برای جلوگیری از هدر رفتن استعدادها آثار نوقلمان رتبه بندی شوند

به گزارش مجله مدیاپلیر، تهران (پانا) - نویسنده کتاب کتیبه ها کتاب را سرمایه ملی دانست و ضمن اشاره به هزینه چشم گیر چاپ و انتشار این محصول فرهنگی، به دولت نو پیشنهاد کرد با رتبه بندی آثار نوقلمان و تشخیص آثار با کیفیت از هدر رفتن استعدادها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از هدر رفتن استعدادها آثار نوقلمان رتبه بندی شوند

سعید ناظمی شاعر نویسنده و پژوهشگر در گفت وگو با پانا، همه گیری ویروس کرونا بر ادبیات کشورمان را زیاد ارزیابی و بیان نمود: همه گیری ویروس کرونا تأثیراتی روی ادبیات کشورمان داشت؛ پیش از مواجهه دنیا و به تبع آن کشورمان با این چالش، نشست های ادبی به اسم یکی از ارکان مهم در حوزه داستان نویسی و شعر به صورت منظم برگزار می شدند. با مرور مباحث مطرح در عرصه ارتباطات هم متوجه خواهیم شد که دیدار چهره به چهره تأثیر بسزایی روی افراد می گذارد. در دوره پیش از همه گیری کرونا بعضی از اساتید با استفاده از پتانسیل های فیزیکی کامل کلاس هایی را برگزار می کردند و تجربه هایشان را به افراد علاقمند به خلق آثار ادبی منتقل می کردند.

وی گفت: پس از همه گیری کرونا امکان برگزاری کلاس های اساتید داستان نویسی و شعر و نشست های ادبی به یک باره از همه فعالان عرصه ادبیات گرفته شد. در این دوران ارتباطات اقشار مختلف جامعه با همدیگر محدود شدند و در چنین شرایطی فعالان عرصه ادبیات کشورمان برای حفظ ارتباطشان با یکدیگر احتیاجمند استفاده از یک بستر تازه بودند.آنها همانند سایر مردم در استفاده از این بستر تازه شکل گرفته، خام بودند. اسمارت فون ها یا تلفن های هوشمند این قابلیت را داشتند که ما بتوانیم با استفاده از آنها جلسات مجازی را برگزار نمایند. ما در ابتدای کار تجربه ای در زمینه برگزاری جلسات مجازی ادبی نداشتیم اما به مرور زمان آنچنان در برقراری ارتباطات مجازی توانمند شدیم که توانستیم کلاس ها و جلسات نقد ادبی را به صورت مجازی شکل دهیم.

ناظمی اسم کرد: ما در قالب کلاس ها و جلسات نقد مجازی با شکستن عنصر فضا توانستیم علاوه بر بهره گیری از تجربیات اساتید برجسته حوزه های مختلف ادبی ساکن در همه نقاط کشور، از تجربه های ایرانیان مقیم خارج از مرزهای کشورمان استفاده کنیم.

وی به مسئله ای که فضای مجازی برای انسان به بار می آورد، اشاره و بیان نمود: پس از همه گیری ویروس کرونا اهالی قلم توانستند زمان خود را راحت تر از گذشته مدیریت نمایند اما این امر یک اشکال داشت؛ انسان نمی تواند در زمان حال اسمارت فون یا تلفن هوشمند را از زندگی خودش حذف کند زیرا هم اکنون احتیاج ما به این وسایل ارتباطی،یک احتیاج لازم است و اگر فردی نتواند خودش را با این امر تطبیق دهد، علاوه بر آنکه برای استفاده از فضای حاکم بر دوره پیش از کرونا درمانده است، در فضای تازه هم نمی تواند کاری انجام دهد.متأسفانه امروزه بعضی از نویسندگان ما هنوز وارد فضای تازه برقراری ارتباط نشده اند زیرا با فضای مدرن امروزی مشکل داشتند.

این شاعر و نویسنده بعلاوه اضافه کرد: از طرف دیگر بازار کتاب در دوران پیش از همه گیری ویروس کرونا شرایط اسفناکی داشت و در آن موقع به ندرت جایی برای کتاب در سبد خرید خانواده ها دیده می شد. تیراژ 500 جلدی کتاب برای جامعه ای که حدود 7 میلیون دانشجو دارد، آمار مطلوبی نیست. البته در آن موقع بعضی از نویسندگان معدود و شناخته شده کشورمان مخاطبان خود را داشتند.

خوانش کتاب در عصر کرونا با توجه به افزایش ارائه نسخه های مجازی آثار ادبی در فضای مجازی بیشتر از آنچه در دوران پیش از کرونا بود، شد اما مقدار چاپ فیزیکی کتاب نسبت به سال های پیش از همه گیری کرونا کاهش پیدا کرد

وی گفت: پس از همه گیری ویروس کرونا شرایط بازار کتاب در همان حالت قبل تثبیت شد البته با توجه به اخبار منتشر شده در سایت های رسمی به نظر می رسد که مقدار چاپ کتاب در 2سال اخیر کاهش پیدا نموده است. این رخداد علت مشخصی دارد زیرا در این دوره ما فقط شاهد انتشار خبر انتشار کتاب ها بودیم و این اخبار به علت برگزار نشدن جلسات نقد و آنالیز ادبی، دنباله ای نداشتند. به نظر من خوانش کتاب در عصر کرونا با توجه به افزایش ارائه نسخه های مجازی آثار ادبی در فضای مجازی بیشتر از آنچه در دوران پیش از کرونا بود، شد اما مقدار چاپ فیزیکی کتاب نسبت به سال های پیش از همه گیری کرونا کاهش پیدا کرد.

این پژوهشگر بیان نمود: در سال های پیش از همه گیری ویروس کرونا بعضی از ناشران از انتشار مجازی کتاب ها انتفاد می کردند اما به نظر می رسد که اگر استفاده از فضای مجازی برای انتشار کتاب قاعده مند باشد، افراد مذکور هم از بهره گیری از این راه چاره استقبال می نمایند. در بعضی از مواقع فردی یک اثر ادبی و هنری را خلق می نماید اما افراد دیگری به جز او از منافع مادی و معنوی انتشار آن اثر در فضای مجازی منتفع می شوند که این فرایند از نظر منطقی و مالی درست نیست.

وی پیشنهاد داد: به نظر من امروز ناشران با آگاهی از این موضوع که نمی توان فضای مجازی را نادیده گرفت، باید نشستی را با همکارانشان برگزار نمایند و به جمع بندی درستی برسند که با استناد به آن بتوانند بهره کافی و مناسبی از فضای مجازی ببرند. آنها می توانند با این کار خود استفاده از فضای مجازی برای انتشار کتاب را قانون مند نمایند. در صورت انجام این کار مخاطبان بیشتری دسترسی به آثار ادبی و هنری خواهند داشت که این امر تأثیر مثبتی روی اقتصاد صنعت نشر خواهد داشت.

این نویسنده به دولت تازه هم پیشنهاد داد: برای بهبود شرایط بازار کتاب و رونق آن در قالب تشکیل یک گروه ممیزی و فعال کردن آن،آثار نویسندگان نوقلم را براساس محتوا رتبه بندی کند و بخشی از آثار این نویسندگان را که در حد آثار عالی و خوب هستند، چاپ کند زیرا کتاب سرمایه ملی است و هزینه چشمگیری صرف چاپ و انتشار آن می گردد. با این کار از ناشر و نویسنده حمایت می گردد و به نظر من ما متوجه خواهیم شد که به میزان 20سال گذشته نویسنده خوب برای معرفی داریم.

ناظمی در خاتمه گفت: اگر دولت به شکل مناسب از نوقلمان بخش های مختلف عرصه ادبیات حمایت نکند شاید شاهد هدر رفتن استعدادهایی شویم که آثارشان قابلیت خوانده شدن را دارند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1294

به "برای جلوگیری از هدر رفتن استعدادها آثار نوقلمان رتبه بندی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای جلوگیری از هدر رفتن استعدادها آثار نوقلمان رتبه بندی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید