مشخص مرزهای دریایی یونان و ایتالیا و شکست استراتژی ترکیه

به گزارش مجله مدیاپلیر، به گزارش خبرنگاران به نقل از ایندیپندنت، در بحبوحه افزایش تنش میان کشورهای حوزه شرقی مدیترانه و کوشش های ترکیه برای گسترش نفوذ در منطقه، یونان و ایتالیا در خصوص مرزهای دریایی دو جانبه به توافق رسیدند و بر اساس همین سازش، مرزهای دریایی دو کشور به صورت نهایی ترسیم شد. البته عمده ترین هدف از این توافق، جلوگیری از سیطره جویی های ترکیه بر منابع طبیعی بستر مدیترانه است و این امر، توافقی که آنکارا در ماه نوامبر گذشته با دولت وفاق ملی لیبی به رهبری فائزالسراج در خصوص مرزهای دریایی دو کشور به امضا رساند را باطل اعلام می نماید.

مشخص مرزهای دریایی یونان و ایتالیا و شکست استراتژی ترکیه

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

ناظران بین المللی المللی کنوانسیون سازمان ملل در خصوص قانون دریا (UNCLOS) خاطرنشان می نمایند که توافق نامه اخیر یونان و ایتالیا، تأکیدی بر توافق نامه قفسه قاره است که در سال 1977 میان دو کشور به امضا رسید و جهت بهره برداری یونان و ایتالیا از منابع طبیعی دریای مدیترانه را هموار می سازد. افزون بر آن، یونان میخواهد توافق نامه مشابه را با مصر امضا کند و برای تحقق این هدف، قرار است وزیر امورخارجه یونان هفته آینده به قاهره سفر کند تا توافق نامه ترسیم مرزهای دریایی دو کشور نهایی گردد. شکی نیست که امضا شدن توافق نامه یادشده، باعث از بین رفتن مشروعیت پیمان منعقده میان آنکارا و طرابلس می گردد.

به همین دلیل، یکوس دونداس، وزیر امورخارجه یونان در یک کنفرانس خبری، گفت: پس از 40 سال کوشش و زمینه سازی، پایان یونان و ایتالیا پیروز به معین مرزهای دریایی شدند و این امر، دستاورد بزرگی برای اقتصاد یونان به شمار می رود و زمینه بهره برداری از منابع طبیعی دریای مدیترانه را به صورت مشروع و طبق دستورالعمل های بین المللی فراهم می نماید. ناظران باور دارند که ایتالیا با امضای توافق نامه معین مرزهای دریایی با یونان، موضع خود را در قبال تحولات لیبی و اقدامات تهدیدآمیز ترکیه در شرق مدیترانه تغییر داده است و روابط آنکارا و رم از این پس به شکل سابق نخواهد بود.

ترکیه که در قبرس شمالی حضور دارد و در این اواخر، برای بهره برداری بیشتر از منابع طبیعی در شمال آفریقا و شرق دریای مدیترانه، توافق نامه هایی را با دولت وفاق ملی در طرابلس به امضا رسانده است، سعی می نماید سهم بیشتری از ذخایر نفت و گاز مدیترانه را به دست آورد و این امر مایه نگرانی بسیاری از کشورهای منطقه به ویژه یونان و ایتالیا شده است.

در همین حال، اتحادیه هفت کشور حاشیه دریای مدیترانه، با انتشار بیانیه ای از تمام کشورهای منطقه خواسته است به قوانین بین المللی و حاکمیت ملی کشورها از جمله حقوق دریایی، احترام بگذارند، این بیانیه در واقع، هشداری به ترکیه است تا از دست زدن به اقداماتی که باعث نگرانی کشورهای منطقه می گردد امتناع ورزد. البته همسویی میان یونان و ایتالیا می تواند تأثیر منفی بر روابط ترکیه و ایتالیا داشته و بر اقدامات نظامی اردوغان در لیبی سایه افکند.

هرچند آنکارا و رم در زمینه های متعددی همکاری و هماهنگی دارند اما حمایت اردوغان از دولت فائز سراج در طرابلس و اعزام نیروهای مزدور خارجی از سوریه به لیبی باعث شده است تا روابط ترکیه و ایتالیا بحرانی گردد.

در پیوند به این موضوع، محمد زبیده، استاد حقوق بین الملل در صحبتی که با ایندیپندنت داشت، گفت: توافق اخیر میان یونان و ایتالیا در خصوص معین مرزهای دریایی، ضربه شدیدی به توافق نامه اردوغان و فائز سراج به شمار می رود. در واقع اردوغان با امضای قرارداد با دولت فائز سراج، به حریم دریایی یونان و قبرس تجاوز نموده و حقوق بعضی دیگر از کشورهای همسایه همچون مصر را نادیده گرفته است.

گذشته از آن، کشورهای ایتالیا و یونان بارها تأکید نموده اند که به آنکارا اجازه نخواهند داد توافق نامه های امضا شده با دولت وفاق ملی در طرابلس را به اجرا در آورد. این در حالی است که مجلس نمایندگان لیبی از مدتی بدین سو خواهان پیوستن لیبی به توافق نامه یونان ـ ایتالیا است و آن را یک توافق همکاری فراگیر می داند که به حقوق و حاکمیت ملی تمام کشورهای حوزه شرقی دریای مدیترانه احترام می گذارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 496

به "مشخص مرزهای دریایی یونان و ایتالیا و شکست استراتژی ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخص مرزهای دریایی یونان و ایتالیا و شکست استراتژی ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید