنید. علاوه بر این در طول سفر با کسانی که همفکر شما هستند و علاقه مندی های مشترکی دارید از ملت های گوناگون آشنا می شوید. تورها توسط راهنماهای مجرب اداره می شوند. راهنماهایی که در زمینه های مورد احتیاج، اطلاعات کافی دارند. قبل از انتخاب تور به سطح فعالیت های آن دقت کنید. بعضی از تورها برای افراد عادی مناسب نیستند و برای ورزشکاران و افراد ماهرتر برنامه ریزی شده اند. معمولاً هر گروه یک تور حدود 10 تا 20 نفر را شامل می گردد.

غذاها و نوشیدنی های محلی بلیز

آشپزی این کشور تحت تاثیر فرهنگ مایایی، اسپانیایی، کاراییبی، مکزیکی و آفریقایی است. مشخصه آشپزی بلیزی، غذاهای دریایی فوق العاده است. میگو، لابستر و ماهی تازه به وفور در رستوران های این کشور به خصوص در جزایر و مناطق ساحلی، سرو می شوند. غذای اصلی دیگر این کشور برنج و لوبیا است که در کنار همه وعده های اصلی وجود دارد. معمولاً برنج و لوبیا درکنار هم و به همراه مقداری شیر نارگیل سرو می شوند.

رصد آسمان

از آنجا که بلیز کشوری کم جمعیت و کمتر توسعه یافته است، آسمان صاف آن فرصت مناسبی برای علاقه مندان به نجوم و رصد ستارگان فراهم می نماید. بهترین مکان ها برای دیدن شگفتی های آسمان شب، سواحل، کوه ها و آب سنگ های میان اقیانوس هستند.

غواصی در شب

اگر از علاقه مندان به غواصی هستید، باید غواصی در شب را امتحان کنید. رنگ های اعجاب انگیز موجودات زیر دریا و درخشش مرجان ها زیر نور خیره نماینده اعماق آب، تجربه ای ناب و هیجان انگیز خواهد بود. همه مکان هایی که برای غواصی در نظر گرفته شده اند، امکان غواصی در شب را نیز برای شما فراهم می نمایند.

آب و هوای بلیز

آب و هوای این کشور، نیمه گرمسیری و مشابه نواحی جنوبی فلوریدا است. دمای هوا در ساحل و جزایر در حدود 27 درجه سانتی گراد است که در تابستان به خصوص در ساعات روز، به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. از اواخر دسامبر تا فوریه بادهای سرد شمالی، جزایر و ساحل را تحت تاثیر قرار می دهند به حدی که گذراندن تعطیلات در ساحل را غیر ممکن می نمایند. برای اینکه از آفتاب ساحل نهایت لذت را ببرید بهترین زمان برای سفر به بلیز، از ماه مارس تا مه است. اگر طوفان و بارش باران را دوست ندارید از سفر به بلیز در اواخر آگوست و اواسط اکتبر، اجتناب کنید. فصل گردشگری بلیز از اواخر نوامبر شروع می گردد و تا اواخر آوریل ادامه دارد که با زمستان سرد کانادا و آمریکا و انگلیس هم زمان است. این زمان خشک ترین فصل بلیز است و برای کسانی که می خواهند از آفتاب ساحل و گشت و گذار در جنگل های بارانی لذت ببرند ایده آل است. در این زمان، به خصوص در روزهای تعطیلات کریسمس، تعداد گردشگران بلیز به اوج خود می رسد. به همین جهت قیمت ها بالاتر هستند و جاذبه های گردشگری مملو از مسافرند.

گودال آبی بزرگ، یک شگفتی طبیعت دربلیز

بلیز نه فقط به خاطر پارک های ملی بزرگش، بلکه به دلیل در اختیار داشتن یک پدیده طبیعی جذاب و شگفت انگیز به نام گودال آبی بزرگ، شهرت دارد. این پدیده حاصل یک رویداد زمین شناسی به تنهایی نیست. در واقع نتیجه چهار دوره کاملا مستقل است که در 153 هزار، 66 هزار، 60 هزار و 15 هزار سال پیش در عصر یخبندان روی داده است. این کشور کوچک که در سواحل شرقی آمریکای مرکزی و کاراییب واقع شده، یک مقصد شناخته شده گردشگری است. طولانی ترین صخره مرجانی جهان به طول 200 مایل به موازات خط ساحلی بلیز قرار گرفته است. به دلیل داشتن تنوع زیستی قابل ملاحظه، این صخره مرجانی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و گودال آبی بزرگ نیز در این منطقه واقع شده است.

محدوده جغرافیایی گودال آبی بزرگ

به طور کلی، گودال های آبی، گودال هایی دایره ای شکل در زیر آب هستند که معمولاً در مناطقی با توپوگرافی کم ارتفاع دیده می شوند و به این دلیل گودال آبی نام گرفته اند که رنگ آبی خیره نماینده آنها کاملاً با اطرافشان متمایز است. گودال آبی بزرگ نیز نزدیک یکی از سه آب سنگ بلیز، واقع شده است. این گودال 300 متر عرض و 125 متر عمق دارد. البته هنوز بر سر این مقادیر اختلاف نظر وجود دارد و این اعداد با توجه به فعالیت های زمین شناسی که در این ناحیه در حال اجرا است، تغییر می نمایند. دانشمند مشهور، ژاک ایو کوستو (Jacques-Yves Cousteau) در سال 1971، این گودال را کشف کرد. طی سفرهای اکتشافی، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که توپوگرافی این گودال، کارست (Karst) است. یعنی پدیده ای متشکل از سنگ آهک، سنگ گچ و دولومیت. این توپوگرافی مشخصه گودال های آبی و غار ها است. دانشمندان، استالاکتیت هایی نیز در این غارها کشف نموده اند که نشان می دهد این منطقه در تاریخ زمین شناسی، بالاتر از سطح دریا قرار داشته است. گرچه گودال های آبی دیگری نیز در باهاما، استرالیا و مصر یافت شده اند اما وسعت این گودال و تنوع زیستی آن، این گودال را از سایر موارد مشابهش متمایز می نماید. صخره های مرجانی و گودال آبی بلیز، گونه های مختلفی از مرجان ها و بی مهرگان را در خود جای داده است. به علاوه، این گودال مکان مناسبی برای علاقه مندان به غواصی و محققان علوم زیستی است. به منظور حفاظت از این منطقه در برابر آلودگی و انقراض گونه ها، کشور بلیز، گوفه کشی یا ترالینگ را از سال 2010 ممنوع نموده است. اگر دوست دارید سفری هیجان انگیز و سرشار از دیدنی های اعجاب آور و پدیده های منحصر به فرد طبیعی را تجربه کنید، بلیز مقصد ایده آلی برای شما خواهد بود. منبع: Buzzle

منبع: کجارو
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 226

به "راهنمای سفر به بلیز ؛ کشوری در آمریکای مرکزی" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای سفر به بلیز ؛ کشوری در آمریکای مرکزی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به بلیز ؛ کشوری در آمریکای مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید