طرز تهیه فالوده شیرازی به 2 روش (با نشاسته و رشته آماده)

به گزارش مجله مدیاپلیر، فالوده در ایران به دو نوع کرمانی و شیرازی درست می گردد، که ما اینجا طرز تهیه فالوده شیرازی را همراه با 8 نکات طلایی به شما آموزش می دهیم. فالوده یا پالوده یکی از دسر های یخی و خوشمزه ایرانی است. اصل واژه پالوده از پالودن است به معنی پاک و صاف کردن. فالوده شیرازی از قرار دادن رشته های باریک نشاسته در آب، یخ و شکر تهیه می گردد. برای طعم و عطر بهتر فالوده، از عرقیاتی مثل نسترن، اسانس آلبالو و آبلیمو تازه استفاده می نمایند. فالوده شیراز، کرمان و یزد معروف ترین نوع فالوده هستند که نوع شیرازی آن را معمولا با آب لیمو، عرق نسترن یا شربت آلبالو میل می نمایند، اما پالوده کرمانی را با گلاب و نعناع مخلوط نموده و مصرف می نمایند. فالوده خیلی هوادار داره و در ایران و خارج از ایران هم می توان تهیه کرد.

طرز تهیه فالوده شیرازی به 2 روش (با نشاسته و رشته آماده)
مواد لازم برای تهیه فالوده شیرازی
شکر150گرم
آب160گرم
گلاب2 قاشق غذاخوری
لیمو تازه (اختیاری)1 عدد
شربت آلبالو (برای تزیین)به اندازه لازم
مواد لازم برای تهیه رشته فالوده
آب ولرم4 پیمانه
نشاسته گندم100 گرم

طرز تهیه شربت مخصوص فالوده:

1- شکر رو در قابلمه بریزید، 160 گرم آب رو اضافه کنید و هم بزنید تا شکر و آب با هم مخلوط شوند.

2- قابلمه را روی حرارت میانه قرار بدید تا زمانی که به جوش بیاد. وقتی قل زد وجوشید، از روی حرارت بردارید و سریع گلاب رو اضافه کنید و مجدد هم بزنید.

3- شربت رو داخل کاسه یا ظرف فلزی بریزید و ظرف رو در فریزر قراربدید.

4- بعد از دوساعت از فریزر خارج کنید؛ باید شربت حالت یخ زده داشته باشد. با چنگال هم بزنید و مجدد بعد از هم زدن، ظرف رو در فریزر قرار بدید و این کار رو دوباره بعد از یک یا دو ساعت تکرار کنید.

مراحل تهیه رشته فالوده:

1- نشاسته را درکاسه ای بریزید؛ یک پیمانه از آبی که برای تهیه رشته فالوده احتیاج است رو روی نشاسته بریزید و نشاسته و آب رو بخوبی با هم مخلوط کنید تا نشاسته کامل در آب حل گردد.

نکته: حتما دقت کنید که نشاسته گلوله نشه و کامل در آب حل شده باشد.

2- سه پیمانه به جامانده آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ بشه. سپس محلول آب و نشاسته را داخل قابلمه حاوی آب داغ بریزید. و سریع هم بزنید.

3- در این مرحله بخاطر ورود نشاسته به آب داغ، سریع نشاسته قوام پیدا میکنه. باید هم زدن را مداوم انجام دهید تا نشاسته ته نگیرد و گلوله نگردد. حتما اینکار رو با حرارت کم انجام دهید تا زمانی که نشاسته کاملا غلیظ و خمیری بشه. (فرایند هم زدن نشاسته حدودا نیم ساعت باید طول بکشه تا بوی خامی نشاسته بر اثر حرارت ازبین بره و کاملا نشاسته پخته و غلیظ بشه و آب اضافی تبخیر گردد.)

4- وقتی خمیر نشاسته آماده شد، همانطور که داغه باید بصورت رشته ای در یخ ریخته بشه!

برای رشته کردن نشاسته میتونید از چرخ گوشت، صافی یا آبکش و یا قیف و ماسوره مدل چمنی بهره ببرید. برترین روش برای تهیه رشته فالوده در منزل استفاده از چرخ گوشت یا ماسوره است! من از ماسوره استفاده کردم که خیلی راحت و کم دردسر تر هست!

5- ماسوره ای که چند سوراخ داره رو در قیف نسوز یا سیلیکونی قراربدید؛ نشاسته داغ رو داخل قیف بریزید. داخل کاسه گودی رو پر از یخ کنید. کاملا سرد و یخ باشه!

6- حالا نشاسته ای رو که درقیف ریختید از طریق قیف و ماسوره در کاسه حاوی یخ پایپ کنید. قیف داغ است و بهتر است از طریق پارچه یا حوله قیف رو دردست بگیرید و کاملاً فشار بدید تا نشاسته به آب یخ منتقل بشه. فقط باید دقت کنید که زمانی که نشاسته رو در آب یخ میریزید، ماسوره درآب باشه تا نشاسته به هم نچسبد. مشاهده میکنید که نشاسته ها کاملا بصورت رشته ای در آب غوطه ور میشن.

7- وقتی نشاسته ها به صورت رشته ای در اومد باید درشربت بریزید. شربتی که قبلا در فریزر گذاشتید رو از فریزر خارج کنید. کمی از شریت یخ زده رو درکاسه ای بریزید. البته باید حتما از کاسه استیل بهره ببرید و کاسه رو از دو ساعت قبل در فریزر قرار بدید تا کاملا خنک و یخ زده گردد. بعد از فریزر خارج کنید و شربت یخ زده را داخل بریزید. اندازهی از رشته های فالوده را روی شربت یخ زده بریزید.

8- دوباره شربت بریزید و مجدد رشته های فالوده را روی شربت یخ زده بریزید و هم بزنید. دراین مرحله رشته های فالوده بصورت جامد میشن.

9- بعد از این مرحله دوباره رشته ها رو باهمان شربت در فریزر قرار بدید تا کمی یخ بزند و بعد خارج کنید و برای سرو آماده است.

سرو کردن و تزیین فالوده:

زمان سرو هم برای روی فالوده میتونید از آب لیموی تازه یا شربت آلبالو و توت فرنگی بهره ببرید. یا با بستنی سنتی میل کنید که بسیار خوشمزه و دلچسب می گردد. بعد از سرو سریع باید مصرف گردد تا رشته ها تردی خودشون رو از دست ندهند.

8 نکته طلائی در تهیه فالوده شیرازی با نشاسته:

  • شما می توانید برای کاهش زمان تهیه فالوده شیرازی، از فروشگاه ها رشته مخصوص فالوده شیرازی به صورت بسته بندی شده و آماده بخرید.
  • قبل از استفاده برای داشتن رشته های مناسب و ترد 10 الی 15 دقیقه آن را بجوشانید.
  • در هنگام تهیه رشته های فالوده، همواره از حرارت پایین اجاق گاز بهره ببرید، تا آب به آرامی تبخیر گردد و نشاسته ها به خوبی پخته شوند.
  • نشاسته را تا جایی که قوام بیاید کشدار باشد بر روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. چون اگر زمان برای این کار صرف نگردد، هنگام ریختن رشته های فالوده در کاسه، یخ آن سفتی مد نظر که فالوده باید داشته باشد را ندارد.
  • برترین گزینه برای نشاسته در تهیه فالوده شیرازی استفاده از نشاسته گندم است.
  • برای درست کردن رشته های باریک نشاسته می توان از چرخ گوشت نیز به جای آبکش استفاده کرد.
  • برای خوش طعم و خوش عطر شدن فالوده شیرازی می توانید در آخر کار اندازهی اسانس هل را به فالوده اضافه کنید تا از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.
  • برای تزئین فالوده می تونین از برگ نعناع، انگور قرمز، لیموهای برش داده شده و یا آلبالو بی هسته به دلخواه انجام دهید.

4 خاصیت باورنکردنی فالوده شیرازی:

  • برطرف اسهال با فالوده: خوردن فالوده برای برطرف اسهال موثر است، خصوصا اگر تخم ریحان یا تخم شربتی به آن اضافه بگردد، برای تقویت معده و قطع اسهال بهتر عمل می نماید.
  • ایجاد نشاط و شادی: گلاب موجود در فالوده حس شادی در ما ایجاد می نماید.
  • تقویت پوست و دندان: نشاسته موجود در فالوده برای استحکام دندان و جوانسازی پوست بسیار موثر است.
  • برطرف یبوست: نشاسته برترین ماده کمکی برای درمان یبوست به شمار میرود.

امیدواریم که از طرز تهیه فالوده که یکی از دسرهای تابستانی خنک و خوشمزه است، لذت برده باشد! برای مشاهده رسپی های بیشتر، به مجله آشپزی خبرنگاران مراجعه کنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1435

به "طرز تهیه فالوده شیرازی به 2 روش (با نشاسته و رشته آماده)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه فالوده شیرازی به 2 روش (با نشاسته و رشته آماده)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید