سرگذشت عجیب زنی کشاورز که در 76 سالگی ستاره شد

به گزارش مجله مدیاپلیر، کشاورز نیویورکی در 76 سالگی نقاشی را آغاز کرد و خیلی زود به یک ستاره تبدیل شد، آثار این بانوی مسن بر روی تمبر، پرده و کارت های کریسمس به قدری عالی بود که او را برای همواره از پرورش مرغ و خروس نجات داد.

سرگذشت عجیب زنی کشاورز که در 76 سالگی ستاره شد

به گزارش خبرنگاران، گاردین به مناسبت نزدیک بودن ایام کریسمس نگاهی داشته است به زندگی هنرمندی که در 76 سالگی به معروفیت رسید و منظره ها کریسمس را خلق می کرد.

آنا مری رابرتسون موزس گفته است که همواره می خواسته نقاشی بکشد ولی زمان کافی نداشته است تا وقتی که به 76 سالگی رسید.

آنا مری رابرتسون موزس

این هنرمند که با عنوان مادربزرگ موزس به معروفیت رسیده است، به خاطر در نقاشی هایش که اغلب منظره ها زمستانی در قالب زندگی روزمره هستند، مورد تقدیر قرار گرفته است.

موزس که در سال 1860 به دنیا آمد، سومین فرزند از 10 کودکی بود که در مزرعه ای در شمال نیویورک بزرگ شدند. او در 12 سالگی خدمتکار یک خانه روستایی ثروتمند در همسایگی خانه شان شد و وظایف خانگی مانند پخت و پز، خیاطی و نظافت را انجام داد. او 13 سال بعد، با توماس سالمون موزس ازدواج کرد.

  • تصاویر | نمایش همزمان شاهکارهای ون گوگ بعد از 120 سال
  • معترضان محیط زیستی جریمه نقدی شدند
  • تصاویر | کامواهای بانوی 88 ساله در دنیای هنر غوغا کرد

ثمره این ازدواج 10 فرزند بود که تنها پنج تا از آنها پیروز به گذر از دوران نوزادی شدند. او و خانواده اش هرگز ثروتمند نبودند. آنها در مزارع ویرجینیا و بعداً در شمال استان نیویورک ساکن شدند، جایی که موزس برای داشتن یاری خرج چیپس درست می کرد.

در سال 1927، پس از مرگ توماس بر اثر سکته قلبی، پسرشان فارست وظیفه داشت به مادرش یاری کند تا از مزرعه مراقبت کند.

تابلویی از آنا مری رابرتسون موزس

او بعدا برای زندگی نزد فرزندش نقل مکان کرد و نام های جدیدی مانند مادربزرگ موزس را به خود گرفت و زندگی جدیدی را آغاز کرد. اگرچه او یک گلدوز مادام العمر بود و شب هایش را صرف دوختن لحاف برای دوستان و اقوام می کرد اما در 76 سالگی به آرتروز مبتلا شد. اواسط دهه 1930 بود که موزس از یک گلدوز به یک نقاش تبدیل شد؛ چراکه خواهرش به او پیشنهاد نموده بود که نگه داشتن یک قلمو راحت تر از سوزن است.

این هنرمند بعدتر در قالب شوخی گفته است: اگر نقاشی را آغاز نمی کردم حتما جوجه پرورش می دادم.

موزس با تخیل زنده اش نقاشی کرد؛ بدون اینکه حتی یک سه پایه داشته باشد از اتاق خوابش و آشپزخانه به عنوان استودیوی هنری اش استفاده می کرد و در نقاشی هایش لحظات شاد زندگی خود را به تصویر کشید.

او گفته است: اول آسمان، سپس کوه ها، تپه ها، درختان، خانه ها، گاوها و مردم را نقاشی می کنم.

تابلویی دیگر از آنا مری رابرتسون موزس

اما بیش از همه، نقاشی راهی برای بازسازی منظره ها روستایی قدیمی خاطرات گذشته او بود. موزس در شبانه روز پنج ساعت متوالی نقاشی می کرد.

به من الهام می گردد و سپس آغاز می کنم به نقاشی و همه چیز را فراموش می کنم.

نتیجه نقاشی هایش پربار بود و خیلی زود به پیروزیت رسید. در عرض چند سال، پس از نمایش نقاشی هایش در کنار مرباهای خانگی اش در نمایشگاه محلی، کار او به وسیله یک کلکسیونر برجسته نیویورکی در حالی که آثارش را در ویترین داروخانه دید، کشف شد. به زودی در سال 1939 نمایشگاهی در موزه هنر مدرن نیویورک داشت که این امر موجب شد به عنوان یک هنرمند شناخته گردد.

دو اثر دیگر از آنا مری رابرتسون موزس

پس از اینکه رکورد حضور بازدیدکنندگان در نمایشگاه های او شکسته شد، در بیش از 30 استان امریکا و چند کشور در اروپا نمایشگاه برگزار کرد. در بازارهای تجاری، نقاشی های او روی تمبرهای ایالات متحده، شیشه های مربا، پرده ها و کارت های تبریک، به ویژه کارت های کریسمس ظاهر شد تا حدی که یکی از برندهای تجاری در سال 1947، 16 میلیون کارت از آثار او را به فروش رساند.

زمانی که مجله لایف در سال 1949 مقاله ای درباره جکسون پولاک منتشر کرد، تماشا آثار موزس دلیلی شد که این مجله در مقاله خود پرسشی عجیب را مطرح کند، اینکه آیا به راستی پولاک بهترین نقاش زنده ایالات متحده امریکا است!؟

موزس که بیشتر زندگی خود را وقف کارهای خانگی نموده بود، سه دهه بعد را با فراوری بیش از 1500 نقاشی سپری کرد تا اینکه در 101 سالگی درگذشت. او 25 اثر شگفت انگیز خود را بعد از 100 سالگی خلق کرد.

نقاشی های موزس برای جشن گرفتن زندگی خلق شدند. او که آثارش را مانند یک دفتر خاطرات می دید، گفته است: زندگی ام را در طرح های کوچک به تصویر کشیده ام، یک ذره از امروز و یک ذره از دیروز، همانطور که به آن فکر می کردم، همانطور که خاطرات کودکی ام را به یاد می آورم، خاطرات خوب و ناخوشایند را، اینگونه است که به فکر می آیند و ما باید آنها را پذیرا باشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آذر 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1691

به "سرگذشت عجیب زنی کشاورز که در 76 سالگی ستاره شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگذشت عجیب زنی کشاورز که در 76 سالگی ستاره شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید