دست بردن به جیب مردم با درآمدهای میلیاردی!

به گزارش مجله مدیاپلیر، تصمیم به تعطیلی خدمات ارزش افزوده یاوس توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شرف انجام است، اما بعضی اصرار به وجود مشاغلی دارند که ممکن است با تعطیلی وس نابود شوند.

دست بردن به جیب مردم با درآمدهای میلیاردی!

به گزارش خبرنگاران، خدمات ارزش اضافه نموده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است. در خدمات ارزش اضافه نموده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامک، تماس و دیتای مصرفی به عنوان ابزار ارائه خدمات استفاده می گردد و معمولا خدماتی از جمله مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی، اطلاع رسانی، پرداخت موبایلی، زنگ انتظار تماس یا بازی آنلاین ارائه می گردد.

اگر چه استفاده از این خدمات ارزش اضافه نموده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب گردد، اما به نظر می رسد توسط بعضی از شرکت های ارزش اضافه نموده، کاربران ناخواسته به عضویت این سرویس ها درآمده بودند و با توجه به این که این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش اضافه نموده به کاربر می تواند حداقل 300 تومان هزینه داشته باشد.

سوءاستفاده بعضی شرکت های خدمات ارزش اضافه نموده موجب شد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تصمیم برای سرانجام وس خبر دهد. او چندی پیش در این باره اظهار کرد: شاید وقتش رسیده باشد که به زودی کل سرویس های ارزش اضافه نموده را برای همواره تعطیل کنیم. دوستان دیگر به یقین رسیده اند که در خصوص حق الناس هیچ خط قرمزی ندارم، مخصوصا اگر از جیب مردم دزدی گردد.

اما طبق اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محمدجواد آذری جهرمی به تازگی با بیان این که هوشمندسازی بسترسازی حضور شرکت های فناور و خلاق برای حل مسائل شهری است، گفت: هوشمندسازی شهری داستان شرکت های ارزش اضافه نموده نگردد که فقط برای تعدادی سرمایه دار ارزش اضافه نموده ایجاد نموده است نه برای مردم. اگر قرار است ارزش اضافه نموده ای در خدمات شهری ایجاد گردد که بعضی شرکت ها بیایند کار نمایند، باید این ارزش اضافه نموده حسش به مردم منتقل گردد نه اینکه دستش را در جیب مردم کند.

وی اضافه نمود: نباید با ساختارهایی که وجود دارد، انحصار ایجاد گردد و شرکتی به واسطه نزدیکی با یک اپراتور انحصاری در ارائه خدمات ایجاد کند و بعد اتفاقاتی بیفتد که امروز در ماجرای ارزش اضافه نموده شاهدش هستیم. ارزش اضافه نموده واقعی این است که داده های شهری را باز بگذاریم و اجازه دهیم مسابقه خلاقیت برای حل مسائل شهری و مردم راه بیفتد.

آذری جهرمی توضیح داد: داده های باز (open source)، امروز یک موضوع لازم است. داده های شهری نباید در اختیار یک گروه خاص باشد که هم انحصار مالی ایجاد می گردد، هم فساد رخ می دهد و هم مردم بهره مند نمی شوند و رضایت نخواهند داشت. نماد کاملش هم می گردد فعالیت های ارزش اضافه نموده در کشور که سالانه اعداد بسیار بالایی در این حوزه درآمد کسب می نمایند درحالی که نه محل درآمد شفاف است و نه هزینه کرد این درآمدها.

وزیر ارتباطات تأکید نموده شما یک شرکت ارزش اضافه نموده ای را مثال بزنید که می شناسید. مگر می گردد در بازار سالانه 2600 میلیارد تومانی شما یک بازیگر این حوزه را نشناسید. اگر ادعا می کنید که 30 هزار شغل ایجاد نموده اند، پس یک شرکت و شغل های ایجاد نموده را معرفی کنید.

در این راستا رضا الفت نسب -عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی- در گفت وگو با خبرنگاران درباره مباحثی که درباره ایجاد مشاغل با استفاده از خدمات ارزش اضافه نموده مطرح شده بود، گفت: اتفاقی که در حوزه وس اتفاق افتاده این است که بعضی از ما حتی بعضا ناخواسته عضو این سرویس ها شدیم. این که بگوییم خدمات ارزش اضافه نموده ایجاد شغل نموده و بنابراین حالا آن ها هر کاری که بخواهند، می توانند انجام دهند، توجیهی ندارد.

او همچنین اظهار کرد: من فکر نمی کنم کسی مسئله ای با وس صحیح داشته باشد و اگر چیزی باشد که مورد احتیاج کاربران است، ایرادی ندارد، اما امروزه شاهدیم که حتی به وسیله بدافزارها هم خیلی از مردم بدون این که بدانند، درگیر این موضوع شدند. شاهدیم دستی به جیب مردم رفته و بنابراین این که بخواهد 30 هزار یا 100 هزار شغل ایجاد نمایند، اما بدون این که مردم بدانند از آن ها پول بگیرند، هنر نیست و باید جلویش گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 104

به "دست بردن به جیب مردم با درآمدهای میلیاردی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست بردن به جیب مردم با درآمدهای میلیاردی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید