درباره روز زمین چه می دانید؟

به گزارش مجله مدیاپلیر، روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی (22 آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می گردد) برگزار می گردد.

درباره روز زمین چه می دانید؟

خبرنگاران| پنجاه یکمین سالگرد روز زمین، در حالی فرارسید که ساکنان این سیاره، برای دومین سال متوالی زندگی با وجود محدودیت های کرونا را پشت سر گذاشتند؛ چالش اصلی که در یک سال گذشته تا به امروز جهان با آن دست و پنجه نرم می نماید، کوشش برای ادامه حیات و زندگی است. شاید این روز های سخت تلنگری باشد برای ما انسان ها، تا بیشتر از قبل متوجه حال ناخوش خانه مان، زمین شویم و برای حفاظت از آن کوشش کنیم.

نخستین روز زمین با جنبش مدرن در زمینه محیط زیست شروع شد و اکنون این روز به اسم عظیمترین رویداد اجتماعی برای سیاره زمین شناخته میگردد. در در 22 آوریل سال 1970، بیست میلیون آمریکایی، معادل با ده درصد از جمعیت آمریکا در آن موقع، در صد ها شهر مختلف به خیابان ها و دانشگاه ها آمدند و به بی توجهی نسبت به محیط زیست اعتراض کردند، این اعتراضات باعث شروع موج تازه ای از اقدامات زیست محیطی و نقطه عطفی در تاریخ قانون گذاری آمریکا به همین دلیل شد. هوای پاک، آب پاک، فعالیت های اعتراضی بشر و بعلاوه آژانس حمایت محیط زیست در نتیجه نخستین روز جهانی زمین شکل گرفت.

به گزرش خبرنگاران؛سال جاری هم همچون سال گذشته برنامه هایی که برای گرامیداشت این روز در نظر گرفته شده است، به صورت مجازی برگزار گردید. علاقه مندان به شرکت در این برنامه ها توانستند از 2 تا 4 اردیبهشت، با مراجعه به وب سایت ناسا به وسیله لینک قرارداد ها شده، در این رویداد شرکت نمایند. این رویداد آنلاین شامل مصاحبه با کارشناسان علوم زمین ناسا و بعلاوه مطالب درخواستی مانند، صفحات رنگ آمیزی، کتاب های الکترونیکی، دیدار با اعضای ناسا و راهنمای فعالیت در ناسا بود. علاوه بر این در رویداد سال جاری، فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گیاهان قابل رشد در فضا و ساختن باغ شخصی تان در فضا، فراهم آمد.

موضوع روز زمین در سال 2021 اقدامات اقلیمی است. چالش عظیم تغییر آب و هوا و اقداماتی که در این زمینه می توانیم انجام دهیم به اسم محور اصلی اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی در نظر گرفته شده است. چرا که تغییر اقلیم عظیمترین چالش برای آینده بشر و سیستم های پشتیبان حیات که زمین را قابل سکونت می نمایند، است. این سازمان امیدوار است با بازگشت دولت بایدن به توافق نامه پاریس، پیشرفت فعالی در راستای بازیابی زمین خود داشته باشیم.

تنها راهی که جهان را تغییر خواهد داد یک کوشش همگانی برای ساختن راهی نو است. شما تنها نیستید، زیرا همه ما کنار یکدیگر میتوانیم از زمین مراقبت کنیم.

درباره روز زمین بیشتر بدانیم

روز زمین، روزی برای افزایش مطلعی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی (22 آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می گردد) برگزار می گردد. روز زمین پاک در 2 اردیبهشت و فردای آن روز 3 اردیبهشت روز جهانی کره زمین است.

سازمان ملل متحد هم هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می گیرد. این رسمی بود که به وسیله فعال صلح یعنی جان مک کانل در سال 1969 در اجلاس یونسکو معرفی گردید و به وسیله سناتور آمریکایی گیلورد نلسون به اسم یک جلسهٔ آموزشی در خصوص محیط زیست بنیان گذاشته شد. در خیلی از کشور ها روز 22 آوریل هم زمان با 2اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری هم هفتهٔ زمین را با شروع روز زمین جشن می گیرند و تمام هفته را به فعالیت های زیست محیطی اختصاص می دهند.

جان مک کانل، فعال صلح طلب برای اولین بار در سال 1969 پیشنهاد نام گذاری روزی را به اسم روز زمین عنوان نمود. پیشنهاد او در کنفرانس یونسکو در شهر سان فرانسیسکو ارائه شد.

هدف جان مک کانل از این پیشنهاد گرامیداشت کره زمین و مفهوم صلح در ایالات متحده آمریکا بود. روز زمین برای اولین بار در روز 21 مارس (اول فروردین) سال 1970 میلادی گرامی داشته شد.

پس از آن گیلرد نلسون، سناتور آمریکایی روز 22 آوریل را به جای 21 مارس برای نام گذاری روز زمین پیشنهاد کرد. او این پیشنهاد را پس از آن عنوان نمود که سواحل سانتا باربارا در استان کالیفرنیای آمریکا در سال 1969 شاهد نشت گسترده نفت بود.

نام گذاری روز 22 آوریل به اسم روز زمین در سال 1990 میلادی جنبه بین المللی پیدا کرد. رویداد های مرتبط با روز زمین هم اکنون در 141 کشور جهان برگزار می گردد.

اولین جشن های روز زمین در دو هزار دانشکده و دانشگاه برگزار گردید، تقریباً ده هزار مدرسه ابتدایی و مبه وسیلهه و صد ها اجتماع در سراسر ایالات متحده برپا شد.

روز زمین پاک یک روز نیست بلکه یک جنبش محیط زیستی است، سال جاری هم مانند هر سال در ایران همراه با سراسر جهان این روز گرامی داشته می گردد تا همگان از اهمیت زمین و موهبت های آن و گام هایی که می توانند برای حفظ آن بردارند مطلع شوند.

در سال 1970 در پاسخ به بحران محیط زیست، روز 22 آوریل مصادف با دوم اردیبهشت و هر چهار سال یک بار سوم اردیبهشت ماه، به اسم روز زمین پاک انتخاب شد. روزی برای ارتقاء مطلعی و آموزش در خصوص مسائل زیست محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین.

منبع: فرادید
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1217

به "درباره روز زمین چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره روز زمین چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید