40 درصد مردم از عملکرد سازمان های دولتی رضایت ندارند

به گزارش مجله مدیاپلیر، به گزارش خبرنگاران، جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، شب گذشته 15 بهمن ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به آنالیز عملکرد سازمان امور اداری و استخدامی از دولت الکترونیک تا سلامت نظام اداری پرداخت.

40 درصد مردم از عملکرد سازمان های دولتی رضایت ندارند

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه در دوران کرونا برای سبک کردن حضور کارکنان و در راستای کاهش تردد، دستور دورکاری را دنبال کردیم، اضافه نمود: در دستگاه های ستادی بخش قابل توجهی از کار ها با تغییر روبرو شده است، دستگاه های اجرایی خدمات مستقیمی را به مردم ارائه می دهند.

وی اظهار کرد: پژوهشی را از فروردین ماه تا آبان ماه در سازمان اداری و استخدامی انجام دادیم، در این مدت در 89 دستگاه اجرایی کشور شرایط دورکاری کارکنان را مورد آنالیز قرار دادیم که حدود یک میلیون و 180 هزار کارمند دولت و مدیران ما در این پژوهش مورد نظر سنجی قرار گرفتند و ما نتایج جالبی را به دست آوردیم.

رضایت 75 درصدی از شرایط دورکاری

انصاری اضافه نمود: از منظر مدیران و از منظر کارکنانی که دور کاری انجام می دادند نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تقریباً حدود 75 درصد از مدیران ما از نتیجه دور کاری کارکنان خود راضی بودند و به تعبیر آن ها دورکاری کارکنان به میزان 75 درصد موجب شده تا کار ها انجام گردد و 25درصد کار ها به سرعت انجام نشده است.

در بین کارکنان، رضایتمندی از دورکاری بیشتر بوده است و حدود 79 درصد از کارکنان دورکار از این موضوع ابراز رضایت کردند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: دور کاری افراد در شرایط کرونایی به این دلیل نیست که به این افراد در سازمان ها احتیاجی نیست بلکه شرایط کاری آنها امکان دورکاری را دارد.

انصاری توضیح داد: 12 تا 15 درصد از کارکنان در شرایط کرونایی دورکار شده اند.از 89 دستگاه سازمانی که امکان دورکاری داشته اند و نه دستگاه اصلا دورکاری ننموده اند.

وی تاکید نمود: چارچوب دورکاری مختص دوران کرونا نیست و سازمان هایی که زیرساخت دورکاری داشته باشند بعد از شرایط کرونایی هم امکان دورکاری دارند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در بیان اینکه30 درصد از پست های سازمانی در دولت باید چابک سازی شوند، گفت: اصلاح ساختار دولت از منظر نیروی انسانی ،پست های سازمانی، چابک سازی و کوچک سازی دولت تقریباً از حدود دهه 70 در دستور کار دولت های مختلف بوده است.

دولت یازدهم و دوازدهم در طول دو برنامه اصلاح اداری این موضوع را به عنوان یکی از محورهای برنامه اصلاحات اداری در دستور کار خود قرار داده است و تکالیف روشنی در قانون برنامه ششم توسعه مجلس بر عهده دولت گذاشته شده است.

170 هزار نفر از نیروی انسانی دولت کم شد

انصاری با اشاره به اینکه چیزی نزدیک به 170 هزار نفر از نیروی انسانی دولت را کم نموده ایم اضافه نمود: روش کاستن از نیروها خروجی طبیعی و کنترل ورودی بوده است یعنی ما هیچ برنامه ای برای اخراج کارکنان و یا بازخرید آنها نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حدود 30 درصد رشد مالی باید از محل بهره وری باشد مطرح نمود: رویه ها و دستورالعمل ها به گونه ای تنظیم شده تا دستگاه ها بتوانند به ارتقاء بهره وری حوزه مسئولیت خودشان نظارت و در جهت ارتقاء بهره وری کوشش نمایند.

40 درصد مردم از عملکرد سازمان های دولتی رضایت ندارند

وی گفت: مردم به دستگاه های اجرایی رضایتمندی بیشتری را نشان داده اند، لذا دستگاه هایی که بیشتر مورد مراجعه مردم قرار می گیرند ، آنهایی هستند که اساساً خدمات به مردم ارائه می دهند مثلاً دانشگاه ها محل ارائه خدمات به مردم نیست. دانشجوها و اساتید با دانشگاه ها در ارتباط هستند ولی مردم به بیمارستان ها مراجعه می نماید و از آنها خدمات دریافت می نمایند .

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: قبل از جشنواره شهید رجایی از میزان رضایتمندی مردم در 24 دستگاه اجرایی نظرسنجی به عمل آمد و میزان رضایتمندی حدود 60 درصد به صورت میانگین بود.

جزئیات برنامه توسعه دولت الکترونیک

انصاری با اشاره به برنامه توسعه دولت الکترونیک اضافه نمود: این برنامه از اوایل دولت یازدهم آغاز شد و در دولت دوازدهم به جمع بندی خوبی رسید، 23 پروژه ملی تعریف شده که ذیل هر یک از این پروژه ها، زیر پروژه هایی نیز تعریف شده است، برای هر یک از این پروژه ها یک یا دو دستگاه متناسب با کارکرد ، مسئولیت پیدا کردند تا اجرا را برعهده بگیرند.

وی ادامه داد: مثلاً در حوزه سلامت الکترونیک موضوع کار با وزارت بهداشت ، در حوزه تجارت الکترونیک موضوع با وزارت صنعت ، معدن و تجارت است. طبق آخرین گزارشی که در شورای عالی فناوری اطلاعات ارائه شد ،حدود 13 پروژه بیش از 70 درصد پیشرفت تعریف شده داشتند و به بهره برداری رسیدند و در حال تکمیل هستند.

حدود شش مورد در حد 50 تا 60 درصد و مابقی زیر 50 درصد پیشرفت داشتند. باید بتوانیم بیشتر این پروژه ها را به اتمام برسانیم اما از زمان بندی عقب مانده ایم. قرار شد تا در دهه فجر یک بخش دیگر و نهایتاً در خرداد سال 1400 تمام 23 پروژه به بهره برداری برسد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به پروژه سامانه ملی خدمات گفت: مسئولیت این سامانه با سازمان امور اداری و استخدامی است،لذا با آدرس مردم دات آی آر تعریف شده است.

حدود پنج هزار و 700 خدمت دستگاه های اجرایی به مردم ارائه می دهند از این میزان خدمت 3007 خدمت قابلیت الکترونیکی شدن را دارند. تا انتها شهریور ماه 2270 خدمت به صورت الکترونیکی درآمد و در دستگاه های مختلف انجام شد.

وی اظهار کرد: در سامانه ملی خدمات دولت، هر دستگاهی که خدمتی را ارائه می دهد به این سامانه لینک می گردد و مردم می توانند برای دریافت خدمت به این سامانه مراجعه نمایند ، در این سامانه می توان خدمت را سفارش داد.

تشکیل میز خدمت تمرکزی برای یاری به مردم است

انصاری اضافه نمود: میز خدمت با اهداف دیگری تنظیم شده است، مردم در راهروهای ادارات به قسمت های مختلف مراجعه می نمایند و در بسیاری از موارد خدمت مورد احتیاج را دریافت نمی نمایند، میز خدمت تمرکزی برای ارائه خدمت است، لذا خدمت گیرنده نباید در محیط اداره سرگردان گردد و در نهایت نتواند سرویس مورد احتیاج را دریافت کند .

وی اضافه نمود: فروردین سال 96 سامانه حقوق و مزایا را به صورت آزمایشی زیر بار بردیم و بعدها به تدریج دستگاه ها اطلاعات حقوق و مزایای کارمندانشان را در آنجا پیش بینی کردند . تکلیف برای تمام دستگاه ها تعیین شده اما عمل فقط از سوی دستگاه دولت است که اطلاعاتش را در این سامانه بارگزاری نموده است.

انصاری گفت: طبق قانون هر دستگاهی باید یک آیکون تحت عنوان مشاهده حقوق و مزایا بگذارد این سامانه به لحاظ مسائل امنیتی نباید در اختیار همه قرار بگیرد. سامانه طوری طراحی شده که حقوق و مزایای کل کشور را در اختیار دستگاه های نظارتی قرار می دهد هر دستگاهی باید اطلاعات حقوق و مزایای خود را در سایت بگذارد.

وی با اشاره به اینکه ما یک نظام ارزیابی افراد واجد شرایط مدیریت داریم اضافه نمود: یعنی کلیه کسانی که می خواهند به مشاغل مدیریتی منصوب شوند، باید در کانون های ارزیابی که خارج از دستگاه ها هستند ارزیابی لازم را انجام دهند.

ممکن است پذیرفته شدگان در بعضی از حوزه ها آموزش هایی را ببینند، لذا ابتدا باید آموزش های لازم را دریافت نمایند و سپس در بانک اطلاعاتی دستگاه گنجانده شوند، همه کارکنان حق دارند تا ارتقای شغلی پیدا کند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی توضیح داد: ما این حق را به همه کارمندان می دهیم تا اگر فکر می نمایند توانایی مدیریتی دارند ،مورد ارزیابی قرار بگیرند. در بانک اطلاعاتی ما اگر مثلاً 50 پست مدیریتی داریم ممکن است 100 نفر افراد ارزیابی شده و تایید شده وجود داشته باشد، ما در انتصاب ها فراخوان می دهیم.

مبارزه با فساد اداری سرلوحه کار ماست

انصاری اضافه نمود: جمهوری اسلامی ایران در ذات خود مبارزه با فساد را در همه زمینه ها به ویژه در نظام اداری داشته است. بحث فساد در نظام اداری دو وجه دارد یکی آن چیزی که به عنوان فساد وجود دارد و دیگری آن چیزی است که معمولاً اندازه گیری می گردد. ادراک فساد از طرف مردم است یعنی از مردم سوال می گردد که نظام اداری چقدر سالم است.

وی اظهار کرد: در سال 96 یک نظرسنجی انجام دادیم و ادراک فساد را مورد ارزیابی قرار دادیم . برنامه های خوبی را در نظام اداری پیش بینی نموده ایم ولی مسئولیت مبارزه با فساد ، ستاد هماهنگی مقابله با فساد است.

تشریح آخرین شرایط آزمون استخدامی

انصاری با اشاره به آخرین شرایط آزمون استخدامی گفت: سال جاری آزمون هشتم را با یک فراز و نشیبی به دلیل کرونا برگزار کردیم ، نهایتاً در آذرماه آزمون استخدامی را برگزار کردیم و در یازدهم بهمن نتایج اعلام شد و از حدود 38 هزار ظرفیتی که ما برای آزمون اعلام نموده بودیم سه برابر این ظرفیت را به عنوان پذیرفته شده مقدماتی اعلام کردیم.

مصاحبه چارچوب دارد ما خودمان در سازمان اداری و استخدامی، تعداد کمی استخدام داریم . مصاحبه را سازمان انجام نمی دهد بلکه یک مجموعه ای از بیرون سازمان مصاحبه را انجام می دهد. 70 درصد نمره نهایی مربوط به آزمون و 30 درصد مربوط به مصاحبه است.

امیدواریم دستگاه ها بتوانند تا قبل از انتها سال مراحل مصاحبه را انجام دهند ،تا بتوانیم از ابتدای سال آینده نیروها را به کار بگیریم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به پروژه سامانه ملی خدمات گفت: مسئولیت این سامانه با سازمان امور اداری و استخدامی است،لذا با آدرس مردم دات آی آر تعریف شده است، حدود پنج هزار و 700 خدمت دستگاه های اجرایی به مردم ارائه می دهند از این میزان خدمت 3007 خدمت قابلیت الکترونیکی شدن را دارند، تا انتها شهریور ماه 2270 خدمت به صورت الکترونیکی درآمد و در دستگاه های مختلف انجام شد.

وی اظهار کرد: در سامانه ملی خدمات دولت، هر دستگاهی که خدمتی را ارائه می دهد به این سامانه لینک می گردد و مردم می توانند برای دریافت خدمت به این سامانه مراجعه نمایند ، در این سامانه می توان خدمت را سفارش داد.

انصاری با اشاره به اینکه اگر یک دستگاه نیروی شرکتی را در مشاغل اداری به کار بگیرد تخلف نموده است گفت: ما با شرکت قراردادی، برای یک کار با حجمی تعیین قرارداد می بندیم و عمدتاً در حوزه هایی است که برای آن می توانیم نیرو استخدام کنیم.

مثلاً حفاظت را با یک شرکت قرارداد می بندیم و کارهای تایپ و تکثیر را با یک شرکت قرارداد می بندیم، این نوع کارها را دستگاه ها می توانند با شرکت های خدماتی طرف قرارداد شوند.

این مقام مسئول در انتها گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری گفته شده که بعضی از کارها، کارهای مستمر است و باید برای آن نیرو استخدام کنیم اما برای مشاغلی که احتیاج به فارغ التحصیل دانشگاهی نداریم نیروی شرکتی به کار می گیریم. 10 درصد کارکنان ما کار تعیین هستند.

منبع:فارس

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 989

به "40 درصد مردم از عملکرد سازمان های دولتی رضایت ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "40 درصد مردم از عملکرد سازمان های دولتی رضایت ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید