روسیه و کوشش برای پیروزی در مسابقه فراوری واکسن کرونا

به گزارش مجله مدیاپلیر، مقایسه ساخت واکسن با ساخت نخستین فضاپیما از سوی روسیه (اسپوتنیک) می تواند گویای این ذهنیت باشد که انگیزه رقابت با دنیا غرب ممکن است دقت را فدای سرعت نموده باشد.

روسیه و کوشش برای پیروزی در مسابقه فراوری واکسن کرونا

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

مقامات بهداشتی روسیه اظهار داشتند که واکسن ضدکرونای فراوریی این کشور آزمایش های بالینی را در یک آزمایشگاه مسکو به انتها رسانده است و تا ماه اکتبر (نیمه مهر ماه 1399) این کشور می تواند طرح واکسیناسیون همگانی را شروع کند.

به گزارش خبرنگاران، میخائیل موراشکو وزیر بهداشت روسیه روز شنبه (11 مرداد 99) گفت: موسسه تحقیقاتی گامالیا که پروژه ساخت واکسن ضدکرونا را در دست دارد، در یک قدمی ثبت رسمی واکسن قرار گرفته است.

این موسسه تحقیقاتی روسیه، دولتی است. پژوهشگران این موسسه دولتی روسیه این واکسن را بر روی خودشان هم آزمایش نموده اند.

موراشکو گفت: پس از تایید نهایی، این واکسن ابتدا در اختیار کارکنان نظام سلامت روسیه و سپس معلمان قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منبعی مطلع اعلام نموده که قرار است نخستین واکسن بالقوه روسیه در ماه جاری (مرداد) به تایید برسد.

تا اینجای کار روس ها کمتر از 5 ماه پس از پاندمی شدن ویروس کرونا در مسابقه ساخت واکسن جلوتر از دیگر رقبای غربی و شرقی به نظر می رسند.

دولت های چین، چند کشور اروپایی از جمله بریتانیا و فرانسه و ایالات متحده آمریکا هم پروژه هایی برای ساخت واکسن در دست دارند که بعضی از آنها فاز نهایی آزمایش های بالینی را می گذراند؛ اما معلوم نیست که آیا این پروژه های ساخت واکسن بتواند در امسال وارد فاز واکسیناسیون همگانی مردم گردد.

به نوشته وب سایت شبکه خبری فاکس آمریکا، سرعت فراوری واکسن کرونا در روسیه برای بسیاری از متخصصان در کشورهای غربی سوال ها و تردیدهایی را ایجاد نموده؛ تردیدهایی مبنی بر اینکه ممکن است روس ها این واکسن را خیلی سریع از مراحل آزمایش های بالینی عبور داده باشند و به همین خاطر ممکن است عوارض جانبی این واکسن هنوز به طور کامل و دقیق مورد آنالیز قرار نگرفته باشد.

به بیان دیگر مقایسه ساخت واکسن با ساخت نخستین فضاپیما از سوی روسیه (اسپوتنیک) در اوج دوران جنگ سرد می تواند گویای این ذهنیت در میان رهبران روس باشد که انگیزه رقابت با دنیا غرب ممکن است دقت را فدای سرعت نموده باشد.

دکتر آنتونی فاوچی مدیر مرکز مقابله با بیماری های عفونی در آمریکا در این باره اظهار امیدواری نموده که کشورهای چین و روسیه قبل از وارد کردن هر نوع واکسن کرونا به بازار، واقعا آن را در مراحل مختلف آزمایش نموده باشند. او وعده داده ایالات متحده آمریکا تا انتها امسال میلادی واکسنی ایمن و موثر برای مقابله با کرونا خواهد داشت.

هنوز کارشناسان درباره ایجاد ایمنی کافی واکسن کرونا در بدن انسان به اطمینان قطعی دست نیافته اند و شواهد بیانگر این است که محتمل است واکسن کرونا ایمنی کوتاه مدتی (مثلا برای مدت 1 سال) در بدن فرد ایجاد کند و احتیاج باشد هر ساله تجدید گردد.

براساس داده های سازمان بهداشت دنیای ، هم اینک حداقل 4 واکسن بالقوه علیه ویروس کرونا در فاز سوم آزمایش های انسانی قرار دارند که 3 مورد آنها در چین و دیگری در بریتانیاست.

به نوشته فاکس نیوز، تحولات جدید در خصوص واکسن کرونا در روسیه چند هفته پس از آن صورت می گیرد که مقامات امنیتی در ایالات متحده، بریتانیا و کانادا اعلام کردند که هکرهای روسی مسئول حملات سایبری با هدف سرقت اطلاعات در خصوص واکسن های احتمالی سایر کشورها بودند.

در کشورهای غربی هم تکاپویی برای پیش خرید واکسن های احتمالی در جریان است و دولت های ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیا و فرانسه صدها میلیون واحد واکسن کرونا را به شرکت های سازنده سفارش داده اند.

همه اینها در حالی است که هنوز ابعاد مختلف ویروس کرونا برای کارشناسان شناخته شده نیست و معلوم نیست واکسن های فراوریی مختلف تا چه میزان بتوانند در برابر این ویروس ایمنی جمعی و دایم ایجاد نمایند.

ساخت واکسن آمریکایی کرونا در ایستگاه آخر/ 30 هزار داوطلب آستین بالا زدند

رقابت کشورهای ثروتمند برای پیش خرید واکسن کرونا

حریرچی: تا یک سال آینده واکسن کرونا در دسترس همگان نخواهد بود

منبع: عصر ایران
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 659

به "روسیه و کوشش برای پیروزی در مسابقه فراوری واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه و کوشش برای پیروزی در مسابقه فراوری واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید