استفاده همه جانبه و شگفت آور از کربنات ها

به گزارش مجله مدیاپلیر، کربنات کلسیم، یکی از ترکیبات سودمند است که دارای، کاربرد چندگانه در صنایع مختلف است. بعلاوه برای سلامت انسان و حیوان و محیط زیست مفید است. این مقاله به شما در خصوص استفاده های مختلف از کربنات کلسیم

استفاده همه جانبه و شگفت آور از کربنات ها

مترجم: مهناز مزارعی

کربنات کلسیم، یکی از ترکیبات سودمند است که دارای، کاربرد چندگانه در صنایع مختلف است. بعلاوه برای سلامت انسان و حیوان و محیط زیست مفید است. این مقاله به شما در خصوص استفاده های مختلف از کربنات کلسیم اطلاعاتی می دهد.

آیا می دانید؟

قدیمی ترین ساختار دنیا از کربنات کلسیم ساخته شده است. اهرام، که به اسم هرم بزرگ شناخته شده است، شامل 2.5 میلیون بلوک سنگ آهک (هر کدام به طور میانه 2.5 تن وزن دارند). همانطور که می دانید کربنات کلسیم سنگین است، کربنات کلسیم تراکم مایعات حفاری را افزایش می دهد و به کنترل فشار پایین سوراخ یاری می نماید. کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی است که با فرمول شیمیایی CaCO3 نشان داده شده است. برآورد شده است که حدود 4 درصد از پوسته زمین از کربنات کلسیم تشکیل شده است.کربنات کلسیم به طور طبیعی در معادن و سنگ ها یافت می گردد، که بعضی از آنها شامل کلسیت، سنگ آهک، گچ، سنگ مرمر و آراگونیت است. مواد معدنی و سنگ ها کربنات کلسیم را در منابع آب طبیعی توزیع می نمایند و در نتیجه آب سختی را به وجود می آورند. در واقع، کربنات کلسیم عامل اصلی سختی آب است و یک ترکیب اصلی از پوسته و اسکلت حیوانات است. بیش از 20 درصد از سنگ های رسوبی دنیا از سنگ آهک یا گچ ساخته شده اند.

صخره های مرجانی بسیار شناخته شده ای از کربنات کلسیم ترشح شده به وسیله مرجان ها ساخته شده است.

کربنات کلسیم از بسیاری جهات، در حالت طبیعی و یا شکل خالص استفاده می گردد. کربنات کلسیم خالص از منابع طبیعی به وسیله تکنیک های مختلف مانند استخراج فراوری می گردد. عناصر تشکیل دهنده و خواص شیمیایی کربنات کلسیم ماده ای مناسب برای استفاده در بسیاری از صنایع است. بیایید درباره استفاده از کربنات کلسیم بحث کنیم.

کاربرد در پزشکی

مکمل کلسیم حاوی کربنات کلسیم به وسیله پزشکان به اسم یک درمان برای اسهال یا به اسم یک آنتی کید تجویز می گردد.

ترکیبی از کربنات کلسیم و مهمیم باعث کاهش اسهال در افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) رنج می برند می گردد.

دارای ویژگی های آنتاسیس معده است و به اسم یک دارو برای علائم مانند سوزش سر دل و ناراحتی معده ناشی از اسیدیته استفاده می گردد.

بعلاوه برای درمان زخم های GERD و پپتیک مورد استفاده قرار می گیرد. از آن به اسم یک مکمل غذایی استفاده می گردد. مکمل کلسیم (به شکل کربنات کلسیم) در درمان بعضی از بیماری های مرتبط با کمبود کلسیم مانند از دست دادن استخوان و پوکی استخوان موثر است.

مکمل کلسیم یاری می نماید تا فشار خون بالا را در دوران بارداری کنترل کنید.

کربنات کلسیم در مدیریت علائم سندرم قبل از قاعدگی استفاده می گردد.

کربنات کلسیم به حفظ تعادل PH کلی بدن یاری می نماید.

کاربرد در صنایع

کربنات کلسیم در پاکسازی و جداسازی آهن از سنگ معدن آن استفاده می گردد.

کربنات کلسیم که اغلب در استخر شنا استفاده می گردد برای حفظ قلیایی آب و مقابله با خواص اسیدی است و به اسم یک ضد عفونی نماینده استفاده می گردد.

همانطور که می دانید کربنات کلسیم سنگین است، کربنات کلسیم تراکم مایعات حفاری را افزایش می دهد و به کنترل فشار پایین سوراخ یاری می نماید. از این رو است که به طور گسترده ای در صنعت نفت استفاده می گردد. این هم به مایع حفاری به اسم یک پلان سازند و عامل فیلتر کردن اضافه شده است.

کربنات کلسیم بعلاوه در صنایع مانند رنگ، پلاستیک، لاستیک، سرامیک، سیمان، شیشه، فولاد، پالایش نفت و در فراوری زیست شناسی برای کشت زراعی از موجودات دریایی استفاده می گردد.

ازتجزیه کربنات کلسیم دی اکسیدکربن و آهک به دست می آید که در صنایع شیشه ای، فولادی و کاغذ استفاده می گردد.

کربنات کلسیم بیشترین مواد معدنی در صنعت کاغذ است که برای پر کردن و پوشش کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد.

از آن به اسم یک پرنماینده در مهر و موم و چسب استفاده می نمایند. کربنات کلسیم هم در فراوری ملات استفاده می گردد که برای ساخت بلوک های بتنی، باندینگ آجر، ترکیبات لاستیکی، کاشی و غیره استفاده می گردد.

کربنات کلسیم در ساخت ساختمان ها، جاده ها و دیگر کارهای مهندسی استفاده می گردد. این در صنعت ساخت و ساز به اسم مصالح ساختمانی و بعلاوه جزء سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.

بعلاوه در فراوری پودر پخت، خشک مخلوط دسر مخلوط، خمیر، و غیره، و به اسم بخشی از خوراک حیوان استفاده می گردد.

کریستال کربنات کلسیم (کلسیت) دارای ویژگی شنمایندگی دوگانه است که به موجب آن آنها در اپتیک کاربرد پیدا می نمایند.

در صورت شستشو، هیدروکسید کلسیم با دی اکسیدکربن واکنش می دهد تا کربنات کلسیم را تشکیل دهد که یک لایه نازک روی دیوارها ایجاد می نماید و به آنها براق می گردد.

حدود 10-20٪ کربنات کلسیم در چاپ و نوشتن مقالات وجود دارد. از آن برای جایگزینی کائولن در فراوری کاغذ براق استفاده می گردد. بعلاوه برای ساخت کاغذ بدون اسید استفاده می گردد.

استفاده در کشاورزی

کربنات کلسیم یکی از اجزای اصلی آهک باغ است که بعلاوه به اسم آهک کشاورزی شناخته می گردد که برای خنثی کردن خاک اسیدی و افزایش کیفیت خاک استفاده می گردد.

آهک باغ هنگامی که به خاک اضافه شده، به اسم یک منبع غنی از کلسیم برای گیاهان عمل می نماید و pH و ظرفیت نگهداری آب خاک های اسیدی را افزایش می دهد.

کربنات کلسیم منبع غنی از کلسیم است و برای محصولات مفید است. بعلاوه، مصرف مواد مغذی ضروری گیاه مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم را افزایش می دهد

کاربردهای محیطی

آزمایش صورت گرفته به وسیله کن سیمونز ثابت نموده است که کربنات کلسیم به خنثی کردن اثرات باران های اسیدی مضر در یک زیست بوم آب رودخانه می پردازد.

کربنات کلسیم زمین (GCC) به اسم یک معرف در کاربردهای سولفوریزاسیون گازوئیل به وسیله از بین بردن انتشار دی اکسید گوگرد از ذغال سنگ و دیگر سوخت های فسیلی عمل می نماید.

بعلاوه به خنثی کردن آب اسیدی از معادن و بعلاوه فاضلاب یاری می نماید.

سایر موارد استفاده

کربنات کلسیم و آب دیوهمه شده برای تمیز کردن استفاده می گردد

کربنات کلسیم یک افزودنی مواد غذایی((E170 است و دارای شماره INS 170 می باشد. بعلاوه به اسم نگهدارنده غذا استفاده می گردد.

کربنات کلسیم هم به اسم یک نگهدارنده رنگ برای غذاها استفاده می گردد. آن را مانند یک عامل تقویت نماینده برای بسیاری از محصولات سبزیجات کنسرو شده عمل می نماید.

از آن به اسم عامل ضد پاشیدن، تنظیم نماینده اسیدی و تثبیت نماینده در ایالات متحده آمریکا، استرالیا، اتحادیه اروپا و نیوزیلند استفاده می گردد. بعلاوه در شیر سویا و شیر بادام به اسم منبع کلسیم استفاده می گردد.

کربنات کلسیم به اسم گچ تخته سیاه استفاده می گردد.

کربنات کلسیم در هومیوپاتی، در فراوری خمیر دندان و به اسم یک ماده غیر مستقیم در قرص استفاده می گردد. بنابراین کربنات کلسیم در برنامه های کاربردی متعددی کاربرد دارد زمینه های استفاده از آن از رژیم غذایی به داروها، و از کشاورزی تا ساخت و ساز است.

منبع مقاله : برگرفته از : سایت بازل

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: midya0.ir شناسه مطلب: 1350

به "استفاده همه جانبه و شگفت آور از کربنات ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده همه جانبه و شگفت آور از کربنات ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید