شما هم مدام خون دماغ می شوید؟

به گزارش مجله مدیاپلیر، اغلب خونریزی های بینی وخیم نیستند و بیشتردر بخش جلویی بینی رخ می دهند و پس از چند دقیقه متوقف می شوند. تعداد کمی از خونریزی های بینی در رگ های عظیم پشت بینی رخ می دهد و بیشتر در افراد مسن رایج است و اغلب ناشی از فشارخون بالا، تصلب شرائین، استفاده از آسپیرین روزانه یا اختلال در لخته شدن خون است. بیشتر خون دماغ های جدّی معمولاً در بیماری های مزمن وجود دارد.

شما هم مدام خون دماغ می شوید؟

شما هم مدام خون دماغ می شوید؟

تهیه و تنظیم: فاطمه مزیدآبادی

اغلب خونریزی های بینی وخیم نیستند و بیشتردر بخش جلویی بینی رخ می دهند و پس از چند دقیقه متوقف می شوند. تعداد کمی از خونریزی های بینی در رگ های عظیم پشت بینی رخ می دهد و بیشتر در افراد مسن رایج است و اغلب ناشی از فشارخون بالا، تصلب شرائین، استفاده از آسپیرین روزانه یا اختلال در لخته شدن خون است. بیشتر خون دماغ های جدّی معمولاً در بیماری های مزمن وجود دارد.

اگر خونریزی شما بیش از پانزده دقیقه ادامه یابد یا بعد از یک جراحت اتفاق بیفتد، مثلاً مشت خوردن به صورت، بخصوص اگر فکر کنید ممکن است بینی تان شکسته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. خون دماغ شدن پس از افتادن یا تصادف ماشین می تواند علامت خونریزی داخلی باشد. خون دماغ شدن های مکرر ممکن است به معنای داشتن مشکل وخیم تر باشد. برای مثال خون دماغ و کبود شدن می تواند از علائم اولیه ی سرطان خون باشد. خون دماغ بعلاوه ممکن است نشانه ی اختلالات لخته شدن خون و غده های مربوط به بینی سرطانی و غیرسرطانی باشد. دکترعبدالحمید حسین نیا، متخصص و جراح گوش و حلق و بینی، درخصوص این عارضه شرح می دهد: خون دماغ (Epistaxis)، در زمینه ی سیستمیک افزایش فشارخون دیده می گردد درحالی که افزایش فشارخون علّت اصلی آن نیست. می توان گفت در بیماری افزایش فشارخون شریانی، جداره ی رگها ضخیم شده و درعین حال اندازه تنگ شدن عروق کاهش می یابد. آنالیز های گوناگون نشان می دهد که افزایش فشارخون علت اولیه ی خون دماغ نیست، ولی درصورت بروز خون دماغ در چنین زمینه ای تداوم و شدّت خونریزی بیش از معمول است. افزایش فشارخون به اسم یک بیماری، علّت اولیه ی شناخته شده ی خون دماغ نیست، ولی مشاهده شده که خون دماغ در این بیماران به علّت کاهش قابلیت انقباض تونیکامدیا در اثر آترواسکروز یک زمینه ی بیماری درازمدّت افزایش فشارخون، شکل پیچیده تری به خود می گیرد.

طبق آمار، به طور تقریبی یک نفر از هر10 نفر، دست کم یک بار سابقه ی خونریزی شدید از بینی داشته است.

علل خونریزی بینی

شایع ترین علّت خونریزی بینی، ضربه (تروما) تلقی می گردد. ضربه های خفیف، نظیر دست کاری بینی با انگشت، سبب ازبین رفتن ترشحات طبیعی که محافظ پوست و عروق هستند، شده و منجر به خونریزی بینی می گردد.

دست کاری بینی با انگشت، فشارخون بالا، تحریک غشای مخاط بینی به وسیله جسم خارجی، تخلیه ی شدید بینی به هنگام سرماخوردگی، خشکی مخاط در فصل زمستان یا تحریک آن زیر آفتاب شدید تابستان، عفونت های بینی و پولیپ یا مصرف بعضی از داروها، از عوامل بروز خونریزی بینی هستند. بیماران معولاً از خونریزی هردو سوراخ بینی شکایت دارند، درحالی که درحقیقت یک سوراخ بینی خونریزی دارد و مسئله ای جدی تلقی نمی گردد، اما آزاردهنده بوده و ایجاد ترس می نماید.

صرف نظرازاینکه خونریزی در اثر کدام یک ازعوامل فوق ایجاد شده است، آنچه درمیان همه ی موارد یکسان است انجام راهکارهایی جهت جلوگیری از خروج هرچه بیشتر خون از بینی است.

راه چاره هایی ساده برای بند آوردن خونریزی بینی

خونسردی خود را حفظ کنید.

اگر هنگام خونریزی به حالت دراز کشیده قرار گرفته و بنا به توصیه ی عامه ی مردم سرتان را عقب می گیرید، باید به شما تذکر دهیم که ممکن است اندازه زیادی خون وارد حلق شما شده و احساس خفگی در شما ایجاد کند، بنابراین صاف بنشینید. راست و مستقیم بنشینید، سر را به جلو خم کنید تا خون به گلو وارد نگردد. با ملایمت هرنوع لخته ی خون را که می تواند از بسته شدن رگ ها و قطع خونریزی جلوگیری کند، از دماغ خارج کنید (با فین کردن ملایم). درحالی که بالاتنه ی خود را به جلو خم نموده اید، دهان خود را باز کنید. در این حالت می توانید خون را تف نموده و آن را قورت ندهید. سرانجام بالاتنه باید به حالت معمول درآید. اگر برای مدّت پنج تا هفت دقیقه بینی را در سمت خونریزی به روی تیغه ی بینی با انگشت دست بفشارید، بسیاری از خونریزی های بینی، مهار می شوند، ولی بهتر است مدّت بیست دقیقه بینی را با انگشتان فشار دهید. توصیه می گردد که برای متوقف کردن خونریزی بینی، از فرو کردن پنبه یا دستمال در بینی خودداری کنید، زیرا ممکن است هنگام درآوردن آنها دچار مشکل شوید و مخاط بینی بیشتر دچار آسیب گردد. قرار دادن کیسه ی یخ روی تیغه ی میانی بینی و حتی پیشانی، می تواند در قطع خونریزی تأثیرگذار باشد، زیرا سرما سبب انقباض رگ ها شده و لخته، سریع تر تشکیل می گردد و بالأخره خونریزی سرانجام می یابد.

علاج واقعه قبل از وقوع

نکاتی هم وجود دارد که با پرداختن به آنها می توان از بروز خونریزی بینی جلوگیری کرد و درواقع علاجی برای واقع، قبل از وقوع آن است:

مخاط بینی را مرطوب کنید. درصد بالایی از خونریزی های بینی به علت خشکی مخاط بینی رخ می دهد که توصیه ی اغلب پزشکان، شستشوی روزانه ی بینی با سرم فیزیولوژیک یا آب نمک رقیق در صبح و شب است. دوم اینکه از پمادهای نرم نماینده مخاط، درصورت افزایش خشکی بهره ببرید و سومین نکته این است که هوای خانه را همواره مرطوب نگه دارید، این کار را می توانید با استفاده از دستگاه های مرطوب نماینده هوا (بخور) انجام دهید. اجسام سنگین را بلند نکنید. گرچه فشارمستقیم روی رگ ها باعث بند آمدن خون می گردد، اما فشاری که از داخل رگ ها وارد می گردد، باعث جریان مجدد خون می گردد، بخصوص اگر سابقه ای خونریزی دارید، از بلند کردن اشیای سنگین که به رگ ها فشار وارد می نمایند، پرهیز کنید. ویتامین ها را فراموش کنید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که استعداد خون دماغ شدن دارید، به قدر کافی ویتامینC بخورید، زیرا ویتامینC ماده ای حیاتی برای تشکیل کلاژن است و به حفظ سلامتی عروق یاری می نماید. ویتامینK هم یکی از ویتامین هایی است که در انعقاد خون نقش دارد. مصرف روزانه شصت میلی گرم ویتامینC و هشتاد میکروگرم ویتامینK برای جلوگیری از خونریزی بینی توصیه می گردد. مراقب مصرف آسپیرین باشید. کوتاه نگه داشتن ناخن بچه ها و جلوگیری از دست زدن به بینی. ترک کردن سیگار چون سیگار کشیدن، بینی را خشک و بعلاوه آن را تحریک می نماید. هنگام عطسه کردن دهان تان را بازکنید.

منبع:مجله 7 روز زندگی شماره 78

منبع: راسخون
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1309

به "شما هم مدام خون دماغ می شوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شما هم مدام خون دماغ می شوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید