حقایق جالبی درباره هواپیما ها و شغل خلبانی که نمی دانستید

به گزارش مجله مدیاپلیر، وبسایت روزیاتو - گلریز برهمند : چرا نوک بال های هواپیما خمیده است؟ چرا پنجره های هواپیما گوشه های گردی دارند؟ چرا مسافران همواره از سمت چپ هواپیما سوار آن می شوند؟ این ها سؤالاتی هستند که شاید بار ها هنگام مسافرت با هواپیما یا تماشا این وسیله نقلیه غول پیکر به فکر تان خطور نموده باشد. در ادامه به حقایقی جالب درباره هواپیما ها و خلبانی می پردازیم که حتماً جواب سؤال هایتان را در میان آن ها پیدا خواهید کرد.

حقایق جالبی درباره هواپیما ها و شغل خلبانی که نمی دانستید

1- چرا گوشه های پنجره های هواپیما گرد است؟

در اوایل دهه 1950، شرکت هواپیما سازی De Havilland، اولین هواپیمای جت مسافربری تجاری جهان به نام Comet را فراوری کرد. اختراع این هواپیما به معنای واقعی یک معجزه محسوب می شد. اما یک سال بعد، یک هواپیمای Comet میان آسمان و زمین، متلاشی شد. ظرف چند ماه، دو هواپیمای دیگر هم دچار سانحه شدند.

مهندسان با آنالیز تک تک ملخ های هواپیما، به علت این مشکل پی بردند: پنجره های هواپیما گوشه های نوک تیزی داشتند. نکته این است که در اطراف پنجره هایی که گوشه های نوک تیز دارند فشار بیشتری به وجود می آید و این فشار در طول پرواز افزایش پیدا می نماید؛ بنابراین تصمیم بر این شد که پنجره ها را با گوشه های گرد بسازند. به لطف این تصمیم، هواپیما ها حالا بسیار ایمن تر هستند.

2- چرا نوک بال های هواپیما خمیده است؟

در طول پرواز، فشاری که از بالا به بال ها وارد می گردد کمتر از فشار وارده به آن ها از سمت پایین است. فشار زیاد زیر بال ها، جریان هوایی که در اطراف نوک بال ها وجود دارد را به سمت بالای بال ها یعنی جایی که فشار کمتر است، منتقل می نماید. در گذشته، نوک بال ها صاف بود و این جریان هوا، هواپیما را دستخوش تلاطم های هوایی شدیدی می کرد؛ بنابراین دانشمندان تصمیم گرفتند با خم کردن نوک بال ها به سمت بالا، از شدت تلاطم ها بکاهند، طول عمر بال ها را بیشتر نمایند و در مصرف میزان زیادی سوخت هنگام پرواز صرفه جویی نمایند. به لطف این ویژگی است که حالا در هنگام سفر با هواپیما، احساس راحتی بیشتری می کنیم.

3- چرا شکل دماغه هواپیما ها با هم فرق دارد؟

هواپیما های نظامی دماغه نوک تیزی دارند. هر چه دماغه تیزتر باشد، سرعت هواپیما بیشتر می گردد. اما هر چه طول دماغه بیشتر باشد، این مسأله باعث می گردد خلبان ها نتوانند باند فرود را به درستی ببینند. به همین علت است که هواپیما های مسافربری دماغه گردی دارند. اما مهندسان روسی در دهه 60 میلادی این مشکل را رفع کردند. آن ها سریع ترین هواپیمای مسافربری را اختراع کردند که دماغه آن قابلیت خم شدن داشت. دماغه این هواپیما هنگام بلند شدن از زمین و فرود، به سمت پایین خم می شد و در طول پرواز به حالت اولش یعنی رو به جلو برمی گشت.

4- چرا هواپیما ها سفید رنگ هستند؟

تقریباً همه هواپیما ها به رنگ سفید هستند. این مسأله چند علت دارد:

منعکس کردن گرما

: اگر هواپیما سفید رنگ باشد، گرمای کمتری را ذخیره می نماید. این ویژگی شرایط بهتری را برای مسافران فراهم می نماید و از نظر مالی هم برای خطوط هواپیمایی منفعت بیشتری دارد.

مقرون به صرفه تر بودن رنگ سفید:

رنگ سفید از رنگ های دیگر بسیار مقرون به صرفه تر است.

جلوگیری از برخورد با پرندگان

: پرندگان بازتاب نور از سطوح سفید رنگ را بهتر تشخیص می دهند و به همین علت است که معمولاً با هواپیما ها برخورد نمی نمایند.

رنگ سفید حتی کوچک ترین ترک ها و فرورفتگی را آشکار می نماید

: در صورت بروز حادثه، جزئیات در رنگ سفید به راحتی قابل تشخیص هستند و راحت تر می توان متوجه صدمات هواپیما شد.

5- چرا در خروجی همواره سمت چپ هواپیما است؟

نه همه هواپیماها، اما در بیشتر آن ها، ورودی اصلی مسافران در سمت چپ هواپیما واقع شده است. سه تئوری در شرح این مسأله مطرح شده:

تئوری اول

: ورودی سمت راست برای انتقال بار ها و چمدان ها است (اتاق های بار هم در سمت راست هواپیما قرار دارند)؛ بنابراین ورودی سمت راست برای مسافران ایمن نیست.

تئوری دوم:

برخی می گویند این یک سنت قدیمی است: پلکان متحرک کشتی ها همواره در سمت چپ قرار می گرفت.

تئوری سوم:

در گذشته کاپیتان های هواپیما ها در سمت چپ می نشستند. محل قرارگیری ورودی مسافران به آن ها اجازه می داد که هواپیما را با توجه به قسمت مسافران بهتر پارک نمایند.

6- چرا برخی از هواپیما ها شکل عجیب و غریبی دارند؟

شاید تا به حال در خصوص هواپیمای پنهان کار شنیده باشید. شکل عجیب و غریب این هواپیما به این خاطر است که فرم آن باعث می گردد در رادارها، سونار ها (ردیاب های آوایی)، ابزار های مجهز به مادون قرمز و دیگر شیوه های ردیابی، کمتر قابل رؤیت باشد. به علاوه، شکل خاص این هواپیما باعث می گردد فضای بیشتری برای حمل بار وجود داشته باشد و سوخت کمتری مصرف گردد.

فرم هواپیمای پنهان کار از پرندگان الهام گرفته شده. پرندگان شکارچی از این حالت برای بیشتر کردن برد پروازی خود استفاده می نمایند تا کمتر قابل رؤیت باشند. این هواپیما ها بسیار گران قیمت هستند و به همین علت در هوانوردی غیر نظامی از آن ها استفاده نمی گردد.

7- چه چیزی باعث می گردد فضای داخلی هواپیما ها بزرگ به نظر برسد؟

طراحان از ترفند های متعددی استفاده می نمایند تا فضای داخلی هواپیما ها بزرگ تر از آنچه که در واقعیت هست به نظر برسد. مثلاً دیواره هواپیما ها فرم خاصی دارد که نور را به درستی بازتاب می دهد. نورپردازی های میان سقف هواپیما و قفسه های بالای صندلی ها باعث می گردد سقف بلندتر دیده گردد. به لطف این ترفندها، سفر با هواپیما برای کسانی که ترس از فضای بسته دارند راحت تر می گردد.

8- چرا خلبان ها ریش نمی گذارند؟

برخی از خطوط هوایی به خلبان ها اجازه ریش گذاشتن نمی دهند. نکته این است که موی صورت باعث می گردد ماسک اکسیژن به طور کامل و صحیح روی صورت خلبان قرار نگیرد و به همین علت به درستی عمل نکند. در مواقع اضطراری، خلبان ها برای آنکه بتوانند جان مسافران را نجات دهند باید هوشیار بمانند، امری که بدون ماسک اکسیژن ممکن نیست.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 15 مهر 1403 بروزرسانی: 15 مهر 1403 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1846

به "حقایق جالبی درباره هواپیما ها و شغل خلبانی که نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جالبی درباره هواپیما ها و شغل خلبانی که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید