امتیاز ویژه برای فراوری محتوای خلاقانه در حوزه کتاب در نظر گرفته گردد

به گزارش مجله مدیاپلیر، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جهوری اسلامی ایران، محمدجعفر محمدزاده، پژوهشگر و استاد دانشگاه سوره با اشاره به اهمیت جشنواره کتاب و رسانه گفت: تردیدی در این نیست که هر موضوعی اگر بخواهد حالت عام و فراگیر گردد، باید از رسانه یاری بگیرد و اگرچه کتاب یکی از قدیمی ترین رسانه ها است اما همین رسانه برای اینکه خود را معرفی کند و تاثیر فرهنگی داشته باشد احتیاج به سایر رسانه ها دارد.

امتیاز ویژه برای فراوری محتوای خلاقانه در حوزه کتاب در نظر گرفته گردد

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره کتاب و رسانه اقدام ارزشمندی است، اضافه کرد: ضرورت دارد برای موضوع مهمی مثل کتاب و کتابخوانی رسانه ها به یاری گرفته شوند و باید از ظرفیت آن ها برای فراوری محتوا و غنی سازی این حوزه استفاده کرد.

محمدزاده ادامه داد: این جشنواره در سال های گذشته توانسته تاثیر داشته باشد و این دوره هم که جامعه در شرایط ویژه قرنطینه قرار گرفته است، نمایشگاه ها و فروشگاه های کتاب اغلب تعطیل هستند و رکود در بازار کتاب ایجاد شده کار خود را آغاز نموده است و امیدوارم با توجه به شرایط جامعه و دنیا بتواند موثر باشد.

وی با بیان اینکه جشنواره در این دوره کار سخت تری پیش رو دارد، گفت: با توجه به اینکه دسترسی مردم به فضای مجازی در شرایط قرنطینه بیشتر است، اگر جشنواره همت خود را بر نقش رسانه های فضای مجازی برای معرفی کتاب بگذارد می تواند توفیقات بیشتری داشته باشد.

محمدزاده تاکید نمود: رسانه ها می توانند مردم را آموزش دهند که برای دسترسی به کتاب ضرورتا احتیاجی به حضور در نمایشگاه های عظیم و شلوغ نیست بلکه مردم می توانند به وسیله خرید اینترنتی، کتاب های صوتی و نسخه های الکترونیک کتاب ها به کتاب دسترسی پیدا نمایند.

جشنواره روی خلاقیت در فراوری محتوای کار کند

به گفته این استاد دانشگاه، یکی از مسایلی که در حوزه رسانه ها می توان مشاهده کرد این است که در رسانه ها درباره کتاب کار می گردد ولی خلاقیت در کارها کمتر دیده می گردد، مثلا چند برنامه در صدا و سیما مثل کتاب باز با تکیه بر خلاقیت توانسته جای خود را در میان مخاطبان خود باز کند و اثرگذار باشد یا در رادیو ایران برنامه تالار آینه که هر روز با سبک و شیوه مناسب یکی از رمان های عظیم ایران و دنیا را معرفی می نماید توانسته با عنصر خلاقیت مخاطبین را راضی کند.

محمدزاده با بیان اینکه در فضای مجازی هم نمونه کارهای پیروز در حوزه کتاب دیده می گردد، تاکید نمود: اما در کل خلاقیت در فراوری برنامه های کتاب کم است و به نظرم یکی از کارهای جشنواره باید این باشد که روی خلاقیت در فراوری محتوای کار کند.

معاون اسبق امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با پیشنهاد برگزاری کارگاه های تخصصی و برنامه های جنبی در حاشیه جشنواره کتاب و رسانه برای خبرنگاران و اهالی رسانه گفت: جشنواره باید علاوه بر آنالیز آثار خبرنگاران به چنین موضوعاتی نیز بپردازد؛ مساله اینجا است که از نظر کمیت کار و فراوریات کم نیستند اما باید جشنواره به ارتقا کیفی یاری کند.

محمدزاده در بخش دیگر صحبت های خود با تاکید بر اینکه قلم خبرنگاران به صرف جشنواره تقویت نمی گردد، ادامه داد: خبرنگار و رسانه نگار ما باید متوجه باشد آنچه در فضای مجازی و حقیقی می نویسد و منتشر می گردد به عنوان تاریخ باقی می ماند، کارکرد جشنواره باید این باشد به خبرنگار بگوید شما مطلبی فراوری نمی کنید که امروز در روزنامه چاپ گردد و فردا تاریخ مصرف آن تمام گردد زیرا خبرنگاران تاریخ زمان و تاریخ فرهنگ و کشور ما را می نویسند.

وی همچنین گفت: اگر خبرنگار ما به این نتیجه برسد که آنچه می نویسد مصرف یک روزه ندارد و تاریخ فرهنگی کشور محسوب می گردد پخته تر و ماندگارتر خواهد نوشت.

مدیر شبکه رادیویی ایران با اشاره به اهمیت برگزاری هفته کتاب نیز اعلام کرد: من معتقدم زندگی و مرگ یک جامعه به کتاب وابسته است؛ یک جامعه کتابخوان یک جامعه زنده و یک جامعه بدون کتاب جامعه ای است که هر لحظه باید منتظر مرگ آن بود.

محمدزاده در سرانجام گفت: در هفته کتاب باید جا بیندازیم که کتاب به یک هفته تعلق ندارد و حیات ما مثل اکسیژن به آن وابسته است؛ مردم و قشر جوان فکر ننمایند در آبان ماه یک هفته به موضوع کتاب اختصاص دارد و بعد تمام می گردد، باید در این هفته برای مردم جا بیفتد که کتاب زمان ندارد و مثل اکسیژن و غذا است، مردم در این هفته باید متوجه شوند که کتاب احتیاج حیاتی آن ها است و این هدف می تواند برای برگزاری هفته کتاب مهم و تاثیرگذار باشد.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 24 تا 30 آبان ماه 1399 با شعار دانایی؛ مانایی برگزار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 824

به "امتیاز ویژه برای فراوری محتوای خلاقانه در حوزه کتاب در نظر گرفته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امتیاز ویژه برای فراوری محتوای خلاقانه در حوزه کتاب در نظر گرفته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید