دانستنی های ارمنستان برای داشتن سفری لذتبخش

به گزارش مجله مدیاپلیر، ارمنستان از جمله کشورهایی است که می توان سفری لذت را در آنجا تجربه کرد.در این کشور همه چیز دست به دست هم داده است تا مسافران بتوانند خاطرات خوشی را برای خود بسازند. پس با ما همراه باشید تا با این کشور دوست داشتنی بیشتر آشنا شوید.

دانستنی های ارمنستان برای داشتن سفری لذتبخش

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای دانش آموزی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

جاذبه های گردشگری

مهمترین شهرهای ارمنستان ایروان، گیومری و وانادزور و دلیجان می باشند. کلیسای جامع اچمیاتسین و سایت باستان شناسی زوارتنوتس، صومعه هقپات و ساناهین و صومعه گغارد و دره آزات مهمترین جاذبه های فرهنگی ارمنستان می باشند که هر سه در فهرست میراث دنیای یونسکو ثبت شده اند. دیگر جاذبه های گردشگری ارمنستان شامل کاسکاد (هزار پله)، تالار ملی اپرا و باله الکساندر اسپندیاریان، میدان هراپاراگ (جمهوری)، قلعه اربونی، صومعه ساغموسا- وانک، صومعه نوراوانک، گارنی، کلیسای خورویراپ، گالری ملی ارمنستان، منطقه گردشگری وچشمه معدنی جرموک، دره گل ها، دریاچه سوان و خانه موزه سرگئی پاراجانف می شود. از فعالیت های تفریحی رایج در ارمنستان می توان به کوه نوردی، صخره نوردی، کمپینگ، اسکی، موج سواری با تخته و بادبان و آفتاب دریافت اشاره نمود.

خرید

شاید بخواهید در طی سفر به ارمنستان قدری هم خرید نمایید. فرش، میوه و صنایع دستی از مهترین سوغاتی های ارمنستان می باشند. پول رایج ارمنستان درام می باشد، برخی از فروشگاه ها دلار نیز قبول می نمایند. دستگاه های خودپرداز در همه جای شهر های بزرگ وجود دارند. کارت های اعتباری هنوز در ارمنستان رایج نیستند. هر دلار امریکا حدود400 درام ارمنستان می شود. فروشگاه ها و رستوران ها همه روزه و مراکز اداری از دوشنبه تا شنبه باز هستند. فروشگاه ها در صبح زود باز نیستند. بیشتر قیمت ها شامل مالیات نیز می شوند (غیر از برخی هتل ها). چانه زنی زیاد رایج نیست اما در صورتی که جنـس گران قیـمت یا در حجم زیاد بخرید می توانید تخفیف بگیرید. انعام خصوصا در کافه و رستوران ها بسیار رایج است. بسیاری از ارمنی ها قیمت را به نفع خود رند می نمایند. ورنیسیج بازاری است که در فضای باز در کنار میدان جمهوری هر شنبه برپا می شوند و اجناس، سوغات و صنایع دستی مناسبی برای خرید گردشگران دارد. بازار سرپوشیده در خیابان ماشتوتس میوه و سبزیجات تازه همچنین میوه خشک برای فروش دارد.

خوروات (کباب) گوشت خوک، گاو، بره و مرغ در ارمنستان بسیار رایج است که توسط پیاز و فلفل های ارمنی به آن طعم داده می شود. در کنار خوروات گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل شیرین سرو می شود. بورشت یک نوع سوپ سبزی می باشد که چغندر از ترکیبات اصلی آن می باشد. دلمه (برگ کلم، فلفل و بادنجان پیچیده شده در برگ مو) نیز از غذاهای لذیذ ارمنی می باشد. تن (دوغ)، جرموک (آب معدنی)، بالی هیوت (آب گیاس)، قهوه ارمنی و چای های گیاهی از معروف ترین نوشیدنی های ارمنی می باشند. شما در مسافرخانه های ارمنستان می توانید فرهنگ ارمنی را تجربه کنید. در مناطق دور افتاده و روستاها اگر زبان روسی یا ارمنی بلد نباشید با مشکل روبرو خواهید شد. پس بهتر است یک واژه نامه زبان ارمنی همراه خود داشته باشید. در اطراف دریاچه سوان و لری مارز شمالی (50کیلومتری مرز گرجستان) می توانید هتل های خوبی پیدا کنید و قیمـت های معقولی پیدا کنید. تاوش مارز یکی از بهترین مقاصد گردشگری ارمنستان در فصل تابستان می باشد. دلیجان آسایشگاه های معروفی دارد که به دوره شوروی برمی شود. شما می توانید با مبلغ اندکی یک اتاق زیبا برای یک خانواده به همراه غذا و حتـی یک خودرو برای بازدید از جاذبه های اطراف اجاره کنید.

نکات ایمنی مهم به هنگام مسافرت به ارمنستان

گردشگرانی که قصد سفر به ارمنستان را دارند بهتر است نکات ایمنی زیر را رعایت فرمایند:

  • به طور کلی ایروان شهر امنی می باشد. اما بهتر است هنگام پیاده روی در شب، مواظب سارق ها و جیب برها باشید.
  • مقابل دستگاه های خود پرداز کاهبردارانی وجود دارند که کارت های اعتباری تقلبی می فروشند.
  • بهتر است زنان شب ها به تنهایی از جایی بازدید ننمایند.
  • با رانندگانی که در فرودگاه به شما می گویند که تاکسی مخصوص فرودگاه هستند، اعتماد نکنید، زیرا بیشتر آنها دو تا سه برابر تاکسی های عادی از شما پول می گیرند.
  • غذاهای ارمنی اغلب بهداشتی و سالم می باشند، اما ارمنی ها عادت دارند که غذای زیادی به شما تعارف نمایند، زیاده روی نکنید.
  • آب شیرهای لوله کشی سالم می باشند، زیرا مستقیم از کوه ها سرچشمه می گیرند. آب های معدنی در بطری نیز موجود می باشد.
  • سیگار کشیدن در مکان های عمومی ممنوع می باشد. با وجود این، تعداد سیگاری های ارمنستان از کلیه کشور های اروپای بالاتر است. در کافه های سرباز اگر زیر سیگاری دیدید، می توانید سیگار بکشید.
  • فرهنگ ارمنی های بسیار شبیه اروپایی ها می باشد.
  • سعی کنید راجع به مسائل فرهنگی و سیاسی آذربایجان و ناگورنو-قره باغ صحبت نکنید، زیرا ارمنی های بسیار نسبت به این موضوع حساس می باشند. موضوع نسل کشی ارمنی های نیز از مسائل حساس برای ارمنی های می باشد.
  • هنگام ورود به کلیساها، لباس های مرتب و پوشیده بپوشید و به آرامی صحبت کنید.

    به خاطر داشته باشید که سفر به ارمنستان می تواند تجربه ای به یاد ماندنی و شیرین در زندگیتان باشد . توصیه می کنیم که پیش از سفر، بیشتر درباره این مقصد مسافرت تان مطالعه نمایید تا با آگاهی بیشتری برنامه ریزی تان را به انجام برسانید.

غذا

غذاهای ایرانی روی عادات غذایی بسیاری از مردم دنیا از جمله مردم ارمنستان تاثیر زیادی گذاشته است.غذاهای کاملا ایرانی از جمله سبزی پلو با ماهی، خورشت بادنجان ، کوکو سبزی، کتلت، آبگوشت وانواع آش در فهرست غذاهای رستوران های ارمنستان به چشم می خورد. آشپز یکی از این رستوران ها دراین باره گفت: شکی نیست که آشپزی ایرانی تاثیر خود را بر بخش های اعظمی از دنیا گذاشته است. آبگوشت که از غذاهای کهن ایرانیان است به غذای ملی ارمنی ها تبدیل شده است. یک سرآشپز ارمنی با بیان اینکه آبگوشت خاص جوامع شهری و روستایی است،گفت: همجواری ارمنستان با ایران موجب ترکیب شدن فرهنگ های غذایی این کشورها و به وجود آمدن یک سبک منحصر به فرد در آشپزی شده است. همچنین انواع آش ایرانی ازجمله آش ماست در ارمنستان رواج زیادی دارد. حلیم نیز از معروف ترین آش های ایرانی است که در ارمنستان غذای سنتی محسوب می شود و هرسال در اواخر تابستان درمنطقه موسالر ارمنستان ، حلیم نذری بین مردم توزیع می شود.در ارمنستان کباب فقط به کباب کوبیده اطاق می شود و کبابهای نوع دیگر به اسم خورواتس نامیده می شوند. بورش یک سوپ گیاهی است. بصورت سنتی چغندر عنصر اصلی آن میباشد، که رنگ قرمز تندی به آن میدهد. معمولا بصورت داغ و به همراهی خامه ترش تازه سرو میشود. خاش (مثل کله پاچه، بدون کله) یک غذای سنتی است، که از منطقه شیراک نشآت گرفته. غذایی که در زمانهای قدیم بعنوان چیزی برای سیر شدن فقرا بوده، اکنون بعنوان یک غذای منتخب ملاحظه می شود و در جشن های زمستانی جای خاص خود را دارد. دلمه (برگهای انگور ، برگهای کلم، فلفل و بادمجان پر شده با گوشت) نیز موجود می باشد.

میوه ها و سبزیجات ارمنستان مخصوص میباشند. هر کس حتما باید آنها را امتحان کند و هرگز طعم زردآلو، هلو، انگور، انار و… را فراموش نخواهد کرد. نان ارمنستان نیز بسیار خوش طعم میباشد. انواع متنوعی از نان وجود دارد، از لواش گرفته تا ماتناکاش (بربری). استفاده از لبنیات را از قلم نیاندازید. در کنار لبنیات معمولی برخی ها هستند که واقعا خوش طعم هستند مثل اکروشکا (سوپ سرد) با کفیر (چیزی مابین ماست و شیر) و خیار و شـوید، محصولی سالم است و حسابی حالتان را جا می آورد. فرهنگ کافه نشینی در ارمنستان حاکم است. بهترین مکان برای خوردن فنجانی قهوه و تماشای مردم، کافه های کنار خیابانی میباشد. در شبهای تابستان هر نقطه ای در نزدیکی اپرا میتواند جایی برای نشستن باشد. یکی از کافه های زنجیره ای که انواع مختلف چایی و قهوه و دسرهای عالی ارائه میدهد ، جازوه میباشد. شاید یکی از مهمترین مشکات سفر خارجه نوع غذاهای کشوری که به آن سفر می کنید باشد ولی خوشبختانه غذاهایی ارمنی با طبع ما بسیار آشنا است و غذاهایی مانند: کباب کوبیده، کباب برگ، دلمه و کوفته را می توان غذاهای مشترک نام برد، در غذا های ارمنی نیز برنج دیده می شود ولی نه به آن اندازه که ایرانیان به برنج عاقمندند در ایروان پایتخت کشور ارمنستان نیز چندین رستوران ایرانی وجود دارد که غذاهای آن با ذبح اسامی است از این رو مسئله ای از بابت غذای ایرانی نخواهید داشت. در پخت و پز غذا در ارمنستان کمتر از ادویجات مختلف استفاده می شود و معمولا نمک و فلفل ادویه اصلی غذا است. رسمی ترین غذای ارمنستان انواع کباب های مختلف است تنوع و کیفیت محصولات گوشتی (سوسیس و کالباس) باعث شده تا در مهمانی ها نیز از آن استفاده نمایند، در ارمنستان علاوه بر انواع کباب های مختلف غذاهای دیگر همچون شاورما، فافل، فوتوچنی، اسباکتی، بیف استراگانوف، لحماژو و هاریسا نیز دیده می شود، نان های متنوعی نیز در ارمنستان وجود دارد از جمله: نان لواش، مادناکاش، هرازدان و باکت در ارمنستان همانند کشور های دیگر غذاهای فست فود از جمله ای اف سی، کی اف سی و پیتزا هات نیز یافت می شود. ارمنستان راهی به آب های آزاد ندارد ولی غذاهای دریای در ارمنستان کم هوادار نیست ماهی ایشخان یکی از خوش خوراکترین ماهی های دریاچه سوان است که شباهت زیادی به ماهی قزل آلا دارد خرچنک دریاچه سوان نیز هواداران زیادی دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 236

به "دانستنی های ارمنستان برای داشتن سفری لذتبخش" امتیاز دهید

1 کاربر به "دانستنی های ارمنستان برای داشتن سفری لذتبخش" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های ارمنستان برای داشتن سفری لذتبخش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید