رشد کمی تحصیلات تکمیلی موجب نقصان در آموزش فارغ التحصیلان می گردد

به گزارش مجله مدیاپلیر، عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی گفت: نقصان در کیفیت آموزشی فارغ التحصیلان، نمی تواند منجر به پژوهش هایی گردد که گره های جامعه را برطرف کند.

رشد کمی تحصیلات تکمیلی موجب نقصان در آموزش فارغ التحصیلان می گردد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، جلالی عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده مهندسی فناوری نوین دانشگاه شهید بهشتی در برنامه رادیویی گفت وگوی علمی با اشاره به افتخارات نظام آموزش عالی کشور اظهار کرد: متناسب با نیازهای جامعه باید یکسری تغییراتی را در سیاست های کشور در حوزه های مختلف از جمله تحصیلات تکمیلی ایجاد می کردیم. در دهه های گذشته هیچ برآوردی از ورودی در دانشگاه نداشتیم و به همین دلیل دانشگاه ها را بی رویه گسترش دادیم و امروز با جایگاه های خالی رو به رو هستند.

وی با بیان اینکه نظام آموزش عالی کشور با سیستم عظیم شده فاقد متقاضی رو به رو است و این یک معضل محسوب می گردد، مطرح نمود: در دو دهه گذشته پرداختن به تحصیلات تکمیلی یک امر ضروری بود اما این فرایند غیر کنترل شده بود و امروز دانشجوی ورودی به مقطع کارشناسی و همچنین فارغ التحصیلان این مقطع رو به افول هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: اگر نگاهی به متقاضیان کنکورهای کارشناسی و کارشناسی ارشد بیندازیم، تفاوت فاحشی بین خروجی های کارشناسی و ورودی های کارشناسی ارشد می بینیم. این اختلاف سبب می گردد ورودی های کارشناسی ارشد از لحاظ کیفیت و کمیت دچار نقصان باشند.

جلالی اعلام کرد: فارغ التحصیلان ارشد و تحصیلات تکمیلی قرار است به مسائل جامعه و صنعت بپردازند و نقصان در کیفیت آموزشی این افراد، نمی تواند منجر به پژوهش هایی گردد که گره های جامعه را برطرف کند.

رئیس دانشکده مهندسی فناوری نوین دانشگاه شهید بهشتی همچنین تاکید نمود: باید حلقه های کناری آموزش عالی مانند صنایع و وزارت خانه های جهاد کشاورزی، نفت و صمت را ایجاد کنیم تا این وزارت خانه ها نیز به یاری تحصیلات تکمیلی بیایند و در نتیجه سودمندی و کارایی دانشجویان و اساتید افزایش پیدا کند. بنابراین بار کارآمدی دانش آموختگان نباید صرفا بر عهده وزارت های آموزش عالی باشد و دیگر وزارت خانه ها و صنایع کشور نیز باید در امر پژوهش و فناوری یاری یار دانشگاه باشد و اساسا این روال منطقی و رایج در کشورهای توسعه یافته در دنیا است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 384

به "رشد کمی تحصیلات تکمیلی موجب نقصان در آموزش فارغ التحصیلان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد کمی تحصیلات تکمیلی موجب نقصان در آموزش فارغ التحصیلان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید