سندرم پاى بى قرار

به گزارش مجله مدیاپلیر، این حالت البته به نام سندرم اکبورن)EKBORN(هم شناخته مى گردد که بیشتر یک ناراحتى مزمن است تا یک نشانه ى اختلال عصبى جدى و به صورت حرکت بى قرار پاها معین مى گردد. پرش و احساس خرامیدن در پاى این افراد به طور واضح معین است. به طور معمول، هر دو پا درگیر هستند؛ اگر چه ران ها و حتى بازوها هم مى توانند درگیر شوند. درگیرى دو طرفه اغلب قرینه نیست. دلیل اصلى این احساس ناشناخته است.

سندرم پاى بى قرار

سندرم پاى بى قرار

20 تکنیک آرام بخش

به محض این که در رختخواب دراز کشیدید، نگران خوابیدن تان هستید؛ و آن قدر پاهاى تان حرکت مى کند که نمى توانید بخوابید.

چه اتفاقى افتاده است؟

بسیار خوب شاید شما احساس درونى خود را سرکوب نموده اید و یا یکى از 5 درصد جمعیتى هستید که دچار سندرم پاى بى قرار شده اید.

این حالت البته به نام سندرم اکبورن)EKBORN(هم شناخته مى گردد که بیشتر یک ناراحتى مزمن است تا یک نشانه ى اختلال عصبى جدى و به صورت حرکت بى قرار پاها معین مى گردد. پرش و احساس خرامیدن در پاى این افراد به طور واضح معین است. به طور معمول، هر دو پا درگیر هستند؛ اگر چه ران ها و حتى بازوها هم مى توانند درگیر شوند. درگیرى دو طرفه اغلب قرینه نیست. دلیل اصلى این احساس ناشناخته است.

بعضى از محققین معتقدند عدم توازن شیمیایى مغز ممکن است دلیل مشکل باشد. فیزیولوژى این مشکل هر چه باشد مطمئنا به خوشى و راحتى رقصیدن نیست، بنابراین شما مى توانید قدم هایى بردارید تا این سندم را قطع کنید.

بلند شوید و راه بروید.

سندرم پاى بى قرار بیشتر در شب ها هنگامى که خواب هستید حمله مى کند. بنابراین برترین راهى که مى توانید این تمایل را ارضا کنید، قدم زدن دور اتاق خواب است؛ البته، بعضى از مردم حتما بدون داشتن این سندرم، مشکل بى خوابى دارند. بنابراین، وقتى که راه رفتن، روش خوبى براى ممانعت از حمله شدید و ناگهانى مى باشد، روش هاى ذیل هم مى توانند موثر باشند:

وول بخورید.

وقتى که علایم این سندرم آشکار مى گردد، مى توانید حرکت جلو و عقب پاها را امتحان کنید.

شرایط تان را تغییر دهید.

بعضى از مردم در خواب حالت خود را بیشتر از دیگران تغییر مى دهند. این تغییرات بدون ضرر است و ثابت شده که مى تواند ارزشمند هم باشد.

پاها را در آب سرد قرار دهید.

در خصوص بعضى ها مؤثر است، اما یک اخطار: از تئورى هر چه بیشتر، بهتر پیروى نکنید. اگر پاى خود را در آب یخ قرار دهید، ممکن است به اعصاب خود آسیب وارد کنید.

گرم کنید.

در حالى که سرما در خصوص بعضى ها مؤثر است، بعضى از افراد دیگر در اثر استفاده از گرما احساس آسایش و تسکین بیشترى مى نمایند.

هر روز یک مولتى ویتامین بخورید.

کمبود آهن مى تواند منجر به ایجاد این سندرم گردد؛ کمبود فولات هم با این سندرم در ارتباط است؛ اگر به کمبود مواد معدنى بدن خود مظنون هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن مولتى ویتامین مى تواند شما را در برابر کمبود هر دو ماده ى فوق محافظت کند.

قبل از ساعت خواب، دو آسسپیرین بخورید.

پزشکان نمى توانند بگویند که چرا آسپیرین مؤثر است، اما به طور آشکارى این قرص علایم را در بعضى از افراد کاهش مى دهد.

دیر وقت، غذاى مفصل و زیاد نخورید.

خوردن غذاى زیاد در آخر شب ممکن است باعث پرش پاها گردد. شاید فعالیت لازم براى هضم غذا، باعث تحریک پاها و بروز علایم مى گردد.

استرس خود را کاهش دهید.

گفتن این مسئله از انجام دادنش آسان تر است، اما مطمئنا به سعى کردن آن مى ارزد. استرس فقط مشکل را بدتر مى کند. طورى برنامه ریزى کنید که اوقات آرام و ساکتى داشته باشید. نفس عمیق بکشید و تکنیک هاى مختلف ریلکسیشن را تمرین کنید.

زیاد استراحت کنید.

اگر بیش از حد خود را خسته کنید، علایم بیمارى شدیدتر مى گردد.

پاهاى خود را ماساژ دهید.

درست قبل از حمام، ماساژ پاها مى تواند مفید باشد؛ حرکات کششى ملایم هم یاری مى کند.

از مصرف داروهاى خواب آور اجتناب کنید.

ممکن است در کوتاه مدت فایده داشته باشد، اما خیلى از مردم به آن ها تحمل پیدا مى نمایند و در نتیجه دو مشکل پیدا مى نمایند. سندرم پاى بى قرار و اعتیاد به قرص ها.

به هیچ وجه از الکل استفاده نکنید.

با مصرف الکل، مسائل خود را دو برابر خواهید کرد.

مصرف کافئین را به شدت کاهش دهید یا قطع کنید.

بعضى از مطالعات رابطه اى بین قطع مصرف کافئین و از بین رفتن علایم سندرم پاى بى قرار پیدا نموده است.

هشدار پزشکى

هوشیار باشید: به پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار سندرم پاى بى قرار هستید، احتمالا نگران مسأله خاصى نیستید، به جز خواب که گاهى آن را از دست مى دهید.

اما اگر براى اولین بار با علایم این سندرم روبرو شدید، مخصوصا در شب به پزشک خود مراجعه کنید. علایم این سندرم مى تواند نشانه ى بیمارى هاى جدى ترى نظیر بیمارى هاى ریوى، بیمارى هاى کلیوى، دیابت، پارکینسون و خیلى اختلالات عصبى باشد.

بنابراین، براى اطمینان و نه براى آرامش خاطر، اجازه دهید پزشک تان درباره ى بیمارى تشخیص لازم را دهد.

سیگار را ترک کنید.

یک زن کانادایى 70 ساله که سیگار مى کشید و به مدت طولانى از این سندرم رنج مى برد با ترک سیگار، علایم بیمارى اش از بین رفت و بعد از 4 ماه همچنان بدون علامت است.

براى فرار از سرما به داخل خانه بیایید.

بعضى مطالعات نشان داده که قرار گرفتن طولانى در معرض سرما مى تواند یکى از دلایل ممکن براى ایجاد سندرم پاى بى قرار باشد.

راهى دیگر

سندرم پاى بى قرار مى تواند مزمن گردد و براى سال ها بعضى افراد را درگیر کند. بنابراین خیلى از مردم از درمان هاى مختلفى استفاده مى نمایند. به نظر مى رسد بعضى از درمان ها حداقل در بعضى از موارد مؤثر باشند.

با جوراب هاى پنبه اى به رختخواب بروید.

مى توانید در زمستان این روش را امتحان کنید، حداقل پاهاى تان گرم مى گردد.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1329

به "سندرم پاى بى قرار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندرم پاى بى قرار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید