داوطلبان رؤیای ثروت

به گزارش مجله مدیاپلیر، سرنوشت جامعه ای که آینده را فقط در پول و پول را در پزشکی و پزشکی را در درمانِ گران بیماران خلاصه می کند، چیست؟

داوطلبان رؤیای ثروت

گروه دانشگاه خبرنگاران، فاطمه نادران؛ منزلت اجتماعی، صرفه مالی و درآمد از مهم ترین دلایل محبوبیت گروه علوم تجربی در دروه متوسطه و آزمون سراسری است که بیشتر داوطلبان کنکور با آن درگیر هستند، اما به گفته مسئولان آموزش پرورش فقط 3 درصد از این متقاضیان به خواسته خود می رسند. بنابراین می توان نتیجه گرفت؛ بیشتر داوطلبان تجربی با وجود ورود به دانشگاه، نا کام می مانند.

آینده شغلی افراد با ورود به دانشگاه ارتباط مستقیم دارد، البته نه در ایران. ورود به دانشگاه و انتخاب رشته مورد علاقه و ارتباط آن با آینده و عنوان شغلی از مسائل چالش برانگیز دولت ها محسوب می شود. مسئله ای که در ایران سال هاست به مرحله بحرانی رسیده و همچنان دستگاه های مربوطه به جای برنامه ریزی به دنبال مقصر هستند. ایجاد فرصت های شغلی با توجه به رشته های تحصیلی موجود در دانشگاه ها و هدایت تحصیلی در دوره متوسطه از موضوعاتی است که باید با هماهنگی و فراهم کردن زیرساخت ها همراه باشد. این مسئله در ایران نه تنها متوازن نیست، بلکه به نظر می آید به فراموشی سپرده شده است. با وجود همه این مسائل همچنان وارد شدن به دانشگاه دغدغه اصلی خانواده های ایرانی است. موضوعی که یکی از علت های انتخاب رشته نادرست در دوره متوسطه یا کنکور محسوب می شود.

یک دهه گذشته را می توان ده سال پر رونق آموزش عالی دانست؛ افزایش ظرفیت رشته ها و ایجاد دانشگاه های مختلف در این سال ها تا حدود زیادی خاطر متقاضیان ورود به دانشگاه را آسوده کرده است، اما مسئله قابل توجه، تورم بیش از اندازه در گروه تجربی و داوطلبان رشته های دانشگاهی این گروه است که مانند گذشته همچنان وجود دارد. امسال 518 هزار و 331 نفر در کنکور تجربی حضور داشتند که 84/63 درصد آن ها زن و 16/36 درصد مرد بودند؛ یعنی بیش از نیمی از داوطلبان آزمون سراسری متقاضیان گروه تجربی بودند، درحالی که ظرفیت رشته های این گروه در دانشگاه ها غیر از دانشگاه آزاد اسلامی برای رشته های با آزمون فقط 58 هزار و 103 نفر و برای رشته های بدون آزمون 96هزار و 777 نفراست که در مجموع 154 هزار و 880 نفر می شود؛ یعنی 363 هزار و 451 نفر نمی توانند در رشته های تجربی ادامه تحصیل دهند. همچنین به گفته یکی از مسئولان آموزش و پرورش تنها 3 درصد از متقاضیان این رشته می توانند در رشته دلخواه خود تحصیل کنند؛ بنابراین غول کنکور همچنان برای داوطلبان تجربی وجود دارد.

کمی به این اعتراف صادقانه دقت کنید،

این نوجوانان آینده ساز کشور، لحظاتی پیش از ورود به جلسه آزمون، میگویند برای قبولی در رشته پزشکی به ماراتن کنکور آمده اند، و دلیلشان یک چیز بیشتر نیست: پول

پول و پزشکی توامان شده اند و این یکی از تلخترین و دردناکترین تراژدی های جامعه ماست، وقتی پول بین بیمار و پزشک قرار میگیرد، یعنی سلامتی و درمان را به تو میفروشند، و این نوجوانان آینده ساز کشور اعتراف میکنند به قصد فروشندگی کالای درمان راهی دانشگاه میشوند.

فروختن درمان هم یعنی جان هر انسان به میزان پولش ارزش داشته باشد، اگر فقیر باشی، اگر در تنازع کسب مال نتوانسته باشی برنده شوی، جانت هم ارزش درمان ندارد، یعنی جامعه ای که اکثریت آن با فقر درگیرند، از کالای با کیفیت درمان بی بهره خواهند ماند، گزارش خبرنگار رسانه ملی از هزینه های محیرالعقول درمان کرونا حتی در بیمارستانهای دولتی تایید همین تراژدی است.

بی ارزشی جان انسانها و ارزشمندی پول، یکی از صدها سوغاتی است که نئولیبرالیسم برای ما به ارمغان آورده است، به دورنمای این جامعه لحظه ای خیره شوید، به کجا خواهد رفت؟

سرنوشت جامعه ای که آینده را فقط در پول و پول را در پزشکی و پزشکی را در درمانِ گران بیماران خلاصه میکند چیست؟

داوطلبان تجربی کنکور امسال تقریبا 840 هزار است که 10 هزار نفر پذیرفته خواهند شد، سرنوشت بقیه چه خواهد شد؟

جامعه ای با عده کثیری افسرده و بازنده، و عده معدودی که خود اعتراف میکنند بقصد منفعت مالی پزشک خواهند شد.

این جامعه ای است حاصل تنازع منفعت، تنازع ثروت، تنازع موفقیت، جامعه ای که سرمایه داری برای ما ساخته است، با تقسیمات پولی:

سلطنت پول

شکست خوردگان کسب پول

برندگان کسب پول

راستی ما قرار نیست بیدارشویم؟

فاطمه نادران - فعال دانشجویی

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 675

به "داوطلبان رؤیای ثروت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داوطلبان رؤیای ثروت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید