انتشار مقاله استاد دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر نیچر

به گزارش مجله مدیاپلیر، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با همکاری محققین مرکز ملی سلامت آمریکا پیروز به چاپ مقاله ای در مجموعه مجلات معتبر نیچر شد.

انتشار مقاله استاد دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر نیچر

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر علی قاضی زاده استادیار دانشکده مهندسی برق با همکاری محققین مرکز ملی سلامت آمریکا پیروز به چاپ مقاله ای با عنوان؛ حافظه پاداش، تنبیه و تازگی بصورت توامان پاسخ نورون به اشیا را در قشر پیش پیشانی و در ساختار زیر قشری عقده های قاعده ای شکل می دهند در مجله معتبر نیچر شد.

در بخشی از این مقاله آمده است؛ غذای دلچسبی را قبلا خورده ایم، حیوانی قبلا ما را ترسانده است، در یک جمع برخی را می شناسیم در حالیکه برخی نوند، در طول زندگی ما با ده ها هزار شی یا موجود از این دست روبرو می شویم و مغز ما همه این تجربه ها را بابد در حافظه ذخیره کند تا در تعاملات بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

در مطالعه ای نو دکتر قاضی زاده با استفاده از نخستینیان نشان داده است که نورونهای قشر پیش پیشانی مغز حافظه مربوط به سوابق مثبت و مثبت اشیا و یا تازگی آنها را ذخیره می نمایند. در مقابل ناحیه زیر قشری عقده های قاعده ای این اطلاعات را از بخش پیش پیشانی مغز دریافت، حافظه های مثبت و منفی مثل پاداش یا تهدید را تقویت نموده و سایر حافظه ها مانند تازگی را فیلتر می نمایند. هر دو بخش قشری پیش پیشانی و زیر قشری عقده های قاعده ای سپس به مرکز کنترل توجه بینایی در مغز میانی رای خود مبنی بر تغییر کانون توجه را مخابره می نمایند.

این مطالعه برای اولین بار شواهدی از تفاوت بین نواحی مغز در کنترل توجه بر حسب سوابق اشیا را بدست می دهد و نتایج آن در فهم بهتر اختلالات شناختی مانند کم توجهی- بیش فعالی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

لازم به ذکر است مجله Nature Communications یکی از زیر مجموعه های دسترسی آزاد Nature Publishing Group است که در سال 2010 ایجاد شده است. این مجله زمینه های علوم طبیعی مانند زیست شناسی، فیزیک، شیمی و علوم زمین را پوشش می دهد. ضریب تاثیر این مجله در سال 2017، 12/35 گزارش شده است. بر اساس پایگاه SJR، نمایه H. این مجله 198، معیار SJR آن 6/58، و جز مجلات Q1 در زمینه بیوشیمی، ژنتیک، و زیست شناسی مولکولی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 آبان 1401 بروزرسانی: 7 آبان 1401 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1675

به "انتشار مقاله استاد دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر نیچر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار مقاله استاد دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر نیچر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید