تور ارمنستان: جمهوری آذربایجان: آماده عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم

به گزارش مجله مدیاپلیر، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ملاقات با همتای ارمنستانی گفت کشورش آماده عادی سازی روابط دو کشور بر اساس قوانین بین المللی است.

تور ارمنستان: جمهوری آذربایجان: آماده عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت، کشورش آماده عادی سازی روابط با ارمنستان است.

به نوشته خبرگزاری آذرتاج، بایراموف در حاشیه نشست کشورهای مستقل همسود با آرارات میرزویان ملاقات و بر تمایل باکو برای عادی سازی روابط دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان بعلاوه متذکر شد مفاد بیانیه های سه جانبه با روسیه که نوامبر 2020 و ژانویه 2021 صادر شده اند، باید به طور کامل اجرا شوند.

بایراموف گفت، کشورش آمادگی دارد بر اساس احترام به اصول قوانین بین المللی به ویژه در زمینه حق حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم نقض حریم مرزی، به عادی سازی روابط با ارمنستان بپردازد.

وی بعلاوه مدعی شد اجرای توافقات درخصوص باز بودن تمام راه های ارتباطی در منطقه حائز اهمیت بالایی است.

روز پنجشنبه بعلاوه ملاقاتی سه جانبه با حضور وزرای امور خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار گردید.

لاوروف پیش از این ملاقات بیان داشت: اخیراً گفت وگوی مفصلی در مسکو داشتیم اما امروز به مسائل دیگر مربوط به روابط این دو کشور و البته منطقه خواهیم پرداخت.

او با اشاره به اینکه قره باغ باید همیشه مورد توجه باشد گفت، هنوز مسائلی میان باکو و ایروان وجود دارند که حل نشده به جای مانده اند.

میرزویان هم با قدردانی از میانجی گری روسیه در خصوص اختلافات باکو و ایروان، متذکر شد توافق اجرا شده بعد از درگیری های قره باغ به طور کامل اجرایی نشده اند.

وزیر امور خارجه ارمنستان بعلاوه حل و فصل جامع و پایدار اختلافات بر سر منطقه قره باغ را خواهان شد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان انتها بعد از 44 روز درگیری در قره باغ کوهستانی با وساطت روسیه 24 آبان (نهم نوامبر) بر سر آتش بس در این منطقه به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ دام، کلبجر و لاچین تخلیه نموده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل، جمهوری آذربایجان هم متعهد شد ضمن توقف عملیات های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه منطقه ها آزادشده هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه هم طی این مدت، به اسم حافظ آتش بس نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر نموده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1351

به "تور ارمنستان: جمهوری آذربایجان: آماده عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان: جمهوری آذربایجان: آماده عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید