حقوق های نجومی در دولت سازندگی باب شد ، دستگاه های دولتی مصوبه مشخص سقف دریافتی را دور می زنند

به گزارش مجله مدیاپلیر، سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به فاصله 20 درصدی حقوق وزرا با اساتید دانشگاه در آمریکا گفت: پرداخت حقوق بالا برای جلوگیری از ورود فرد به بخش خصوصی، ناشی از درک نادرست فعالیت حاکمیتی است.

حقوق های نجومی در دولت سازندگی باب شد ، دستگاه های دولتی مصوبه مشخص سقف دریافتی را دور می زنند

علی میرزاخانی؛ کارشناس مسائل مالی و سردبیر روزنامه جهانی اقتصاد در تبادل نظر با خبرنگار مالی خبرنگاران با بیان این که پرداخت حقوق های غیرمتعارف در دستگاه های دولتی از زمان دولت سازندگی باب شد، گفت: استدلالی که در آن دوره وجود داشت، این بود که اگر این افراد در دستگاه های خصوصی مشغول به کار شوند، حقوق بیشتری می گیرند که به نظر من این استدلال از اساس غلط است.

وی اضافه کرد: در دیگر کشور های جهان پرداخت حقوق های بالا و نجومی به دولت مردان موضوعیتی ندارد. این موضوع در مورد شرکت های دولتی نیز صادق است؛ به این معنا که فعالیت شرکت های دولتی در خدمت برنامه ها و اهداف حاکمیتی است و نه تمرکز بر فعالیت های مالی.

این کارشناس مالی با اشاره به حقوق مقامات دولتی در کشور آمریکا گفت: حقوق یک وزیر و مسئول ارشد در آمریکا 20 یا حداکثر 30 درصد با حقوق یک استاد دانشگاه تفاوت دارد که فاصله اندکی است. افرادی که با سیاست پرداخت حقوق بالا برای جلوگیری از ورود فرد به یک بخش خصوصی موافق هستند، اساساً شناخت درستی از فعالیت حاکمیتی ندارند. مبنای انجام کار حاکمیتی خدمت به کشور است.

بازدهی پایین شرکت های دولتی

میرزاخانی ادامه داد: از طرفی بازدهی شرکت های دولتی بسیار پایین است و بسیاری از آن ها درحال ضرر هستند که شرایط بازدهی آن ها از بودجه سالانه مشخص است.

وی با اشاره به ثروت های نجومی بعضی افراد در کشور گفت: متاسفانه در کشور ما بعضی افراد بدون خلق ثروت و یا انجام یک فعالیت مالی مولد دارای ثروت های نجومی روزافزون هستند.

سردبیر روزنامه جهانی اقتصاد در مورد استفاده دستگاه های دولتی از روش های مختلف برای دور زدن مصوبه اخیر مجلس مبنی بر مشخص سقف 33 میلیونی حقوق مسئولان دولتی گفت: برای مثال در بعضی از شرکت های دولتی وعده 14 یا 15 ماه حقوق یا کارانه برای استخدام داده می گردد که دریافتی مدیران ارشد را به محدوده نجومی می رساند.

میرزاخانی در سرانجام با اشاره به لزوم حذف فعالیت مالی در ساختار حاکمیتی اضافه کرد: پرداخت حقوق نجومی به افراد آن هم با توجیه خلق ثروت، اقدام اشتباهی است. البته که بر اساس بعضی استدلال های رایج جهان بعضی افراد متخصص نظیر خلبان ها، مهندسان متخصص با مشاغل حساس و ... باید حقوق قابل توجهی دریافت نمایند، اما این که مدیران و سایر مسئولان مرتبط با این ساختار های شغلی نیز باید حقوق بالا داشته باشند، نادرست و غیرمنطقی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 985

به "حقوق های نجومی در دولت سازندگی باب شد ، دستگاه های دولتی مصوبه مشخص سقف دریافتی را دور می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق های نجومی در دولت سازندگی باب شد ، دستگاه های دولتی مصوبه مشخص سقف دریافتی را دور می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید