سرگذشت زن خلبان انگلیسی شب در جهت غرب به چاپ رسید

به گزارش مجله مدیاپلیر، به گزارش خبرنگاران، بریل مرکام متولد بریتانیا است. 4 ساله بود که پدرش مزرعه ای در کنیا خرید و در آن جا به پرورش اسب مشغول شد. بریل کودکی خود را بین بومیان آفریقایی گذراند و به نخستین زنی تبدیل شد که به تنهایی برفراز آفریقا پرواز کرد. او رکورد پرواز بر فراز اقیانوس اطلس را نیز شکست.

سرگذشت زن خلبان انگلیسی شب در جهت غرب به چاپ رسید

خاطرات بریل مرکام تحت عنوان کتاب پیش رو، در سال 1942 منتشر شد ولی در آن موقع، توفیق زیادی نصیبش نشد. در همان زمان همکار او، آنتوان دوسنت اگزوپری کتاب شازده کوچولو را نوشته و منتشر کرد. کتاب بریل مرکام زمانی مورد توجه واقع شد که یادداشتی از ارنست همینگوی که مرکام را در شکارهای آفریقایی اش دیده بود، کشف شد. همینگوی در این یادداشت یا نامه به ستایش کتاب شب در جهت غرب پرداخته است. مرکام مشغول پرورش اسب و در فقر بود که برای تجدید چاپ کتابش به سراغش رفتند. کمی بعد از انتشار کتاب بود که مرکام در نایروبی درگذشت.

قسمتی از نامه ارنست همینگوی به مکسول پرکینز درباره این کتاب، به این توضیح است:

کتاب بریل مرکام، شب در جهت غرب، را خوانده ای؟ وقتی افریقا بودم نسبتا خوب می شناختمش و هیچ وقت گمان نمی کردم بتواند و بخواهد که دست به قلم ببرد، مگر برای نوشتن دفترچه پروازش. از قرار معلوم، خیلی هم خوب نوشته، به شکل اعجاب انگیزی خوب، آن قدر که من از خودم به عنوان یک نویسنده شرمسار شدم. حس کردم صرفا یک نجار کلمات هستم، هر چه را در کار صیقل خورده باشد برمی دارد و به هم میخ شان می کنم و برخی وقت ها یک خوک دانی معمولی می سازم. ولی او (بریل مرکام) فاتحه همه ما که خودمان را نویسنده می دانیم خوانده است. آن بخش هایی اش را که شخصا اطلاع دارم، که یا خودم آن جا بودم یا در روایات مردم شنیده ام، کاملا حقیقت دارند... امیدوارم این کتاب را بگیری و بخوانی اش، چون واقعا کتاب محشری است.

شب در جهت غرب که به عنوان یکی از کتاب های مجموعه دنیا کلاسیک نشر چشمه به چاپ رسیده، در سال 83 با عنوان شب به سوی غرب توسط نشر پانیذ منتشر شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

آراب ماینا با صدایی خفه گفت آخ! اوضاع بده! عصبانیه می خواد حمله کنه!

هیچ حیوانی، هرچه قدر هم سریع، به اندازه شیری حمله ور در فاصله های چندیاردی سرعت ندارد. سرعتی که بیشتر از سرعت فکر است ـ و البته همواره سریع تر از فرار. زیر دست مهارشده ام انقباض و انبساط عضلات بولر را حس کردم که خشم فزاینده اش در جوش وخروش بود. ذهن بولر به نقطه کورش رسیده بود. غیرقابل مهار که می شد، یک راست به شیر حمله می کرد و خودش را به کشتن می داد. انگشتانم را در پوسش فرو بردم و محکم چسبیدمش.

سرووضع آراب ماینا تغییر نموده بود. چهره اش حالتی عبوس و گستاخ پیدا نموده بود، آرواره مستطیلی شکل و جسورش پیش آمده بود. چشمانش که از فرط بی فروغی پنداری در رویا فرو رفته بودند، پشت گونه های بلند و درخشانش گود افتادند. عضلات برآمده گردنش را تماشا کردم که به عضلات گردن ماری عصبانی می مانست، و ذرات کف سفیدی را دیدم که بر گوشه لبانش نقش می بست. منفعل و منقبض به شیر خیره بود...

این کتاب با 231 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 507

به "سرگذشت زن خلبان انگلیسی شب در جهت غرب به چاپ رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگذشت زن خلبان انگلیسی شب در جهت غرب به چاپ رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید