ضرغامی: میراث 2 هزار ساله ما محل تجمع معتادان شده است

به گزارش مجله مدیاپلیر، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میراث فرهنگی ما در حال نابودی است. در سه ماه گذشته جلسات مختلفی تشکیل دادم و در این مدت به مکان های مختلفی رفتم و دیدم کسی به فکر میراث فرهنگی نیست.

ضرغامی: میراث 2 هزار ساله ما محل تجمع معتادان شده است

به گزارش فارس، نشست هم اندیشی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اساتید و پیشکسوتان معماری برگزار گردید.

سیدعزت الله ضرغامی در این نشست گفت: میراث فرهنگی شناسنامه کشور است و شما بزرگان و اساتید، سرمایه بزرگ ما هستید.

وی اضافه کرد: آنچه مهم است و باید به آن توجه شود این است که میراث فرهنگی ما در حال نابودی است. در سه ماه گذشته که جلسات مختلفی تشکیل دادم و در این مدت به مکان های مختلفی رفتم، دیدم کسی به فکر میراث فرهنگی نیست. زمانی که به سمنان رفتم، دیدم آثار 2 هزارساله به حال خود رها شده و محل تجمع معتادان شده است.

ضرغامی توضیح داد: در بازدیدی که از محله پامنار تهران داشتم، دیدم که بسیاری از آثار تاریخی این محله رها شده، باید این موضوعات را حل کنیم؛ به همین منظور برای آن بودجه در نظر گرفتیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: در سفری که به استان زنجان داشتم، دست بازسازیگر گنبد سلطانیه را بوسیدم، از من پرسیدند چرا این کار را انجام دادی؟ گفتم او 50 سال عمر خود را صرف بازسازی آیات و روایت این گنبد نموده و فداکاری نموده است. این دست برکت است و من افتخار می کنم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: برای برطرف مشکل بودجه وزارتخانه طرحی را آغاز کردیم تا از تمام ظرفیت های بخش خصوصی و دستگاه های دولتی استفاده کنیم. به امید خدا با یاری تمام اساتید و پیشکسوتان میراث فرهنگی مسائل را حل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در تمام نقاط کشور آثار زیادی داریم، اما برای حفاظت آن ها نیرو نداریم. اعلام کردم در فضای مجازی همه افرادی که درباره تخریب یک اثر به ما اطلاع می دهند جزو سربازان افتخاری میراث فرهنگی هستند. تمام کسانی را که در فضای مجازی در این حوزه می نویسند، جزو نیروهای خودمان می دانیم. زیرا با این اطلاع رسانی از تخریب آثار جلوگیری می نمایند. باید یک جشنواره ای در آینده برگزار کرد و از خدمات آن ها تقدیر کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در این نشست دیدم که شما اساتید و پیشکسوتان نسبت به میراث فرهنگی و حفاظت از آن متعهد هستید. همان طور که مطرح کردید در کنار حفظ میراث مادی باید میراث معنوی و ناملموس را نیز حفظ کنیم و آن را درست تفسیر کنیم. میراث معنوی و مجموعه میراث فرهنگی ما به اعتقادات، باورها، ریشه ها و دیانت ما بازمی شود، بنابراین نباید این دو موضوع را دو قطبی کنیم.

ضرغامی در سرانجام گفت: قرار است معاون میراث فرهنگی کمیته های مختلفی را در این حوزه تشکیل دهد و اساتید سوالات خود را در این بخش به صورت دقیق مطرح نمایند تا در نشست های بعدی با حضور اساتید و پیشکسوتان مورد آنالیز قرار گیرد و با ارائه پیشنهادها و راهکارها بتوانیم میراث فرهنگی را به سمت جلو پیش ببریم.

منبع: فرارو
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1431

به "ضرغامی: میراث 2 هزار ساله ما محل تجمع معتادان شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرغامی: میراث 2 هزار ساله ما محل تجمع معتادان شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید